تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۰۸۹۷۶
در پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان نفتی مطرح شد

جزئیاتی از قرارداد متهم نفتی و بابک زنجانی

(روزنامه كيهان ـ 1396/05/03 ـ شماره 21679 ـ صفحه 10)

پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی صبح دیروز در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب (شعبه هم عرض) به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

به گزارش میزان، در این جلسه متهم ردیف دوم پرونده برای ادامه دفاعیات در جایگاه حاضر شد.

قاضی مقیسه رئیس‌دادگاه خطاب به مهدی شمس گفت: شما می‌گوئید قراردادی با کسی امضا نکرده‌اید اما شما با نفت قرارداد امضا کرده‌اید.

متهم ردیف دوم پاسخ داد: ‌بنده با بابک زنجانی قرارداد کارگزاری امضا کردم.

قاضی با اشاره به متن قرارداد گفت: قراردادی بین شما و بابک زنجانی در مورخ 91/9/15 ساعت 16 در دفتر بابک زنجانی درخصوص نحوه برنامه‌های فساد سازمان‌یافته مبنی بر اینکه پول‌ها را در کجا و چگونه خرج کنید که به پیمانکاران و شرکت نفت نرسد منعقد شده است، آیا این اقدامات ضربه به نظام نیست؟ شما باید پول را برای توسعه کشور به پیمانکاران می‌دادید همچنین در بند الف قرارداد مقرر شده که شرکت هواپیمایی اونور ایر توسط بابک زنجانی به مبلغ 255 میلیون دلار خریداری شود.

قاضی مقیسه گفت: با توجه به پاسپورت ایرانی زنجانی و تابعیت انگلیسی شما، شما قرارداد را امضا می‌کنید که 49 درصد هواپیمایی اونور ایر به شما و 51 درصد به آن فرد ترکیه‌ای واگذار شود. همچنین در قرارداد مقرر شد که کلیه سهام‌داران (ایادی مخفیتان نیز هستند و ادعا دارید افرادی در ایران دارید که هنوز آشکار نکرده‌اید) به شمس‌زاده اختیار دهند که مدیریت شرکت هواپیمایی را بر عهده بگیرد و ماهانه یک جلسه در دفتر اونور ایر با حضور شما تشکیل شود.

وی افزود: ذره ذره و در هر نقطه شما با هم شراکت داشتید و بند دوم قرارداد نیز مربوط به خرید 6 ایرباس 320، 5 هواپیمای آرجی و 4 فروند ایرباس 300 است. ما می‌خواهیم روشن شود اینها در کجا هزینه شده. آیا مستندات پرونده را قبول دارید؟ با دلایل بگویید قبول دارید یا خیر،آیا اصل قرارداد را قبول دارید؟

شمس پاسخ داد: قرارداد نبوده تفاهم نامه و دستورالعمل است.

قاضی مقیسه گفت: این قرارداد رسمی است.

قاضی مقیسه پرسید: اموال مملکت را برده‌اید آنوقت ادعا دارید که قصد کمک داشتید و کمک کرده‌اید؟

شمس در ادامه دفاعیات خود گفت: چرا در دولت‌های قبلی کم‌کاری‌هایی که انجام شده است را گردن ما می‌اندازند. مگر دولت قبل اقداماتش به ما مربوط است؟

قاضی مقیسه بیان کرد: شما اینجا نیامده‌اید که از دولت قبلی یا دولت فعلی سخن بگویید. شما توضیح دهید پول نفت چه شده است؟ پرونده می‌گوید که شما یک میلیارد و 200 میلیون دلار را گرفته و پس نداده‌اید. شما بگویید پول 13 میلیون بشکه نفت چه شده است؟ اینقدر نگویید دولت قبل دولت فعلی.

وی ادامه داد: در شرایط تحریم از شما خواسته شده است که نفت را بفروشید. جای تعجب است که این همه انسان خوب در کشور وجود دارد اما واگذاری این کار را به شما داده‌اند که تابعیت انگلیسی دارید.

شمس بیان کرد: اگر یک قرارداد فروش نفت بیاورید که نوشته شده باشد من نفت را فروخته‌ام هر کاری خواستید انجام دهید.

در ادامه نماینده دادستان در دفاع از کیفرخواست خطاب به شمس گفت: اگر قرارداد شما با شرکت فال قرارداد فروش نفت نبوده است پس چرا شرکت نفت 402 میلیون دلار به شما پرداخته است، مگر به کارگزار این پول را می‌دهند.

وی گفت: در خصوص محل مصرف وجوه نفت، شما در اظهارات خود گفته اید که کلیه عواید فروش نفت توسط زنجانی در دفتر ایشان ثبت و به حساب‌های این فرد پرداخت شده است. شما گفته‌اید که 501 میلیون دلار از شرکت فال دریافت ‌کرده‌ام و به صورت مستقیم و غیر مستقیم به زنجانی داده‌ام. اینها نشان می‌دهد که شما پول‌ها را از فال تحویل گرفته‌اید لذا اگر شما کارگزار صرف بودید چرا باید این پول‌ها را دریافت می‌کردید.

نماینده دادستان در ادامه به قرائت اظهارات شمس که با دست خط خود متهم نگاشته شده بود پرداخت و گفت:

در دو حوزه، شمس مداخله اساسی داشته، در واقع در 1/2 میلیارد یورو اصل محوله‌های نفتی حسب‌الاقرار تحویل ایشان شده است و 402 میلیون دلار را یا به حساب شرکت بابک ریختند و بخشی را هواپیمای اونور ایر خریدند که 5 درصد از سهام آن در مالکیت ایشان است که چیزی حدود 13 میلیون دلار است.

نماینده دادستان گفت: قانون‌گذار در این رابطه کاری به یک درصد یا 99 درصد ندارد و مجازات را مستقل می‌داند. ما نمی‌گوییم شما بابک زنجانی هستید اما پا به پای زنجانی در جلسات اجرایی شرکت کردید و نهایتاً پول بیت‌المال به غارت رفت، این که بیایید توجیه کنید 1/2 میلیارد یورو چیزی نیست درست نیست، این پول معادل 3 ماه یارانه کل کشور است، در این کشور افرادی را داریم که نان شب ندارند.

قاضی مقیسه گفت: آقای نجفی اظهارات خود شما را خواندند آیا این اظهارات را قبول دارید یا خیر؟ شمس پاسخ داد بله از بابت کارگزاری و نفت قبول دارم و بحث معرفی به نفت را هم با ذکر تاریخ و اقاریر متناقض بابک زنجانی توضیح دادم و سند آن موجود است. این که وی می‌گوید فال را نمی‌شناسم ایمیل آن موجود است در مالزی بارنامه‌های جعلی صادر کردند و من این موضوع را به زنجانی اطلاع دادم .

جلسه بعدی دادگاه امروز برگزار می‌شود.

http://kayhan.ir/fa/news/109561

ش.د9604462

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات