صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۰۶۱۰۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 16 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دشمنىِ دشمنان ما به‌ خاطر این است که نظام جمهورى اسلامى در مقابل نظام سلطه ایستاده است؛ آنها می‌خواهند نظام جمهورى اسلامى را از ایستادگى در مقابل قلدرها و گردن‌کلفت‌ها و باج‌بگیرها و زورگویان عالم منصرف کنند؛ البته این اتفاق نخواهد افتاد. (93/2/31)
رفت‌و‌آمدهایی برای ثبات و امنیت
فرمانده ارتش پاکستان بنا به دعوت سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان دیروز برای دیدار با مسئولان نظام و فرماندهان نیروهای مسلح و گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، توسعه همکاری‌های دوجانبه، مسئله یمن و امنیت مرزها و همکاری‌های ایران و پاکستان وارد تهران شد. پیش از این نیز رئیس ستاد ارتش ترکیه با سفر به تهران با فرماندهان نظامی و مسئولان نظام دیدار و گفت‌و‌گوهایی داشت. چندی پیش هم شاهد سفر منطقه‌ای رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به ترکیه و سوریه بودیم که نشان‌دهنده فعال‌تر شدن دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی در شرایط فعلی منطقه است؛ چرا که بازیگران عرصه سیاست خارجی، سربازان نظام در میدان دیپلماسی و روابط بین‌الملل هستند؛ اما گسترش روابط نظامی و دفاعی با کشورهای همسو و گسترش پیمان‌های دفاعی در کنار دیپلماسی و تعامل با دولت‌ها می‌تواند در رسیدن به اهداف مشترک، مبارزه با تروریسم و ارتقای امنیت منطقه و جهان مؤثر واقع شود.
توجه به مشترکات دینی و مذهبی، اهداف و منافع مشترک منطقه‌ای به ویژه در تعاملات دفاعی با کشورهای همسایه، تقویت اتحاد و برادری بین کشورهای اسلامی از جمله مواردی است که در شرایط فعلی باید بیش از پیش مورد توجه نیروهای مسلح کشورهای منطقه قرار گیرد تا با تقویت قدرت‌های منطـقه‌ای جلوی یکجانبه‌گرایی قدرت‌هایی که می‌خواهند در هر جای جهان حضور نظامی داشته و در امور کشورها و ملت‌ها دخالت کنند، گرفته شود. ابتکار ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای ایفای نقش فعال منطقه‌ای و گسترش دیپلماسی دفاعی با کشورهای قدرتمند منطقه، اقدامی راهبردی است که نشان از حوزه نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه دارد و شرایط امروز فرصت مناسبی پدید آورده است تا از آن برای ارتقای امنیت و ثبات در منطقه و مقابله با هر توطئه‌ای که از سوی قدرت‌های خارجی و با بازیچه قرار دادن برخی حکام مرتجع منطقه دنبال می‌کنند، استفاده شود.
بی‌شک، دیگر سناریوهای ناامن‌سازی منطقه نیز همچون فتنه گروه‌های تروریستی ـ تکفیری با دیپلماسی فعال نظامی کشورمان و ارتباطات دفاعی نقش بر آب خواهد شد.

▼ گزارش روز
در کجای تاریخ ایستاده‌ایم؟
«عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان می‌گوید «تروریسم ایرانی» با به مخاطره انداختن امنیت دیگر کشورها، کشتار کودکان و نقض قوانین بین‌المللی ادامه دارد و هر روز بیشتر مشخص می‌شود که حوثی‏ها ابزار تروریسم برای نابودی یمن هستند، عربستان حق پاسخ به رفتارهای خصمانه ایران را در شکل و زمان مناسب، پیش خود محفوظ می‌دارد. «خالدبن‌احمد آل‌خلیفه» وزیر خارجه بحرین نیز می‌گوید: باید ایران را مهار و خطر این کشور را دفع کنیم، ما به خوبی می‎دانیم که ایران با حمایت از حزب‌الله، حشد الشعبی و عصائب اهل الحق خطر واقعی برای کل منطقه محسوب می‌شود. سخنان و ادعاهای سراسر کذب بنیامین نتانیاهو درباره جمهوری اسلامی ایران و متهم‌سازی‌ها و ادعاهای بی‌پایان سران رژیم صهیونیستی درباره کشورمان و اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده در طرح ادعاهای واهی علیه ملت بزرگ ایران را در کنار دیگر هم‌پیمانان غربی و سعودی آنان در نظر بگیرید تا روشن شود که جمهوری اسلامی ایران در برابر چه گروهی ایستاده است و چه کسانی به خیال خام خود قصد آسیب رساندن به جمهوری اسلامی را دارند. نگاهی به چهره این حاکمان و کارنامه آنها بیندازید؛ ایالات متحده آمریکا، نماد اصلی استکبار جهانی که روزی از تاریخ این کشور نیست که نشانه‌ای از جنایت و غارت و ظلم در آن نباشد، رژیم کودک‌کش صهیونیستی، رژیمی نامشروع که اساس و بنیان‌ آن بر کشتار و جنایت و اشغالگری بنا شده است، رژیم‌های متحجر منطقه چون بحرین و عربستان و... که فاجعه انسانی در یمن نمونه‌ای از جنایت آنان است تا مشخص شود جبهه حق و جبهه باطل کجاست و امروز ما در کجای تاریخ ایستاده‌ایم. جبهه استکبار و ارتجاع در منطقه و فراتر از آن، امروز در برابر انقلاب شکوهمند ملت ایران صف‌آرایی کرده و در تلاش است با هر حربه و جنایتی این شجره طیبه را از میان بردارد؛ خیالی که با راهبری رهبر معظم انقلاب و ایستادگی ملت بزرگ ایران راه به جایی نبرده و به شکستی تلخ و سخت برای آنان مبدل خواهد شد؛ ان‌شاءالله.

▼ خبر ویژه
 دلواپس سران فتنه!
سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره حصر نبودن سران فتنه به مذاق حامیان فتنه خوش نیامد و آنها به‌ جای پاسخ به فحاشی روی آوردند. دریابان شمخانی در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره حصر سران فتنه به طور تلویحی تأیید کرده بود که آنها در حصر نیستند و هرچه اراده کنند، برای‌شان مهیا می‌شود؛ اما این سخنان که چون آب سردی بر پیکره فتنه‌گران بود، آنها را به واکنش درآورد و هر یک ضمن فحاشی به وی، گفتند که حصر قابل انکار نیست و از این دست حرف‌های بی‌ارزش. درباره سخنان شمخانی باید گفت: همیشه نشانه‌ها و علامت‌هایی وجود دارد که بتوان واقعیت را از آن تشخیص داد. سخنان شمخانی به این معنا نبود که آنها کاملاً آزاد هستند، بلکه سخنان وی نشان از این داشت که آنها از همه امکانات برخوردار بوده و هیچ فرقی با آزادی ندارند و این نکته‌ای است که نادانان در جبهه مخالف انقلاب تشخیص و درک صحیحی از آن نداشته‌اند و خود را دلواپس سران فتنه معرفی می‌کنند؛ زیرا اینها از درمان با بهترین امکانات گرفته تا تفریح شمال و شنا در استخر خصوصی و مدرن مجموعه انقلاب بهره‌مند هستند و با همه اقوام و نزدیکان بازدیدهای منظم دارند؛ در حالی که اگر بیرون بودند، شاید سال تا سال کسی را نمی‌دیدند. با توجه به این شرایط دیگر حصر معنا ندارد.

▼ اخبار
1ـ موج جدید خشونت‌ها و درگیری‌ها در منطقه

روزنامه «دی‌ولت» آلمان در مطلبی مسئله استعفای ناگهانی سعد حریری و عواقب آن برای منطقه را بررسی کرده و نوشته است: «در پشت پرده استعفای حریری، عربستان سعودی قرار گرفته که سیاست‌های تجاوزکارانه‌ای را در منطقه دنبال می‌کند. این رخداد می‌تواند موج جدیدی از خشونت‌ها و درگیری‌ها را در منطقه رقم بزند.» در ادامه این  مطلب آمده است: «با وجود انتشار این ادعا که حزب‌الله به دنبال ترور سعد حریری است، اما حزب‌الله لبنان باید به این مسئله علاقه‌مند باشد که حریری زنده بماند؛ چرا که به واسطه نخست‌وزیری حریری، آنها توانستند از بسیاری خشونت‌ها جلوگیری کرده و با یک موفقیت دیپلماتیک حریری را قانع کنند که یک سفیر به دمشق بفرستد تا لبنان به یکی از کشورهایی تبدیل شود که دولت اسد را به رسمیت می‌شناسد؛ موضوعی که به شدت ریاض را نگران کرده بود و به استعفا دادن اجباری سعد حریری به دست شاهان سعودی منتهی شد تا  شاید با حذف حریری حزب‌الله در تنگنا قرار گیرد.»

2ـ ایران توان حملات پیچیده و چند جهتی در دریا را دارد
نشریه آمریکایی «نشنال‌اینترست» در تحلیلی نوشت: «نیروی دریایی ایران بخش مهمی از بدنه دفاعی این کشور را شکل می‌دهد. در حالی ‌که شاید یگان‌های دریایی ایران نیرویی سبک و ساده تصور شوند؛ اما نیروی دریایی سپاه پاسداران و ارتش با شناخت کافی از همدیگر توانایی حملات پیچیده و چند جهتی را علیه نیروهای دریایی بزرگ بیگانه دارند. آنها علیه هر نیروی دریایی خارجی که بخواهد مقابل‌شان قرار گیرد، تهدیدی نیرومند هستند». نشریه نشنال‌اینترست در ادامه با برشمردن ویژگی‌های نیروی دریایی سپاه، تأکید می‌کند: «سپاه با حفظ ناوگان قایق‌های تندرو و حمله‌های سریع، به قابلیت مین‌گذاری که می‌تواند در تقابل‌های دریایی بسیار تعیین‌کننده باشد، نیز اشراف دارد» این نشریه همچنین اضافه می‌کند: «ایران در کنار این نیروی دریایی منسجم خط سواحل طولانی و جزایر کوچک را که بعضی از آنها در مهم‌ترین آبراه‌‌های جهان واقع شده‌اند، در اختیار دارد.»

3ـ مطالبه اصلی مردم سامان‌دادن به وضعیت اقتصادی است
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی به قلم «عبدالله ناصری» نوشت: «روحانی با وجود اینکه شرایط مدیریت کشور نسبت به چهار سال قبل خیلی سخت‌تر شده است، تغییر چندانی نداشته است. ورود جدی‌تر ترامپ به عرصه منازعه با ایران با وجود پذیرش برجام، شرایط منطقه و نقشی که عربستان بازی می‌کند و وضعیت اقتصادی کشور کار روحانی را سخت کرده است. به اعتقاد من مطالبه اصلی مردم در این دوره از ریاست‌جمهوری روحانی سامان‌دادن به وضعیت اقتصادی و معیشتی است؛ اما چشم‌انداز روشنی برای آن وجود ندارد. هنوز برنامه اقتصادی دولت مشخص نیست. خزانه کشور وضعیت خوبی ندارد و روحانی وعده خود به مردم در زمینه تحول در امر برنامه‌ریزی را محقق نکرده است.»

4ـ بند T در حیطه وظایف آژانس نیست
«یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حمایت از سازوکار فعلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نظارت بر فعالیت‌های ایران گفت: «بند T مندرج در ضمیمه نخست‌ توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مربوط به دسترسی‌های این نهاد بین‌المللی نیست.» این در حالی است گروه‌های نزدیک به اسرائیل، از جمله مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها با بیان این ادعا که برجام درباره سازوکار راستی‌آزمایی این بند سکوت کرده، می‌گویند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید برای اطمینان از پایبندی ایران به برجام، به اماکن مشکوک غیر هسته‌ای، از جمله پایگاه‌های نظامی ایران دسترسی داشته باشد.

▼ اخبار کوتاه
مجتهد، افشاگر اسرار خاندان سلطنتی سعودی فاش کرد: محمد‌بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان یک میلیارد دلار به دونالد ترامپ هدیه داده است. وی گفت: در زمان حضور ترامپ در عربستان، یک کشتی متعلق به مؤسسه اقتصادی رئیس‌جمهور آمریکا با حضور در بندر جده، این رشوه را به صورت پول نقد، اوراق بهادار و جواهر تحویل گرفته است. مجتهد همچنین اضافه می‌کند: اگر حضور دونالد ترامپ در عربستان و حمایت‌های واشنگتن نبود، بن‌سلمان 32 ساله نمی‌توانست بن‌نایف و دیگر شاهزاده‌های کهنه‌کار را از گردونه رقابت خارج کند.
روزنامه «تاگس‌آنسایگر» سوئیس نوشت: شکست‌های داعش در عراق و سوریه موجب می‌شود هزاران مبارز و جنگجوی داعشی به اروپا باز گردند که این مسئله خطر حملات تروریستی در اروپا را افزایش می‌دهد. این روزنامه سوئیسی در ادامه این مطلب افزود: حمله تروریستی اخیر در نیویورک پس از تراژدی‌های تروریستی در شهرهای نیس، لندن، برلین، استکهلم، بارسلونا و مارسی یک علامت آشکار مبنی بر این است که تهدیدی جدی به ویژه برای کلان‌شهرهای غربی وجود دارد.
◄  عارف، رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به گلایه تعدادی از چهره‌های اصلاح‌طلب از انتصاب برخی مدیران دولتی در استان‌ها، تأکید کرد: «انتظار است دولت همراهی شایسته‌ای با حامیان اصلی خود داشته باشد و به‌کارگیری اصلاح‌طلبان را در اولویت اول خود قرار دهد؛ ولی روند برخی تغییرات در بدنه دولت نشان از فاصله گرفتن از جریان اصلی حامی دولت است که امیدوارم این روند اصلاح شود.»
روزنامه «الاخبار» لبنان نوشت: اعضای تیم حفاظت سعد الحریری پس از اعلام استعفای وی قادر به برقراری تماس با او نبوده‌اند. همین مسئله شایعات فراوانی را درباره او مطرح کرده است. السیسی، رئیس‌جمهور مصر نیز در دیدار خود با رئیس پارلمان لبنان گفته بود نگران این است که سعد حریری در ریاض در بازداشت خانگی باشد.
محمدحسین کروبی در گفت‌و‌گویی اظهار داشت:‌ «بعد از مرخص شدن پدر از بیمارستان، اعضای خانواده از جمله فرزندان، عروس‌ها و نوه‌ها هر وقت بخواهند می‌توانند به ملاقات وی بروند و هر ساعتی بخواهیم می‌توانیم به ملاقات پدر برویم.»
پایگاه خبری «میدل‌ایست‌آی» فاش کرد: شاهزاده «منصوربن‌مقرن» امیر منطقه عسیر عربستان که بالگرد حامل وی دچار سانحه شد و سقوط کرد، در حال فرار از این کشور بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات