تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۰۵۹۵۷

عطريانفر: تسویه حساب برخی با شریعتی از این روست که فرقان او را شهید پنجم خود خواندند

(روزنامه آفتاب يزد – 1396/04/17– شماره 4935 – صفحه 3)

محمد عطریانفر، فعال سیاسی اصلاح طلب، در نشست «فرقانیسم، از دیروز تا امروز» در رابطه با شباهت فرقان با گروه تروریستی داعش گفت: به مفهوم عام کلمه داعش یک نهاد تروریستی دولتی است. تروریسم در مقام رفتارهای دولتی نهادهایی هستند که به صورت زیرزمینی اروپاییان را تحریک می‌کنند به جای اینکه درعرصه‌ای مبارزه کنند آن‌ها را فعال‌تر می‌کنند. خصوصا ماهیت و محتوای داعش از این جنس است و خیلی نسبتی با گروه فرقان برقرار نمی‌کند. در مورد مسائلی که به طور کلی اشاره کردم من تصورم این است که هر مقدار شما این ظرفیت را فراهم کنید تا بیندیشند و فکر کنند. ما بسترهایی را فراهم کنیم که نوعی تعامل افکار شکل بگیرد می‌توانیم این خشونت را از خود دور کنیم. در جمهوری اسلامی اگر دقت کرده باشیم در دوم خرداد که رئیس جمهور وقت این بستر را فراهم کرد، بخش بزرگی از این نگرانی‌ها و دغدغه‌ها حتی در موضوع امنیت نظام سیاسی ایران رفع شد. در مسائلی که در دولت اصلاحات داشتیم تقریبا منافقین در دنیای غرب خلع سلاح شدند.

حتی ما از فرصت‌هایی عبور کردیم به همین تناسب می‌توانیم ترازو را به نفع خودمان تغییر دهیم و سعی کنیم نهاد مردمسالاری و گفتگوی ملی را تقویت کنیم. وی در ادامه سخنانش در مورد گروه فرقان و ارتباط آن با شریعتی بیان کرد: فرقان 6 شهید را در تاریخ خود دسته‌بندی می‌کنند که علی شریعتی را شهید پنجم در مکتب خود می‌دانند. برخی با دکتر شریعتی از همین نقطه تسویه حساب کردند. در صورتی که مرحوم شریعتی دقیقا در تقابل با حرکت‌های مبارزات مسلحانه منافقین بودند. جزوه حسن و محبوبه که ایشان نوشته‌اند، در مورد عضویت آنها در این گروه نبود، بلکه در مقام رابطه استاد و دانشجویی بوده است. مقاومتی که در نوشته‌های مرحوم شریعتی است، همه را به سمت بسیج و حرکت همگانی دعوت می‌کند از جنس مسالمت‌آمیز است و هیچ نسبتی با مبارزات قهرآمیز این گروه ندارد.

به گزارش جماران، وی در ادامه گفت: باید بفهمیم که چرا این بخش از خشونت در صد سال اخیر پررنگ شده است. یک بخش به دلیل فاصله گرفتن از مبانی اسلامی و فلسفی بوده است که هیچ‌گاه این اقدامات را تایید نکرده و حتی در دفاع از حوزه خصوصی و حیثیت فردی اجازه این تحرکات را نداده است. اما برخی تحت تاثیر اندیشه مارکسیستی تلاش کردند در برخی مبارزات در دنیا اثبات کنند اساسا علم مبارزه از درون مارکسیسم درمی‌آید و این روند که به سمت خشونت‌ها رفته است در تاریخ باید حتما موشکافی و بازیابی شود. در ادامه این روند باید فرقان را هم یک مروری بکنیم.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=77333

ش.د9602944

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات