فرهنگی >>  فرهنگی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۴۴۰۲۲

نگاهی به جشنواره فجر/از جنایت و چشم انتظاری تا یک ملودرام عاشقانه

«سرهنگ ثریا»، دیگر فیلم جشنواره فجر روی پرده پردیس رسانه رفت که نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلند لیلا عاج است‌؛ کارگردانی که پیش تر تنها کارگردانی نمایشنامه های تئاتر را برعهده داشت. 

سومین روز چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در حالی برگزار شد که فیلم‌های گنجانده شده در برنامه نمایش پردیس رسانه هر کدام یک ژانر را پیش می برند؛ از جنایت و قتل واقعی و روایتی در سال 90 برای «پرونده باز است» تا مادرانی که فرزندانشان در دام گروهک منافقان افتادند و حال پشت اردوگاه اشرف برای یک لحظه دیدار در«سرهنگ ثریا» چشم انتظار مانده اند.  
تماشاگران همچنین به نظاره ملودرام عاشقانه در «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم دوست و تهیه کنندگی یوسف منصوری و تصمیماتی که با وجود بیم و امیدها برای آینده ای نامعلوم باید گرفته شود، نشستند. 

ماجرای بیش از یک دهه پرونده باز
«پرونده باز است» به کارگردانی کیومرث پوراحمد که شنیده ها از آخرین فیلم این کارگردان 72 ساله و پر از خاطره «قصه های مجید» خبر می دهد، به موضوع جنایت و قتل به‌وسیله نوجوانی 15 ساله می پردازد؛ داستانی برگرفته از یکی از پرونده‌های جنایی پرحاشیه در یک دهه گذشته.

این فیلم همچنین فضای رسانه‌ای را با ایفای نقش خبرنگاری به تصویر کشیده است. شاید همین موضوع بستر انتقادهایی را درباره دنیای متفاوت خبرنگار از دنیای واقعی خبرنگاری و روزنامه نگاری مطرح کرد که تهیه کننده با بیان اینکه فیلمنامه به تأیید قوه قضائیه رسیده است، گفت: فیلم، ماجرای سال ۱۳۹۰ را نمایش می دهد که در آن مقطع این تعداد خبرگزاری، شبکه خبری و … نبود. 

وی افزود: نکته دیگر اینکه ماجرا طبق قانون آن سال است؛ قانونی که در سال ۱۳۹۲ عوض شد و ما به خاطر همین، ابتدای فیلم می گوییم داستان فیلم ۱۱ سال پیش اتفاق می افتد که بخش عمده‌ای از آن در زندان قزلحصار و کانون اصلاح و تربیت فیلمبرداری شده است.

پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، شادی مختاری، علی باقری، به همراه سام قریبیان و مه‌لقا باقری در این فیلم بازی می‌کنند. بازیگران نوجوان فیلم هم پویا نجفی، راشین ربی، مهبد جهان‌نوش و محمد متین ستاری هستند.

سرهنگ ثریا و مادرانی که چشم انتظارند
«سرهنگ ثریا»، دیگر فیلم جشنواره فجر روی پرده پردیس رسانه رفت که نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلند لیلا عاج است‌؛ کارگردانی که پیش تر تنها کارگردانی نمایشنامه های تئاتر را برعهده داشت. 

همان‌گونه که درباره منافقین جست‌وجو می‌کردم، مادری کنار سیم خاردارها دیدم که بسیار تأثیرگذار بود. به‌تدریج مراحل تحقیق را انجام دادم و با ثریا عبداللهی که یکی از مادرها بود، آشنا شدم
جلیل شعبانی تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده دارد و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که از زاویه‌ای متفاوت به حضور منافقین در پادگان اشرف و به اتفاقاتی که آن‌ها در سال‌های اخیر رقم زده‌اند، می‌پردازد.

این اتفاقات به صورت گسترده نه جامعه، بلکه خانواده‌هایی را که فرزندانشان به نوعی درگیر فعالیت‌های این سازمان شده‌اند، تحت تأثیر قرار داده است. در خلاصه داستان تنها عنوان شده است، «این راه با گریه باز نمیشه». 

لیلی عاج درباره دلیل انتخاب سوژه فیلم توضیح داد: سال 1399 از طرف مرکز هنرهای نمایشی برای چاپ کتاب دعوت شده بودم. بچه گیلانغرب هستم و پدربزرگم عضو گروهک مرصاد بود، به همین دلیل از کودکی می خواستم روایت آن را بنویسم. 

وی افزود: همان‌گونه که درباره منافقین جست‌وجو می‌کردم، مادری کنار سیم خاردارها دیدم که بسیار تأثیرگذار بود. به‌تدریج مراحل تحقیق را انجام دادم و با ثریا عبداللهی که یکی از مادرها بود، آشنا شدم و فیلم «سرهنگ ثریا» شکل گرفت. مادر، انتظار و فرزند سه کلیدواژه فراجهانی هستند و این فیلم برای جهانیان می‌تواند نمایش داده شود.

ژاله صامتی بازیگر اصلی این فیلم سینمایی است و وحید آقاپور، حمیدرضا محمدی، دیبا زاهدی و شهروز آقاپور دیگر بازیگران این اثر سینمایی هستند.

عطر یک ملودرام عاشقانه
«عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم دوست، تهیه کنندگی یوسف منصوری و محصول سازمان سینمایی سوره، دیگر اثر سینمایی نمایش داده شده در جشنواره فیلم فجر است. 

در خلاصه داستان عطرآلود چنین آمده است، «فهم و درک فرصت کوتاه زندگی، علی را که استعداد خوبی در عطرسازی دارد و در آستانه پدر شدن است، با چالش‌های جدیدی مواجه می‌کند؛ او در همین فرصت کوتاه باید تمام کارهای باقی‌مانده‌اش را به سرانجام برساند». 

فیلم عطرآلود به قلم حسین حسنی ملودرام عاشقانه با ترکیبی از رنج، ترس و وجدان است که در ادامه سینمای انسانی مقدم‌دوست، چالش‌های زوجی خوشبخت را در مسیر استحکام زندگی‌شان تصویر می‌کند. 

می توان گفت، در کنار دو اثر دیگر با موضوعات جنایی و اجتماعی عطر آلود با ملودرامی عاشقانه و متفاوت فضای سومین روز جشنواره فیلم فجر را عوض کرد.

مصطفی زمانی، هدی زین العابدین، کوروش تهامی، همایون ارشادی، حسام محمودی، سودابه بیضایی و شهروز ابراهیمی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات