صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۴۴۷۶۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه، 7 اسفند‌ماه

شهید و خانواده‌اش و جانباز و خانواده‌اش و اسیر و خانواده‌اش، جزو برجسته‌ترین انسان‌ها و شریف‌ترین و عزیزترین آنها هستند و باید همان‌گونه هم با آنها معامله شود. البته، معامله‌ خدا و آنچه خدا با شما خواهد کرد، از همه بالاتر و باارزش‌تر و ماندگارتر است.(1368/8/24) *ولادت حضرت امام زین‌العابدین(علیه‌السلام) را تبریک می‌گوییم*
 
 
▼ حرف روز
چرا باید همچنان امیدوار بود؟
جهان امروز همچون جویباری پر سرعت دائما در حال نو شدن و تحول است. این تند آب در مسیر پر پیچ و تاب خود هر لحظه مسائلی می‌آفریند که نیازمند پاسخگویی به موقع و دقیق است. در یک همچین جهانی مشکلی که ما هنوز با آن روبه‌رو هستیم این است که هرگاه به مسئله‌ای بر می‌خوریم که نسبتاً پیچیده‌تر از آنی است که از گذشته به آن عادت کرده‌ایم، خیلی زود ناامید می‌شویم. درست مثل شرایط امروز اقتصادی کشور که تقریبا بسیاری را در دستیابی به راه حل ناامید ساخته است. 
بارها شاهد بوده‌ایم هم اینکه نرخ ارز از جای خودش کنده می‌شود و مسیری صعودی را طی می‌کند دل نگرانی همه جامعه را در بر می‌گیرد. این موضوع تنها به قیمت ارز محدود نمی‌شود و در مورد خودرو، طلا و حتی تخم مرغ هم مصداق پیدا می‌کند چرا که احساس می‌کنیم هر لحظه ممکن است قضیه از کنترل خارج شود. شاید علت این ناامیدی آن باشد که ما در سیاست‌ورزی هنوز نیاموخته‌ایم که باید کمی جلوتر از مسئله حرکت کنیم، اگر چه ممکن است بین مسائل گذشته و حال اشتراکاتی وجود داشته باشد با این حال نمی‌توان با پاسخ‌های دیروز به مصاف مسائل امروز رفت. علاوه بر این حاضر نیستیم بپذیریم در مصاف با مسائل جدید ابتدا باید مطمئن شویم که مجموعه‌ای از مهارت‌های مناسب را در اختیار داریم. 
متأسفانه در پاره‌ای از موارد در حالی که پیچیدگی دنیای ما دائما در حال افزایش است هنوز بر مهارت‌ها، داشته‌ها و مدل‌های ساده و قدیمی پافشاری می‌کنیم در حالی که بیش از گذشته به ایجاد یک نظم جامع و سازماندهی بروز نیازمندیم، نظم و نسخی جدید که قادر به پاسخگویی به چالش‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی نو باشد.
با اینکه شرایط به شکلی است که تعدد متغیرها و تکثر بازیگران هزارتوی مبهم و کلافی پیچیده از مسائل را می‌آفریند که رسیدن به سرنخ نهایی حل مسئله را سخت و گاهی قریب به غیرممکن می‌سازد اما همان‌طور که رهبری معظم انقلاب(مدظله‌العالی) فرمودند: «کسانی که دل و ذهنی پُر از امید دارند، امیدوارانه به مسائل و تحولات نگاه می‌کنند‌ از این‌رو باید تلاش کرد به جای ایستایی و ناامیدی، ضمن شکیبایی و رعایت انضباط از طریق آموختن مهارت‌ها و الگوهای ارزشمند نوین سیاست‌ورزی و با اتکا به تجربیات گذشته و پارادایم‌های پیشینی به راه حلی درست برای عبور از مسائل امروز و فردا دست یافت.» 
حسین حسینی‌نژاد
 
▼ گزارش روز
حسینیه معلی رویشی در شکل و معنا
برنامه‌های استعدادیابی یا تلنت‌شوها، از مشهورترین برنامه‌های تلویزیونی هستند که در اغلب کشور‌های جهان به منظور کشف استعداد در زمینه‌های مختلف برگزار می‌شوند. در ایران برنامه «عصر جدید» در شبکه سه، برنامه «اسراء» و «نغمه عشاق» در شبکه قرآن در این زمینه پخش شده است.
گزاره خبری: از محرم سال ۱۴۰۱ برنامه‌ای با عنوان حسینیه معلی از شبکه سوم سیما پخش شد که دو فصل آن در ماه‌های محرم و صفر و فصل جدید آن در ماه شادی اهل بیت(علیهم‌السلام) با هدف استعدادیابی در زمینه مداحی در حال پخش است که این برنامه، استعدادیابی با اسلوب‌های مرسوم در این نوع برنامه‌ها نیست. آمار میلیونی بیننده‌های برنامه «حسینیه معلی»، که در فصل اول تا ظهر عاشورا بیش از ۲ میلیون و ۱۱۵ هزار بازدید در تلوبیون را به ثبت رسانده‌ است، رقم قابل‌ توجهی است که نمایانگر میزان اقبال بیننده‌های تلویزیونی از «حسینیه معلی» است.
گزاره‌های تحلیلی: ۱ـ «حسینیه معلی» را می‌توان یک حرکت فرهنگی رو به جلو و یک الگوی ارتقای برنامه‌سازی قلمداد کرد، یعنی به آن فرهنگ اصیل و معانی عالیه، اکنون ابتکار و جذابیت و هنر نمایش نیز افزوده شده است، بی‌آنکه معنی دچار تحریف شده یا تحت تأثیر فرم و قالب قرار گیرد.
۲ـ در این برنامه ما با یک شبکه معنایی بومی و اسلامی که محصول هزار سال ابراز ارادت و مودت به خاندان عترت و طهارت(علیهم‌السلام) است مواجه هستیم. هیچ چیزی شبیه به محتوای مسابقه و برتری و مرحله بعد و قهرمانی و... در برنامه مشاهده نمی‌شود، در این مسابقه همه برنده‌اند، چون روح حاکم بر مداحی این مصرع حافظ است که «ارادتی بنما تا سعادتی ببری».
3ـ یکی از آفت‌هایی که در سال‌های اخیر در حوزه مداحی اهل بیت(ع) شکل گرفته، استفاده برخی مداحان از ملودی آهنگ‌های پاپ فارسی برای خواندن اشعار مداحی است. آفتی که باعث وهن مراسم عزاداری نیز می‌شود و این مراسم سنتی مذهبی را از مسیر اصلی خود خارج می‌کند و از این‌رو برنامه‌هایی چون حسینیه معلی می‌تواند به الگوسازی صحیح از یک برنامه مداحی و مرثیه‌سرایی و مولودی‌خوانی نیز تبدیل شود.
4ـ ویژگی بارز فصل جدید این برنامه نیز به کارگیری ظرفیت شادی‌آفرین و بهجت‌انگیز دین اسلام با بهره‌گیری از میراث‌ مختلف شادی در اقوام و کشورهاست. شادی معنوی و نمایش رسانه‌ای آن به شکلی که ایجاد سرور بکند ولی به سمت ابتذال و لهو نرود و متناسب با مجالس اهل‌ بیت(ع) باشد و چالش دین غم و گریه بودن اسلام را پاسخی درخور دهد.
نکته پایانی؛ یکی از ضعف‌های برنامه‌های مناسبتی و دینی در تلویزیون در سال‌های اخیر ناظر به ضعف محتوایی بوده و حال آن که انصافاً در حسینیه معلی جدای از بحث جذابیت‌های فرمی، مشخص است که از حیث محتوایی نیز شاهد غنای مناسبی هستیم و امیدواریم که این قبیل برنامه‌ها، الگویی بشود برای تولید و پخش برنامه‌های مشابه دیگر در صدا و سیما و اینکه از این قبیل کارها به معنای واقعی کلمه، حمایت لازم از سوی مدیران و مسئولان رسانه ملی صورت بگیرد.    
جواد خسروی
 
▼ خبر ویژه
ایران به دنبال سلاح اتمی نیست
رئیس سازمان جاسوسی آمریکا به صراحت اعلام کرد که ایران تصمیمی برای برنامه هسته‌ای نظامی ندارد. او گفت: اعتقادی نداریم که سران ایران تصمیمی برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی(اتمی) که در پایان سال ۲۰۰۳ تعلیق کرده بودند، گرفته باشند. اما دو پایه‌ این ابزار، یعنی غنی‌سازی که مشخصا بسیار پیشرفت کرده و اگر بخواهند فقط در عرض چند هفته می‌توانند به غنی‌سازی ۹۰ درصدی برسند و سامانه‌های موشکی که قابلیت حمل سلاح اتمی را دارند نیز بسیار پیشرفت کرده‌اند.
 
▼ اخبار 
تیر خلاص غرب به FATF
محمد ایمانی در کانال شخصی‌اش نوشت: «کارگروه اقدام مالی «FATF»،  دیروز در اقدامی عجیب و کم‌سابقه، عضویت روسیه را به خاطر «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» تعلیق کرد. این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرد جنگ‌ روسیه در اوکراین، با اصول این سازمان مغایرت دارد. یقینا باید از این موضع استقبال کرد؛ چرا که موجب راستی‌آزمایی همه دعاوی درباره ماهیت FATF می‌شود. اگر حمله به کشور‌های دیگر، مستوجب مواخذه در FATF و تعلیق عضویت اعضا شود و این رویکرد مبنای حقوقی بدون تبعیض داشته باشد، طبیعتا قبل از روسیه، باید آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی از FATF اخراج شده باشند. بر این مبنا باید قبل از روسیه، عضویت آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی تعلیق می‌شد که پیشاهنگ‌های جنگ‌افروزی و اشغالگری در دنیا هستند. اما چنین نشده و بلوک غرب، همان‌گونه که در حوزه ورزش و هنر و سینما، همه دعاوی قبلی را زیر پا گذاشته و در اقدامی سیاسی، حضور تیم‌ها و هنرمندان روسیه را ممنوع کردند، اکنون بازی مشابهی را در FATF ترتیب داده‌اند. این بازی گروکشانه که احتمالا چند صباح بعد علیه چین و کشورهای دیگر هم گسترش می‌یابد، همچنان که موجب رفوزه شدن گردانندگان FATF می‌باشد، اعتبار و حیثیت این کارگروه سیاست زده را هم بیش از پیش زیر سؤال خواهد برد و ثابت می‌کند که نه یک کمیته حقوقی بی‌طرف با معیار (استاندارد)های عام و فراگیر، بلکه ابزار چماقداری و باج‌خواهی دولت‌های غربی است.
 
2ـ روایت وزیر اطلاعات از خرابکاری در اصفهان
حجت‌الاسلام خطیب وزیر اطلاعات در نشست شورای تأمین استان خوزستان گفت: «در اغتشاشات خیابانی اخیر، دشمن به دنبال براندازی نظام بود. در اصفهان یک تیم کشف شد و یک تیم هم با وجود آموزش‌هایی که دیده بودند، موفق به اجرای عملیات خود نشد. همچنین یک عملیات را هم در کرج جعل کردند برای اینکه بتوانند با آن برای خودشان آبرو بخرند اما این جعلیات و خبرسازی‌ها عمر کوتاهی خواهد داشت. امنیت از طریق قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها با رژیم کودک‌کش صهیونیستی به دست نمی‌آید بلکه امنیت از درون خود و با همکاری کشورهای همسایه ایجاد می‌شود. رژیم صهیونیستی امروز به دنبال ایجاد سامانه دفاعی یکپارچه در منطقه است در حالی که در برابر فلسطینیان سرشکسته شده و این اقدامات نتیجه‌ای غیر از تاراج کردن سرمایه کشورها ندارد.»
 
3ـ نرگسانت پر از شرم باد
عطاالله مهاجرانی وزیر اسبق دولت در متنی خبر از سفر خود به کربلا و نجف داده و مشاهدات خود را از حال و هوای کربلا و نجف به رشته تحریر درآورده است. او خطاب به براندازان نوشت: پیشنهاد می‌کنم همین براندازان محترم، به عنوان یک سفر شناخت و فهم جامعه ایران، سری به نجف و کربلا بزنند تا ببینند، برای کدام مردم نسخه می‌پیچند؟ آیا چنان‌که مدعی‌اند، انقلاب سوم؟ همان انقلاب ژینا، به قول یکی از تجزیه‌طلبان، انقلاب برهنگی به تعبیر یکی از مارکسیست‌ـ لنینیست‌های سابق که از کمونیسم تنها سبیلش برای ایشان مانده بود، آن را هم دور انداخت و از برهنگی به عنوان هنر تجلیل می‌کند. آیا مردم ایران برهنگی را ـتماما برهنگی راـ هنر می‌دانند؟ یا گرایش مردم چیز دیگری است و مردم به راه دیگری می‌روند. فردوسی در شاهنامه که شناسنامه فرهنگی و ملی ماست، شرم را یکی از ویژگی‌های بانوان ایرانی می‌داند: سیه نرگسانت پر از شرم باد/ رخانت همیشه پر آزرم باد! براندازان بایست جامعه ایرانی را با تمام رنگارنگی‌اش حقیقتا بشناسند تا ببینند، چرا ایده براندازی ۴۴ سال است بر همان خشت اول که معمار کج نهاده است مانده است؟
 
▼ اخبار کوتاه
پایان جنگ به شرط نبود سلاح آمریکایی/ دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه معتقد است که پیروزی حاصل خواهد شد. باید به تمامی اهداف عملیات ویژه نظامی دست یابیم. ما باید خطرات را از تمامی جهات، تا حد ممکن از کشور خود دور کنیم، حتی اگر تا مرز لهستان پیش رویم. او همچنین گفت که اگر این کشور عملیات نظامی ویژه خود را بدون دستیابی به پیروزی متوقف کند، کشور روسیه محو شده و تکه‌تکه خواهد شد. اگر آمریکا ارسال سلاح به اوکراین را متوقف کند، این جنگ تمام می‌شود.
 
جاسوسی باجناق‌ها/ براساس اسناد منتشر شده توسط برخی رسانه‌ها، برزو ارجمند که اکنون در خارج از کشور مشغول تبلیغ علیه ایران است، توسط باجناق آمریکایی خود به نام «بیلیتیس مورئا» جذب و به خارج از کشور رفته است. اسناد جدیدی که در رابطه با «بیلیتیس مورئا» منتشر شده نشان می‌دهد که وی عامل یک شرکت امنیتیـ اطلاعاتی آمریکایی است. این «جاسوس باجناق» مسئولیت تأمین مالی سلبریتی‌های ساختارشکن و آموزش‌های محرمانه شرکت «بوز آلن همیلتون» در زمینه رمزارزها را بر عهده دارد.
 
یک در برابر هزار/ ولی کالجی، عضو شورای علمی مؤسسه مطالعات ایران و اوراسیا گفت: «یک رایزن بازرگانی در روسیه داریم، در حالیکه چین ۵۰۰ و ترکیه ۱۰۰ نیرو و رایزن بازرگانی در روسیه دارد! شرکت‌های ایرانی فقط با ۴ نقطه در روسیه کار می‌کنند در حالی که روسیه ۸۵ استان دارد. بسیاری از شرکت‌های ما نمی‌دانند در شرق روسیه امتیاز لغو ویزا داریم.»
 
570 میلیون دلار برای کنترل بازار/ مجموع عرضه ارز به صورت حواله در سامانه نیما و مرکز مبادله ارز و طلای ایران روز گذشته معادل 576/15 میلیون دلار و مجموع ارز معامله شده به صورت حواله معادل 423/37 میلیون دلار بود. مجموع معاملات روز چهارشنبه سوم اسفند ماه 1401 به صورت حواله، 120/70 میلیون دلار بوده است.
 
پرمصرف‌ها داغ می‌شوند/ با تصویب نمایندگان مجلس، وزارت نیرو در سال آتی موظف است به ازای فروش هر مترمکعب آب شرب تا دو برابر بیش از الگوی مصرف ۱۵ درصد و برای مشترکانی که بالاتر از دو برابر الگو، مصرف دارند به میزان ۳۵ درصد نرخ آب‌بها را افزایش دهد.
 
دلارزدایی از تجارت چین و عراق/ عراق نیز به دنبال کاهش وابستگی به دلار، تجارت خود با چین را بر پایه یوان قرار داد. برای اولین بار است که واردات از چین با یوان تأمین می‌شود، در حالی که واردات عراق از چین فقط با دلار آمریکا تأمین می‌شود. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات