صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۱۰۶۵۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 29 فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): علت تهاجم‌های بی‌سابقه کنونی بر ضد نظام اسلامی، قدرت روزافزون این نظام است، زیرا دشمنان از این قدرت فزاینده به ‌شدت احساس خطر کرده‌اند و حملات خود را افزایش داده‌اند.(1397/1/19) ***روز ارتش جمهوری اسلامی ایران گرامی باد*** ***فرا رسیدن میلاد با سعادت امام حسین(ع) و روز پاسدار مبارک باد***
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
سه‌گانه تعالي‌بخش نيروهاي مسلح

سال 1397 را براي نيروهاي مسلح بايد به فال نيک گرفت؛ چرا که در آغاز سال، روز ارتش جمهوري اسلامي با روز پاسدار در کنار هم قرار گرفته‌اند. اين تقارن مي‌تواند فرصتي براي همگرايي بيشتر اين دو بازوي توانمند نظام اسلامي باشد؛ در روزگاري که تهديدات دشمن روز به روز در حال افزايش است، وحدت و همگرايي حداکثري مي‌تواند بيش از پيش اقتدار و قدرت دفاعي جمهوري اسلامي ایران را به رخ جهانيان بکشد.
نيروهاي مسلح در مسير ارتقای اقتدار و توانمندي‌هاي نظامي خود نيازمند تقويت قدرت نرم خود نيز هستند که راهکار آن را مي‌توان در حکم انتصاب نماينده محترم ولي‌فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي که به امضای امام خامنه‌اي مزين است، مشاهده کرد. ارتقای معنويت و بصيرت ديني و تقويت روحيه جهادي و انقلابي، از جمله شاخصه‌هايي است که مورد تأکید رهبري قرار گرفته است و همين تأکید در حکم مسئول جديد رئيس دفتر عقيدتي سياسي فرماندهي کل قوا نيز مشاهده می‌شود.
ارتقای معنويت با تلاش براي رسيدن به نگاه توحيدي به هستي، پرهيز از مادي‌گرايي، ساده‌زيستي و فاصله گرفتن از خوي اشرافي‌گري حاصل می‌شود و اين همه از طريق انس مستمر با قرآن، توسل به اهل بيت(ع)، عبادت و شب زنده‌داري، نماز، دعا و نيايش ممکن خواهد بود.
شرط لازم براي ارتقای بصيرت ديني نيز همان ارتقای معنويت است، افزون بر آنکه نيازمند شناخت جبهه خودي، شناخت جبهه دشمن، شناخت صحنه مواجهه و معارضه جبهه حق و باطل و داشتن قدرت تجزيه و تحليل نيز هست. همچنان بايد توجه کرد که بصيرت ديني و سياسي بدون پيوند با ولي الهي و تبعيت از رهنمودهاي رهبري انقلاب اسلامي به اوج تعالي و کمال خود نخواهد رسيد!  
حاصل عملي ارتقای معنويت و بصيرت، در تقويت روحيه جهادي و انقلابي عيان خواهد شد. روحيه‌ جهادي يعني کار را براي خدا انجام دادن، کار را وظيفه‌ خود دانستن، همه‌ نيروها را در راهِ کارِ درست به ميدان آوردن؛ اين روحيه‌ جهادي است.
سه‌گانه فوق مي‌تواند افق پيش روي سپاه، ارتش و ديگر نيروهاي مسلح در سال 1397 باشد؛ سه‌گانه‌اي که از دل منطق ولايت‌مداري و تبعيت از نایب بر حق امام زمان(عج) ميسر خواهد شد.

▼ گزارش روز
شرایطی که باید تغییر کند

«برای برقراری ثبات، ایران باید ارسال سلاح به یمن را متوقف کند.» این جمله نیکی هیلی، نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل شاید بهترین شاخص برای درک شرایط سیاست بین‌الملل باشد، بهترین کلامی که نشان دهد امروز جامعه بین‌الملل در چه بلبشویی قرار دارد، نماینده کشوری که بدون اجازه سازمان ملل متحد، با وجود مخالفت‌های گسترده مردمی در سراسر جهان و اعتراض سازمان‌های حقوق بشری و بدون آنکه حتی بتواند نمایش جذابی برای دروغ استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی را اجرا کند، به یک کشور مستقل و به دولت قانونی حمله نظامی می‌کند! و به هیچ نهاد و سازمان بین‌المللی نیز پاسخگو نیست! این جملات بسیار روشنگر است وقتی می‌بینیم خانم هیلی درباره یمن چنین سخن می‌گوید و در حالی ایران را به بی‌ثبات‌سازی منطقه متهم و کشورمان را عامل مصیبت‌های یمن معرفی می‌کند که مسئولان جمهوری اسلامی و مقامات یمن بارها اعلام کرده‌اند که ایران در تأمین سلاح انصارالله هیچ نقشی ندارد، وقتی می‌بینیم دولت ایالات متحده در شرایطی جمهوری اسلامی ایران را به بحران‌آفرینی در یمن متهم می‌کند و به راحتی بر حمله نظامی گسترده رژیم سعودی و بمباران بی‌امان و بی‌وقفه جنگنده‌های سعودی و محاصره چند ساله این کشور از سوی عربستان و هم‌پیمانانش چشم می‌بندد و آن را نادیده می‌گیرد! همان‌گونه که بی‌تفاوت از کنار کلاهک‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی عبور می‌کند و درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان جنجال به راه می‌اندازد و حتی پس از برجام نیز مقامات این کشور همچنان درباره آینده برنامه هسته‌ای کشورمان به دروغ ابراز نگرانی می‌کند. بی‌تردید برای حرکت به سوی صلح جهانی و نزدیکی ملت‌های جهان و مبارزه با ظلم و استکبار، پایان یافتن استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی و سلطه و ظلم بر ملت‌ها تغییر این وضعیت حیاتی است و امروز رسالت فراهم کردن مقدمات این مهم از یک سو بر عهده دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با تحقق هم‌افزایی و ایجاد دولت‌های مستقل و از سوی دیگر برعهده جریان رسانه‌ای انقلاب اسلامی با ایجاد اتحاد و نزدیکی میان ملت‌ها است.

▼ خبر ویژه
هماهنگی رسانه‌ای برای پمپاژ ناامیدی

انعکاس گسترده و پرحجم اخبار مربوط به فساد، فقر، بیکاری و اعتیاد و همچنین بزرگنمایی آسیب‌های اجتماعی، موضوعی است که این روزها و به وفور می‌توان در رسانه‌های معاند یافت، به گونه‌ای که این موضوع عملاً به وجه اشتراک همه جریان‌های اپوزیسیون از نهضت آزادی و منافقین گرفته تا به تازگی رسانه‌های حامیان احمدی‌نژاد تبدیل شده است. در این زمینه روزنامه‌ای که خود را «صدای اصلاحات» می‌نامد، گوی سبقت را حتی از رسانه‌های معاند خارج از کشور نیز ربوده است. مروری کوتاه بر شماره‌های چند ماه اخیر این روزنامه، انبوهی از اخبار، گزارش‌ها و تیترهای منفی و یأس‌آلود را پیش چشم مخاطب قرار می‌دهد. حراج رحم برای امرار معاش، تولد سیاه‌چاله‌ها در مهدکودک‌های تهران، هر ساعت چهار کودک‌آزاری در ایران، دهن‌کجی دولت به 60 هزار بیمار نادر، رسیدن سن اوباش تهران به 18 سالگی، مرگ روزانه 46 ایرانی در جاده‌ها، وجود 15 هزار دختر بیوه زیر 15 سال، حمله به دستفروشان، ثبت روزانه 490 طلاق در سال 96، آغاز فستیوال سارقان پایتخت و...، تنها بخشی از صفحات این روزنامه در یک ماه گذشته است که روزانه به مثابه توپخانه‌ای پرحجم، اعصاب و روان مخاطبان را بمباران کرده است.

▼ اخبار
1ـ غیبت وزیر بهداشت در جلسات دولت
در روزهای اخیر، در فضای مجازی اخبار متفاوتی مبنی بر استعفا و حضور نیافتن سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در جلسات دولت منتشر شد؛ اما برخی منابع رسمی این موضوع را بلافاصله تکذیب کردند. با وجود این، بر اساس آنچه خبرگزاری‌های دولتی دانشجویان ایران و جمهوری اسلامی از جلسات هیئت دولت از ابتدای سال 97 منتشر کرده‌اند، در همه این جلسات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور غیبت داشته است. مطابق این گزارش، هیئت دولت در روزهای 8 فروردین، 15 فروردین و 22 فروردین تشکیل جلسه داده و در تصاویری که خبرگزاری‌های دولتی ایسنا و ایرنا از داخل جلسه هیئت دولت منتشر کرده‌اند، واضح است که سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در این جلسات حضور نداشته است. وی حتی در جلسه شورای عالی اشتغال نیز غیبت داشته است. گویا در اولین دیدار سال جاری دولتی‌ها با هم که تحت عنوان دیدار نوروزی با رئیس‌جمهور اخبار آن از سوی رسانه‌ها و دولت نیز منتشر شد، وزیر بهداشت کابینه غیبت داشته است.

2ـ طرح ترامپ برای دوشیدن دوباره دیکتاتورهای منطقه

عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی گفت: ریاض این آمادگی را دارد تا در چارچوب ائتلاف فراگیرتر در صورتی که پیشنهادی مطرح شود، نیروهایش را به سوریه اعزام کند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که حکومت سعودی برای جنگ با مردم یمن با کمبود نیرو روبه‌رو بوده و با تکیه بر دلارهای نفتی خود برخی کشورهای ضعیف از نظر اقتصادی، همچون سودان را وادار کرده است تا نظامیان خود را به باتلاق یمن اعزام کنند. گفتنی است، ادعای آمادگی عربستان برای اعزام نیرو به سوریه در پی گزارش یک نشریه آمریکایی مطرح شده است که نوشته بود دونالد ترامپ خواستار جایگزین شدن نیروهای عربی به جای نظامیان آمریکایی در سوریه است و در این راستا در تماس با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس طرح جایگزینی نیروهای‌ این کشور با نیروهای کشورهای عربی را مطرح کرده است. پیشنهادی که احتمالاً به  فروش سلاح و تجهیزات نظامی بیشتر به این کشورها نیز منجر خواهد شد.

3ـ اعتراف مکرون به بی‌نتیجه بودن حملات سوریه

رئیس‌جمهور فرانسه که با انتقادهای فراوان داخلی برای مشارکت در حمله به سوریه روبه‌رو است، به ناچار اذعان کرد که این‌گونه حملات هیچ موضوعی را حل نمی‌کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از استراسبورگ، امانوئل مکرون گفت: من واقعاً نگران هستم. وقتی اصول پیش‌روی‌مان را نگاه می‌کنیم، باید از خود بپرسیم به کجا می‌خواهیم برویم. او گفت: به منظور یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز برای خروج از بن‌بست سوریه، آمادگی داریم که با همه طرف‌های حاضر در سوریه از جمله روسیه، ترکیه و ایران و حتی خود دولت سوریه و همه گروه‌های مخالف گفت‌وگو کنیم. رئیس‌جمهور فرانسه از همه کشورها خواست به آنچه وی «تلاش بشردوستانه برای کمک به غیر نظامیان در سوریه» خواند، ملحق شوند.

4ـ با تمام وجود موظف به حفظ نظام هستیم

آیت‌الله جوادی‌آملی در جلسه درس تفسیر خود با بیان اینکه با تمام وجود موظّف هستیم خون‌های پاک شهدا را حفظ کنیم، اظهار داشت: اگر خدای ناکرده این نظام آسیب ببیند، لعنت ابد دامنگیر ما می‌شود. وی افزود: این نظام به آسانی به دست نیامده، به واقع ما مسئول هستیم. در حقیقت الآن بهترین دوران امتحان ماست که چطور می‌توانیم این خون‌های پاک را حفظ کنیم و به ثمر برسانیم. وی با یادآوری جان‌فشانی‌ها و فداکاری‌های صورت گرفته در دوران انقلاب و دفاع مقدس، ادامه داد: جز ناله کردن و تضرّع به درگاه حق، جز توبه کردن، جز مواظب بودن، جز سفارش کردن و نصیحت کردن و جز دعوت به هدایت مسئولان و غیر مسئولان راه دیگری برای حفظ این نظام و رهایی از مشکلات وجود ندارد.

▼ اخبار کوتاه
محمدرضا پورابراهیمی در جلسه اعضای کمیسیون اقتصادی با وزیر اقتصاد و قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسئولان بانک مرکزی اظهار داشت: اقداماتی که از سوی دولت درباره ساماندهی بازار ارز گزارش شده،‌ بیان‌کننده این است که بخش زیادی از اقدامات خیلی مشخص نیست و کمیسیون اقتصادی نمی‌تواند، بر اساس این گزارش‌ها نظر خود را ارائه کند. وی در ادامه تأکید کرد: فکر می‌کنم بانک مرکزی خود حلقه مفقوده جریان تصمیمات ارزی است و از نظر ما این موضوع صحیح نیست.
دولت فرانسه اعلام کرد، قصد دارد از تابستان امسال نرم‌افزار پیام‌رسان موبایلی رمزگذاری شده اختصاصی خود را راه‌اندازی کند که علت این امر نگرانی‌های امنیتی از جاسوسی دولت‌های خارجی است. گفتنی است به همین دلیل رئیس‌جمهور و وزرای دولت در فرانسه مکلف شده‌اند دیگر از نرم‌افزارهای پیام‌رسان خارجی، مانند تلگرام و واتس‌آپ که در داخل کشور فرانسه هیچ سروری ندارند، استفاده نکنند.
رئیس مرکز آمار ایران اظهار داشت: سه میلیون و 200 هزار نفر بیکار مطلق در کشور داریم و حدود دو میلیون نفر هم اشتغال ناقص دارند و به دنبال شغل تمام وقت هستند. بیکار مطلق به کسانی اطلاق می‌شود که حتی یک ساعت در هفته هم کار نمی‌کنند. اشتغال ناقص هم بین یک تا 44 ساعت در هفته را شامل می‌شود و اشتغال کامل 44 ساعت در هفته یا بیشتر را در بر می‌گیرد.
ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس با بیان اینکه پیام‌رسان تلگرام از اوایل اردیبهشت ماه بسته می‌شود، گفت: اگر پیام‌رسان‌های خارجی، همچون اینستاگرام و واتس‌آپ نیز قوانین کشورمان را نپذیرند، به مرور بسته خواهند شد. وی همچنین افزود: حدود چهار پیام‌رسان خارجی با پذیرش قوانین ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.
آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی در دوازده ماه سال ۹۶، حاکی از آن است که در این مدت بیش از ۹۴۵ تن انواع میخ، پونز و اشکال مختلف به کشور وارد شده است. براساس این آمار، ارزش واردات این حجم میخ به کشور ۶ میلیارد و ۱۶۹ میلیون و ۴۱۴ هزار و ۲۴۲ تومان به ثبت رسیده است!
«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی در پارلمان اروپا گفت: اکنون بیش از هر زمانی پیدا است تنها راه حل کاربردی و ممکن برای جنگ در سوریه، راه حل سیاسی است؛ پس از هفت سال دیگر شکی در این مورد وجود ندارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات