صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۴۶۳۹۲

امانوئل منفور

با وجود گذشت حدود یک ماه از آغاز اعتراضات علیه اصلاح قانون بازنشستگی مبنی بر افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ سالگی به ۶۴ سالگی، معترضان فرانسوی در دور جدید اعتراضات خود پس از تصویب این قانون در پارلمان و هیئت دولت این کشور، این بار با حمل قابلمه و ماهیتابه و ضربه بر روی آنها اعتراض خود را به گوش دولت رساندند!
حرکت اعتراضی مردم فرانسه، چندی پیش و پس از سخنرانی تلویزیونی رئیس‌جمهوری امانوئل مکرون آغاز شد. معترضان در بیش از ۴۰۰ نقطه، در روبه‌روی سالن‌های اصلی شهر و خیابان‌های پاریس، مارسی، تولوز و استراسبورگ تجمع کردند.
در این تجمعات، معترضان به دلیل افزایش سن بازنشستگی، از طریق کوبیدن قابلمه و ماهیتابه در خیابان‌ها و معابر اصلی شهر، صدای اعتراض خود را به گوش دولت فرانسه رساندند. به نظر می‌رسد، این اقدام اعتراضی وزرا و سیاستمداران این کشور را مورد آزار و اذیت قرار داده است. معترضان به گفته خود، از طریق کوبیدن قابلمه و ماهیتابه، قصد دارند وزرای دولت را عصبی کنند و به این صورت، به دولت فرانسه اعتراض خود را انتقال دهند. این رفتار اگرچه به نظر برخی افراد، عجیب و غیرعادی به نظر می‌رسد، در فرانسه ریشه‌ای قدیمی دارد و به صدها سال قبل برمی‌گردد؛ زمانی که جمهوری‌خواهان این کشور می‌خواستند در سال ۱۸۳۰ شاه لوئی فیلیپ را برکنار کنند و برای ابراز مخالفت خود علیه دولت وقت، تجمعاتی را برگزار می‌کردند و همه با هم صدا بر روی قابلمه‌ها و ظروف آشپزخانه می‌کوبیدند. در واکنش به این شیوه اعتراضات، «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «این قابلمه‌ها نیستند که فرانسه را به جلو پیش می‌برند!»
نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد، به دلیل ناآرامی‌های اخیر در فرانسه، محبوبیت لوپن از مکرون فراتر رفته است. در یکی از این نظرسنجی‌ها که اوایل ماه آوریل برای تلویزیون بی‌اف‌ام انجام شد، لوپن ۵۵ درصد و مکرون ۴۵ درصد رأی دریافت کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات