صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۰۳۳۵۸

از وتوی خودکار تا درک پایین ترامپ

1ـ احتمال «وتوی خودکار» تحریم‌های ایران و روسیه
طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی که پس از تصویب در هر دو مجلس کنگره آمریکا برای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ارسال شده، در صورتی که حداکثر ۱۹ مرداد به امضای وی نرسد، به صورت خودکار «وتو» خواهد شد. کاخ سفید در بیانیه‌ای هفته گذشته اعلام کرده است، این طرح را امضا و آن را به قانون تبدیل خواهد کرد. «بن کاردین» عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس سنا نیز گفت، فکر می‌کند ترامپ این طرح را امضا خواهد کرد؛ اما پیش‌بینی‌ناپذیر بودن ترامپ در تصمیم‌گیری‌های قبلی موجب شده است دورترین احتمالات هم درباره تصمیم‌گیری او، ناممکن به نظر نرسند. گفتنی است، مطابق قانون اساسی آمریکا، پس از آنکه یک مصوبه کنگره برای امضا و تبدیل شدن به قانون روی میز رئیس‌جمهور این کشور قرار می‌گیرد، وی ۱۰ روز کاری برای تصمیم‌گیری درباره «وتو» یا امضای آن فرصت خواهد داشت. در صورتی که رئیس‌جمهور پس از این دوره، طرحی را امضا نکند، آن طرح به صورت خودکار به قانون تبدیل خواهد شد و به کنگره بازخواهد گشت.

2ـ تلاش عربستان برای فرار از پرداخت غرامت ۱۱ سپتامبر
عربستان سعودی روز گذشته از دستگاه قضایی آمریکا خواست ۲۵ شکایت را که در آنها اعلام شده است عربستان در طراحی حملات ۱۱ سپتامبر نقش داشته است و باید به قربانیان این حملات غرامت پرداخت کند، رد کند. در همین راستا، عربستان با ارائه نامه‌ای رسمی به دادگاه جزایی منهتن نیویورک اعلام کرد، شکایت‌های صورت گرفته نمی‌تواند نشان دهد که این کشور یا هر یک از نهادهای خیریه وابسته به عربستان مسئول حملات ۱۱ سپتامبر هستند. در این نامه همچنین درخواست شده است، مصونیت حاکمیتی عربستان محترم شمرده شود. در همین زمینه «جیمز کریندلر» یکی از وکلای خانواده‌های قربانیان یازده سپتامبر در واکنش به این اقدام عربستان گفت: این چیزی بود که ما از عربستان انتظار داشتیم؛ اما عربستان سعودی نمی‌تواند خود را از حقایق مخفی کند.

3ـ افول روابط سعد حریری با عربستان سعودی
«سعدالدین حریری» نخست‌وزیر کنونی لبنان نزدیک‌ترین چهره لبنانی به عربستان سعودی است که با تعطیلی شرکت «سعودی اوجیه» روابطش با عربستان سعودی رو به افول نهاده است. این شرکت بزرگ پیمانکاری که متعلق به حریری بود، در زمینه‌های مختلفی از جمله ارتباطات، چاپ، ساختمان‌سازی و خدمات کامپیوتری فعالیت داشت. گفته می‌شود، درآمد آن تنها در سال 2010 به 10 میلیارد دلار رسید. پس از درگذشت ملک‌عبدالله، دولت جدید عربستان سعودی کمک مالی به این شرکت را متوقف کرد که این اقدام سبب شد این شرکت بزرگ با مشکلات اقتصادی عدیده‌ای روبه‌رو شود و در نهایت به پایان کار و تعطیلی و بلاتکلیفی صدها کارمند از کشورهای مختلف عربی و فرانسوی این شرکت منجر شود.

4ـ درک پایین رئیس‌جمهور آمریکا از قدرت
روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش است با تهدید فرمانروایی کند؛ اما در این مسیر ناکام مانده است. رویکردی که ترامپ در ریاست در پیش گرفته است، ایجاد نگرانی، وحشت و تهدید است و همزمان که دولت ترامپ در حال غوطه خوردن در بحران سیاسی و مدیریتی است، ترامپ چپ می‌رود راست می‌رود هر کسی را که موجب نارضایتی او می‌شود، تهدید می‌کند. اگرچه گاهی اوقات ممکن است حکومت با تهدید جواب بدهد؛ اما در حال حاضر هیچ کس از ترامپ نمی‌ترسد و تمام تهدیدات بی‌نتیجه‌ای که ترامپ مطرح کرده‌، صرفاً نشان داده‌ است که وی تا چه اندازه درک ضعیف و پایینی از قدرت دارد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات