صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۴۲۲۲۱
ترور وحدت

ترور مولوی عبدالواحد ریگی، روحانی مردمی و وحدت‌گرای بلوچستان چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

رئیس‌جمهور: دستگاه‌های امنیتی و انتظامی با فوریت عوامل این جنایت را شناسایی کنند/ * مولوی عبدالواحد در دیدار اخیر با نمایندگان اعزامی از سوی رهبر انقلاب: از مسجد امام حسین(ع) که من پیش‌نماز آن هستم حتی یک نفر هم بعد از نماز جمعه به خیابان نیامد و در آشوب اخیر خاش حضور نداشت؛ گفتم کسی حق ندارد بیرون برود، چون می‌دانستیم منافقین بیرون هستند و می‌دانیم چه‌ کار می‌کنند. کسی که از مرز خود دفاع نکند ناموس ندارد. من حتی از جانب گروهک‌های معاند تهدید شده‌ام اما اینها تأثیری ندارد
 همزمان با اغتشاشات و ناامنی‌های به وجود آمده در برخی شهرهای کشور، جریان آشوب و ترور در استان سیستان و بلوچستان نیز در چند نوبت با تحریک مردم و حمله به مراکز حساس و نظامی استان از قبیل کلانتری، سعی در پیشبرد اهداف خود در این منطقه داشت. به راه انداختن جنگ قومی و مذهبی در استان سیستان و بلوچستان هدفی است که همواره از سوی جریان تکفیر و آشوب دنبال شده است. در اتفاقات اخیر استان نیز شاهد بودیم یک جریان خاص با پیش کشیدن مسائل مذهبی و قومیتی، سعی کرد اهداف ضدوحدت خود را دنبال کند و طبیعتاً در نظر این جریان تکفیری، هر شخصی که منادی وحدت باشد و علیه جنگ مذهبی موضع‌گیری کند، محکوم به قتل است. شهادت مولوی عبدالواحد ریگی از علمای شاخص استان سیستان‌وبلوچستان و امام جمعه مسجد امام حسین(ع) خاش که پنجشنبه هفته گذشته توسط گروهک تروریستی ناشناس ربوده شده و با 3 گلوله در سر به شهادت رسید، این گزاره را تایید می‌کند. 
با نگاهی به مواضع انقلابی مولوی عبدالواحد؛ همچنین اعلام برائت وی از جریان نفاق و آشوب در سیستان‌وبلوچستان و اقداماتش در راستای تقویت وحدت مذهبی در منطقه جنوب شرق کشور، می‌توان دریافت حقد و کینه جریان آشوب نسبت به وی، از کجا نشأت گرفته است. وی از جمله علمای اهل‌ سنت استان سیستان‌وبلوچستان بود که بارها درباره ایجاد ناامنی و اغتشاش در منطقه جنوب ‌شرق کشور سخنرانی و از جریان آشوب در آن منطقه اعلام برائت کرده بود. مولوی عبدالواحد در جریان اتفاقات اخیر نسبت به آشوب‌طلبی تعدادی اوباش مواضع انقلابی اتخاذ کرده و در دیدار با نمایندگان اعزامی از سوی مقام معظم رهبری نیز گفته بود: شما از مردم بپرسید از مسجد امام حسین(ع) که من پیش‌نماز آن هستم حتی یک نفر هم بعد از نماز جمعه به خیابان نیامد و در آشوب اخیر خاش حضور نداشت؛ گفتم کسی حق ندارد بیرون برود، چون می‌دانستیم منافقین بیرون هستند و می‌دانیم چه‌ کار می‌کنند. کسی که از مرز خود دفاع نکند ناموس ندارد. 
شهید مولوی عبدالواحد همچنین اظهار کرده بود: من حتی از جانب گروهک‌های معاند تهدید شده‌ام اما اینها تأثیری ندارد. ما این مملکت را دوست داریم، رهبری دوست ما هستند؛ این مملکت بعد از این نظام اسلامی به درد ما، به درد دین و اسلام و حتی به درد ناموس مسلمین نمی‌خورد. وی با تاکید بر وحدت شیعه و سنی، خطاب به حاج‌علی‌اکبری گفته بود: ما شما برادران تشیع را به‌ خاطر خدا دوست داریم، اگرنه چیزی از شما نگرفته‌ایم که بگویند این دوستی به‌ خاطر دنیاست. این عالم اهل ‌سنت تصریح کرده بود: ما غیر از اسلام، نظام اسلامی، ایران و اخوت با شیعه، حرفی نداریم؛ باید تاریخ را بخوانید تا متوجه شوید ما اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان با برادران شیعه چه ارتباط نزدیکی داشته‌ایم. در پی شهادت مولوی عبدالواحد ریگی، امام جمعه اهل‌سنت مسجد امام حسین(ع) خاش، شورای تامین سیستان‌وبلوچستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: بر اساس گزارشات اولیه، مولوی عبدالواحد ریگی، امام جمعه اهل ‌سنت مسجد امام حسین(ع) شهرستان خاش از مولوی‌های شاخص منطقه و استان سیستان‌وبلوچستان توسط افراد ناشناس ظهر روز پنجشنبه ربوده و به شهادت رسیده است. همچنین در این بیانیه آمده است: گزارش‌های تکمیلی پس از بررسی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی به اطلاع هموطنان عزیز خواهد رسید. شمس‌آبادی، دادستان مرکز استان سیستان‌وبلوچستان نیز در تشریح ‌جزئیات شهادت امام جمعه مسجد امام حسین(ع) شهرستان خاش اظهار کرد:‌ مولوی عبدالواحد امام جمعه مسجد امام حسین(ع) شهرستان خاش روز پنجشنبه در مسجد حضور داشت که افراد ناشناس از در پشتی مسجد وی را صدا کرده و سوار یک خودروی پژو بدون پلاک می‌کنند. وی با بیان اینکه بعد اطلاع از ربوده شدن مولوی عبدالواحد با دستور دادستان شهرستان برای تحقیق روی پرونده بازپرس تعیین شده بود و تمام نیروها برای پیدا کردن مولوی عبدالواحد و شناسایی آدم‌ربایان مامور شده بودند که متاسفانه به نظر می‌رسد متهمان بعد از ربایش اقدام به قتل مولوی عبدالواحد کرده‌اند، اظهار داشت: روز جمعه جسد مولوی عبدالواحد در یکی از جاده‌های فرعی شهرستان خاش در حالی که 3 گلوله به وی شلیک شده بود و گلوله‌ها از ناحیه سر خارج شده است، کشف شد. دادستان مرکز استان سیستان‌وبلوچستان با بیان اینکه ‌بازپرس ویژه قتل در محل حاضر و پرونده قضایی درباره این موضوع تشکیل شده است، افزود: پلیس آگاهی نیز در حال بررسی موضوع برای شناسایی عوامل این حادثه تروریستی است. 
* جرم مولوی عبدالواحد دفاع از وحدت بود
حجت‌الاسلام مصطفی محامی، نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان و امام جمعه زاهدان با صدور پیامی شهادت مولوی عبدالواحد ریگی امام جمعه مسجد امام حسین(ع) خاش را نقطه عروج و مایه افتخار علمای اسلام و مایه وحدت بیشتر مسلمانان عنوان کرد. وی اظهار کرد: برای جاهلان عنود و دشمنان انقلاب اسلامی، مذهب و قومیت بهانه‌ای بیش نیست. آنها با هر انسان آزاده‌ای که گفتار و کردارش در جهت تقویت حق و برملا کردن ذات پلیدشان باشد، دشمنی می‌ورزند. چه اهل سنت باشد، چه شیعه؛ چه بلوچ باشد، چه فارس؛ چه روحانی جهادی شیعه در حرم امام رضا(ع) باشد و چه امام جمعه اهل سنت در شهرستان خاش سیستان‌وبلوچستان. این پیام می‌افزاید: این عالم اهل سنت چندی پیش به عنوان زبان گویای جامعه نجیب و شریف اهل سنت سیستان‌وبلوچستان، با صدایی رسا از وحدت شیعه و اهل سنت، سخن گفت و بر ضرورت دفاع از نظام اسلامی تاکید ورزید. تنها جرم این عالم ‌اهل سنت حریت و شجاعت در بیان دیدگاه و عقیده‌اش بود. در پیام محامی آمده است: چه عیان دروغ می‌گویند مدعیان آزادی بیان که مواضع انقلابی این عالم اهل سنت را برنتافتند؛ و چه وقیحانه دروغ می‌گویند مدعیان دفاع از حقوق قوم بلوچ که اینگونه وجود یک شخص معتبر و آبرومند بلوچ را تحمل نکردند؛ و چه ناجوانمردانه دروغ می‌گویند مدعیان حفظ حرمت علما که با یک عالم اهل سنت به جرم دفاع از وحدت اینگونه عمل می‌کنند. 
* شهید مولوی عبدالواحد ریگی منادی وحدت در خاش بود
اسماعیل حسین زهی، نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی در توصیف شخصیت مولوی عبدالواحد گفت: شهید مولوی عبدالواحد ریگی یکی از افراد خوشنام در خاش بود. نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این مولوی بزرگوار امام جماعت مسجد امام حسین علیه‌السلام اهل سنت خاش بودند که در منابر خودشان مردم را به حفظ وحدت و آرامش در برابر فتنه‌گران و آشوبگران سفارش می‌کردند. حسین زهی تصریح کرد: شهادت مولوی عبدالواحد ریگی ضایعه بزرگی است که برای ما قابل هضم نیست و از دستگاه‌های امنیتی به جد می‌خواهیم نسبت به شناسایی و دستگیری عوامل این حرکت تروریستی اقدام کنند. 
حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن محکومیت ترور مولوی عبدالواحد اظهار داشت: ترور این روحانی اهل سنت توسط ضدانقلاب و کسانی که دنبال تفرقه بین مذاهب و قومیت‌ها هستند، اتفاق افتاد. وی گفت: مولوی عبدالواحد ریگی از وفاداران به نظام، انقلاب اسلامی و از بسیجیان رزمنده در دوران 8 سال دفاع‌مقدس بود و این اواخر نیز در شهرستان خاش امام جمعه مسجد امام حسین(ع) بود. شهریاری در ادامه تصریح کرد: متأسفانه ضدانقلاب چشم دیدن وحدتی را که در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد، ندارد و به همین دلیل دست به این عمل جنایتکارانه زد که امیدواریم هر چه سریع‌تر عوامل این جنایت شناسایی شده و با آنان برخورد شود. 
* جریان تکفیر بازوی اجرایی جریان آشوب
همزمان با آشوب‌های اخیر در کشور، جریان ضدانقلاب حساب ویژه‌ای روی اختلاف‌افکنی در سیستان‌وبلوچستان باز کرد. ایجاد ناامنی و اقدامات مسلحانه در برخی شهرستان‌های این استان از جمله اقدامات جریان آشوب در راستای این هدف بود. حذف علما و چهره‌های منادی وحدت که با هدف ناکام گذاشتن سناریوی ناامن‌سازی جنوب شرق کشور فعالیت می‌کنند نیز به دست جریان تکفیر و در راستای پیشبرد اهداف جریان آشوب انجام می‌شود. 
* سکوت آشوبگران در برابر ترور
مثل همه ترورها و جنایت‌هایی که در چند روز اخیر توسط جوخه‌های ترور ضدایرانی انجام شده و جریان آشوب مدعی آزادی بیان نیز سوت‌زنان از کنارشان گذشته است، در ماجرای ربایش و قتل شهید مولوی عبدالواحد نیز شاهد سکوت این جریان هستیم. سکوتی معنادار که به نظر می‌رسد از روی رضایت باشد، چرا که جریان رسانه‌ای آشوب در حالی نسبت به شهادت یکی از عالمان اهل سنت سیستان‌وبلوچستان سکوت کرده و حتی در ظاهر حاضر به محکومیت آن هم نیست که در چند وقت اخیر نسبت به هر اتفاقی، فارغ از صحت و سقم‌ آن، واکنش نشان می‌داد. 
* سکوت معنادار عبدالحمید
۳ روز از شهادت مولوی عبدالواحد ریگی به‌عنوان یکی از علمای اهل سنت منطقه می‌گذرد و تا امروز خبری از موضع‌گیری عبدالحمید، امام جمعه مسجد مکی زاهدان نبوده و البته به نظر می‌رسد در آینده هم خبری نخواهد بود، چرا که عبدالحمید در نماز جمعه هفته اخیر می‌توانست نسبت به شهادت مولوی عبدالواحد واکنش نشان داده و این جنایت را محکوم کند که ترجیح داد از تریبون نماز جمعه برای حاشیه‌پردازی‌های همیشگی استفاده کند. با این حال باید منتظر ماند و دید که آیا عبدالحمید که خود را مدافع مردم سیستان‌وبلوچستان می‌داند، پیگیر خون مولوی عبدالواحد خواهد بود یا اینکه این بار نه در مقابل خون ریخته شده علما و چهره‌های شیعه شاخص منطقه که در مقابل خون یک عالم اهل سنت هم سکوت خواهد کرد؟
* هدف جنگ مذهبی است
ترور ناجوانمردانه مولوی عبدالواحد ریگی که نشأت گرفته از عصبانیت جریان ترور و آشوب از این مولوی شهید بود، پرده از اهتمام و نگاه ویژه جریان ضدایرانی نسبت به روشن نگه داشتن آتش تفرقه و آشوب و در آخر به راه انداختن جنگ مذهبی در سیستان‌وبلوچستان برداشت. 
* تأکید رئیسی بر شناسایی فوری عوامل کینه‌توز ترور مولوی عبدالواحد
رئیس‌جمهور در پیامی با تسلیت شهادت مولوی عبدالواحد ریگی به خانواده و همه مردم خاش و سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی انتظار دارم با فوریت عوامل کینه‌توز این جنایت را شناسایی و به منظور مجازات قانونی در اختیار دستگاه عدالت قرار دهند. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی روز گذشته در پیام تسلیت ترور ناجوانمردانه و شهادت مولوی عبدالواحد ریگی، امام جمعه اهل سنت خاش آورده است: خبر ترور ناجوانمردانه و شهادت مولوی عبدالواحد ریگی امام جمعه اهل سنت خاش و از علمای خوشنام و مردمی آن منطقه که عمر خود را وقف خدمات اسلامی کرده بود، موجب تأسف و تأثر اینجانب شد. 
رئیس‌جمهور تاکید کرد: شهید مولوی عبدالواحد ریگی از چهره‌های تابناک پاسداری از وحدت اسلامی و جزو وفاداران به نظام اسلامی در مراحل مختلف از پیروزی انقلاب تا دفاع‌مقدس و مراحل بعد بود و تا آخرین روزهای حیات شریف خود نیز به این همراهی فداکارانه افتخار می‌کرد. وی بیان کرد: اینجانب ضمن تسلیت ضایعه از دست دادن ایشان به خانواده و همه مردم خاش و سیستان‌وبلوچستان از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی انتظار دارم با فوریت عوامل کینه‌توز این جنایت را شناسایی و به منظور مجازات قانونی در اختیار دستگاه عدالت قرار دهند.
منبع: روزنامه وطن امروز
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات