صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۳۲۵۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 3 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): انقلاب اسلامی یک تحوّل عظیم ایجاد کرد. آنچه من امروز تعبیر می‌کنم، می‌گویم در انقلاب، خودباوری و اعتماد به نفس به جنگِ وابستگی رفت؛ خدا هم کمک کرد.(1395/7/28)

▼ حرف روز
پیشرفت بدون توقف در خدمت!
رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا ظهر دیروز در دیدار فرماندهان و مسئولان نیروی انتظامی، ضمن تشکر از تلاش‌ حافظان نظم و امنیت، لازمه‌ رسیدن این نیرو به جایگاهی در تراز انقلاب و نظام اسلامی را «پیشرفت بدون توقف» دانستند و تأکید کردند: «بخش‌های مختلف نیروی انتظامی از جمله کلانتری‌ها، پاسگاه‌ها و گشت‌های انتظامی در پیش چشم مردم قرار دارد و قضاوت درباره‌ عملکرد نیروی انتظامی به مجموعه‌ نیروهای مسلح و نظام اسلامی تعمیم پیدا می‌کند.»
دو نکته مهم در فراز نقل شده از کلام رهبری عزیز قابل تأمل و تعمق است؛ یک‌ـ مسئولان در معرض نگاه و قضاوت عمومی قرار دارند؛ دو‌ـ پیشرفت روزافزون در نوآوری، عمق‌بخشی و روند افزایشی خدمت به مردم نباید متوقف شود.
مسئولیت‌پذیری در ادبیات دینی ما از شاخصه‌های ایمانی و اصول مهم رفتاری مسلمانان محسوب می‌شود؛ به گونه‌ای که پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند: «کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ». بدیهی است در این گستره عمومی مسئولیت‌پذیری مسئولیت‌های خاص و حساسی، مانند مناصب دولتی، قضایی، خدماتی، نیروهای مسلح به ویژه ناجا که محل رجوع مردم‌ هستند، جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کنند. از این رو، دو ویژگی مورد اشاره خود از شاخصه‌ها و معیارهای اصلی برای انجام مسئولیت در نظام مقدس اسلامی به شمار می‌آیند و همه مسئولان به ویژه آنهایی که مانند نیروهای خدوم انتظامی در معرض قضاوت مردم به مثابه ویترین نظام اسلامی قرار دارند، موظف به برخورد احترام‌آمیز، مهربانانه توأم با قاطعیت، اطمینان‌بخش و اعتمادآفرین با مردم هستند؛ چرا که در منظر رهبری عزیز نیروی انتظامی و دیگر سازمان‌ها و نهادها، نمایندگان حاکمیت جمهوری اسلامی هستند و نتیجه کار آنها از ظرفیت تسری و تعمیم‌دهی به نظام اسلامی برخوردار است. حال اگر کار مردم به موقع، به درستی، با اخلاق اسلامی و قانون‌مدارانه انجام شود، رضایت ناشی از آن به حساب نظام واریز می‌شود و اگر برخوردها خشن، غیر قانونی و مانع‌تراشانه باشد، تصویری نامناسب‌ در اذهان ترسیم خواهد شد. این روند طبیعی را درباره ایران به دلیل بزرگنمایی ضعف‌ها از سوی دشمنان انقلاب و نظام اسلامی ضرب در صد بکنید. اما منظور از پیشرفت بدون توقف این است که مسئولان ما همواره به این فکر کنند که چگونه می‌شود خدمات بهتر، با کیفیت‌تر و رضایت‌بخش‌تر به مردم ارائه کرد و میزان رضایت از نظام اسلامی را بالاتر ببرند. این موضوع به همه افراد مسئول در جمهوری اسلامی قابل تعمیم است.

▼ چلچراغ/ 5
باور ملی ما می‌توانیم
حضور گسترده مستشاران که «آبراهامیان» نویسنده‌ كتاب «ایران بین دو انقلاب» درباره تعداد آنها  می‌نویسد: «تعداد وابستگان خارجی به‌خصوص آمریكایی و اروپایی از كمتر از 10 هزار نفر در سال 1345 به 60 هزار نفر در سال 1356 افزایش یافت»، تلاش رضا پهلوی و بعدها پسرش محمدرضا پهلوی برای غربی کردن ایران در همه ابعاد از پوشش مردان و زنان تا  معماری و شهرسازی و حتی تلاش برای تغییر الفبای فارسی به الفبای لاتین! نشانه‌ای از خودباختگی سران پهلوی بود که تلاش می‌کردند حقارت را به جامعه تحمیل کنند. سیدجلال‌الدین مدنی در این باره می‌نویسد: «به دلیل حقارت و احساس عقب‌ماندگی تقلید از مظاهر غرب با استفاده از بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها برای ادارات و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی به شکل فزاینده‌ای افزایش یافت. به دنبال این اقدامات سعی می‌شد شهرها را به شکل و سبک غرب درآورند و اصطلاحات غربی را به جای اصطلاحات سنتی و مذهبی مدنظر قرار دهند.» حمید بصیرت‌منش نیز در کتاب «علما و رژیم رضاشاه» می‌نویسد: «تقلید و اقتباس از پوسته بیرونی و ظاهری غرب ویژگی مهم این دوره است. بسیاری از کسانی که در پشت صحنه کارگردانی را برعهده داشتند (شاه و دیگران) با برداشتی سطحی از مدرنیسم و تلاش برای اجرای آن در ایران، فکر می‌کردند بر معضل بزرگ عقب‌ماندگی کشور غلبه خواهند نمود.» اما ملت ایران با انقلاب شکوهمند اسلامی مسیر را کاملاً دگرگون کرد، خودباوری ملی جای حقارت و شیفتگی به غرب را گرفت، نیروهای جوان مؤمن ایرانی جای مستشاران غربی را گرفتند، و ایران را از یک کشور وابسته و مقلد به یک کشور پیشرو، مستقل و متکی به درون تبدیل تبدیل کردند! پر بی‌راه نیست اگر بگوییم بازگشت درون و احیای عزت نفس ملی که زیر چکمه‌های رضاخانی و به واسطه تزلزل و وادادگی محمدرضای پهلوی در حال از بین رفتن بود، با انقلاب اسلامی بار دیگر درخشید و اکنون «ما می‌توانیم» به یک باور ملی تبدیل شده است که به مصادیق آن در شماره‌های آینده «چلچراغ» اشاره خواهیم کرد.

▼ اخبار ویژه     
دست ردّ نخست‌وزیر مالزی به درخواست سعودی‌ها
وزیر خارجه عربستان سعودی در سفر اخیر خود به مالزی و در ملاقات با ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر این کشور خواستار بازنگری وی در راه‌اندازی مجدد مرکز صلح وابسته به عربستان در مالزی شد و پیشنهاد داد در صورت موافقت‌ مالزی، ‌عربستان سرمایه‌گذاری هنگفتی در مالزی خواهد داشت. همچنین عادل‌الجبیر در این دیدار دخالت عربستان سعودی در مسائل مربوط به فساد مالی نجیب رزاق، نخست‌وزیر سابق مالزی را تکذیب کرد. اما نخست‌وزیر مالزی با گشایش مجدد مرکز صلح سلمان مخالفت کرد و اظهار داشت:‌ «مالزی از سرمایه‌گذاری هر کشوری با انگیزه صرفاً‌ اقتصادی استقبال می‌کند.»

کامیون‌‌ها با باک پر برمی‌گردند!
به تازگی کامیون‌های ترانزیتی کشورهای خارجی با باک‌های خالی وارد کشورمان می‌شوند و پس از تخلیه بار، موقع برگشت با باک‌های پر از بنزین یا گازوئیل از مرز خارج می‌شوند. تفاوت قیمت حامل‌های انرژی با کشورهای همجوار سبب سودآوری بیشتری برای کامیون‌داران خارجی شده است. در همین راستا، برخی کامیون‌داران با کرایه‌های بسیار پایین‌تر از کامیون‌داران ایرانی حاضر به جابه‌جایی بار می‌شوند.

به تازگی واردات لاستیک خودرو به ویژه لاستیک خودروهای سنگین از گمرک تمرچین افزایش یافته است؛ به گونه‌ای که روزانه بیش از سه ترانزیت وارد کشور و سپس به شهرهای گوناگون ارسال می‌شود. با توجه به افزایش قیمت لاستیک در بازار، ‌با این کار در آینده شاهد تعادل در بازار لاستیک خواهیم شد.
 
▼ گزارش روز
ساده‌لوح یا...
«رابطه ایران و آمریکا بیش از آنکه از جانب آمریکایی‌ها قفل و حل نشدنی شده باشد، از جانب ما لاینحل شده است. دلیل این اتفاق هم آن است که عده‌ای در داخل معتقدند، منفعت وجود دشمن خارجی مثل آمریکا بیش از منفعت عدم دشمنی با آن است.» این عبارات بخشی از اظهارات «محسن میردامادی» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ و از نمایندگان متحصن در مجلس ششم در مصاحبه با روزنامه «اعتماد» است که درباره رابطه میان آمریکا و ایران گفته است! جملاتی که آنقدر از واقعیت دور است که برای ایرانیان که توطئه‌ها، دشمنی‌ها و... سران ایالات متحده را به یاد دارند، نیاز به روشن کردن چرایی غلط بودن این عبارات نباشد؛ اما نکته‌ای که جای سؤال و تعجب است، اینکه چگونه ممکن است یک فعال سیاسی که سابقه حضور در مجلس شورای اسلامی را داشته است، نگاهی این چنین داشته باشد! چطور ممکن است همین فقره برجام و عملکرد ایالات متحده چه در دوره دموکرات‌ها و در پس لبخندهای دروغین باراک اوباما و چه در دوره جمهوریخواهان و با تئوری نمایش دیوانگی دونالد ترامپ که حتی بچه‌ مدرسه‌ای‌ها نیز آن را به خاطر دارند و افرادی با کمترین اطلاع سیاسی نیز دشمنی و خباثت و عهدشکنی آمریکایی‌ها در موضوع هسته‌ای را درک می‌کنند و بهانه‌گیری‌های جدید  ایالات متحده و ورود وقیحانه به موضوعات دفاعی و موشکی کشور که در تیتر اخبار رسانه‌ها قابل مشاهده و فهم است، چنین ماجرا را وارونه جلوه دهد! آیا تا این حد ساده‌لوح است یا پای موضوعاتی دیگر در میان است؟!

▼ اخبار
1ـ مهلت تمام شد، ولی همچنان تکلیف نامشخص است
پس از اعلام حکم فیلترینگ شبکه اجتماعی تلگرام در کشور در اردیبهشت ۹۷ و حمایت از پیام‌رسان‌های بومی، مرکز ملی فضای مجازی برای یک دوره گذار با فعالیت موقت کلاینت‌های فارسی تلگرام (نسخه‌های فارسی) موافقت کرد و ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی از فرصت چند ماهه تا شهریور ماه برای استقلال این پیام‌رسان‌ها از تلگرام سخن گفت و پس از شهریور ماه نیز به دلایل تحریم، فرصت داده شده برای فعالیت به این دو پیام‌رسان تا پایان آذر ماه تمدید شد، اما هم اکنون با پایان یافتن این مهلت، تکلیف فعالیت این شبکه‌ها مشخص نیست و مسئولان در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

2ـ اجرای الزامات FATF  کشور را قفل کرده است
احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی! شما بیشتر الزامات FATF را از سال ۹۵ انجام داده‌اید و امروز مشخص شده است که اجرای این الزامات، کشور را قفل کرده است و بر مبنای همین الزامات، شما جلوی ورود طلا و ارز به کشور را گرفتید و اکنون برای رسمیت بخشیدن به تخلفات خود، بر تصویب CFT اصرار دارید. وی تأکید کرد: شما مقصر اصلی از دست رفتن پول ملی هستید و امروز چهار‌ـ پنجم ارزش پول ملی از دست رفته است و گرانی‌ها کمر مردم را خم کرده که این مسئله محصول سیاست‌های نادرست اقتصادی جناب‌عالی بوده است.

3ـ احساس سران رژیم صهیونیستی درباره تصمیم ترامپ
«مارتین ایندیک» سفیر پیشین آمریکا در سرزمین‌های اشغالی و دستیار مشاور امنیت ملی بیل کلینتون در امور مربوط به اعراب و اسرائیل، ایران و عراق که در حال حاضر مدیر مرکز سیاست‌گذاری خاورمیانه در مؤسسه بروکینگز(سابان) است، در پیامی توئیتری اعلام کرد: «هیچ مقام اسرائیلی جرئت نمی‌‌کند (درباره فرمان ترامپ مبنی بر خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه) اظهارنظر کند؛ زیرا می‌‌ترسند وضع را خراب‌تر از این کنند.» وی در این باره نوشت: «اما از گزارش‌ها روشن است که اسرائیل احساس می‌‌کند، به دلیل تصمیم ترامپ درباره سوریه، به او خیانت شده است.»

▼ اخبار کوتاه
شبکه تلویزیون ملی رژیم صهیونیستی در تحلیلی ادعا کرد، یکی از علل تصمیم ترامپ برای بیرون بردن نیروهای آمریکایی از سوریه، این نگرانی بوده است که سپاه پاسداران و فرماندهی سپاه قدس، یک رشته عملیات علیه سربازان آمریکایی تدارک ببینند. در ادامه خبر ادعا شده است، «فرماندهان سپاه پاسداران قصد داشتند با انجام یک رشته عملیات علیه سربازان آمریکایی و کشتن‌ شماری از آنان، موجب تحقیر هرچه بیشتر ایالات متحده شوند.» به نظر می‌رسد رسانه‌های رژیم صهیونیستی این‌گونه تحلیل‌ها را برای انحراف افکار عمومی ارائه می‌کنند.
حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: بودجه طرح تحول سلامت در سال اولی که تصویب شد،۴۸۰۰ میلیارد تومان از هدفمندی یارانه‌ها بوده است. ۲ هزار میلیارد تومان هم دولت در سال اول برای رفع مشکلات موجود اضافه داد؛ ولی در سال‌ دوم همان ۴۸۰۰ میلیارد تومان و در سال دوم ۴۰۰۰ میلیارد تومان بود. امسال هم بودجه این طرح ۳۸۰۰ میلیارد تومان بوده و در بودجه ۹۸ هم ۳۸۰۰ میلیارد تومان است که امیدواریم صد درصد تخصیصش را داشته باشیم.
رضا ترکاشوند، دبیرکل کانون صرافان اظهار داشت: صرافی‌های غیر بانکی مجاز نیستند به جز ۲۳ نوع ارز خدماتی و تا سقف ۲ هزار دلار معامله انجام دهند. این روزها نقش بانک‌ها در انجام معاملات ارزی بیشتر شده است؛ زیرا صرافی‌های بانکی از نظر ارزی بیشتر تأمین می‌شوند. وی افزود: دلالان فقط برای تحریک بازار و فروش ارز‌های خود به بازار جو می‌دهند که با وجود اقدامات خوب بانک مرکزی نباید آنها را جدی گرفت.
اکبر اعلمی، نماینده مجلس ششم و هفتم، ضمن اعتراض به وضع ناگوار مجلس دهم گفت: رفتار اصلاح‌طلبان و دولت مورد حمایت‌شان به‌گونه‌ای بوده است که بعید می‌دانم بار دیگر مردم با شنیدن اسم رمز «تکرار می‌کنم» دچار اشتباه شده و به فهرست اشخاص و محافل اصلاح‌طلب رأی دهند.

*ترنم زندگی*
نشریه اخبار و تحلیل‌ها، با همکاری سازمان فرهنگی خانواده پاسداران، دوشنبه‌ هر هفته به بهانه روز خانواده، می‌کوشد با درج چکیده نکات و پیام‌های اخلاقی و تربیتی، ترنمی برای زیباتر شدن زندگی شما باشد.
*تمام تلاش خود را به کار بندید تا در خانه الگوی مناسبی برای همسر و فرزندان خود باشید، به ویژه در امور مذهبی و احترام به طرف مقابل*
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات