صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۱۲۰۱۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 5 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ایمان به خدا و اتحاد، دین و اتحاد كلمه؛ این دو چیز است كه می‌تواند كشورها را روی پای خودشان نگه دارد؛ قدرت مقاومت به آنها بدهد؛ و ملت ایران بحمدالله از این دو برخوردار است.(1392/5/18) ***سالروز ولادت با سعادت امام هادی(ع) مبارک باد***

▼ حرف روز
هم‌افزایی مجلس و دولت
با نزدیک شدن به اتمام مهلت یک ماهه حضور رئیس‌جمهور محترم در مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به سؤالات نمایندگان مردم، بر اساس برنامه اعلام شده فردا آقای دکتر روحانی باید در مجلس حاضر ‌شود تا به پرسش‌هایی که بیشترِ محورهای مطرح شده آنها اقتصادی است و به معیشت مردم مربوط می‌شود، پاسخ دهد.
اگرچه متن نامه آقای روحانی به رئیس مجلس برای اعلام حضور لحنی گلایه‌آمیز دارد و سؤال و جواب از خود را به دلیل مراعات نکردن حداقل دو نکته «چارچوب قانون اساسی» و «زمان و شرایط کشور» نامناسب می‌داند؛ اما به اذعان نامه روحانی و توئیت مشاور فرهنگی‌اش حضور رئیس‌جمهور در مجلس و در میان گذاشتن حقایقی از وضعیت امروز جامعه برای مردم می‌تواند مفید باشد.
نصب‌العین قرار دادن بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر مردمی سودمندی جلسه مجلس و دولت را مضاعف خواهد کرد: «رئیس‌جمهور، منتخب مردم است؛ مجلس هم منتخب مردم است؛ هم رئیس‌جمهور حق دارد، هم مجلس حق دارد، هر دو حقوقی دارند و تکالیفی دارند؛ تکالیف را باید انجام بدهند، حقوق‌شان و کرامت‌شان هم باید حفظ بشود. هم مجلس باید کرامت رئیس‌جمهور را حفظ بکند، هم رئیس‌جمهور باید کرامت مجلس را حفظ بکند؛ باید همدیگر را حفظ کنند، هم‌افزایی کنند.»
تحقق این سخن و آرزوی درست در گرو الزاماتی است که باید هم مجلس و هم رئیس دولت به منزله دو منتخب مردم ایران به طور جدی مد نظر قرار دهند؛
1ـ هر دو طرف متوجه وضعیت خطیر کشور باشند و از این رفت‌وآمد در خانه ملت و سؤال و جواب صحنه‌ای ناب از وحدت و انسجام بسازند و توطئه‌های رسانه‌ای دشمنان، به ویژه آمریکا برای واگرایی در بین مجلس و دولت را خنثی کنند.
2ـ انجام وظایف و تعهدات مطابق با مُرِ قانون از سوی دو طرف مد نظر قرار گیرد. به طور مسلم آگاهی از محدودیت‌ها و مقدورات طرفینی به همان مقدار می‌تواند به این همگرایی کمک کند که در مسیر تسویه‌حساب‌های سیاسی و جناحی قرار گرفتن واگرایی را تشدید می‌کند.
3ـ اهتمام و دلسوزی برای حل مشکلات مردم به منزله موکلان هر دو منتخب در اولویت قرار گیرد و هر دو طرف بدانند در صورتی خروجی جلسه رضایت‌بخش خواهد بود که به برداشتن باری از روی دوش مردم منجر شود.

▼ گزارش روز
وزیران بی‌دفاع!
پس از آنکه رئیس‌جمهور به جای خود اسحاق جهانگیری را همراه علی ربیعی به مجلس فرستاد و معاون اول دولت دوازدهم نیز از فرصت خود برای دفاع از وزیر تعاون استفاده نکرد، روز گذشته نیز حسن روحانی ترجیح داد همراه وزیر اقتصاد خود به مجلس نیاید و این بار هم معاون اولش را همراه با وزیر اقتصاد راهی خانه ملت کند تا مانند آنچه درباره علی ربیعی در جلسه استیضاح رخ داده بود، تکرار شود. اسحاق جهانگیری از فرصت دفاع از وزیر دولت استفاده نکرد و نمایندگان رأی اعتماد خود از کرباسیان را نیز برداشتند، در حالی که اطلاع‌رسانی دقیق درباره حضور نداشتن آقای روحانی در مجلس و همراهی نکردن رئیس‌جمهور با وزرای کابینه‌اش در روز سخت استیضاح منتشر نشده است و جدای از اینکه هیچ توضیحی درباره سخنرانی نکردن حمایتی و قرائت دفاعیه اسحاق جهانگیری در صحن علنی مجلس از وزرای در معرض استیضاح و جدا شدن از دولت به مردم داده نشده است! برداشت و نتیجه‌گیری افکار عمومی و رسانه‌ها از این شیوه برخورد تنها این است که مجموعه دولت و در رأس آن آقای رئیس‌جمهور خود نیز به این جمع‌بندی رسیده‌اند که عملکرد دولت، حداقل در حوزه‌های اقتصادی قابل دفاع نیست و حاضر نیستند از اعتبار خود برای وزرای ناموفق دولت هزینه کنند! اما با این تفاسیر و با علم به این موضوع، چگونه ممکن است دولت به جای آنکه خود وارد عمل بشود و نیروهای ناکارآمد را تغییر دهد، این همه صبر می‌کند تا مجلس وارد عمل بشود! صبر بی‌نتیجه‌ای که هم وجهه دولت در افکار عمومی، اعتبار و مقبولیت آن را کاهش می‌دهد، هم تاوان عدم مدیریت و  اشتباهات مدیریتی را بر مردم تحمیل می‌کند و هم در نهایت وقت مجلس و هزینه‌های سیاسی برگزاری جلسه استیضاح و اتفاقاتی مانند آنچه را که در جلسه استیضاح علی ربیعی شاهدش بودیم، رقم می‌زند!

▼ اخبار ویژه
ابعاد پنهان پیشنهاد بن‌سلمان به بشار اسد
پایگاه «المیادین» در واکنش به پیشنهادهای رژیم سعودی برای حمایت از بشار اسد تا پایان عمر و تقبل هزینه بازسازی‌های سوریه به شرط خروج ایران و حزب‌الله نوشت: «شکی نیست که پیشنهاد محمدبن‌سلمان بخشی از رویکرد فراگیر آمریکا و رژیم صهیونیستی و اعتراف ضمنی به شکست محور آمریکایی‌ـ اسرائیلی‌ـ سعودی در جنگ سوریه است. آمریکا به خوبی می‌داند جنگ در سوریه را به نفع خود به پایان نخواهد برد. این پیشنهاد همچنین ثابت کرد تحولاتی که در سوریه با عنوان انقلاب و اصلاحات و تغییرات رخ داد، شعارهایی گمراه‌کننده و عوام‌فریبانه بود. دلیل آن هم این است که محمدبن‌سلمان در پیشنهاد خود مشوق‌هایی را در زمینه بازسازی سوریه مطرح کرده و تلاش دارد باقی ماندن بشار اسد، رئیس‌جمهور کنونی این کشور در قدرت را پایان عمر تضمین‌شده بداند و همه شعارهای مطرح شده در زمینه اصلاحات در سوریه را نادیده بگیرد. شکی نیست که بشار اسد به خوبی می‌داند پیشنهاد مذکور فراتر از اختیارات محمدبن‌سلمان است و در اصل یک پیشنهاد آمریکایی است.»
مرتضی طلایی، عضو سابق شورای شهر تهران گفت: در شورای چهارم روزی از یکی از دوستان اصلاح‌طلب و همکار شورا علت این‌ همه هجمه و تخریب قالیباف را سؤال کردم، ایشان به من در جمله‌ای عجیب گفت: «شما که با قالیباف در تماس هستید به وی بگویید تنها یک جمله بگوید که «من قصد رئیس‌جمهور شدن ندارم»! تمام مسائل ما با ایشان حل می‌شود»!

▼ اخبار
1ـ سپاه به فعالیت‌های اقتصادی ورود نمی‌کند

سرلشکر محمدعلی جعفری در جلسه پرسش و پاسخ نوزدهمین نشست سالیانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور که در دانشگاه رازی برگزار شد، اظهار داشت: سپاه در سیاست فرمانده دارد و زمانی که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند من نیروهای مسلح را مدیریت می‌کنم؛ یعنی تمام حرکات سپاه را زیر نظر دارند و چنانچه کار اشتباهی رخ دهد، تذکر می‌دهند. سرلشکر جعفری افزود: دوست و دشمن اقرار می‌کند که بیشتر فعالیت‌های سازندگی به دست سپاه انجام می‌شود؛ زیرا برخی فعالیت‌های عمرانی برای بخش خصوصی به صرفه نیست یا به دنبال سود بیشتری هستند، اما سپاه تنها به دنبال سود نیست و در عرصه‌های گوناگون فعالیت‌های مناسبی انجام شده، اما به خوبی انتقال داده نشده است. وی با اشاره به اینکه سپاه در فعالیت‌های اقتصادی ورود پیدا نمی‌کند و تنها در عرصه سازندگی که فعالیت اقتصادی محسوب نمی‌شود، فعالیت می‌کند، افزود: چنانچه سپاه در این مدت فعالیت سازندگی نداشت، کشور به چنین پیشرفتی در این عرصه نمی‌رسید.

2ـ تلاش دیرهنگام اصلاح‌طلبان برای فاصله‌گذاری با دولت
«حسن رسولی» عضو شورای شهر تهران در مصاحبه با روزنامه «آرمان» گفت: «جریان اصلاحات از ابتدا هم با دولت روحانی و شخص آقای روحانی وحدت گفتمانی نداشته و امروز هم ندارد... اصلاح‌طلبان نباید تحت هر شرایطی از روحانی و تیمش دفاع کنند. ما جهت‌گیری‌های روحانی را نسبت به رقبایش به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر دیدیم و به همین دلیل از ایشان حمایت کردیم. تجربه هم نشان داد که این حمایت، آثار مثبتی را برای کشور و منافع ملی به همراه داشته است.» هر چه بیشتر از عمر دولت دوازدهم سپری می‌شود، فاصله‌گذاری اصلاح‌طلبان با دولت نیز پر رنگ‌تر می‌شود. در هفته‌های گذشته هم سعید حجاریان گفته بود «اصلاح‌طلبان بگویند، دولت روحانی دولت ما نیست.» اقدامی که به نظر می‌رسد برای آن بسیار دیر شده است و جامعه با توجه به حمایت‌های گسترده و حضور چشمگیر نمایندگان این جریان در بدنه دولت چنین موضوعی را نخواهد پذیرفت.

3ـ هر جا داعش محاصره ‌شد، آمریکا به کمکش ‌شتافت
سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان طی سخنانی در مراسمی به مناسبت اولین سالروز آزادسازی جرود عرسال واقع در شمال شرق لبنان با بیان اینکه جوانان امروز حزب‌الله، نسلی هستند که آگاهی، بصیرت و آمادگی برای جنگ را دارند، گفت: اگر امروز بخواهیم در هر گونه عملیاتی در سوریه شرکت کنیم، کافی است به جوانان اشاره کنیم. وی با اشاره به کارشکنی‌های آمریکا در مسیر مبارزه با داعش، گفت: آمریکا مانع ورود ارتش لبنان برای مشارکت در جنگ علیه داعش در جرود عرسال شد و ارتش این کشور را تهدید کرد در صورت مشارکت در هر گونه جنگی علیه داعش، کمک‌های مالی به آن را قطع خواهد کرد. دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد، هر بار که داعش در منطقه‌ای در سوریه محاصره می‌شد، بلافاصله جنگنده‌های آمریکایی برای نجات داعشی‌ها اقدام می‌کردند.

4ـ از نبود برنامه مدون اقتصادی رنج می‌بریم
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی نوشت: «اینکه تورم چقدر است از نظر عدد مهم نیست؛ چرا که در شش ماه گذشته با توجه به تغییراتی که در قدرت خرید مردم روی داده است، میزان تورم به خوبی در زندگی مردم به رخ کشیده شده و سفره مردم کوچک‌تر از قبل شده است. به این جهت شاید برای مردم چند درصد بودن تورم دیگر نکته مهمی نباشد؛ این یک واقعیت است که طی سال‌های گذشته از فقدان برنامه مدون اقتصادی رنج برده‌ایم.» گفتنی است، در وضعیتی که طی مرداد ماه، بسیاری از کالاهای خوراکی، خودرو و... افزایش چشمگیری داشتند، مرکز آمار در گزارشی اعلام کرد نرخ تورم زیر ۱۰ درصد است.

▼ اخبار کوتاه
حجت‌الاسلام اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه درباره اینکه در هفته‌های اخیر جریانی خاص در تلاش برای رفع حصر سران فتنه هستند و اگر شرایط آنها به سمت رفع محدودیت‌ها پیش برود، آیا دستگاه قضایی برای رسیدگی به اتهامات ورود می‌کند یا خیر، گفت: بخشی از آنچه این روزها پخش می‌کنند، قطعاً درست نیست و هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و مانند سابق است، فقط بخشی از گشایش‌ها نسبت به برخی افراد نزدیک محصورین به وجود آمده بود که مربوط به اخیر نیست و برای مدت‌ها قبل است و تصمیم شورای عالی امنیت ملی به قوت خود باقی است.
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال تهیه و تدوین طرح استیضاح محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن، تجارت و عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی هستند. وکلای ملت معتقدند بی‌توجهی به مسکن مردم و نبود سیاست‌گذاری صحیح در این حوزه از جمله دلایل استیضاح وزیر راه و شهرسازی است. نمایندگان مجلس همچنین سیاست‌گذاری‌های غلط در امر واردات و ارائه ارز دولتی برای واردات کالاهای غیرضرور را از جمله دلایل استیضاح وزیر صنعت و معدن بیان می‌کنند.
محسن هاشمی در پاسخ به این پرسش که تکلیف افشانی با توجه به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان چه خواهد شد، گفت: ما تلاش خواهیم کرد وی در شهرداری تهران بماند و این در حالی است که رایزنی‌های لازم نیز در این زمینه صورت گرفته است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت رفتن شهرداری شما به عنوان کاندیدای شهردار تهران اعلام آمادگی خواهید کرد یا خیر، گفت: ما حداکثر تلاش خود را برای حفظ افشانی در شهرداری خواهیم کرد و بنده اصراری برای شهردار شدن ندارم.
فؤاد معصوم، رئیس‌جمهور عراق درباره مواضع کشورش در قبال بحران و تنش در روابط آمریکا و ایران و در صورت وقوع جنگ بین این دو کشور گفت: عراق به هیچ وجه گذرگاهی برای حمله نظامی نخواهد بود؛ زیرا در این صورت عراق خیلی ضرر می‌کند. این به ‌نفع ملت عراق نیست که کشورشان گذرگاهی برای حمله به ایران یا هر کشور دیگر همسایه باشد یا اینکه عراق تسهیلاتی به طرفی که به ‌دنبال حمله به ایران یا کشور دیگری است، اعطا کند.
پایگاه ترکیه‌ای «تی‌آرتی» در تحلیلی سیاست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران را «بازی با آتش» توصیف کرده و نوشته است، ادامه این سیاست ممکن است او را به سرنوشت «جیمی کارتر» رئیس‌جمهور آمریکا در دهه ۱۹۸۰ دچار کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات