تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۰۵۹۳۰
هیأت‌منصفه دادگاهی در آمریکا به مصادره اموال بنیاد علوی و برج معروفش در منهتن رأی داد

لقمه بزرگ

پایگاه بصیرت / لقمه بزرگ

(روزنامه وطن امروز ـ 1396/04/10 ـ شماره 2194 ـ صفحه 2)

ماجرای دستبرد به دارایی‌های ایران و غارت اموال کشورمان در آمریکا که شروع آن به سال گذشته و دولت باراک اوباما بازمی‌گردد، اکنون در دولت دونالد ترامپ روند پرشتاب‌تری به خود گرفته و دادگاه‌های این کشور، یکی پس از دیگری حکم به مصادره اموال ایران می‌دهند. به گزارش «وطن‌امروز» پس از حکم هفته گذشته دیوانعالی آمریکا برای فروش آثار باستانی ایران و پرداخت 71 میلیون و 500 هزار دلار به قربانیان آمریکایی انفجار در سرزمین‌های اشغالی، دادگاهی در آمریکا به بهانه‌ای مشابه، حکم به مصادره ساختمان بنیاد علوی و دیگر سرمایه‌های مربوط به آن توسط دولت آمریکا داد. این دستبرد جدید آمریکایی‌ها به دارایی‌های ایران، بزرگ‌ترین مصادره مدنی و بزرگ‌ترین مصادره به بهانه تروریسم در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود.

بر اساس رای این دادگاه که وکیل دولت آمریکا اعلام کرده، بار دیگر مصادره اموال بنیاد علوی در آمریکا به جریان افتاده و یک دادگاه آمریکا حکم به مصادره برج 36 طبقه بنیاد علوی در منهتن نیویورک داده، همچنین سایر ساختمان‌های وابسته به این بنیاد نیز قابل مصادره شده ‌است.

بر اساس این گزارش، پرونده تلاش آمریکایی‌ها برای مصادره بنیاد علوی به سال‌ها قبل بازمی‌گردد. اوایل سال 2009 طرف آمریکایی به بهانه‌های مختلف به دنبال مصادره این آسمانخراش خیابان 650 منهتن بود اما در هیچ دادگاهی ادعاهای دولت آمریکا پذیرفتنی نبود و بر همین اساس دولت آمریکا موفق به مصادره اموال چند میلیارد دلاری این بنیاد نمی‌شد اما پس از دستبردهای یک سال گذشته دولت آمریکا به دارایی‌های ایران، وکلای دولت آمریکا که در عدم برخورد مناسب دولت ایران فضا را برای غارت اموال ایران مناسب می‌دیدند، بار دیگر این پرونده را به جریان انداختند. خرداد ماه امسال، دادگاه فدرال منهتن در نیویورک با حضور هیات منصفه کار رسیدگی به شکایت دولت آمریکا علیه دولت ایران را آغاز کرد. پرونده مربوط به این ساختمان در حالی از یک ماه پیش بار دیگر به جریان افتاد که دادگاه تجدیدنظر نیویورک سال گذشته حکم یک دادگاه پایین‌تر برای مصادره و فروش برج را رد کرده بود. در جلسه دادگاه، دستیار دادستان مدعی شد بنیاد علوی مالکیت اکثریت سهام ساختمان ۳۶ طبقه خیابان پنجم نیویورک را در اختیار دارد؛ با اطلاع از اینکه شرکت آسا متعلق به این بنیاد، با بانک ملی ایران کار می‌کرده، در نتیجه تحریم‌های آمریکا علیه این بانک دولتی ایران را نادیده گرفته، از این رو دادستانی خواستار مصادره ساختمان شده است که به ادعای آنان قیمت آن بیش از ۸۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

در واکنش به این ادعا وکیل بنیاد علوی با رد اتهام گفته بود این بنیاد یک سازمان خیریه است و تنها به خدمات فرهنگی اشتغال دارد. در هفته چهارم رسیدگی به این پرونده اما برای نخستین بار دادستان‌ها مدعی شدند بنیاد علوی، مالک اولیه برج، به طور غیرقانونی میلیون‌ها دلار پول را از طریق فعالیت‌های خیریه به جیب ایران ریخته است. آنان بر همین اساس ابراز امیدواری کردند غرامت بیش از ۵۰۰ میلیون دلاری به قربانیان به‌زعم آنها فعالیت‌های تروریستی ایران تعلق گیرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مایکل لاکارد، معاون دادستان آمریکا پیش‌تر ابراز اطمینان کرده بود دولت از طریق اظهارات شاهدان و مدارک و شواهد موجود در دادگاه فدرال منهتن، اثبات کرده بنیاد علوی باید از ۶۰ درصد سهام خود در برج ۳6 طبقه اداری در نزدیکی مرکز راکفلر بگذرد. ۶۰ درصد مالکیت این آسمانخراش در منطقه منهتن نیویورک متعلق به بنیاد علوی است و 40 درصد سهام دیگر این آسمانخراش متعلق به شرکت «آسا» است که مقام‌های آمریکایی ادعا می‌کنند با بانک ملی ایران ارتباط دارد. در ایران اما همچون تمام دستبردهای پیشین آمریکایی‌ها، هیچ واکنش مناسبی به طمع آمریکایی‌ها برای مصادره آسمانخراش ایرانی صورت نگرفت تا اینکه در نهایت روز پنجشنبه، وکیل دولت آمریکا در بیانیه‌ای از حکم دادگاه برای مصادره املاک بنیاد علوی خبر داد. «جون اچ‌کیم» در بیانیه‌ای اعلام کرد هیات منصفه دادگاه درباره ساختمان بنیاد علوی در منتهن نیویورک حکم کردند ساختمان بنیاد علوی و دیگر سرمایه‌های مربوط به آن توسط دولت آمریکا قابل مصادره خواهد بود. کیم در بیانیه خود مدعی شد این برج ۳۶ طبقه در منهتن (نیویورک) بیش از یک دهه به صورتی پنهان در خدمت دولت ایران بوده و راهی شده بود برای فرستادن میلیون‌ها دلار به ایران که در تخطی آشکار از مفاد تحریم‌های آمریکاست. او گفته است: «در این جلسه دادگاه، اسرار این ساختمان برای همه آشکار شد و حکم امروز هیات منصفه نیز آنچه را ما از سال ۲۰۰۸ فکر می‌کردیم تایید کرد». حکم هیات منصفه این ساختمان را و همچنین ساختمان‌ها و اموال دیگر را قابل مصادره اعلام کرده است. به گفته وکیل دولت آمریکا، این حکم هیات منصفه، بزرگ‌ترین مصادره مدنی و همچنین بزرگ‌ترین مصادره مربوط به تروریسم در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود. کیم در بخش پایانی بیانیه خود مدعی شده اموال مصادره شده برای جبران خسارت‌های قربانیان اقدامات تروریستی که آمریکا ادعا می‌کند مورد حمایت ایران بوده است، پرداخت خواهد شد.

بر اساس این گزارش، بنیاد علوی از پیش از انقلاب در آمریکا دایر شده بود و از سال 1992 فعالیت‌های خود را تحت این نام دنبال کرد. عمده فعالیت‌های این بنیاد در حوزه‌های فرهنگی و علمی است. همه فعالیت بنیاد علوی در قالب تبلیغ فرهنگ اسلامی و زبان، ادبیات و تمدن فارسی دنبال شده است. در این راستا کمک‌های خیریه بنیاد علوی در جامعه آمریکایی همواره مورد توجه بوده است. حتی در رای دادگاه ایالتی آمریکا، قاضی فارست به این فعالیت‌های بنیاد علوی اشاره کرده است. یکی دیگر از فعالیت‌های بنیاد علوی اعطای بورسیه در رشته‌های مربوط به ادبیات فارسی و فرهنگ ایرانی بوده است. فعالیت‌های دینی این بنیاد نیز در قالب ساخت برخی مساجد در برخی ایالات‌ و برگزاری مراسم دینی محدود بوده است.

با حکم جدید هیات منصفه دادگاه، دادستان‌های فدرال اکنون می‌توانند تلاش خود را برای مصادره این ساختمان آغاز کنند.

اما اموال و دارایی‌های بنیاد علوی در آمریکا به چه میزان است که دولت آمریکا به دنبال مصادره آن است؟

درباره اموال این موسسه غیرانتفاعی نیز روایت‌های مختلفی وجود دارد. برخی اموال بنیاد علوی را شامل یک آسمانخراش 36 طبقه در منهتن نیویورک، 4 مسجد در نیویورک، مریلند، کالیفرنیا و هیوستون و مراکز اسلامی در مریلند، ویرجینیا، کالیفرنیا و تگزاس روایت کرده‌اند. در این میان البته آنچه مشخص است اینکه معروف‌ترین اموال این بنیاد آسمانخراش شماره ۶۵۰ در خیابان پنجم محله منهتن در نیویورک است. ارزش این آسمانخراش که در نیویورک نیز به عنوان یکی از بناهای معروف از آن یاد می‌شود، چند میلیارد دلار برآورد شده است. بر اساس حکم صادره علیه بنیاد علوی غیر از این ساختمان، امکان مصادره اموال و دارایی‌ها و ساختمان‌های ایران در کوئینز، هیوستون، کارمایکل، کالیفرنیا، کاتارپین، ویرجینیا و راکویل نیز وجود دارد. در کنار این دارایی‌ها، موجودی حساب‌های بنیاد علوی بسیار قابل توجه است. بر اساس قوانین ایالات متحده، همه درآمدهای این بنیاد باید در خاک آمریکا هزینه می‌شد. برخی روایت‌ها ارزش موجودی حساب‌های بنیاد علوی را حداقل 500 میلیون دلار برآورد کرده‌اند. این موجودی عمدتا از محل اجاره آپارتمان‌های برج منهتن تامین شده است. به‌گونه‌ای که اجاره آپارتمان‌های این برج مبلغی معادل ده‌ها میلیون دلار را ماهانه نصیب این بنیاد می‌کند.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2194/1/177431/0

ش.د9602558

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات