تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۰۵۶۴۳

بزنگاه تاریخی اصول‌گرایان

پایگاه بصیرت / عباس‌علی توتونچی/ كارشناس مسائل سياسي

(روزنامه همدلي ـ 1395/01/22 ـ شماره 291 ـ صفحه 1)

جریان اصول‌گرایی یکی از جریان‌های اصلی نظام است که بعد از پیروزی انقلاب در قالب پارادایم فکری جناح راست در دوره‌های مختلف مطرح بوده است. این جریان با باورها و شاخصه‌هایی از جمله رابطه لازم و ملزوم دین و سیاست، ولایت‌پذیری، تکلیف‌گرایی، تفسیر سنتی از دین، مخالفت با تغییر باورها و ساختارهای اجتماعی و مذهبی و... شناخته می‌شوند. در این میان فصل مشترک تمام اصول‌گرایان در سال‌های اخیر ولایت‌پذیری و اعتقاد راسخ به ولایت فقیه به عنوان اصلی مسلم می‌باشد که به مثابه یک فصل‌الخطاب در عرصه‌های دینی، اجتماعی و سیاسی عمل می‌کند. به واقع آنچه اصول‌گرایان را در طی سه دهه اخیر همچون مهره‌های تسبیح به‌هم وصل کرده، ولایت‌پذیری بوده و تخطی و یا نافرمانی از آن، خارج شدن از دایره اصول‌گرایی به شمار می‌‌آید. از این رو عنصر ولایت‌پذیری بخش اصلی گفتمان و هویت اصول‌گرایی را تشکیل می‌دهد و این بخش از هویت آن ها به قدری مهم و تاثیرگذار است که بعد از حادثه خانه‌نشینی احمدی‌نژاد با وجود محبوبیت وی در میان اصول‌گرایان و بخش‌هایی از بدنه این جناح، در اصول‌گراترین مجلس بعد از انقلاب تصمیم بر رای به عدم کفایت سیاسی او گرفته شد و احمدی‌نژاد زیر تیغ فشار رسانه‌ها و فعالان این جناح قرار گرفت و شاید اگر مصلحت و شرایط بحرانی ماه‌های آخر ریاست‌جمهوری او نبود، احمدی‌نژاد خیلی زودتر از موعد قانونی از مسند رییس‌جمهوری پایین می‌آمد. چنین سوابقی حاکی از آن است که اصول‌گرایان برای رسیدن به قدرت از اصول مسلم خود کوتاه نمی‌آیند و یکی از این اصول مسلم ولایت‌پذیری است.

این روزها اصول‌گرایان در دوراهی عجیبی قرار گرفته‌اند. انتخابات 96 در پیش است و شکست اصول‌گرایان در انتخابات 92 و ناکامی آنها در انتخابات مجلس دهم به ویژه در شهر تهران آنها را به تکاپو انداخته تا از تکرار دوره چهارساله دوم روحانی جلوگیری کنند. از سویی اصلاح‌طلبان که به عنوان جریانی فراموش شده از سوی اصول‌گرایان به شمار می‌آمدند و در یک دوره خاموشی و حذف 4 ساله قرار گرفته بودند، در دو انتخابات گذشته جانی دوباره گرفته‌اند و موفقیت مجدد آنها در انتخابات 96 موقعیت شان را بیش از پیش تقویت خواهد کرد. در چنین شرایطی استراتژی اصول‌گرایان پیروزی در تحت هر شرایطی می‌باشد؛ لذا آنهایی که فکر می‌کنند احمدی‌نژاد نمی‌آید و یا در صورت حضور ردصلاحیت می‌شود و در صورت تاییدصلاحیت نیز مورد حمایت بزرگان اصول‌گرا قرار نمی‌گیرد، باید این ملاحظات را در نظر بگیرند که اصول‌گرایان چاره‌ای به جز حمایت از احمدی‌نژاد ندارند، حتی اگر این احمدی‌نژاد یازده روز خانه نشینی را در پرونده داشته باشد.

دوراهی مهم اصول‌گرایان انتخاب میان احمدی‌نژاد یا چهارسال بیرون ماندن از قدرت است؛ احمدی‌نژاد با زیرپاگذاشتن مهم‌ترین مولفه اصول‌گرایی یعنی ولایت‌پذیری، هویت اصول‌گرایی خود را زیر سوال برده، اما در این بزنگاه تاریخی احمدی‌نژاد به مثابه فرشته نجات اصول‌گرایان تنها گزینه‌ای است که یارای رقابت با روحانی را دارد. در طی قریب به چهار دهه، هیچ‌گاه اصول‌گرایان برای کسب قدرت، اعتقادات و اصول اساسی خود را نادیده نگرفته‌اند و از آنجا که آنها به تکلیف ورای نتیجه معتقد هستند، به نظر می رسد انتخابات 96 به عنوان بزنگاه تاریخی اصول‌گرایان، نقطه عطفی برای آنها محسوب می‌شود که بین پایداری و وفاداری به اعتقادات و اصول و نادیده‌گرفتن آنها برای کسب قدرت یک گزینه را انتخاب کنند، انتخاب این گزینه عیار اصول‌گرایی را برای نسل‌های آینده و نسل حاضر روشن و شفاف‌تر خواهد کرد. انتخابی که پیش‌بینی آن آنقدرها هم سخت نیست!

http://hamdelidaily.ir/?newsid=8653

ش.د9504955

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات