تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۰۶۸۸۷

تروریسم واقعی، پیچیده و فراملیتی است

(روزنامه جمهوري‌ اسلامي - 1396/08/15 - شماره 11013 - صفحه 6)

مقر سازمان ملل متحد مهم‌ترین مکانی است که مسایل مهم جهانی در آن جریان دارد و بحران‌ها، مشکلات و راه‌های بهبود فرایندها برای توسعه کشورها به بحث گذاشته می‌شود که البته پرداختن به همه آن‌ها در یک گزارش ممکن نیست.

به گزارش ایرنا، یکی از نشست‌های برگزار شده نشست مشورتی مرکز ضدتروریسم سازمان ملل بود.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد با حضور در این نشست بر اهمیت جلوگیری از تروریسم با در نظر گرفتن علل اولیه آن، حمایت از قربانیان تروریسم و تقویت حقوق بشر در جهان با توجه به سرعت تحول تهدیدات و چالش‌های امنیتی، تاکید کرد.

وی با اشاره به اهمیت این جلسه گفت: 'با همکاری بین المللی، باید به زودی و به طور موثر در چرخه جنگ و افراطی گری واکنش نشان دهیم و بیشتر در پیشگیری سرمایه‌گذاری کنیم.'

دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد تهدید تروریسم 'واقعی، پیچیده و فراملیتی' است و پاسخی را می‌خواهد که به همان اندازه جدی و مشترک باشد.

گوترش با اشاره به گروه‌های تروریستی همچون داعش، القاعده، الشباب و بوکوحرام، به افزایش تلفات مرگ و ویرانی با دستکاری ذهن جوانان برای بهره‌برداری از بی‌عدالتی واقعی یا ذهنی نیز یادآور شد.

وی همچنین بر اهمیت بازسازی ساختار مرکز ضد تروریسم سازمان ملل متحد و نقش آن در پیشبرد تلاش‌های این سازمان برای مقابله با این مشکلات تاکید کرد و خواستار افزایش اقدامات کشورهای عضو در این زمینه شد.

افزایش 70 درصدی مهاجران و آوارگان

از دیگر نشست‌های برگزار شده، نشست شورای امنیت سازمان ملل بود که به موضوع پناهندگان و موج مهاجرت می‌پرداخت. فیلیپو گراندی رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در این نشست گزارشی از وضعیت آوارگان و مهاجران ارائه داد و از رهبران جهانی خواست تا راه حل‌های سیاسی برای درگیری‌های جهان پیدا کنند تا تعداد بیشتری از مردم آواره به خانه هایشان بازگردند.

وی گفت: راه‌های مطمئن برای میلیون‌ها نفر که در سراسر جهان آواره شده‌اند و جلوگیری از تکرار مهاجرت انبوه که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است، در نهایت به راه حل‌های سیاسی برمی گردد.

گراندی افزود آنچه که امروز از واقعیت‌های جامعه جهانی تصویر شده و در معرض دید قرار دارد، نشان می‌دهد که بحران‌های بزرگ جدید موجب جابه جایی گسترده در تمام مناطق جهان شده است و تعداد افرادی که در سراسر جهان آواره شده‌اند به حدود 66 میلیون نفر است در حالی که این رقم در سال 2009 (1388) حدود 42 میلیون نفر بود.

به گفته وی این شامل 17.2 میلیون پناهنده تحت پوشش دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد (UNHCR) است که از آن زمان 70 درصد افزایش یافته است.

کمیسر عالی پناهندگان این مساله را متاثر از چندین بحران در حال وقوع دانست و اضافه کرد: یک چهارم افرادی که آواره شده‌اند متعلق به دو کشور سوریه و عراق است که به صورت اجباری خانه هایشان را ترک کرده‌اند.

گراندی اضافه کرد: اما بحران‌های جدید با بسیاری از 'فضاهای غیر دولتی' که منحصرا ترکیبی از فقر و فقدان توسعه، تخریب محیط زیست، نابرابری و آزار و اذیت است، توسعه یافته است.

کمیسر عالی پناهندگان با یادآوری سفر خود به بنگلادش و مرز میانمار افزود: از زمان جنبش‌های گسترده مردم در اواسط دهه 1990 (80)، شاهد سریعترین خروج پناهندگان هستیم. در واقع، درگیری روهینگیا در منطقه راخین میانمار، یک تصویر واضحی از حل نشدن ریشه‌های درگیری و خشونت است و زمانی است که رابطه یک دولت و مردم آن از بین می‌رود.

گراندی اظهار کرد: 'نتیجه آن یک فاجعه انسانی در یک مقیاس دراماتیک است.'

وی همچنین به شرایط بروندی، سودان جنوبی، آفریقای مرکزی هم اشاره کرد و یادآور شد: شرایط نامناسب در افغانستان و سومالی همچنان ادامه دارد.

حکومت فلسطین باید بر غزه کنترل داشته باشد

مساله خاورمیانه هم یکی از موضوعات پایه‌ای شورای امنیت سازمان ملل است که در هر ماه حداقل یک بار به آن پرداخته می‌شود.

نیکولای ملادنوف فرستاده سازمان ملل متحد برای روند صلح خاورمیانه در این نشست، از بازگشت کامل نوار غزه به کنترل حکومت فلسطین استقبال کرد.

وی گفت: 'این یک پیشرفت برجسته در اجرای توافقنامه فلسطین است که در 12 اکتبر(20 مهر) در قاهره امضا شده است. حرکت مثبت باید حفظ شود و دولت فلسطین باید به طور کامل توانایی عمل در غزه را داشته باشد.'

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ها، توافقنامه 12 اکتبر بین جناح‌های فتح و حماس به دولت فلسطین اجازه می‌دهد، مسئولیت‌های خود را در غزه را از سر بگیرد. بر اساس توافقنامه، تشکیلات فلسطینی تا 1 نوامبر باید بر عبور از نوار غزه کنترل داشته باشد.

در گزارش ماه ژوئیه 2016 (مرداد 1395) گروه چهارگانه خاورمیانه که شامل سازمان ملل متحد، روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا است، فقدان وحدت فلسطین را یکی از موانع اصلی برای دستیابی به یک راه حل دو جانبه دانست که به یک زندگی سالم و حکومت فلسطینی مستقل که با رژیم صهیونیستی در صلح و امنیت زندگی می‌کند، منجر می‌شود.

ملادنوف ادامه داد: بازشدن گذرگاه‌ها باید تسهیل شود و در عین حال با توجه به نگرانی‌های امنیتی قانونی اسرائیل، پشتیبانی بین‌المللی برای بازسازی، رشد، ثبات و رفاه غزه افزایش یابد.'

وی به جناح‌های غزه، اهمیت حفظ امنیت و پایان دادن به فعالیت‌های ستیزه جویان را که صلح و امنیت را هم برای فلسطینی‌ها و هم اسرائیلی‌ها تضعیف می‌کند، یادآور شد.

ملادنوف گفت سازمان ملل متحد با رهبری فلسطین، مصر و منطقه همچنان به پشتیبانی از این روند ادامه می‌دهد که برای دستیابی به یک راه حل مذاکره دوجانبه و صلح پایدار در خاورمیانه، ضروری است.

به ریشه‌های نابرابری جنسیتی توجه شود

از دیگر دستور کارهای این هفته شورای امنیت، موضوع 'زنان، صلح و امنیت' با عنوان پیشگامان پیشگیری و ارتباطات جنسیتی بود.

ماریا لوئیزا ویوتی یک مقام ارشد سازمان ملل در این جلسه از کشورهای عضو، سازمان‌های منطقه‌ای و جامعه مدنی، خواستار همکاری بیشتر برای مشارکت زنان در تمامی سطوح و کمک قوی‌تر و پایدار‌تر به تضمین تلاش‌های صلح سازمان ملل متحد شد.

وی افزود: ما ابتکارات پیشگیری ما را تضمین خواهیم کرد و نقض حقوق زنان را رصد می‌کنیم. ما به عوامل ساختاری و ریشه‌ای بحران، همچون نابرابری‌های جنسیتی توجه داریم.

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد، اضافه کرد: نیاز به اقدام بیشتر در مورد دستور کار 'زنان، صلح و امنیت - با پیشگیری' به عنوان یک هسته اصلی است و برابری جنسیتی و امنیت زنان به عنوان شاخص‌های قابل اعتماد برای صلح اهمیت دارد.

ویوتی افزود: ما همچنین بخش جمع آوری و تجزیه و تحلیل آمار جنسیتی را تقویت خواهیم کرد و از کشورهای عضو برای نظارت بر شاخص‌های برابری جنسیتی به عنوان بخشی از اقدامات خود برای پیاده سازی اهداف توسعه پایدار (SDGs) دعوت به عمل می‌آوریم.

وی همچنین با توجه به این که زنان تنها سه درصد صلحبانان را تشکیل می‌دهند، از 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا تعداد نیروهای زنان صلحبان را افزایش دهند.

اربیل و بغداد دست به دست هم دهند

فرستاده سازمان ملل متحد: بغداد و اربیل می‌توانند برای کنار آمدن با اختلافات دست به دست هم دهند

جان کوبیش نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در عراق هم با حضور در نشست خبری گفت: در حالی که عراق با تساهل در برابر شکست داعش تسکین می‌یابد، بحران دیگری بین بغداد و اربیل در منطقه کردستان عراق رخ داد.

وی افزود: حل و به جلو بردن بسیاری از مشکلات در دوره پس از داعش جدی است که طی سالها انباشته شده و هنوز حل نشده است.

نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق ادامه داد: با توجه به همه پرسی استقلال کردستان عراق، بغداد اقداماتی را برای بازپس گیری حکم قانون اساسی انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد روابط بین الملل بغداد-اربیل، از نقاط ضعف در اجرای قانون اساسی عراق است. متاسفانه تحولات موجب ایجاد مواجهه میان شرکای پیشین که با هم برای سرنگونی دیکتاتوری در کشور و اخیرا با یکدیگر در برابر داعش جنگیدند، شد.

به گفته کوبیش، تفاوت‌ها نیز به ناامنی، تجزیه، افزایش مشکلات و موج‌های جدید جابجایی بیشتر کردها شده است.

وی تاکید کرد: سازمان ملل متحد همچنان از نظارت دقیق بر وضعیت کمک‌های بشردوستانه به جوامع آسیب دیده و همچنین حقوق بشر حمایت می‌کند. با هدایت اصل بی‌طرفی و با توجه به منافع عراقی‌ها - از جمله در منطقه کردستان - مطمئنم که عراق قادر خواهد بود بر بحران غلبه کند.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار کرد راه حل، عمدتا در متوقف کردن فعالیت‌های نظامی است و باید به اظهارات التهاب آفرین و اقدامات خصمانه پایان داد.

کوبیش با تاکید بر اهمیت گفت وگو میان بغداد و اربیل، از آمادگی سازمان ملل متحد برای ارائه کمک‌های لازم خبر داد و افزود: حفظ وحدت و بازگرداندن ثبات کشور و همزیستی صلح آمیز میان همه عراقی‌ها بر اساس حقوق برابر و عدالت در شرایط حاکمیت خوب و دموکراتیک، اهمیت دارد.

وی خاطرنشان کرد ما اطمینان داریم که دولت عراق و دولت منطقه‌ای کردستان عراق، درست همانند آنچه که آنها برای شکست دادن داعش تلاش می‌کنند، می‌توانند برای حل و فصل اختلافات خود از طریق گفت وگو و به دور از رویارویی برای حل همه مسائل برجسته به نحوی کار کنند که با قانون اساسی هم سازگار باشد.

http://jomhourieslami.net/paper/?newsid=153121

ش.د9603337

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات