اقتصادی >>  اقتصادی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۱۰۰۸۶
«بصیرت» گزارش می‌دهد:

عصبانیت آمریکا از پیشرفت‌های سازندگی سپاه

FATF، کاتسا، پالرمو و حالا منع کشورهای مختلف نسبت به سرمایه گذاری در ایران با این شائبه که اقتصاد ایران در اختیار سپاه است نشان از عصبانیت دشمنان ایران از پیشرفت‌های سازندگی این نهاد انقلابی دارد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ صادق محمدی
زمانی‌که مشاور امنیت ملی کاخ سفید با بغضی آکنده از کینه در کنفرانس امنیتی هفته گذشته مونیخ به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمله کرد باید متوجه می‌شدیم که چقدر هضم پیشرفت‌های سازندگی و یا به تعبیر آنها اقتصادی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای آنها سخت بوده است.
هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی سخیف در کنفرانس امنیتی مونیخ، به دیگر نمایندگان کشورهای حاضر گفت: زمانی که شما در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنید، در واقع دارید در سپاه پاسداران سرمایه‌گذاری می‌کنید.
وی افزود: حکومت ایران با حمایت نهادهای اقتصادی که با سپاه انقلاب اسلامی ایران مرتبط هستند، نظیر ماهان ایر، به درگیری‌ها در منطقه دامن می‌زند.
مک مستر ادعا کرد: در خصوص اقداماتی که به جامعه بین‌المللی مربوط می‌شود، باید تمام تعاملات با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را متوقف کنیم و زمینه ایجاد یک نهاد اقتصادی واقعی در ایران را فراهم آوریم.
این اولین بار نیست که یک مقام امریکایی به سپاه می‌تازد اما باید توجه داشت که همواره آنها به اقدامات سیاسی، امنیتی و حتی اجتماعی این نهاد انقلابی در ایران و منطقه می‌پرداختند و حمله به اقدامات سازندگی سپاه جدید است.

فارغ از این لفظ بازی‌های اخیر مقامات آمریکایی علیه اقدامات سازندگی سپاه بررسی تحریم‌های جدید این کشور علیه ایران نشان می‌دهد که نوک پیکان و هدف تمام آنها مقابله با پیشرفت‌های سازندگی سپاه در بخش اقتصاد است.
کاتسا یا به تعبیری مادر تحریم‌ها به طور مستقیم عملکرد سازندگی سپاه را تحت شعاع قرار می‌دهد. بر اساس این تحریم تمام شرکت‌ها و افرادی که به هر نوعی به برنامه توان دفاع موشکی ایران مرتبط هستند تحریم می‌شوند.

درباره کاتسا بیشتر بخوانید: کاتسا تحریم سپاه یا تحریم اقتصاد ایران؟!

کارگروه اقدام ویژه و یا همان FATF بخشی دیگر از فشاری است که نظام سلطه بر سپاه پاسداران وارد کرده است. به تشخیص این نهاد سپاه و حزب الله و تمام گروه‌های مشمول تحریم‌های ایالات متحده تروریستی هستند و از سیستم‌های بانکی می‌خواهد که به این نهادها خدمات ارائه نکنند.

پالرمو برگ آخر آمریکا برای محدود کردن سپاه بود، پالرمو نوک پیکان خود را بر اقدامات بین‌المللی سپاه پاسداران قرار می‌دهد. این نهاد محدود کننده با زیر سوال بردن نحوه فعالیت سپاه قدس و حزب الله به دنبال محدود سازی ارتباطات مالی گروه‌های مقاومت است.

درباره پالرمو بیشتر بخوانید: جریان مقاومت متضرر از عضویت ایران در پالرمو

حمله رسانه‌ای‌ به قرارگاه سازندگی 
مقابله با اقدامات سازندگی سپاه در فاز رسانه‌ای هم دنبال می‌شود، ایجاد این شائبه که قرارگاه سازندگی مانع از رشد بخش خصوصی شده است اصلی‌ترین گام در این مسیر است.
گاها دولت‌ها هم تکرار کننده این ادعا بوده‌اند که در اینجا قصد بازگو کردن اغراض آنها را نداریم و به این موضوع نمی‌پردازیم.
درباره اقدامات سازندگی سپاه چند نکته قابل ذکر است اول اینکه این اقدامات بدون چشم داشت صورت گرفته است. بنا بر آخرین آمار اعلامی توسط قرارگاه سازندگی دولت 30 هزار میلیارد به سپاه بدهکار است. نکته دیگر اینکه برعکس ادعای صورت گرفته مبنی بر حضور نیروهای نظامی در اقتصاد از 200 هزار نفر افراد شاغل در قرارگاه تنها یک دهم آنها نیروی رسمی نظامی هستند و دیگر اعضای فعال در آن از بخش خصوصی هستند. 
عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در برابر این انتقادات گفت: این حجم بدهی که دولت به ما دارد مانند یک فاینانس است و ما رقیب بخش خصوصی نیستیم.

چرا غرب از توان سازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هراس دارد؟
برای پاسخ به این سوال باید کمی به عقب‌تر برویم زمانی که شدیدترین تحریم‌های اقتصادی با هدف فلج کردن ایران و در نهایت نارضایتی مردم از حکومت در سال‌های 90 تا 92 رخ داد اما نتیجه‌ای که غرب به دنبال آن بود روی نداد.
سال 90 اولین تحریم محدود سازی ایران درباره فروش نفت صورت گرفت و اجازه برگشت پول نفت به ایران داده نشد، طولی نکشید که حتی فروش سوخت‌های فسیلی ایران هم مشمول تحریم شد؛ در ادامه تحریم‌های غرب، بارگیری محصولات پتروشیمی هم برای ایران ممنوع شد؛ یعنی نه امکان صادرات محصولات پتروشیمی برای ایران بود و نه امکان صادر کردن محصولات کشورمان به خارج بود.
در کنار این موارد هیچ کشوری به ایران بنزین صادر نمی‌کرد، مبادلات بانکی به کلی مسدود شده بود، بخشی از داروهای خاص به کشور وارد نمی‌شد، توتال، پژو و هزاران شرکتی که با دولت ایران قرارداد داشتند هم کشورمان را ترک کرده بودند.
در این شرایط بحرانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همان هدف اصلی تشکیل خود یعنی صیانت از انقلاب به میدان آمده و از تاثیرهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها کاست.
اقدامات این نهاد در راستای توسعه پتروشیمی‌ها، تولید بنزین و پایه‌گذاری پالایشگاه خلیج فارس، راه سازی‌های گسترده، ورود به صنعت سد سازی و حتی ورود گروه‌های جهادی مردمی برای بازسازی مناطق روستایی باعث شد که ایالات متحده درک کند هیچگاه نمی‌تواند به مقاصد اقتصادی‌اش در ایران برسد مگر اینکه این نهاد را ابتدا از صحنه حذف کند.
ورای موارد ذکر شده این نیروی عظیم جهادی با درک شرایط سخت کشور تمام اقدامات خود را بدون دریافت هزینه و یا با کمترین هزینه برای دولت انجام داد.
سپاه پاسداران در بحرانی‌ترین شرایط اقتصاد ایران به پایه‌های سازندگی کشورمان کمک کرد و دیدن چنین هجمه‌هایی از درون و خارج به آن دور از ذهن نیست.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
0
0
پرچم سپاه هميشه بالاس
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات