بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۴۷۷۶۳

مرندی: هیچ گفت‌و‌گوی محرمانه‌ای با آمریکا صورت نگرفته است

«محمد مرندی» تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل در یک مصاحبه‌ هر گونه مذاکره مستقیم ایران با آمریکا را رد کرد.

مرندی: هیچ گفت‌و‌گوی محرمانه‌ای با آمریکا صورت نگرفته است

او به شبکه تلویزیونی العربی گفت که هیچ گفت‌و‌گوی محرمانه‌ای میان ایران و آمریکا وجود ندارد و مذاکرات میان دو کشور به شکل غیر مستقیم و از طریق طرف سوم مانند عمان یا سازمان ملل صورت می‌گیرد.

سید محمد مرندی همچنین تأکید کرد: «تمامی ارتباطات میان ایران و آمریکا به موضوع تبادل زندانیان و آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده از سوی آمریکا مربوط می‌شود».

در این رابطه «علی واعظ» مدیر پروژه ایران گروه بین‌المللی بحران روز گذشته (یکشنبه) در یک رشته توئیت درباره مطالب منتشر شده در خصوص توافق موقت بین ایران و آمریکا نوشت: به تازگی انتشار اخبار (بعضا نادرست یا نا دقیق) در مورد «توافق با ایران» یک سرگردانی در افکار عمومی ایجاد کرده. اما حقیقت ماجرا چیست؟ به صورت کلی در سه حوزه تحولاتی در جریان است: گفت‌وگوهای هسته‌ای/امنیتی، زندانیان دوتابعیتی و پرونده‌های پادمانی..

سیدمحمد مرندی در صفحه توئیترش با رد این پست توئیتری علی واعظ نوشت: از این رشته توئیت مشخص می‌شود که نویسنده نسبت به موضوع بی اطلاع است. همچنین می‌ شود نتیجه گرفت که ایشان دیگر عضو تیم آمریکا نیستند. تحلیل‌ های شخصی را نباید به عنوان خبر ارائه کرد.

به گزارش فارس، اخیرا برخی رسانه‌‌ها با انتشار اخباری مدعی شدند که ایران و آمریکا در خصوص رفع تحریم‌ها و محدودیت در غنی‌ سازی اورانیوم به توافق موقتی نزدیک شده‌اند. خبری که از سوی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز رد شد. از سوی دیگر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نیز در این خصوص اعلام کرد: هیچ توافق موقتی جایگزین برجام در دستور کار نیست.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۸ اردیبهشت ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و احیای برجام بیان کرد: گفت‌وگوهایی با طرف‌های برجام صورت گرفت و توافق‌های خوبی هم حاصل شد که طرفین می‌توانستند به مرحله جمع بندی مذاکرات و اجرای آن برگردند، اما طرف‌های مقابل و مشخصا دولت آمریکا در این زمینه تعلل‌هایی انجام دادند. هم اکنون گفت‌وگوها و تبادل پیام‌ها از طریق کانال‌های متنوع ارتباطی برقرار است. نفس استمرار گفت‌وگوها و پیام‌ها از طرق واسطه و طرف‌های موثر به این معناست که همه طرف‌ها از منظر فنی بازگشت طرف‌ها به توافق را امکان پذیر می‌دانند. امیدواریم اراده سیاسی به این امکان فنی ملحق شود و شاهد بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها مشخصا دولت آمریکا به روند اجرای برجام باشیم.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران نیز در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه در یک رشته توئیت نوشت: یک یادآوری مهم: آمریکا ۵ سال قبل با خروج از برجام ضربه مهلکی به حاکمیت قانون در سطح بین‌المللی وارد کرد. از آن زمان تاکنون، آمریکا نتوانسته است این اقدام خلاف خود را جبران کند.در حالی‌ که تدابیر جبرانی مشروع ایران در حوزه هسته‌ای ادامه دارد، از سرگیری اجرای کامل توافق که عنصر اساسی آن رفع موثر و پایدار تحریم‌ها باید باشد، در صورتی‌که طرف ناقض (و اتحادیه اروپا/تروئیکا) اراده سیاسی معتبری برای نهایی‌سازی مذاکرات نشان دهند، ممکن‌ خواهد شد.هیچ فرصتی دائمی نیست.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات