صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۴۵۹۹۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 29 فروردین‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): دو خصوصیت در ارتش ما هست، که اگر در هر ارتشی این دو خصوصیت باشد، جا دارد به شایستگیمباهات کند. خصوصیت اول این است که ارتش در کشور ما در دل مردم جا دارد؛ خصوصیت دوم این است که شما برای هدف مقدس و والایی خود را می‌سازید و آماده می‌کنید.(1370/8/8) * 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، یادآور حماسه‌سازی‌های ارتشیان غیور گرامی باد*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
وفاق براي انتخابات سرنوشت‌ساز
آنچه سال 1402 را از سال گذشته متفاوت می‌‌سازد، قرار گرفتن دو انتخابات در پایان آن است. انتخاباتی که سرنوشت مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را مشخص می‌سازد. مهم‌ترین موضوع سیاسی کشور که مقدمات آن از هم اینک باید آماده شود. رهبر معظم انقلاب که معمولا ورود زودهنگام به عرصه رقابت‌های انتخاباتی را معضلی پیش‌روی فعالیت‌های کشور دانسته و مسئولان و جناح‌های سیاسی را از آن پرهیز می‌داد، امسال در اولین دیدارهای خود از ضرورت توجه به انتخابات سخن گفتند و فرمودند: «این انتخابات خیلی مهم است. انتخابات می‌تواند مظهر قوت ملی باشد. اگر انتخابات درست برگزار نشود، ضعف کشور و ضعف ملت را نشان می‌دهد؛ ضعف دولت را، ضعف مسئولان را، ضعف آحاد مردم را و ضعف کشور را نشان می‌دهد. هر چه ما ضعیف بشویم، تهاجم و فشار دشمنان ما بیشتر خواهد شد. اگر می‌خواهید جلوی فشار دشمن گرفته بشود، باید قوی بشویم. یکی از ابزارهای مهم قوت کشور همین انتخابات است.»
اهمیت این انتخابات از آن جهت است که دشمن تلاش کرده تا پایگاه اجتماعی جمهوری اسلامی را در سال گذشته و در اغتشاشات پاییزی، زیر سؤال برده و مدعی کاهش اعتبار و مقبولیت نظام اسلامی گردد. این ادعای دروغین البته در همان سال گذشته و با ناکام ماندن بلوا و حماسه ده‌ها میلیونی 22 بهمن پایان یافت. اما اهمیت انتخابات اسفندماه آنجایی است که میزان قوت پایگاه اجتماعی جمهوری اسلامی تعیین کمی و آماری پیدا کرده و با میزان آراء ریخته شده بر صندوق رأی قابل مشاهده خواهد بود. انتخاباتی که توسط دشمنان این ملت که بخشی از آنها چندپارچگی ایران را دنبال می‌کنند و بخشی دیگر حاضرند با سردمداران رژیم نامشروع و فاسد صهیونیستی نشست و برخاست کرده و برای دریوزگی از سفر به سرزمین‌های اشغالی ابایی ندارند، تحریم خواهد شد.
نکته مهم اما آن است که عواملی چون ناآگاهی از اهمیت رأی دادن، نارضایتی مردم از برخی عملکردها و ناکارآمدی‌های دستگاه‌های اجرایی، موجب می‌شود تا بخشی از جامعه علی‌رغم آنکه تعلقی به براندازان ندارند، بر اثر فضاسازی تبلیغی دشمنان و حضور کم‌رنگ‌تری در پای صندوق‌های رأی داشته باشند.
همین امر ضرورت جهاد تبیین برای تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات را آشکار می‌سازد. باید کاری کرد که مردم اهمیت انتخابات، معنا و تبعات حضور و عدم حضورشان را دریابند و همه آنان که ایران را یکپارچه و مقتدر و با عزت می‌خواهند علی‌رغم وجود مشکلات و اختلاف‌نظر بر سر حضور بر پای صندوق رأی به یک «وفاق ملی» برسند و همچون 44 سال گذشته، نقشه‌های دشمن را نقشه بر آب کنند.
مهدی سعیدی
 
▼ گزارش روز
سقوط دلار یا سقوط آمریکا
در روزهای اخیر اخبار مختلفی مبنی بر حذف دلار توسط کشورهای مختلف در رسانه‌های گوناگون منتشر شد. عملی شدن این سیاست توسط کشورهای جهان، شکست بزرگ و حتی غیرقابل جبران برای آمریکا به حساب می‌آید.
گزاره‌های خبری: 1ـ در نخستین خبر اعلام شد که شرکت نفت چین و شرکت توتال فرانسه معاملات خود را با یوآن انجام خواهند داد، در خبر بعدی برزیل در معاملات خود با چین یوآن را جایگزین کرد، دیگری اعلام شد که کشورهای ایران، روسیه، هند و چین با کشور برزیل با یوآن معامله خواهند کرد؛ سپس روسیه اعلام کرد که سعی دارد همه مبادلات خود را با یوآن انجام بدهد و بنا به برخی از اخبار عربستان سعودی نیز به دنبال جایگزین کردن یوآن است.
2ـ لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل در جریان سخنرانی خود در بانک توسعه جدید در شانگهای خطاب به کشورهای عضو بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) گفت: «چرا بانکی مانند بریکس نمی‌تواند ارزی برای تأمین مالی روابط تجاری بین برزیل و چین یا بین برزیل و سایر کشورها داشته باشد؟ او سپس از این کشورها خواست در مبادلات تجاری خود از ارز دیگری به جز دلار استفاده کنند.
3ـ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا طی مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز بیان کرد: ایران از طریق چین با عربستان سعودی توافق می‌کند و چین قدرت را به دست می‌گیرد. چین می‌خواهد استاندارد ارزی را تغییر دهد و اگر چنین چیزی رخ دهد و ما (آمریکا) در این موضوع به چین ببازیم، انگار در یک جنگ جهانی شکست می‌خوریم و بدین ترتیب به کشوری درجه دوم تبدیل خواهیم شد.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ ‏ترامپ چهار سال عالی‌ترین مقام ایالات متحده آمریکا بوده و به دقیق‌ترین و حساس‌ترین اطلاعات و تحلیل‌های سیاسی و اقتصادی آمریکا و جهان دسترسی داشته است. وقتی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از خطر سقوط جایگاه جهانی دلار سخن می‌گوید یعنی موضوع بسیار جدی است.
2ـ چاپ‌خانه‌های ایالات متحده 24 ساعته دلار بدون پشتوانه را چاپ می‌کنند. دلار بدون پشتوانه هرچند برای آمریکا شکوفایی اقتصادی ایجاد می‌کند اما بار تورمی‌اش را به دوش سایر کشورهای استفاده‌کننده می‌اندازد.
3ـ زمانی که ایالات متحده از دلار به عنوان یک اسلحه علیه مخالفان خود استفاده کرد و به وسیله دلار شدیدترین تحریم‌های ممکن را علیه ایران اعمال کرد بسیاری از کشورها در هراس افتادند که شاید روزی نوبت به کشور آنها هم برسد و این مسئله نیز در جایگزین شدن دلار در تبادلات بین‌المللی اثرگذار بوده است.
4ـ در صورتی که حذف دلار از مبادلات جهانی جدی شود، عملا بخشی از تحریم‌های ایران و روسیه نیز بی‌اثر و مبادلات تجاری برای ایران و روسیه و سایر کشورهای تحریم شده آسان‌تر از گذشته خواهد شد. حذف دلار به دلیل اینکه ایران عملا تحریم است به نفع ایران خواهد بود.
5ـ با حذف دلار میزان نظارت بانک مرکزی آمریکا بر مبادلات ایران با سایر کشورها کاهش خواهد یافت و این مسئله نیز گشایش‌های زیادی در روابط اقتصادی ایران با جهان ایجاد خواهد کرد. زیرا معامله با ارزهای ملی و یوآن تا اندازه‌ای شبیه معامله با ارزهای دیجیتال خواهد بود و رهگیری و تحریم بانک‌های محلی که با ایران مبادله خواهند کرد، بسیار سخت می‌باشد.
نکته پایانی؛ اگرچه تضعیف نقش دلار در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد، ولی این روند در میان‌مدت، ضربه اساسی به هژمونی و سلطه جهانی آمریکا خواهد زد که بخش عمده‌ای از آن مدیون سلطه دلار در دنیاست.    
فرهاد کوچک‌زاده
 
▼ اخبار 
1ـ حداقل تاریخ بخوان
عطاالله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد در دولت اصلاحات به سفر رضا پهلوی به رژیم صهیونیستی واکنش نشان داده و نوشت: «و اما! پدر گاگول شما هم در راه اسرائيل بود. اسحاق رابين و شيمون پرز در سفر محرمانه به ايران، با باباى خجسته شما قرارداد فروش كلاهک اتمى امضاء كردند و 2/1 ميليارد دلار نفت گرفتند خوردند و بابات را سر كار گذاشتند. ‏حالا تو در شرايطى كه دولت نتانياهو بحران‌زده است و جهان دگر شده است؛ و جهان اسلام با فلسطينى‌ها متعاطف است و روابط منطقه‌اى ايران با عربستان و ديگر كشورها بازسازى شده است و... در بدترين زمان ممكن در راه اسرائيل هستى! ‏يك آدم عاقل نبود كه بگويد: شازده الان وقت سفر نيست، يا محرمانه برو! خاطرات علم رو بخون! سر بابات كلاه گذاشتن و خنديدند! بابات فهميد! بلاهت ديگر شازده، انتخاب زمان سفر بعد از حضور فراگير ملت ايران و ملت‌هاى مسلمان منطقه در روز قدس است. ملت ايران در روز قدس پيام خود را فرستاده‌اند، شازده حامل پيام چه كسانى است. مى‌بايست به نصيحت استيون ساخر در برنامه هارد تاک BBC World گوش مى‌كرد و با سياست براى هميشه خداحافظى!»
 
2ـ بدهی دولت ایران کمتر از ۱۵۱ دولت جهان
آمار بدهی‌های کشورهای مختلف منتشر شد. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: «جایگاه ایران در رده‌بندی جهانی کشورهای جهان از نظر بدهی دولت در سال میلادی گذشته ۱۱ پله بهبود یافته و ۱۵۱ دولت جهان بدهی بیشتری نسبت به دولت ایران در این سال داشته‌اند. کل بدهی ناخالص دولت ایران در سال ۲۰۲۲ معادل ۳۴ درصد تولید ناخالص داخلی بوده است. بدهی دولت ایران در این سال نسبت به سال قبل از آن ۱۹ درصد کاهش داشته است. صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد روند کاهشی بدهی ناخالص دولت ایران در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه یابد و بدهی ناخالص دولت ایران در این سال به معادل ۳۲ درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یابد. ژاپن بدهکارترین کشور جهان در سال ۲۰۲۲ بوده است. یونان با بدهی ۱۷۷ درصدی و اریتره با بدهی ۱۶۳ درصدی به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند. آمریکا هم به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا دوازدهمین دولت بدهکار جهان را دارد.»
 
3ـ جنگ فرسایشی ایران علیه صهیونیست‌ها
 ️وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با نگرانی از قدرت ایران در تقابل با صهیونیست‌ها گفت: «ایران در چندین جبهه علیه رژیم صهیونیستی جنگی فرسایشی به راه انداخته است. یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با نگرانی از قدرت منطقه‌ای ایران می‌گوید: تهران در چند جبهه علیه رژیم صهیونیستی جنگی فرسایشی به راه انداخته است. گالانت افزود که ارتش صهیونیستی «در همه صحنه‌ها، در عملیات پنهان و آشکار در امتداد مرزها، آن سوی مرزها و حتی دورتر از مرزها وارد عمل شد و به اقدامات خود ادامه خواهد داد. وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: ایران «به تلاش‌هایش برای استقرار خود در جبهه شمالی ادامه می‌دهد.»
 
4ـ روز سیاه برای آرامکو
وزیر انرژی عربستان در مصاحبه با MBC که می‌توان آن را هسته‌ چرایی چرخش عربستان و بازگشت از سیاست‌ خارجی تهاجمی به مدیریت تنش در سطح منطقه دانست، انفجارهای آرامکو در سال ۲۰۱۹ را روز سیاه و تاریک منطقه و بزرگترین شکست عمر خود می‌داند. او گفت: «ممکن است همه چیز را در زندگی خود فراموش کنم اما روزی که به میدان نفتی بقیق رفتم را فراموش نخواهم کرد؛ روز سیاهی بود، منطقه در تاریکی فرورفته بود، احساس شکستی داشتم که در عمرم تجربه نکرده بودم... حدود ساعت ۱۱ شنبه شب بود... وقتی تنها در ۲۰ دقیقه نیمی از ظرفیت تولید خود را از دست دادیم متوجه شدم وضعیتی ترسناکی است.»
 
▼ اخبار کوتاه
طنزی به اسم دموکراسی/ مؤسسه گالوپ در افکارسنجی جدید و مهم خود از مردمان 13 کشور منطقه سؤال کرده است که چه میزان ایالات متحده را در توسعه و ترویج دموکراسی در منطقه جدی می‌دانند. در پاسخ به این سؤال برای مثال 81 درصد مردم ایران، 76 درصد مردم ترکیه، 72 درصد مردم عراق، 65 درصد مردم لبنان، 61 درصد مردم افغانستان و 42 درصد مردم کویت اعلام کرده‌اند که آمریکا در توسعه و ترویج دموکراسی در منطقه جدی نیست.
 
تهران صاحب برق بیوگاز/ نیروگاه 2/4 مگاواتی زیست توده تهران در راستای توسعه برنامه برق تجدیدپذیر آماده بهره‌برداری است و این نیروگاه از تزریق سالیانه ۷۵ هزار تن کربن دی‌اکسید به جو جلوگیری می‌کند. با توجه به اهمیت نیروگاه‌های زیست توده، هشتمین واحد نیروگاهی زیست توده کشور در فاضلاب تهران در آستانه تزریق برق به شبکه بوده و با حضور وزیر نیرو افتتاح می‌شود.
 
دسترسی آمریکا به پیام‌های خصوصی توئیتر/ مدیر شبکه اجتماعی توئیتر در مصاحبه‌ با فاکس‌نیوز گفت: «دولت آمریکا دسترسی کامل به پیام‌های مستقیم خصوصی کاربران بر روی این شبکه اجتماعی دارد. اینکه آژانس‌های دولت فدرال آمریکا تا این حد دسترسی کامل و مؤثری بر هر چیزی که در توئیتر می‌گذرد دارند، من را متحیر می‌سازد.»
 
دور جدید مذاکرات عربستان و انصارالله/ رئیس شورای سیاسی انصارالله یمن گفت: اکنون معادله تغییر کرده است و این جنبش قدرت نظامی برای دفاع از سرزمین و ملت خود دارد که می‌تواند متجاوزان و اشغالگران را از بین ببرد. مذاکرات با هیئت عربستان با حضور میانجی عمان مثبت بود. با دور جدیدی از مذاکرات بعد از عید فطر موافقت شده است.
 
تجارت کشور در ۱۱۳ میلیارد دلار/ سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت گفت: «تجارت غیر نفتی کشور در سال ۱۴۰۱ از لحاظ وزنی به ۱۵۹ میلیون و ۲۳۶ هزار تن و از لحاظ ارزش به ۱۱۲ میلیارد و ۸۲۱ میلیون دلار رسید که با رشد 11/2 درصدی همراه بوده، این میزان تجارت غیر نفتی در تاریخ کشور کم نظیر بوده است.»
 
ناتوانی اطلاعاتی آمریکا علیه سپاه/ دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا در اقدامی که نشان از اذعان به ضعف دستگاه‌های جاسوسی آن دارد با طرح ادعاهایی علیه سپاه پاسداران جایزه‌ای ۱۵ میلیون دلاری برای کسب اطلاعات مالی درباره سپاه تعیین کرده است.
 
بلای کارتل‌های اسلحه بر سر جامعه آمریکا/ بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه بار دیگر از فرهنگ سلاح در کشورش انتقاد کرد و گفت: کودکان از بیم تیراندازی نمی‌توانند در جشن تولد حضور پیدا کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات