تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۰۸۹۶۵
روحاني در آخرين جلسه کابينه يازدهم:

هرکس به برجام صدمه بزند، به خودش و کشورش صدمه زده است

(روزنامه شرق ـ 1396/05/23 ـ شماره 2936 ـ صفحه 7)

ايسنا: رئيس‌جمهوري روز گذشته و در آخرين جلسه هيئت وزيران کابينه يازدهم، گفت: «توفيقات دولت يازدهم در ارائه خدمات به مردم، در سايه لطف و محبت خداوند، توجهات حضرت ولي‌عصر(عج)، تابش نور از مرقد منور حضرت ثامن‌الحجج(ع)، حضور مردم و حمايت‌هاي مقام معظم رهبري بوده که امروز توانستيم اين راه سخت را در گام اول، تقريبا به پايان برسانيم».

حجت‌الاسلام حسن روحاني افزود: «بسيار خوشحالم که وزراي ما، حتي آنهايي که به‌جاي آنها وزير جديد معرفي شده، امروز در سفرها، افتتاح‌ها، سرزدن‌ها، امضای قراردادها و ديگر امور، با همان نشاط روز اول کار مي‌کنند و اين نشان مي‌دهد آنها از ابتدا اين مسئوليت را براي رضاي خدا و به خاطر رفاه حال مردم عزيز و بزرگوارمان بر عهده گرفته‌اند و حتما در دولت دوازدهم از توانمندي‌ها و خدمات آنان در ديگر بخش‌ها بهره‌برداري و استفاده خواهد شد».

او با اشاره به شرايط کشور در روزهاي ابتدايي شروع به کار دولت يازدهم، گفت: «ذخاير استراتژيک و خزانه کشور و نيز تلاطم قيمت‌ها در بازار، اوضاع نابساماني داشت و تورم افسارگسيخته با روح، زندگي و راحتي مردم بازي مي‌کرد و شاهد رشد منفي حدود هفت‌درصدي در اقتصاد بوديم. بدهکاري‌هاي عظيم دولت و تحريم‌هاي خطرناکي که هر روز بيشتر و بيشتر مي‌شد و اگر آن روند ادامه پيدا مي‌کرد، امروز فروش نفت ما ٢٠٠ هزار بشکه بود و شرايط تحريم بيشترين فشار را به مردم آورده بود».

روحاني با بيان اينکه شرايط سياسي در جامعه ما به گونه‌اي بود که سال‌ها ١٦آذري در دانشگاه‌ها برگزار نمي‌شد و برگزاري مراسم هم جز دعوا و برخورد فيزيکي، نتيجه ديگري نداشت، افزود: «امروز فضاي دانشگاه‌ها آرام و ١٦آذرهاي پرافتخاري داريم».

جهان با صداي بلند اعلام کرد که ايران منزوي نيست

او با اشاره به شور و نشاط مردم در هفته‌هاي منتهي به انتخابات ٢٩ ارديبهشت، گفت: «تصور نمي‌کنم در هيچ کشوري مردم اين‌طور آزادانه به خيابان‌ها بيايند و در اجتماعات، حرف و نظرشان را صريح و با صداي بلند اعلام کنند. با وجود نظرات، شيوه‌ها، فکرها و جناح‌هاي مختلف در صحنه انتخابات، حتي يک برخورد فيزيکي و حادثه صورت نگرفت و حتي بعضي اوقات شعارها تند بود؛ اما همه به هم احترام گذاشتند و اين افتخار بسيار بزرگي براي ماست».

رئيس‌جمهوري با اشاره به اينکه در دوراني وقتي انتخابات در کشورمان برگزار مي‌کرديم، ده‌ها کشور دنيا، البته به دروغ، مدعي مي‌شدند انتخابات ايران، واقعي و دقيق نبوده و نظارتي نسبت به آن وجود نداشته است، گفت: «امروز ما انتخاباتي برگزار کرديم که باعث شد حدود ٥٠٠ نفر از ميهمانان خارجي اعم از ١٣٠ مقام بلندپايه خارجي و نمايندگان ١٠٥ کشور و سازمان‌ بين‌المللي، در مراسم تحليف شرکت کردند و اين در شرايطي است که برخي مي‌خواهند ايران را در جهان منزوي نشان دهند؛ اما جهان با صداي بلند اعلام کرد که ايران منزوي نيست».

روحاني با بيان اينکه کار بزرگي از لحاظ سياسي، اقتصادي و اجتماعي در کشور به وقوع پيوسته است، عنوان کرد: «تلاش بسيار زيادي براي به‌ثمررسيدن توافق هسته‌اي و برجام که البته وقت زيادي را از دولت گرفت، انجام شد و در نهايت امروز قرارداد و توافقي حاصل شده که هيچ‌کس در دنيا نيست که بگويد ايران به‌ واسطه برجام ضرر کرده است».

او با اشاره به اينکه رئيس‌جمهور آمريکا، مخالفان و آنهايي هم که ضد جمهوري اسلامي ايران هستند، با عصبانيت اين توافق را بدترين توافق تاريخ آمريکا دانسته و مي‌گويند ايران سر بقيه کلاه گذاشته که البته اين حرف هم درست نيست، افزود: «آنچه در برجام اهميت داشته و دارد، موضوع تفاهم و برد- برد بوده و هرگز برد- باخت مطرح نبوده است. قطعا برجام به نفع کشور، منطقه و کل جهان بوده و هست و هرکس بخواهد به برجام صدمه بزند، به خودش و کشورش صدمه زده است».

رئيس‌جمهور عنوان کرد: «در دوراني همه دنيا عليه اقدامات ايران موضع‌گيري مي‌کردند و آن را خلاف مي‌دانستند؛ اما امروز اگر آمريکا بخواهد عليه برجام بايستد، همه دنيا روبه‌روي آمريکا مي‌ايستند و اين تفاوت امروز با چهار سال پيش است. چهار سال پيش اکثر کشورهاي جهان از اقدام عليه ايران حمايت مي‌کردند و کف مي‌زدند و ما تنها بوديم؛ اما امروز اگر بخواهند عليه ايران در موضوع برجام اقدامي کنند، همه با ما و عليه آن کسي هستند که بخواهد برجام را تضعيف کند».

شاهد آرامش در اقتصاد هستيم

روحاني با اشاره به اينکه دولت يازدهم در عمل به وعده‌هاي خود در راستاي تحقق شعارش مبني بر «نجات اقتصاد، تعامل سازنده با جهان و احيای اخلاق»، با کمک، حضور و فداکاري مردم، گام‌هاي خوب و مهمي برداشته است، گفت: «امروز در کشور شاهد آرامش در اقتصاد هستيم. هرچند مشکل اقتصادي همچنان وجود دارد؛ اما در مقايسه با چهار سال پيش، امروز شاهد آرامش در اقتصاد، تورم و رشد قابل ‌قبول و تحرک اقتصادي هستيم که با گذشته قابل ‌مقايسه نيست. البته توقعات دولت و مردم بسيار بيشتر از اين مقدار است که بايد در اين راستا، کار بيشتري انجام دهيم».

او آرامش در اقتصاد و پيشرفت اقتصادي را افتخار دولت يازدهم دانست و افزود: «آرامش دولت يازدهم بر پايه افزايش عدالت اجتماعي در جامعه است».

حسن روحاني با بيان اينکه در چهار سال گذشته حقوق کارگران و کارمندان بيش از ميزان تورم افزايش يافته است، پوشش همه افراد کشور تحت بيمه درماني، افزايش خدمات و ارائه کار بيشتر در مناطق و استان‌هاي محروم، کمک به مردم در راستاي کاهش هزينه‌هاي درماني و ارائه خدمات بيشتر در اين بخش و اعزام پزشک‌هاي متخصص به اقصا نقاط کشور را نمونه‌هايی از تحقق عدالت اجتماعي در کشور عنوان کرد.

رئيس‌جمهور با تأکيد بر اينکه امروز در جامعه شاهد اخلاق، رفتار و ميانه‌روي بهتر و اعتدال بيشتري هستيم، گفت: «بدانيم کشور ما جز در سايه اعتدال پيشرفت نخواهد کرد و افراط و تفريط ما را بر زمين مي‌زند».

او با اشاره به اينکه کشور، قبل و بعد انقلاب و در دهه گذشته همواره از افراط و تفريط دچار ضرر و خسارت شده است و آن زماني که معتدلانه و عادلانه عمل کرديم، خدا هم ياري کرد و به ما توفيق داد، افزود: «دولت دوازدهم راه خود را با کمک مردم و بر مبناي سياست «آزادي، امنيت، آرامش و پيشرفت» ادامه داده و بر همين مبنا حرکت خواهد کرد».

تقدير رئيس‌جمهوري از همکاران دولت يازدهم

روحاني عنوان کرد: «امروز بسيار متأسفيم که برخي از همکاران تلاشگر و فداکار و بسيار خوب در دولت يازدهم را البته به‌عنوان عضوي از کابينه، از دست مي‌دهيم، اما مطمئنا در دولت دوازدهم از خدمات و وجودشان استفاده کرده و در کار، تلاش، هم‌فکري و همدلي در کنار هم خواهيم بود».

او در اين جلسه با تقدير از تلاش‌هاي خانم احمدي‌پور در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، گفت: «موضوع گردشگري امروز در راستاي توسعه کار و اشتغال و جذب گردشگر در کشور بسيار حائز اهمیت است و بايد در اين بخش تلاش‌هاي گسترده‌اي صورت گيرد».

رئيس‌جمهور همچنين حجت‌الاسلام پورمحمدي، وزير دادگستري، را شخصيتي خادم و خدوم به ملت برشمرد و افزود: «ايشان در دوران وزارت خود به‌خوبي مسئوليت‌هايي که برعهده‌شان بوده، انجام دادند و تلاش‌هاي قابل‌قبولي در زمينه حقوق بشر، حقوق مصرف‌کننده، حقوق شهروندي و مبارزه با فساد در دوران مسئوليت وي به انجام رسيده است».

روحاني با تقدير از خدمات خالصانه سردار حسين دهقان در وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، عنوان کرد: «وزارت دفاع در طول چهار سال گذشته علاوه بر ارائه خدمات به نيروهاي مسلح، گام‌هاي مهمي در زمينه تقويت بنيه دفاعي برداشته و براساس گزارش ارائه‌شده، برخي توليدات صنايع دفاع، امروز صدبرابر شده است. همچنين وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در توافق هسته‌اي و برجام و در زمينه موضوع PMD همکاري و تلاش‌هاي ارزنده‌اي را به ثمر رساندند».

رئيس‌جمهور، مهندس نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت، را انساني پرتلاش دانست که از ابتداي انقلاب به دنبال خدمت به مردم بوده و در طول اين سال‌ها نيز توانسته خدمات ارزنده‌اي را در بخش‌هاي مختلف، به‌ويژه در بخش صنعت، ارائه کند که بسيار شايسته تقدير است.

او همچنين از تلاش‌هاي محمد فرهادي در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در راستاي ايجاد آرامش، ساماندهي دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي و ارتقا و رشد سطح علمي کشور تجليل کرد.

روحاني، مديريت و برنامه‌ريزي دکتر صالحي‌اميري در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي ساماندهي بخش‌هاي مختلف فرهنگ، هنر و مطبوعات را قابل‌تقدير دانست و گفت: «حضور پرشور هنرمندان پرنشاط در انتخابات نشان از فضاي خوب فرهنگي و تلاش مناسب در اين راستا دارد».

رئيس‌جمهوري با اشاره به اينکه در ابتداي دولت در زمينه مشکلات ناشي از کمبود آب و برق احساس نگراني مي‌شد، از تلاش‌هاي مهندس چيت‌چيان به‌واسطه ارائه خدمات ارزنده در وزارت نيرو و مديريت منابع آب و برق در کشور و پيشرفت‌هايي که در اين راستا حاصل شده، تجليل کرد و افزود:‌ «در طول چهار سال گذشته در مناطق مختلف کشور، به‌ويژه در غرب، مديريت بسيار خوبي در منابع آبي شکل گرفته و ٣٧ سد، به بهره‌برداري رسيده که اقدامي بسيار ارزشمند است». او همچنين از اقدامات ارزشمند دکتر طيب‌نيا در وزارت اقتصاد و دارايي تقدير کرد و گفت: «در طول چهار سال گذشته تلاش‌هاي گسترده و موفقيت‌هاي خوبي در راستاي آرامش اقتصادي صورت گرفته و در بسياري از بخش‌ها از جمله تحول سيستم بانکي نياز به ادامه مسير و تلاش‌ها داريم».

روحاني با تجليل از خدمات ارزنده دکتر دانش‌آشتياني در مدت کوتاه حضور در وزارت آموزش‌وپرورش، عنوان کرد: «آموزش‌وپرورش نياز به تحولي اساسي دارد که بايد چارچوب‌هاي لازم در اين راستا ايجاد شود». رئيس‌جمهور همچنين از تلاش‌هاي حجت‌الاسلام دکتر مجيد انصاري در معاونت پارلماني و نيز معاونت حقوقي رئيس‌جمهور تقدير و تشکر کرد.

او با تقدير از حمايت‌هاي ملت ايران و رهبري معظم انقلاب و اعضاي دولت يازدهم به خاطر تلاش و کوشش‌ آنها براي خدمت به ملت ايران، گفت: اميدواريم اين خدمت مقبول درگاه الهي و ملت ايران باشد و مطمئنا دولت دوازدهم مصمم به ارائه خدمات بيشتر و بهتر به ملت ايران است. حسن روحاني همچنين در اين جلسه از اعضاي دولت که در کابينه دوازدهم حضور ندارند با اهداي لوح تقدير، تجليل کرد.

http://www.sharghdaily.ir/News/138464

ش.د9604264

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات