تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۰۶۲۰۹
عربستان مالك بزرگ‌ترين پالايشگاه نفت آمريكا شد

ترامپ در آغوش سعودي‌ها

(روزنامه اعتماد ـ 1395/12/18 ـ شماره 3764 ـ صفحه 11)

شركت نفت عربستان سعودي 2/2 ميليارد دلار به كمپاني شل مي‌پردازد تا پالايشگاه موتيوا در تگزاس امريكا را از بحران بدهي خارج كند و در عوض به سال‌ها مشاركت با شل در موتيوا پايان دهد. شركت ملي نفت عربستان سعودي كه آرامكو نام دارد اكنون به نوعي مالكيت موتيوا را به عنوان بزرگ‌ترين پالايشگاه ايالات متحده در تگزاس به دست آورده كه 24 پايانه توزيع فرآورده‌هاي نفتي را در اختيار دارد. آرامكو اين مبلغ را كه حدود 2/2 ميليارد دلار است براي ارايه بدهي و سرمايه در گردش كمپاني شل در اين پالايشگاه پرداخت مي‌كند. بدهي پالايشگاه موتيوا در مجموع 3/2 ميليارد دلار است كه سهم شل به صورت خالص 1/5ميليارد دلار است. طبق بيانيه‌اي كه شل منتشر كرده است پرداخت نقدي آرامكو مي‌تواند بالانس را در بدهي‌هاي اين پالايشگاه ايجاد كند.

عبدالعزيز جوديمي از جمله مقامات آرامكو مي‌گويد: موتيوا يك رقيب قوي در ميان پالايشگاه‌هاي ايالات متحده است و ما يك پيوند مهم با بخش انرژي پوياي ايالات متحده برقرار كرديم. قصد ما ادامه فعاليت موتيوا با حمايت مالي قوي به عنوان يك پالايشگاه مستقل است. آنگونه كه آرامكو عنوان كرده اين معامله منوط به تصويب قانوني آن است و انتظار مي‌رود كه در سه ماهه دوم سال اين قرارداد نهايي شود. شل و آرامكو سال گذشته توافق كردند تا به سرمايه‌گذاري در موتيوا و سه پالايشگاه و همچنين پايانه‌هاي سوخت متعدد در ايالات متحده پايان دهند.

براساس توافقي كه به دست آمده موتيوا، حق انحصاري فروش گازوييل براي موتور ديزل با برند شل در ايالت‌هاي جورجيا، كاروليناي شمالي، كاروليناي جنوبي، ويرجينيا، مريلند، واشنگتن دي سي و همچنين نيمه شرقي تگزاس و بخش اعظمي از فلوريدا را به دست خواهد آورد. بازار‌هاي شركت شل در آلاباما، مي‌سي‌سي‌پي، تنسي، لوئيزيانا، بخش اندكي از فلوريدا و منطقه شمال شرقي ايالات متحده خواهد بود. موتيوا در سال 1998 به عنوان يكي از بزرگ‌ترين پالايشگاه‌هاي ايالات متحده با ظرفيت پردازش نفت روزانه 1/1 ميليون بشكه نفت خام در روز طراحي شد. اما با افزايش هزينه‌ها و عدم سوددهي و فرسودگي تجهيزات اين پالايشگاه خروجي مناسبي نداشت و هيچگاه به اين ظرفيت نرسيد. ظرفيت اين پالايشگاه در روز 600هزار بشكه نفت بوده است كه به دليل آتش سوزي‌ها و نشت‌هاي متعدد اين برنامه توسعه به تعويق افتاد. شركت شورون سرمايه‌گذار سابق موتيوا در سال 2002 به عنوان بخشي از سهامدار و سرمايه‌گذار آن از اين پروژه خارج شد و شركت شل با آرامكو به صورت 50-50 در آن سرمايه‌گذاري مشترك انجام دادند. با اين حال طرح شل در راستاي كاهش بدهي‌هاي خود و افزايش سرمايه اين شركت را بر آن داشته تا بخشي از دارايي‌هاي خود را به فروش برساند كه موتيوا نيز يكي از آنها بود. با اين حال در صورت عقد اين قرارداد عربستان سعودي كنترل انحصاري يكي از بزرگ‌ترين پالايشگاه‌هاي نفت امريكا را به دست خواهد آورد كه حداقل مي‌تواند 600 هزار بشكه نفت را در روز پالايش كند. گفتني است از اين پالايشگاه علاوه بر بازار داخلي بخش قابل توجهي از بنزين و گازوييل و سوخت جت نيز به بازارهاي خارج از كشور صادر مي‌شود.

با اين حال شخص دونالد ترامپ و مشاور او در زمينه انرژي هميشه از تصاحب خارجي‌ها در پالايشگاه‌هاي وابسته به ايالات متحده ابراز نگراني و نا خوشنودي كردند و معتقد بودند كه نبايد توليد نفت و پالايشگاه‌هاي نفت در اختيار خارجي‌ها قرار گيرد. ولي اكنون نه شخص ترامپ و نه معاونان وي هيچ موضع‌گيري در خصوص موتيوا نگرفته‌اند.

همچنين دونالد ترامپ در دوره‌اي پس از انتخابات با مايوشي سان يكي از كارآفرينان ژاپني در برج ترامپ ديدار و گفت‌وگو كرد. او بنا بود تا صندوقي عظيم را براي ايجاد شغل در امريكا ايجاد كند. با اين حال در آن دوره بسياري مايوشي سان را به عنوان عاملي دانستند كه مي‌تواند نفوذ عربستان و برخي كشورهاي خاورميانه را در امريكا افزايش دهد. در اين صندوق توسعه براي ايجاد 50 هزار شغل در امريكا سرمايه‌گذار عمده آن عربستان سعودي شده است كه

45 ميليارد دلار آن را پرداخت مي‌كند. يك شركت سرمايه‌گذاري دولتي از ابوظبي نيز مذاكراتي را براي سرمايه‌گذاري 15 ميليارد دلاري در اين صندوق انجام داده است. قطر نيز در حال مذاكره براي سرمايه‌گذاري در صندوق است. اين در حالي است كه آقاي سان از طريق سرمايه‌گذاران داخلي امريكا توانسته حدود يك ميليارد دلار جمع‌آوري كند، آغوش باز ترامپ و تيم او به عربستان سعودي اين ترديد را به وجود آورده كه اين مواضع در تضاد با منافع ملي و حاكميت ملي امريكا گرفته شده است. شان هانيتي، مشاور ترامپ در امور انرژي در مصاحبه با فاكس نيوز در پاسخ به اين پرسش كه شما از عربستان سعودي پول گرفتيد، در پاسخ گفت: نه!سرمايه‌گذاري در صندوق توسعه و فروش بزرگ‌ترين پالايشگاه نفت امريكا به عربستان سعودي در حالي رخ مي‌دهد كه دونالد ترامپ از روابط هيلاري كلينتون با رياض در دوره انتخابات به‌شدت انتقاد كرده بود و عنوان كرد كه بايد به كمك‌هاي مالي نفرت آور عربستان سعودي به امريكا خاتمه دهيم. ترامپ در طول مبارزات انتخاباتي خود يك‌بار در فيس بوك نوشت: من از هيلاري كلينتون مي‌خواهم بلافاصله 25 ميليون دلاري كه از سوي عربستان به بنياد كلينتون پرداخت شده، بازگشت داده شود. اما حالا اين سوال به وجود مي‌آيد كه آيا ترامپ از عربستان سعودي پول دريافت كرده است يا نه؟ و اگر دريافت كرده يك تناقض آشكار در رويكرد پيش از انتخابات رياست‌جمهوري امريكا است. گفتني است ايالات متحده در طول ساليان گذشته سعي كرده به دلايل سياسي اقتصادي به گونه‌اي بحث انرژي خود را از خاورميانه مستقل كند. اما با توجه به اتفاقات موجود به نظر مي‌رسد شرايط در حال تغيير است. از طرفي دونالد ترامپ چه از اعراب خوشش بيايد چه نيايد آنها در حال تبديل شدن به بزرگ‌ترين سرمايه‌گذار خارجي در اين كشور هستند و نمي‌تواند از پيشنهاد حدود 50 ميليارد دلاري براي سرمايه‌گذاري در صندوق توسعه‌اي كه بناست 50 هزار شغل ايجاد كند، چشم پوشي كند.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=70160

ش.د9505066

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات