تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۰۷۰۴۳
نگاهی به ناکارآمدی‌ها‌ی راهبردی رژیم صهیونستی در منطقه

مانور باطل!

(روزنامه آفتاب يزد – 1396/06/20 – شماره 4989 – صفحه 10)

مانور بزرگ ارتش اسرائیل که ازهفته پیش آغاز شده همچنان در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی درحال برگزاری است. این مانور با توجه به حجم و کم نظیر بودن آن اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده و پرسش‌های زیادی را در خصوص اهداف و دلایل و پیام‌ها‌یی که رژیم صهیونیستی از برگزاری آن دارد، مطرح ساخته است.

2 سناریو در رزمایش

حسن حجازی تحلیلگر امور عربی شبکه تلویزیونی «المنار» می‌گوید:«رژیم صهیونیستی بعد از جنگ 33 روزه در سال 2006 یک سلسله مانورها را به منظور بازسازی ارتش برگزار کرده و همه این مانورها روایتگر جنگ آینده با مقاومت در لبنان و غزه بوده است.» به گفته وی مانوری که این روزها در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی در حال برگزاری است صحنه یک جنگ بزرگ و واقعی را با همه ابعاد به تصویر کشیده و دسته‌ها‌ و گردان‌ها‌ی مختلف در بخش‌ها‌ی زمینی و دریایی و هوایی و موشکی در آن حضور دارند. در این مانور همچنین عملیات مدیریت جنگ و سیطره بر مناطق بر اساس دو سناریو پیاده شده: سناریوی اول برای مقابله با هرگونه تلاش از سوی حزب الله برای ورود به منطقه الجلیل در شمال فلسطین اشغالی و سناریوی دوم برای هجوم نیروهای اسرائیل و ورود به داخل خاک لبنان و اشغال آن.

حجازی افزود: طبق این دو سناریو و با توجه به گستردگی مانور که بزرگترین مانور رژیم صهیونیستی در 20 سال گذشته به شمار می‌آید می‌توان به حجم تهدیداتی پی برد که اسرائیل به خاطر تحولات مهم اخیر در منطقه احساس می‌کند.

زمینه‌ها‌ و پیام‌ها‌ی مانور

این تحلیلگر لبنانی خاطر نشان کرد که تصیم‌گیرندگان در رژیم صهیونیستی در ابعاد سیاسی و راهبردی اهمیت ویژه‌ای به اوضاع کلی منطقه به ویژه در سوریه قائلند. اعتراف‌ها‌ و ارزیابی‌ها‌ی خود اسرائیلی‌ها‌ نشان می‌دهد که اوضاع منطقه برخلاف منافع اسرائیل در حال رقم خوردن است تا جایی که رئیس موساد به تازگی اعلام کرد که محور مقاومت از ایران گرفته تا سوریه و حزب الله موفقیت‌ها‌ی بزرگی در منطقه کسب کرده است.

حجازی در پاسخ به سوالی درباره پیام‌ها‌ی این مانور تاکید کرد که رژیم صهیونیستی با این مانور پیام‌ها‌ی متعددی برای طرف‌ها‌ی مختلف دارد که جمهوری اسلامی ایران یکی از این طرف‌ها‌ست. به گفته وی اسرائیل همزمان با این مانور، مدعی شد که یک کارخانه ایرانی ساخت موشک را در خاک سوریه هدف قرار داده است. این بمباران پیام سنگینی با خود داشت که در راستای همان اهداف ذکر شده برای مانور قرار دارد.

وی افزود: البته بمباران اخیر اختصاص به تهران نداشت بلکه حاوی پیام‌ها‌یی برای واشنگتن و مسکو نیز بود چون اسرائیل معتقد است آمریکا و روسیه در توافق اخیرشان حول مناطق کاهش تنش در سوریه، منافع او را تامین نکرده‌اند. حجازی توضیح داد که رژیم صهیونیستی خواستار اعمال تدابیری برای کاهش نفوذ ایران و حزب الله در سوریه بود اما به خاطر تحولات میدانی که به نفع ارتش سوریه و متحدانش رقم خورد این خواسته تحقق پیدا نکرد.

وی ادامه داد: اسرائیل با برگزاری مانور بزرگ نظامی اعلام می‌کند که زیر بار وضعیت راهبردی ناشی از واقعیت موجود نمی رود؛ واقعیت‌هایی که حد و مرزی برای رویارویی و نبرد با حزب الله باقی نمی‌گذارد و احتمال پیوستن سوریه به این نبرد وجود دارد.

حجازی با بیان اینکه این مانور پیام‌های غیرمستقیمی نیز برای متحدان جدید اسرائیل در کشورهای عربی دارد، افزود: نتانیاهو در سخنان اخیر خود با اشاره به این موضوع از روابط بی سابقه با کشورهای عربی سخن گفت. اسرائیل با این کشورها که کمک‌ها‌ی مالی و تسلیحاتی در اختیار گروه‌ها‌ی تروریستی سوریه قرار داده‌اند و همه امیدهایشان برای سرنگونی نظام سوریه به باد رفته نگرانی‌ها‌ی مشترک دارد. در شرایطی که این کشورها همه راه‌ها‌ را در مقابل خود بسته می‌بینند اسرائیل می‌خواهد با این مانور خود را به عنوان بازوی قدرتمند و قابل اعتماد برای تحقق اهداف مشترک جلوه دهد. برای همین حجازی این مانور را به عنوان دعوت اسرائیل از این کشورها برای عدم ناامیدی در برابر محور مقاومت توصیف می‌کند.

بی اعتمادی بین ارتش و افکار عمومی در اسرائیل

این تحلیلگر لبنانی معتقد است در داخل اسرائیل اهتمام چندانی به مانورها دیده نمی شود به ویژه وقتی که جبهه داخلی در آن مشارکت ندارد.

وی با اشاره به بحران بی اعتمادی بین ارتش اسرائیل و افکار عمومی در مناطق اشغالی گفت: اطمینان بخشی در این زمینه جز از طریق پیروزی در یک جنگ واقعی - و نه برگزاری مانور – تحقق پیدا نمی‌کند.

حجازی به نکته دیگری نیز اشاره کرد و آن اینکه اسرائیل اصرار دارد این مانور بدون مشارکت هیچ‌طرف دیگری برگزار شود. دلیل این مسئله به باور عمومی اسرائیلی‌ها‌ نسبت به بی توجهی آمریکا و روسیه به اسرائیل برمی گردد. آن‌ها‌ معتقدند روسیه و آمریکا، اسرائیل را خوار کرده اند و اسرائیل برای تامین امنیتی و تحقق منافع خود امیدی به خارج نداشته باشد و خود تدبیری بیندیشد.

اسرائیل به دنبال یک جنگ بزرگ نیست

تحلیلگر مسائل اسرائیل در واکنش به برخی تحلیل‌ها‌ که این مانور را نشانه‌ای از نزدیک بودن جنگ اسرائیل با حزب الله دانسته بودند گفت که همه تحلیل‌ها‌ و تحقیقات اسرائیلی تاکید می‌کند که اسرائیل در شرایط کنونی به دنبال یک جنگ بزرگ نیست.

حجازی نامگذاری مانور به اسم «قاطعیت» به جای عنوان «بازدارندگی» را مسئله‌ای بی‌اهمیت دانسته و در اینکه اسرائیل توان یکسره کردن کار در جنگ را داشته باشد، ابراز تردید کرد.

به گفته حجازی، مقاومت شیوه جنگ‌ها‌ی پارتیزانی را در دستور کار دارد و به شیوه ارتش‌ها‌ی کلاسیک وارد جنگ نمی شود بنابراین نمی توان با بمباران‌ها‌ی هوایی آن را شکست داد. اسرائیلی‌ها‌ می‌دانند که مقاومت تا پایان خواهد جنگید و دست از حمله موشکی به شهرک‌ها‌ی صهیونیست نشین برنخواهد‌داشت. این بدان معناست که اسرائیل بعد از پایان جنگ به نقطه اول خود بازخواهد گشت.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=83951

ش.د9603420

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات