تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۰۶۹۲۶

حمایت تمام قد اتحادیه اروپا از برجام

(روزنامه جمهوري اسلامي ـ 1396/07/25 ـ شماره 10996 ـ صفحه 3)

حمایتهای جهانی از توافق هسته‌ای ایران با 1+5 و اعتراض به سیاستهای کینه توزانه رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به مردم ایران همچنان ادامه دارد. در همین ارتباط، اتحادیه اروپا در بیانیه نشست لوکزامبورگ، با دفاع تمام‌قد از توافق هسته‌ای، آمریکا را به پایبندی به تعهداتش در برجام فرا خواند.

فدریکا موگرینی در نشست شورای امور خارجه اتحادیه اروپا، بیانیه این اتحادیه را درباره برجام قرائت کرد که در آن آمده است: اتحادیه اروپا، آمریکا را به پایبندی به تعهداتش در توافق هسته‌ای ایران (برجام) فرامی خواند.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: برجام که نتیجه 12 سال دیپلماسی است عنصری کلیدی در طرح جهانی برای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و لازمه حفظ امنیت در منطقه است. موگرینی تاکید کرد: اجرای موفقیت آمیز این توافق تضمین می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح آمیز باقی خواهد ماند. تاکید اتحادیه اروپا بر این است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به واسطه سیستم نظارتی جامع و سختگیرانه‌ای هشت بار پایبندی ایران را به تعهدات هسته‌ای خود تایید کرده است.

اتحادیه اروپا به اجرای کامل و موثر تمام بخش‌های برجام متعهد است. این اتحادیه بر این امر که برداشته شدن تحریم‌های هسته ای، تاثیری مثبت بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران داشته و برای مردم ایران منافعی را به همراه دارد، تاکید می‌کند. برجام همکاری را تقویت کرده و امکان گفت و گوی مستمر را با ایران فراهم می‌کند.

تصمیم ترامپ برای پرهیز از تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای، فرآیندی داخلی و مربوط به آمریکا است. اتحادیه اروپا آمریکا را به پایبندی به تعهدات خود در برجام فرا می‌خواند و از این کشور می‌خواهد تا پیش از برداشتن هر گامی در این زمینه عواقب آن را برای امنیت آمریکا و هم پیمانانش در نظر داشته باشد.

موگرینی در ادامه قرائت بیانیه اتحادیه اروپا افزود: اگرچه اتحادیه اروپا نسبت به موشک‌های بالستیک و افزایش تنش‌ها در منطقه نگران است، بر اهمیت رسیدگی به این موارد خارج از توافق برجام تاکید می‌کند. اتحادیه اروپا آماده است تا به طور فعالانه از هرگونه ابتکار عمل در جهت تضمین منطقه‌ای با ثبات، آرام و امن حمایت کند. در زمان تهدید هسته‌ای حساس، اتحادیه اروپا مصمم است برجام را به عنوان ستونی کلیدی برای طرح جهانی منع اشاعه (هسته ای) حفظ کند.

«فدریکا موگرینی» همچنین پیش از نشست وزرای خارجه این اتحادیه در لوکزامبورگ که با محوریت ایران و برجام برگزار شد، با تاکید بر اینکه مساله جایگزین برای برجام را بررسی نمی‌کنم، اعلام کرد که انتظار حمایت قوی از سوی وزرای خارجه این اتحادیه را از توافق هسته‌ای با ایران دارد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز بار دیگر با تاکید بر اینکه مساله جایگزین برای برای برجام را بررسی نمی‌کنم، اعلام کرد که انتظار حمایت قوی از سوی وزرای خارجه این اتحادیه را از توافق هسته‌ای با ایران دارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از نشست وزرای خارجه این اتحادیه در لوکزامبورگ خاطر نشان کرد: این توافقی است که در حال اجرا است. این توافقی است که ما برای امنیت مان نیاز داریم.

رویترز گزارش داده است، موگرینی در جمع خبرنگاران گفته است: من امروز از وزرای خارجه اتحادیه اروپا انتظار انتقال یک سیگنال قوی در مورد متحد بودن اروپا و همچنین حمایت و تعهد کامل نسبت به اجرای این توافق(برجام) توسط تمامی گروهها را دارم.

موگرینی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در مورد برجام خاطر نشان کرد: من مواضعم را جمعه شب آشکارا در مورد برجام اعلام کردم. ما انتظار نداریم این توافق پایان یابد. ما انتظار اجرای توافق هسته‌ای توسط همه طرف‌ها را داریم. این تعهد قوی اتحادیه اروپا در قبال برجام است. بنابراین من مسئله جایگزینی را برای برجام بررسی نمی‌کنم.

در همین حال، "لائورنس نورمان" خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال در بروکسل نوشت: فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از گفتگوی صبح دیروز با یوکیا آمائو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که آمانو به وی گفته است ایران به هیچ وجه مانع از دسترسی‌های بازرسان آژانس نشده است.

این اظهارات آمانو در گفتگو با موگرینی در حالی مطرح شده است که پیش از این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها بر پایبندی ایران به برجام تاکید کرده است.

* حمایت وزیران خارجه انگلیس، هلند و لوکزامبورگ از برجام

وزیر امور خارجه انگلیس، هلند و لوکزامبورگ هم با اعلام حمایت از برجام این توافق را بسیار مهم ارزیابی کردند.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا دیروز در لوکزامبورگ در نشستی که یکی از موضوعات آن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بود، بر موضع اتحادیه اروپا مبنی بر حمایت از این توافق تاکید کردند.

بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس گفت: ما به عنوان اروپایی‌ها برای ادامه توافق هسته‌ای تلاش می‌کنیم. انگلیس همواره بر این باور بوده است که این توافق برای امنیت مشترک‌مان بسیار حائز اهمیت است. توافق برای جهان خوب است. این توافق برای ایران خوب است.

همچنین برت کوئندرز وزیر امور خارجه هلند، اظهارداشت: از نظر من توافقی که با ایران حاصل کرده‌ایم بسیار مهم و بسیار سازنده است. این توافق توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی می‌شود. بنا بر این من فکر می‌کنم که اگر یکی از طرف‌ها به مسیری دیگر برود، اشتباهی بزرگ خواهد بود.

وی ادامه داد: پیامدهای چنین کاری نه تنها برای آمریکا بلکه برای اروپا و جامعه بین‌المللی خواهد بود. من امیدوارم که کنگره آمریکا متوجه این واقعیت شود و تصمیم درست بگیرد.

ژان آسل بورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ نیز در این‌باره گفت: ما از نظر جغرافیایی به ایران نزدیک هستیم و برای امنیت‌مان به توافق هسته‌ای نیاز داریم. ما از این توافق حمایت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ ادامه داد: از نظر من سیاست ترامپ کشور وی را منزوی خواهد کرد و موجب تخریب چند جانبه‌گرایی خواهد شد. این بسیار بد است و کاملا تغییر در نظم جهانی از جنگ جهانی دوم به شمار می‌آید.

* وزیر امور خارجه آلمان درباره تبعات تهدید ترامپ هشدار داد

«زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان هم درباره تبعات تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا درباره خروج از توافق هشدار داد و گفت: این تهدید رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند تحریک به رویارویی نظامی با ایران کند.

وزیر امور خارجه آلمان افزود، این اقدام ترامپ همچنین می‌تواند بحران کره شمالی را تشدید کند.

گابریل گفت: ما به عنوان کشورهای اروپایی همگی بسیار نگران هستیم که تصمیم رئیس جمهوری آمریکا ما را به رویارویی نظامی با ایران بازگرداند. وی افزود: درباره چگونگی حفظ توافق که انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه، چین، ایران و اتحادیه اروپا هم آن را امضا کرده اند، با همتایانش در اتحادیه اروپا گفت و گو می‌کند.

مقام‌های ارشد دولت ترامپ (از جمله رکس تیلرسون وزیر امور خارجه و نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل) یکشنبه (دیروز) گفتند آمریکا به رغم انتقادهای ترامپ از توافق و هشدار وی درباره خروج از آن، متعهد است فعلا در توافق باقی بماند.

گابریل روز شنبه هم در مصاحبه با شبکه رادیویی "دویچلندفانک" از آمریکا خواست امنیت متحدان و مردم خود را به علت مسائل سیاستی داخلی به خطر نیاندازد.

وی در واکنش به سخنرانی ترامپ درباره برجام و اعلام تحریمهای بیشتر آمریکا علیه ایران، به خبرنگاران در برلین گفت: از دیدگاه ما این اقدامات نشانه خطرناکی است؛ چیزی که به هیچ وجه نباید روی بدهد این است که نشانه‌های امید ناپدید بشود.

*وزیر امور خارجه فرانسه از کنگره خواست توافق هسته‌ای را به مخاطره نیاندازد

خبرگزاری رویترز هم گزارش داد، وزیر امور خارجه فرانسه ابراز امیدواری کرد که کنگره آمریکا توافق هسته‌ای را به مخاطره نیاندازد.

"ژان ایو لو دریان" که برای شرکت در اجلاس شورای امور خارجه اتحادیه اروپا به لوکزامبورگ رفته است، به خبرنگاران گفت: تصمیم رئیس‌جمهور ترامپ برای تائید نکردن توافق با آنچه که ما و آژانس باور داریم و صدراعظم آلمان و نخست‌وزیر انگلیس و رئیس‌جمهور مکرون بیان کرده اند، تطابق ندارد.

وی افزود: ما امیدواریم که کنگره این توافق را به مخاطره نیاندازد.

* روسیه: آمریکا به جای اصلاح برجام به آن پایبند باشد

در همین حال معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت: ایران به طور کامل به مفاد برجام پایبند بوده است، بنابراین از آمریکا می‌خواهیم به جای اصلاح برجام به این توافق پایبند باشد.

سرگئی ریابکوف با اشاره به سخنان رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا مبنی بر تغییرات احتمالی یا توافقی دیگر درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: مسکو از واشنگتن می‌خواهد چیزی را که به اندازه کافی کارساز است، دستکاری نکند. ریابکوف گفت: چیزی که آمریکاییها هنگام رویارویی با چنین وضعیت‌هایی به همکاران ما در خارج از کشور می‌گویند این است؛ چیزی را که نشکسته، لازم نیست تعمیر کنید! این همان چیزی است که من هم می‌خواهم به آمریکا بگویم.

وی با اشاره به نشانه‌هایی از واشنگتن مبنی بر اینکه علاقه دارد به اصطلاح پیشرفت‌هایی در توافق کنونی ایجاد کند یا مکمل‌هایی برای آن قرار دهند، گفت: به نظر می‌رسد که آنها مسیر غلطی را دنبال می‌کنند، چراکه سند کنونی توافق، به اندازه کافی جواب داده است.

این دیپلمات روس خاطر نشان کرد: ایران به طور کامل به مفاد این توافق پایبند بوده است اما درباره آمریکا نمی‌توانیم چنین چیزی بگوییم. آنچه می‌توانیم برای بهتر شدن شرایط این توافق بگوییم، اجرای کامل توافق کنونی از طرف آمریکایی‌ها است.

ریابکوف در ادامه گفت: روسیه از آمریکا می‌خواهد به جای تلاش برای اصلاح برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) توافق‌های کنونی درباره برنامه هسته‌ای ایران را اجرا کند.

وی افزود: روسیه قصد دارد در تماس‌های آتی خود با ایران بر اهمیت دست نخورده ماندن توافق هسته‌ای تاکید کند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: به طور طبیعی ما در تماس با همکاران ایرانی خود بر اهمیت حفظ و اجرای کامل برجام تاکید خواهیم کرد.‌ من نمی‌توانم در حال حاضر اسامی یا تاریخ‌ها را بگویم اما ما در آینده نزدیک این موارد را مطرح خواهیم کرد؛ در واقع اکنون آنها(ایرانی‌ها) توپ را به زمین آمریکا انداخته‌اند.

* اعلام حمایت اتحادیه آفریقا از برجام

رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا هم با صدور بیانیه‌ای حمایت کامل اتحادیه آفریقا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را مورد تاکید قرار داد.

موسی فکی محمد در این بیانیه خاطرنشان کرده است: اتحادیه آفریقا، مانند بسیاری دیگر از اعضای جامعه بین الملل، از امضای برجام شدیدا استقبال کرده و آن را پیروزی دیپلماسی چندجانبه و اثبات اثربخشی روش‌های حل و فصل اختلافات بین‌المللی از طریق مذاکرات می‌داند.

در این بیانیه اتحادیه آفریقا از اقدام همه طرف‌های برجام که در روزهای اخیر بر تعهد و عزم راسخ خود بر اجرای این سند حساس که مورد تایید سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نیز می‌باشد، تقدیر کرده است.

اتحادیه آفریقا با اشاره به نقش مهم برجام در ثبات منطقه ای، تاکید کرده است: در زمانی که با افزایش خطر تکثیر سلاح‌های هسته‌ای و تهدیدات علیه صلح و امنیت بین‌الملل مواجه هستیم، نباید از هیچ اقدامی برای حفظ برجام دریغ کرد، به همین دلیل اتحادیه آفریقا بر لزوم توسل به رویکردهای چندجانبه به عنوان روشی مطمئن و موثر برای مقابله با چالش‌های جهانی تاکید می‌کند.

* عضو سابق تیم مذاکره‌کننده آمریکا: قمار ترامپ درباره ایران نتیجه نخواهد داد

«ریچارد نفیو» عضو سابق تیم مذاکره‌کننده آمریکا با ایران هم در یادداشتی در روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» با بیان اینکه به دنبال توافقی سختگیرانه‌تر از برجام بودیم اما حمایت کمتری از سوی شرکایمان شدیم، نوشت: قمار دونالد ترامپ درباره ایران نتیجه نخواهد داد.

«ریچارد نفیو» افزود:همان‌طور که از ژوئیه (تیر) گذشته انتظار می‌رفت، ترامپ روز دوشنبه اعلام کرد که دیگر تایید نخواهد کرد توافق هسته‌ای (برنامه جامع اقدام مشترک) در راستای امنیت ملی آمریکا است. این تصمیم، بازی قماری با ریسک بالا و با شانس کم برای موفقیت است.

نفیو تصریح کرد: واقعیت این است که توافق هسته‌ای ایران بسیار در راستای امنیت ملی آمریکا است. گذشته از آن، معلوم است که دولت ترامپ خطرات شکست توافق و چیزهایی را که ما از دست خواهیم داد، درک می‌کند. به همین دلیل هست که ترامپ روز جمعه از توافق خارج نشد هر چند که اشاره کرد می‌تواند این کار را انجام دهد.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده آمریکا افزود: اما دولت آمریکا بدون در نظر داشتن چنین خطراتی، به دنبال توهم «توافقی بهتر» با ایران است. ترامپ چنین شرط کرده که با بروز فشار سیاسی از داخل برای اعمال دوباره تحریم‌ها، ایران و دیگر امضا کنندگان توافق هسته‌ای با وارد شدن در توافق جدیدی برای تحکیم مفاد اصلی توافق و نیز بررسی مسائلی همچون تروریسم و حقوق بشر نگرانی‌های آمریکا را رفع خواهند کرد.

معاون هماهنگ‌کننده سابق سیاست تحریم وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت: ایران ممکن است با مذاکره با آمریکا موافقت کند اما به روشنی مخالفت خود را با توافقی جدید اعلام کرده است. بسیار ممکن است که این کشور وارد بازی وقت کشی شود و اقدام به برقراری ائتلاف و مشارکت با کشورهای سراسر جهان با استفاده از خصومت بین‌المللی علیه ترامپ کند. ایران با کمک خودِ ترامپ می‌تواند باعث ایجاد جدایی در ائتلاف بین‌المللی شود که «جورج دبلیو بوش» و «باراک اوباما» رئیسان جمهوری پیشین آمریکا سالها برای ایجاد آن وقت و سرمایه گذاشتند.

نفیو تصریح کرد: اگر کنگره اقدامی درباره تحریم‌های ایران بکار نبندد، ایران احتمالا برنامه هسته ای‌اش را از سرنخواهد گرفت. اما اگر تایید نکردن پایبندی ایران به توافق، باعث کاهش سرمایه‌گذاری شود یا تعلیق تحریم‌ها متوقف شود، ممکن است این اقدام را بکار بندد و آمریکا را به دلیل نتایج آن مقصر بداند. تایید نکردن ممکن است به خودی خود سرآغاز بحران هسته‌ای جدید با ایران نباشد اما نخستین نشانه در بروز بحران خواهد بود.

* رئیس اسپوتنیک: رفتار ترامپ خطرناک است

رئیس خبرگزاری روسی اسپوتنیک هم با اشاره به ادعاهای ضدایرانی و ضدبرجامی دونالد ترامپ، گفت: رویکردهای رئیس جمهوری آمریکا در قبال توافق بین‌المللی هسته‌ای که در شورای امنیت سازمان ملل نیز تایید شده، خطرناک است.

دیمیتری کیسلیوف گفت: برجام توافق توسعه صلح آمیز انرژی هسته‌ای ایران افزون بر امضای روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و انگلیس توسط آلمان هم تایید شد.

وی با بیان اینکه گروه شرکت کنندگان در برجام، کشورهای مهمی هستند، اظهارداشت: اما ناگهان ترامپ از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل این توافق را مایه ننگ و شرمساری آمریکا می‌خواند.

مقام روس ادامه داد: سپس ترامپ با تهدید به خروج از برجام می‌گوید، در این مورد تصمیم گرفته است، اما هنوز اعلام نمی‌کند و هشدار می‌دهد، آمریکا ممکن است هر لحظه از آن خارج شود.

رئیس اسپوتنیک با بیان اینکه بدیهی است برای خروج از توافق نیاز به بهانه هست، اظهار داشت: در این شرایط، ترامپ ادعا می‌کند، ایران برجام را نقض می‌کند. این حرکات کاملا شبیه دیوانه خانه است، زیرا رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا پیشتر گفته بود تهران از نقطه نظر فنی برجام را نقض نمی‌کند.

کیسلیوف افزود: نخست اینکه آمریکا وظیفه ندارد، ایران را از نظر اجرای مفاد برجام راستی آزمایی کند، زیرا چنین کنترلی بر عهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گذاشته شده است که تاکنون هم هیچ ایرادی نگرفته و دیگر طرف‌های برجامی هم انتقادی در این زمینه ندارند.

مقام رسانه‌ای روس ادامه داد: دوم اینکه می‌توان تصور کرد در کاخ سفید رئیس جمهوری آمریکا برای یک مساله در مورد ایران موافق است، ولی وزیر امور خارجه با قاطعیت می‌گوید خیر. چنین رفتاری فقط در دیوانه خانه است، اما این اتفاق در آمریکا با بالاترین سطح قدرت زرادخانه هسته‌ای و بزرگترین بودجه جهان رخ می‌دهد.

کیسلیوف گفت: اکنون نیز ترامپ می‌گوید، باید معامله با ایران را دوباره تنظیم کرد که بدیهی است هیچکس تن به چنین اقدامی نخواهد داد و در واقع ناممکن است. زیرا همانگونه که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرده، برجام توافقی دوجانبه نیست، بلکه پیمانی بین‌المللی مبتنی بر قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت به اتفاق آرا است.

* سی ان ان: گفته‌های ترامپ باعث اتحاد ایرانی هاو دفاع دیگر کشورها از توافق شد

فردریک پلتن خبرنگار شبکه تلویزیونی سی ان ان هم از تهران گزارش دا د: سخنان تند ترامپ علیه ایران باعث اتحاد در میان گروههای مختلف داخلی در ایران و دفاع دیگر کشورها از توافق هسته‌ای شد، در واقع آمریکا در انزوا قرار گرفت.

این شبکه تلویزیونی گزارش داد: در پی تهدید دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از توافق، ایران نیز تهدید کرده است، در صورت لغو آن، بازدید سرزده بازرسان از تاسیسات هسته‌ای را متوقف خواهد کرد، اکنون به نظر می‌رسد سرنوشت این توافق در دستان کنگره آمریکا است.

خبرنگار این شبکه تلویزیونی ادامه داد: ایرانی‌ها گفته‌اند در صورت از هم پاشیدن توافق قادرند به سرعت برنامه هسته‌ای خود را یکبار دیگر از سر گیرند. ایرانی‌ها بارها روشن ساخته‌اند که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستند اما حق استفاده از برنامه هسته‌ای را دارند.

خبرنگار سی ان ان گفت: آنچه که ترامپ در باره ایران گفت باعث خشم بسیاری از ایرانی‌ها شد بخصوص در مورد به کار بردن خلیج ع رب‌ی به جای خلیج فارس.

یکی از شهروندان تهرانی در این گزارش به سی ان ان گفت: آنچه که ترامپ گفت باعث خوشحالی کشورهای دیگر بود.

دیگر شهروند تهرانی نیز گفت: سخنان ترامپ نشان داد که وی فرد تحصیل کرده و درستی نیست و چیزی راجع به اوضاع جهان نمی‌داند.

پلتن در ادامه گزارش داد:البته ایرانی‌ها نگران عدم تایید توافق از سوی ترامپ هستند اما به نظر می‌رسد این مساله باعث اتحاد میان احزاب مختلف سیاسی در ایران شد.

وی گفت: اختلاف نظر زیادی درایران در بین "میانه روها" که خواهان گشایش با غرب و "تندروها" که دراین زمینه بدگمان هستند، وجود داشت، اما سخنان ترامپ باعث شد تا آنها در کنار یکدیگر قرارگیرند.

پلتن افزود: بنابر فرمان ترامپ، خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی را علیه سپاه پاسداران اعمال کرد، این امر موجب شد تا جواد ظریف وزیرخارجه میانه رو ایران در توییتی از سپاه دفاع کند و بگوید که امروز تمام ایرانی‌ها سپاهی هستند.

خبرنگار سی ان ان از تهران درادامه گفت: اظهارات تند ترامپ موجب شد تا حسن روحانی رئیس جمهوری میانه رو ایران به دفاع از سپاه و دیگر سران سیاسی نیز به حمایت و دفاع از سپاه بپردازند.

پلتن گفت: در واقع اکنون آمریکا در انزوا قرارگرفته است.

http://jomhourieslami.net/paper/?newsid=151216

ش.د9603009

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات