صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۱۳۲۰۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 27 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در چالش ۴۰ ساله آمریکا و ایران حقیقت مهمی وجود دارد و آن اینکه، طرف پیروز در این چالش، جمهوری اسلامی ایران و طرف مغلوب، آمریکا بوده است.(1397/8/12) *سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(س) را تسلیت می‌گوییم*
پیروزی دیگر
تحولات میدانی و پیروزی قطعی سوریه و متحدانش در مبارزه با تروریسم سبب تقویت و تثبیت محور مقاومت در منطقه شده است. حدود هفت سال پیش(نوامبر2011) وزرای خارجه اتحادیه عرب در اقدامی غیر دیپلماتیک، عضویت سوریه در اتحادیه عرب را به حالت تعلیق درآوردند و سیاست خود را در جورچین آمریکایی‌ـ صهیونیستی چیدند. مسلح کردن داعش و جبهه النصره و امثال آنها در خاک سوریه و اخراج این کشور از اتحادیه عرب نشان می‌داد که آمریکایی‌ها سعی دارند سوریه را به طور کامل در انزوا نگه دارند. ازاین‌رو ایستادگی مردم سوریه و حمایت جمهوری اسلامی ایران از مقاومت سوریه سبب خنثی‌سازی تمام اهداف دشمنان محور مقاومت شد. سفر دیروز عمر البشیر رئیس‌جمهور کشور سودان به سوریه را می‌توان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای محور مقاومت در حوزه سیاسی ارزیابی کرد. درباره دیدار عمر البشیر با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در پشت درهای بسته چند نظر وجود دارد:
1‌ـ پیروزی محور مقاومت سبب شده است کشورهای عربی که خواستار براندازی نظام سوریه بودند، امروز خواهان احیای روابط سیاسی و اقتصادی با دولت سوریه باشند. از‌این‌رو عمر البشیر در این سفر احتمالاً حامل پیام دیگر کشورها برای برقراری رابطه با سوریه نیز بوده است. البته پیشتر کشورهای اردن و قطر به صورت آشکار خواستار از سرگیری رابطه با سوریه شده بودند.
2‌ـ به اعتقاد برخی کارشناسان، با توجه به وعده عربستان سعودی به سودان که سبب شد این کشور در جنگ علیه مردم یمن شرکت کند و در آخر نیز عمر البشیر با خلف وعده سعودی‌ها مواجه شد، موجب چرخش این کشور به سمت جبهه مقابل عربستان شده است. ازاین‌رو سفر به سوریه می‌تواند پیامی به ولی‌عهد نابخرد سعودی‌ها باشد.
3‌ـ تحلیل دیگری هم درباره سفر رئیس‌جمهور سودان وجود دارد که وی از طرف کشورهایی که درصدد مبارزه با محور مقاومت هستند، پیامی مبنی بر جداسازی سوریه از این محور به بشار اسد داده باشد که این کار ممکن است با پیشنهادهایی از جمله کمک مالی و عضویت دوباره سوریه در اتحادیه عرب همراه باشد.
در پایان باید گفت، سفر رئیس‌جمهور سودان به سوریه فارغ از هرگونه برداشتی که از این سفر صورت خواهد گرفت، بار دیگر به نتیجه رسیدن مقاومت را نشان داد و این کار سبب تقویت هر چه بیشتر سوریه و مردم این کشور در مبارزه با تروریست‌ها خواهد شد.

▼ چلچراغ/ یک
چلچراغی برای چهلمین جشن انقلاب
جشن چهلم؛ انقلاب ملت ایران به چهلمین سالگرد خود رسیده است و چه باشکوه است سرور ملی ایران در سالروز سرنگون کردن وابسته‌ترین حکومت تاریخ کشور در برابر دیدگان دشمنان شکست‌خورده ایران؛ دشمنان رانده شده و دشمنانی که 40 سال است آرزوی بازگشت سیطره خود را بر ایران دارند. چه باشکوه است ایستادگی و راست‌قامتی ملتی در مقابل سرشکستگی صدام‌ها، بوش‌ها، کارترها، شیمون پرزها و... که هرچه در توان داشتند به کار بستند تا خم به ابروی ملت ایران آورند، اما این خیال خام‌شان با خودشان دفن شد و چه صادق و نیک‌بین بود رهبر کبیر انقلاب که بشارت این روزها را داده و فرموده بودند: «این کشور با همین قدرت که تا اینجا آمده است و با همین تعهد و با همین بیدارى، که از اول قیام کرده است، این نهضت و این انقلاب و قیام را ادامه می‌دهد تا صاحب اصلى ان‌شاء‌الله بیاید و ما و شما و ملت ما، امانت را به او تسلیم کند.» و البته امروز پایان راه نیست و مبارزه همچنان ادامه دارد، همان سان که امام خمینی(ره) فرمودند: «ما راه خودمان را داريم مي‏رويم آنها[دشمنان] از باب اينكه ناراحت هستند از اينكه دست‌شان از منافع خودشان در اين كشور كوتاه شده است و خوف اين را دارند كه از كشورهاي ديگر هم كوتاه بشود، توطئه‏هاي خودشان را مي‏كنند و خواهند كرد بعد از اين و خداي تبارك و تعالي هم اين توطئه‏ها را خنثي خواهد كرد. اين كشور، از حيث اخلاق، از حيث ديانت، از حيث معنويات، از حيث ماديات و همه چيز پیشرفت خواهد کرد.»
در نشریه اخبار و تحلیل‌ها، چراغ جشن پیروزی انقلاب روشن شده و در چهل شماره تا روز جشن ملی در 22 بهمن ماه در «چلچراغ» مرور می‌کنیم چهل سال پیروزی را و می‌نویسیم از فردای روشن ایران و انقلاب اسلامی.

▼ گزارش روز
خط قرمز!
بنیامین نتانیاهو به تازگی اعلام کرده است؛ «موشک‌هایی در اختیار داریم که می‌توانند هر نقطه از منطقه را هدف قرار دهند، موشک‌هایی که در هیچ جای دیگری جز اسرائیل وجود ندارند؛ این قدرت هجومی ماست.» به دو بخش «قدرت هجومی» و «می‌توانیم هر نقطه از منطقه را هدف قرار دهیم» توجه کنید! و به یاد بیاورید که رژیم صهیونیستی ده‌ها کلاهک هسته‌ای هم دارد و بارها از بمب‌های فسفری و سلاح‌های نامتعارف استفاده کرده است! این اظهارات جنگ‌طلبانه و وقیحانه را مقایسه کنید با منطق جمهوری اسلامی ایران که داشتن سلاح هسته‌ای و نامتعارف را حرام و ممنوع می‌داند و بارها اعلام کرده است تمام تجهیزات و سامانه نظامی آن دفاعی است! حال اگر چگونگی رفتار و واکنش سازمان‌های به اصطلاح بین‌المللی و سران کاخ سفید و ادعای جلوگیری از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی‌شان را مقایسه کنید با واکنش‌شان به این دو موضع؛ به وضوح مشاهده می‌کنید استاندارد دوگانه سران اروپایی را در مواجهه با ایران اسلامی و رویکرد دفاعی‌اش و رژیم غاصب صهیونیستی با سیاهه‌ای بی‌پایان از جنایات در کرانه باختری، غزه، لبنان و... . البته، این تفاوت‌ها موضوع جدیدی نیست، اما آنچه در این میان اهمیت دارد این است که باید مراقب بود برخی از ساده‌اندیشان و غرب‌گرایان داخلی نتوانند با امید واهی امتیاز گرفتن از غرب، عبور از توان دفاعی کشور یا همان برجام موشکی را بر کشور تحمیل کنند! باید با بصیرت‌افزایی و تبیین دقیق اوضاع منطقه و کشور و لزوم حفظ مؤلفه‌های قدرت و امنیت جمهوری اسلامی ایران مانع از آن شد که رسانه‌های جریان خاص افکار عمومی را به سمت مطالبه عبور از توان دفاع موشکی کشور هدایت کنند!

▼ خبر ویژه
عضو مجمع روحانیون و اصرار بر حذف شعار «مرگ بر آمریکا»
محمد موسوی‌بجنوردی، پدر همسر سیدحسن خمینی و عضو مجمع روحانیون مبارز در اظهاراتی در مراسم تجلیل از خود در پژوهشکده امام خمینی(ره) وابسته به مؤسسه حفظ و نشر آثار امام(ره) گفته است: «ما نقص تبلیغات داریم و فقط فحش می‌دهیم که بهترین سخنان را هم از بین می‌برد. به جای فحش، مسائل اسلام و تشیع را بگوییم. چرا مرگ؟ ما برای زندگی آمده‌ایم؛ با مرگ چیزی درست نمی‌شود. باید این فرهنگ را عوض کنیم. اگر می‌خواهیم آمریکا را زمین بزنیم، مسائل خود را مطرح کنیم. شعار اگر مقرون به شعور باشد ارزش دارد. اما نوعاً شعارهای ما مقرون به شعور نیست.» این سخنان در حالی ایراد می‌شود که شعار «مرگ بر آمریکا» ناظر به مخالفت با جنایت‌ها و سیاست‌های ضد انسانی دولتمردان آمریکاست و تعبیر فحش برای آن عجیب است.

▼ اخبار
1ـ حذف نشدن یارانه طبقات مرفه دلایل سیاسی دارد
حسین راغفر، از اقتصاددانان نزدیک به جریان اصلاحات با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد، گفت: «منظور از هدفمندی این است که گروه‌های هدف شناسایی شوند و منابع و یارانه‌ها به سمت آنها سوق داده شود. حتی به کسانی که متعلق به طبقات متوسط هستند هم تعلق نمی‌گیرد؛ اما الآن هفت سال است که پرداخت یارانه شروع شده و کماکان دولت‌ها به آن ادامه می‌دهند. چه دولت قبل و چه دولت کنونی از پرداخت یارانه‌ها اهداف سیاسی را دنبال کرده و می‌کنند. اگر ادامه‌ای هم داشته باشد، باز با اهداف سیاسی خواهد بود.» وی درباره پیامدهای این موضوع چنین توضیح داد: «فرصت‌های بسیار بزرگ سرمایه‌گذاری از کشور دریغ شده است. در سال‌های اول، سالی ۴۲۵۰۰ میلیارد تومان هزینه‌ یارانه می‌شد. محاسبات نشان می‌داد که آن سال‌ها حداکثر 40 درصد این جمعیت استحقاق دریافت داشتند، این یعنی ۶۰ درصد منابع به غیر مستحق پرداخت شده است؛ رقم بسیار بالایی که می‌توانست برای ایجاد اشتغال برای میلیون‌ها نفر سرمایه‌گذاری شود.»

2ـ حمله تند رسانه سعودی به قطر
الشرق‌الاوسط با حمله تند به سران قطر و هشدار درباره پیوستن این کشور به محور «تهران، بغداد، آنکارا»، نوشت: «امیر قطر، شیخ تمیم‌بن‌حمد خلیفه آل‌ثانی، در جریان نشستی در دوحه از دیگران خواست در مسائل داخلی دولت‌ها دخالت نکنند. وی همچنین تأکید کرد که مذاکره سبب از بین رفتن اختلافات می‌شود. سخن زیبایی است، اما با واقعیت‌های سیاسی قطر در زمان حاضر، هماهنگی ندارد. اکنون وزیر خارجه ترکیه، حمله لفظی تندی به دو دولت عربستان و امارات کرده و از سیاست‌های فتنه‌انگیز قطر دفاع کرده است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، دیگر مقامی است که از تریبون دوحه، به عربستان و امارات ناسزا گفت، در حالی که به همتایان خود، وزرای خارجه ترکیه و قطر لبخند می‌زد! چه کسی شبکه‌های الجزیره و دیگر شبکه‌های وابسته را علیه عربستان سعودی، دولت، ملت، سیاست‌ها و تاریخ آن، مسلط کرد؟»

3ـ تکرار حرف‌های آمریکا در داخل کشور!
علی خرّم، دیپلمات سابق و از شخصیت‌های نزدیک به دولت به تازگی طی اظهاراتی در یک گردهمایی دانشجویی، گفته است: «به مدت دوسال برجام به یک دعوای سیاسی در کشور تبدیل شد و این مسئله از یک سو باعث پیاده نشدن روح برجام و از سوی دیگر موجب شد غول بی‌شاخ و دمی چون ترامپ وارد صحنه شده و تصمیم به نابودی برجام بگیرد؛ ازاین‌رو، ما بار دیگر وارد یک دعوای طولانی با جهان و منطقه شدیم که اگر از آن جان سالم به در ببریم و اگر تصمیم به توسعه ایران داشته باشیم، چندین دهه دیگر عقب افتادیم.» گفتنی است، روح برجام کلیدواژه‌ای بود که آمریکایی‌ها آن را با هدف فرار از اجرای تعهدات و متهم کردن کشورمان ساختند!

▼ اخبار کوتاه
سعید جلیلی، با بیان اینکه، دنیای غرب بداند ملت ما چهل سال است به این باور رسیده که غرب همه عالم نیست و آمریکا که سردمدار غرب است هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، تصریح کرد: امروز خوشبختانه خوش‌باورترین افراد به غرب هم به این نتیجه رسیده‌اند که غرب تمام دنیا نیست. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تنها بهره برجام تجربه آن است؛ «العقل حفظ التجارب». نمی‌توان و نباید اجازه داد کسانی با اخلال در حافظه ملی، تجارب ملی را هم پاک کنند.
مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها گفت: چهار سال پیش و با کمک صنایع دفاع توانستیم یدید نقره را که برای بارورسازی ابرها استفاده می‌شود، در داخل ایران تولید کنیم. وی با رد شائبه سرطان‌زا بودن یدید نقره افزود: سمی بودن مواد به‌کار رفته در این فناوری به‌طور کامل رد می‌شود. البته، استفاده از تمام مواد و داروها، آسیب‌هایی را وارد می‌کند، اما باید دید که از چه دوزی و به چه میزانی در فناوری استفاده می‌شود.
در حالی که پسر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چند روز پیش آشکارا به مسلمان‌ها توهین کرده بود، مسئولان شبکه اجتماعی «فیس‌بوک» تنها به تعلیق موقت و ۲۴ ساعته حساب کاربری وی بسنده کردند. شبکه اجتماعی فیس‌بوک در مقابل، صفحات متعلق به کاربران ایرانی که تنها پیام‌هایی در حمایت از توافق هسته‌ای و علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی منتشر کرده بودند را به طور کامل حذف کرده است.
صادق زیباکلام گفت: «ما اصلاح‌طلبان شاید یک روز مجبور شویم به آقای ناطق‌نوری و علی لاریجانی رأی دهیم. اینها بستگی به شرایطی دارد که با آن مواجه می‌شویم. بنابراین نباید اسمش را گدایی قدرت گذاشت.» گفتنی است، پیش از این سعید حجاریان با اعلام اینکه، باید از انتخابات عبور کنیم، حضور در انتخابات را گدایی قدرت توصیف کرده بود.
سرگئی لاوروف گفت: آمریکا با اعمال تحریم‌های دلاری نه تنها علیه روسیه، بلکه علیه متحدین خود در حال تاریک کردن آینده دلار در بلندمدت است. وی افزود: این تحریم‌ها همچنین منافع بلندمدت آمریکا را تهدید می‌کنند؛ چرا که امروز همه کشورها به فکر خلاص شدن از شر وابستگی به دلار آمریکا افتاده‌اند.
سیدمصطفی هاشمی‌طبا با بیان اینکه، دولت روحانی به‌دنبال «لیبرالیسم کاذب» است، گفت: اگر می‌خواهیم در سیاست‌ خارجی زیر بار زور نرویم، همه مردم باید انقلابی باشند؛ یعنی دولت  باید به جای تشویق مردم به مصرف‌گرایی و رفاه‌طلبی، آنها را به انقلابی‌گری تشویق کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات