بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۴۴۶۴۴

توضیحات وزارت خارجه‌های روسیه و آمریکا درباره اوضاع پیرامون پیمان استارت

وزارت امور خارجه روسیه دلیل تصمیم مسکو برای تعلیق مشارکت در پیمان استارت را سیاست آمریکا در جهت تضعیف امنیت ملی روسیه نامید و در واشنگتن نیز گفتند: دلیلی برای تغییر آمادگی نیروهای هسته‌ای آمریکا وجود ندارد، ولی اقدامات مسکو را از نزدیک رصد می‌کنند.

به نقل از خبرگزاری «نووستی»، وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه در رابطه با تعلیق مشارکت این کشور در توافقنامه مربوط به ادامه اقدامات برای کاهش و محدود کردن تسلیحات تهاجمی استراتژیک (پیمان استارت-3) بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن یادآور شد که هدف سیاست ایالات متحده تضعیف امنیت ملی روسیه است که بر خلاف اصول مندرج در مقدمه این توافقنامه است.

توضیحات وزارت خارجه‌های روسیه و آمریکا درباره اوضاع پیرامون پیمان استارت

در این بیانیه آمده است: «تمامی دلایلی لازم وجود دارد که بیان کنیم: سیاست ایالات متحده با هدف تضعیف امنیت ملی روسیه در حال اجراست که مستقیماً با اصول و تفاهمات اساسی مندرج در مقدمه پیمان استارت که معاهده بر آن استوار است و بدون آن مفهومی ندارد، در تضاد است.» 

وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که وضعیت کنونی و اقدامات مقامات واشنگتن به خوبی نشان داده که دیگر نمی توان با ایالات متحده و به طور کلی با غرب به روش معمول سابق، از جمله در حوزه کنترل تسلیحات سر و کار داشت. در این سند یادآوری شده که تصمیم مسکو برای تعلیق مشارکت در پیمان استارت ممکن است برگشت پذیر باشد و البته برای این امر ایالات متحده باید اراده سیاسی خود را نشان داده و برای کاهش تنش در روابط دو کشور تلاش کند.

به گفته این وزارتخانه، مسکو همچنین از واشنگتن می‌خواهد تا از اقداماتی که می‌تواند مانع از تمدید این توافقنامه شود، در صورت فراهم شدن شرایط لازم برای این منظور، خودداری کند.

آمریکا دلیلی برای برای تغییر آمادگی نیروهای هسته‌ای خود نمی‌بیند

پس از تصمیم روسیه در خصوص تعویق مشارکت خود در پیمان استارت، ند پرایس، رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا نیز شب گذشته، سه شنبه، اعلام کرد که مقامات ایالات متحده دلیلی برای تغییر آمادگی نیروهای هسته‌ای این کشور با توجه به تصمیم جدید روسیه برای تعلیق مشارکت در توافقنامه اقدامات برای ادامه کاهش و محدود کردن تسلیحات تهاجمی استراتژیک (پیمان استارت-3) نمی بینند. 

این دیپلمات در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت: ما از نزدیک اقدامات مشخصی که روسیه در این راستا و در عمل انجام خواهد داد، را دنبال خواهیم کرد. تاکنون دلیلی برای تغییر آمادگی نیروهای راهبردی هسته‌ای ندیده‌ایم، اما هر روز به دقت اوضاع را رصد می‌کنیم.

علاوه بر این، وی تاکید کرد که واشنگتن از روسیه انتظار دارد که به تعهدات خویش در خصوص "عدم راه اندازی جنگ هسته ای و رفتار مسئولانه در این زمینه، علیرغم درگیری در اوکراین" پایبند بماند. 

ضمن اینکه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته اعلام کرد که واشنگتن همچنان آماده است تا در مورد موضوع محدودیت و کاهش تسلیحاتی با مسکو گفتگو کند. به گفته این سیاستمدار، تصمیم روسیه برای تعلیق مشارکت در پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی، "بسیار ناامید کننده و غیر مسئولانه" است.

 بلینکن با اشاره به اینکه واشنگتن بدون توجه به آنچه در جهان و در روابط روسیه و آمریکا در حال رخ دادن است، آماده بررسی موضوع محدودیت تسلیحاتی است، تاکید کرد که ایالات متحده از نزدیک بر اقدامات روسیه  نظارت خواهد داشت.

در این رابطه، استفان دوجاریک، سخنگوی  دبیرکل سازمان ملل متحد نیز  شب گذشته،  در یک نشست خبری در تفسیر تصمیم روسیه برای خروج از پیمان استارت، گفت: «دنیای بدون کنترل تسلیحات هسته‌ای بسیار خطرناک‌تر و ناپایدارتر است و پیامدهای بالقوه فاجعه‌باری دارد. ضروری است تمامی تلاش‌ها برای جلوگیری از چنین نتیجه‌ای از جمله از سرگیری فوری گفتگوها در این زمینه انجام شود.»

پیش از این، روز گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جریان سخنرانی خود در مجمع فدرال اعلام کرد که فدراسیون روسیه تصمیم گرفته تا مشارکت خود در پیمان استارت را به حالت تعلیق در آورد. پوتین تاکید کرد که روسیه "از این توافقنامه خارج نمی شود، بلکه مشارکت خود را به حالت تعلیق در خواهد آورد" .

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه  توضیح داد که تصمیم مسکو در تعلیق مشارکت خود در توافقنامه مربوط به اقدامات برای ادامه کاهش و محدود سازی تسلیحات تهاجمی راهبردی پاسخی به سیاست ضد روسی واشنگتن است. وی گفت: «ایالات متحده به دلیل سیاست احمقانه ضدروسی خود، به آنچه که سزاوار آن بود، یعنی تعلیق پیمان استارت، دست یافت. شما نمی‌توانید با روسیه بجنگید، و در عین حال وانمود کنید که هنوز همه چیز در رابطه با وضعیت ثبات استراتژیک مرتب است.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز در واکنش به این مسئله به نوبه خود گفت که این ائتلاف از تصمیم روسیه برای تعلیق مشارکتش در پیمان استارت بسیار متاسف است. او  از مسکو خواست در تصمیم خود تجدید نظر کرده و به تعهداتش در این زمینه احترام بگذارد.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات