صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۱۴۵۱۶

فرزند ابولهب در عربستان 37 شیعه را سر برید یا به صلیب کشید

سعودی‌ها در اقدامی وحشیانه، 37 نفر از اتباع این کشور از جمله 33 شیعه را سر بریده و یا مصلوب کرد. این در حالی است که آمریکا به عنوان بزرگترین مدعی حقوق بشر، همچنان بزرگ‌ترین متحد ریاض به‌شمار می‌رود. پرونده قتل وحشیانه خاشقجی نیز هنوز باز است و آمریکا به دلیل دلار‌های نفتی این رژیم عصر حجری، اجازه برخورد با آن را نمی‌دهد.
فرزند ابولهب در عربستان 37 شیعه را سر برید یا به صلیب کشید
 



حمایت‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از سعودی به حدی رسیده که شاید بتوان «تهوع‌آور» را توصیف را بسیار مناسب برای آن دانست. چرا که سعودی به ویژه در دوره آل سلمان تقریبا اقدام ضدحقوق بشری نمانده که مرتکب نشده باشد. قتل خاشقجی، جنایت جنگی در یمن، قتل آیت‌الله نمر رهبر شیعیان عربستان به همراه 46 نفر دیگر و اکنون قتل وحشیانه 37 نفر دیگر که صدای برخی نهادهای حقوق بشری را هم درآورده است.
 ترامپ بارها تصریح کرده چشمانش فقط دلارهای نفتی آل‌سعود را می‌بیند و هیچ چیزی فراتر از این قضیه وجود ندارد. وی حتی تحقیقات سیا که بن سلمان ولیعهد سعودی را قاتل خاشقجی معرفی می‌کرد نادیده گرفت و تاکید کرد که قتل یک نفر ارزش به‌هم زدن تجارت با آل‌سعود را ندارد. در واقع حمایت‌های آمریکا باعث شده تا آل‌سعود با جسارت بیشتری به جنایت‌های خود ادامه دهد.
پدر جد تروریست‌های تکفیری روز سه‌شنبه برای توجیه این جنایات، قربانیان خود را به «فعالیت تروریستی» متهم کرد! در اطلاعیه وزارت کشور سعودی آمده: ۳۷ شهروند سعودی به اتهام تشکیل هسته‌های تروریستی، اخلال در امنیت عمومی و ایجاد فتنه‌های طایفه‌ای و نا امنی در کشور و آسیب زدن به صلح و امنیت اجتماعی اعدام شدند. اعدام‌ها در استان‌های مکه، مدینه،ریاض، القصیم، عسیر و منطقه شیعه‌نشین الشرقیه صورت گرفته است. 33 نفر از 37 نفر اعدام شده از اتباع شیعه عربستان بوده‌اند.
از طلبه شیعه تا نوجوان دبیرستانی
 براساس اعلام برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی عربستانی، این افراد از شیعیان منطقه قطیف و رجال دین و طلاب علوم دینی منطقه شرقیه هستند. این قتل‌ها در شرایطی صورت گرفته که مجامع بین‌المللی واکنش گسترده‌ای نسبت به آنها بروز نداده‌اند و مطابق روال معمول بسیاری از دولت‌های غربی و حتی برخی مجامع حقوق بشری در غرب تا این لحظه، از کنار این جنایات با سکوت عبور کرده‌اند. یکی از قربانیان نیز مصلوب شده روزنامه نیویورک تایمز نیز در این باره نوشته، یکی از 37 نفری که روز گذشته توسط سعودی‌ها اعدام شدند، یک نوجوان بود که در آستانه ورود به یکی از دانشگاه‌های آمریکایی بود.
نکته جالب اینکه عربستان با وجود اینکه منشا صدور تفکرات تکفیری-تروریستی است، معمولا مخالفان خود را متهم به فعالیت‌های تروریستی کرده و به‌صورت یکجانبه اعدام می‌کند!
آل‌سعود در سال‌های اخیر بسیاری از مخالفان خود را به بهانه‌های واهی اعدام یا زندانی کرده است؛ گستره اعدام‌ها در این کشور از شهروندان این کشور هم فراتر رفته و شمار زیادی از اتباع دیگر کشورها را نیز شامل شده است. براساس اطلاعات وزارت امور خارجه اندونزی، دولت سعودی طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ برای ۱۰۳ کارگر اندونزیایی که عمدتاً مستخدمان خانگی در عربستان بوده‌اند، به اتهامات مختلف، حکم اعدام صادر کرد.
واکنش ها
در واکنش به این اقدام سعودی، سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای اعتراض کرده و نسبت به افزایش شمار اعدامی‌ها در عربستان هشدار داده است. این سازمان خبر داده یکی از اعدامی‌ها هنگام وقوع جرم زیر 18 سال سن داشته و نسبت به این مسئله اعتراض کرده است. «لین مالوف» مدیر تحقیقات خاورمیانه سازمان عفو بین‌الملل در انتقاد از اعدام‌های گروهی در عربستان، این اقدام را «سنگدلانه» توصیف کرده و گفته: «این اعدام‌های گروهی یک نشانه محکم دیگر از این واقعیت است که چگونه حاکمان سعودی از مجازات اعدام به عنوان یک ابزار سیاسی برای سرکوب مخالفان اقلیت شیعه کشوراستفاده می‌کنند.»  براساس اعلام سازمان عفو بین‌الملل در سال گذشته میلادی 149 نفر در عربستان اعدام شده‌اند و بیشتر این اعدام‌ها به صورت گردن زدن اجرا شده است. دولت سعودی تنها دولت در جهان است که نظام قضایی آن همچنان مجازات اعدام را با شیوه گردن زدن به مورد اجرا می‌گذارد، درست مثل داعش.
واکنش ایران
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به این جنایات در صفحه توییتر خود نوشت: «پس از چشم‌پوشی از قطعه قطعه کردن یک روزنامه‌نگار، وقتی که عربستان 37 مرد را در یک روز گردن می‌زند هیچ نجوایی از دولت ترامپ شنیده نمی‌شود حتی وقتی که یکی را 2 روز پس از عید پاک مصلوب می‌کند. عضویت در «تیم ب» شامل بولتون، بن سلمان، بن زاید و بی‌بی (نتانیاهو)- به هر جنایتی مصونیت می‌دهد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات