صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۴۷۹۸۹

ایران، چهارمین کشور سیل خیز دنیا/ ۹۰ میلیون هکتار در انتظار آبخیزداری

در شرایط کنونی آب و نحوه مدیریت آن برای کشور ما حکم طلا را دارد. با این تعبیر دولت و مردم باید برای هر قطره از آن برنامه ریزی کنند تا میزان اسراف آب به حداقل ممکن برسد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در شرایط کنونی آب و نحوه مدیریت آن برای کشور ما حکم طلا را دارد. با این تعبیر دولت و مردم باید برای هر قطره از آن برنامه ریزی کنند تا میزان اسراف آب به حداقل ممکن برسد. از طرفی باید از بارش باران و برف نیز برای ذخیره و استفاده بهینه بیشترین تمرکز نیز صورت بگیرد تا میزان سیل و خسارت های آن به کمترین برسد.

در شرایط کنونی در به روایت آمار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، ایران چهارمین کشور سیل‌خیز دنیاست. به‌گونه‌ای که در ۱۰ سال اخیر بیش از یک هزار و ۶۰۰ سیل رخ داده که هر کدام از آن‌ها میانگین 40 میلیارد تومان خسارت اقتصادی بر جای گذاشته است و جمع آن حدود 64هزار میلیارد تومان است.

در حالی که به باور کارشناسان، اگر طرح آبخیزداری که مصوب شده، اما همچنان کامل اجرایی نشده است، اجرا شود میزان آسیب ها و خسارت ها به حداقل خواهد رسید.

محمد فرامرز، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری پیش تر از اجرای عملیات آبخیزداری برای کاهش خسارت سیل گفته بود و عنوان کرد، از ۱۰ میلیون هکتاری که طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی در حوزه بحرانی سیل خیز قرار دارد و باید عملیات آبخیزداری انجام می‌شد، چیزی حدود ۲۴ درصد عملیاتی شده است.

باید گفت، از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون ۳۵ میلیون هکتار در کشور آبخیزداری انجام شده و ۹۰ میلیون هکتار دیگر نیز در انتظار آبخیزداری است که این موضوع به عنوان اولویت اصلی در کاهش خسارت های سیل در اولویت اجرایی برنامه‌های دولت قرار دارد.

فرسایش خاک، خسارت های ناشی از سیل، فرونشست زمین، خشکسالی و تغییر اقلیم ازجمله آثار اجرا نشدن کامل طرح های آبخیزداری عنوان می شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات