تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۰۸۲۷۲
عربستان به‌ بهانه مقابله با فساد دست به بازداشت گسترده شاهزادگان سعودی زد

موج دوم کودتا در ریاض

(روزنامه آسمان آبي ـ 1396/08/15 ـ شماره 106 ـ صفحه 11)

محمد بن‌سلمان آخرین گام برای تحقق رویای ابرقدرتی‌اش را برداشت؛ شاهزاده‌ای جوان که پیش از آن‌که در قامت ولیعهد عربستان ظاهر و به‌عنوان معمار عربستان مدرن شناخته می‌شد، حالا زمینه را برای تحکیم قدرت سیاسی و اقتصادی‌اش فراهم کرده است. رهبران ریاض شنبه‌شب از کارزار مقابله با فساد گفتند، اما ساعاتی بعد حکم بازداشت ده‌ها نفر از شاهزادگان، وزرا و فرماندهان سعودی صادر شد؛ چهره‌هایی که سابقه مخالفت با سلمان در کارنامه سیاسی‌شان ثبت شده است. رهبران ریاض مدعی شدند افراد بازداشت‌شده درگیر فساد مالی هستند و از مقام و شرایط سیاسی‌شان سوء‌استفاده کردند، اما تحلیلگران و ناظران باور دیگری دارند، به عقیده آن‌ها، عربستان آبستن موج دوم کودتاست.

سرشناسان در فهرست سیاه

در راستای فعالیت کارزار مقابله با فساد چهار نفر از وزرا کابینه، 10 مقام پیشین و 11شاهزاده سعودی بازداشت شدند. ولید بن طلال، یکی از قربانیان کارزار مقابله با فساد محمد بود؛ میلیاردری سعودی که ثروتش بیش از ۱۸میلیارد دلار برآورد شده است. او علاوه بر توئیتر و اپل، در هتل‌های زنجیره‌ای فورسیزنز و مؤسسه نیوزگروپ روپرت مرداک هم سرمایه‌گذاری کرده است و از همین رو به‌عنوان سرمایه‌داری پیشتاز نامش در میان سرمایه‌داران اروپایی و آمریکایی ثبت شده است. بازداشت طلال همگان را متعجب کرد و بر گمانه‌زنی‌ها درباره تلاش محمد برای حذف مخالفانش دامن زد؛ چراکه طلال یکی از منتقدان اصلی سیاست‌های شاهزاده جوان محسوب می‌شد، هرچند در برخی از موضوعات چون آزادی زنان با شاهزاده جوان هم‌صدا شد. شاهزاده متعب بن‌عبدالله بن‌عبدالعزیز، فرمانده گارد ملی و فرزند ملک عبدالله، پادشاه سابق عربستان، (برکنار) یکی دیگر از بازداشت‌شدگان است؛ کسی که به‌عنوان بازمانده آل‌سعود می‌توانست تهدیدی علیه منافع آل‌سلمان قلمداد شود. نام بکر بن‌لادن، برادر بن‌لادن و رئیس شرکت سعودی بن‌لادن در ریاض نیز در فهرست بازداشتی‌ها ثبت شده است، هرچند مقام‌های ریاض هنوز بازداشت برادر رهبر پیشین القاعده را تایید نکرده‌اند. رهبران ریاض هنوز دلیل بازداشت چهره‌های سرشناس و شاهزادگان سعودی را اعلام نکرده‌اند، بااین‌حال، «العربیه» طی تحلیل‌هایی به نقش این افراد در سیل جده و انتشار ویروس مرس در سال 2012 اشاره کرده و هدف از بازداشت این گروه را در این چارچوب تعریف می‌کند؛ تحلیلی که ازسوی بسیاری از ناظران رد شده است.

سناریوی‌های مرتبط با زلزله سیاسی ریاض

بازداشت شاهزادگان سعودی برای ساختار سیاسی ریاض همچون زلزله بود؛ زلزله‌ای که ساختار قدرت را برهم زده و احتمال وقوع کودتا را تقویت کرده است. در این میان، تحلیلگران از تصمیم اخیر رهبران ریاض تحلیل‌های متفاوتی را ارائه کردند. اندرو رایسون، تحلیلگر روابط بین‌الملل، در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» ضمن اذعان به غیر‌عادی‌بودن این رویداد درباره موج بازداشت‌ها بیان کرد: «سلمان پس از آن‌که بر کرسی ولایت‌عهدی تکیه زد بستر را برای اعمال تغییراتی که خلاصه‌اش در سند 2030 گنجانده شده فراهم کرد. حال او به‌دنبال تسخیر آخرین سنگرهاست و از همین رو، برای ساکت‌کردن مخالفانش خیز برداشته است.» رابین سولیوت طی یادداشتی در «گاردین» ضمن این‌که به نام متعب اشاره کرده در این‌باره نوشت: «به نظر می‌رسد کارزار مقابله با فساد، موج دوم کودتای آل‌سلمان علیه آل‌سعود است. آل‌سلمان می‌خواهد میدان سیاست را برای خود بی‌رقیب کند و از همین رو از کنار بازماندگان آل‌سعود نگذشته است.» محمد اصلان، تحلیلگر روابط عرب، تحلیل دیگری دارد، او به رابطه پرتنش پدر و پسر پرداخته و در این‌باره در «الجزیره» نوشت: «رابطه محمد و سلمان رابطه‌ای پرتنش است، بسیاری بر این باورند سلمان، پادشاه عربستان، با انتخاب محمد سنت‌شکنی کرد، اما حقیقت آن است که او قربانی کودتای محمد شد و در راستای فشارهای او ناچار شد قدرت را به این شکل واگذار کند.» به باور اصلان، کارزار مقابله با فساد موج دوم کودتای محمد علیه سلمان است؛ کودتایی که به نظر می‌رسد پادشاه آخرین قربانی‌اش باشد.

https://asemandaily.ir/post/6806

ش.د9604112

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات