صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۴۸۰۵۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 31 خردادماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): سردار رشید اسلام، مالك اشتر زمان، چمران عزیز، مرد عمل و جهاد و شهادت، سرباز فداكار اسلام و انسانی در خط حاكمیت قرآن بود. جهاد او در خوزستان دنباله جهادش در كردستان و دنباله جهاد بزرگش در لبنان بود. در همه‌جا یك هدف و یك خط را تعقیب می‌كرد. مرحوم شهید چمران حقاً یك نمونه و مظهری بود از آن چیزی كه انسان دوست می‌دارد تربیت جوانان ما و دانشگاهیان ما به آن سمت حركت بكند... در دانشگاه پرورش انسان در تراز شهید چمران لازم است.(1360/4/5)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
نمایی از دیپلماسی عزتمندانه
سرعت و تنوع وقوع تحولات سیاسی سبب شده تا قدر و اهمیت برخی رويدادها آنگونه که انتظار می‌رود شناخته نشود و ماهیت واقعی حوادث و ابعاد گوناگون آنها آشکار نمی‌شود. برای مثال طی روزهای گذشته و در آستانه 30 خرداد دو اتفاق مهم در ارتباط با منافقان رخ داده است. ابتدا برگزاری تجمع سالیانه آنان در پاریس توسط پلیس فرانسه لغو شد. سپس در رخدادی دیگر پلیس آلبانی در چارچوب اجرای حکم دادگاه عالی مبارزه با تروریسم با حمله به مقر این تشکیلات برخی از وسایل الکترونیکی غیرمتعارف از جمله تعدادی پهپاد را ضبط کرد. در این‌ عملیات که علیه اقدامات تروریستی و سایبری منافقان انجام شد، نیروهای امنیتی در حین بازرسی با مقاومت و حمله تعدادی از اعضای این سازمان روبه‌رو شده و تعدای از منافقان کشته و مجروح شدند.
ممکن است درک اهمیت این واقعه برای نسلی که خیانت‌ها و جنایت‌های بی‌شمار سازمان تروریستی منافقان را ندیده است و کسانی که خبر ترور 17 هزار نفر از شهروندان را به دست عناصر سازمان منافقان در اوایل 60 نشنیده‌اند به خوبی صورت نگیرد که لازم است درس تاریخ بازگو شود. اما این دو رویداد همه ماجرا نیست؛ ظرف چند ماه گذشته و دقیق‌تر در طی مدتی که دولت سیزدهم استقرار یافته در عرصه سیاست خارجی سطح تازه‌ای از کنشگری در حوزه دیپلماسی و ارتباطات منطق‌های و جهانی رقم خورده است. شاید بتوان یکی از مهم‌ترین وجوه و خصلت‌های سیاست خارجی این مقطع را دیپلماسی عزتمندانه و منطبق بر منافع ملی نامید.
برقراری روابط با عربستان و تکرار آن در خصوص بحرین، آغاز مذاکرات ایران و مصر، تعمیق روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای حوزه شرق خاصه همسایگان، ارسال پیام و پیشنهاد از سوی آمریکا توسط سلطان عمان، ممانعت فرانسه از برگزاری تجمع سازمان منافقان، حمله پلیس آلبانی به مقر منافقان در شهر ساحلی دوروس و نظایر آن از جمله رخدادهایی است که هرگز نباید بی‌تفاوت از کنار آن گذشت. عجیب‌تر اما اینکه وزارت خارجه آمریکا طی یک بیانیه، سازمان مجاهدین خلق را یک جنبش معتبر مخالف که نماینده مردم ایران باشد، نمی‌داند و از این گروه حمایت نمی‌کند! نکته قابل تأمل این است که همه این اتفاقات زمانی رخ می‌دهد که موشک فراصوت فاتح آزمایش می‌شود و حتی سران گروه‌های مقاومت فلسطین در ایران هستند. یکی از معانی تحولات زمانه آن است که دولت کنونی از روابط بین‌الملل و تجربیات تلخ تاریخ عبرت گرفته و روی توانمندی‌ها و اقتدار ملی حساب باز کرده است و باور دارد که میدان و دیپلماسی در تعامل با یکدیگرند و بلکه میدان به مثابه پشتیبان دیپلماسی نقش‌آفرینی می‌کند.  
عزیز غضنفری
 
▼ گزارش روز
سامان اقتصادی نزدیکتر شد
بر اساس طرحی که سازمان امور مالیاتی ارائه داده است حساب‌های بانکی افراد به صورت شخصی و تجاری از هم تفکیک خواهند شد. براساس گزارش بانک مرکزی تاکنون 24 بانک از 30 بانک کشور به این طرح پیوسته‌اند و 6 بانک دیگر نیز تا پایان خردادماه به این طرح خواهند پیوست. به گفته مدیر نرم‌افزار بانک مرکزی تا کنون 178 هزار حساب شخصی شناسایی شده‌اند که فعالیت تجاری داشته‌اند و هیچگونه پرونده‌ای در سازمان امور مالیاتی نداشته‌اند. این طرح از چند جهت حائز اهمیت است:
1ـ اولین فایده این طرح جلوگیری از فرار مالیاتی است، برخی گزارش‌ها میزان فرار مالیاتی در کشور را 100 درصد تخمین زده‌اند که اجرای این طرح می‌تواند گامی مهم ساماندهی اخذ مالیات باشد. افزایش پایه مالیاتی یعنی پایداری بیشتر درآمدهای مالیاتی که منجر به اصلاح وضعیت و ساختار بودجه می‌شود. البته باید توجه داشت که اجرای طرح نباید باعث نگرانی فعالان اقتصادی خرد شود و این اطمینان به مردم داده شود که اخذ مالیات بر اساس قانون ابلاغی است و جای نگرانی ندارد.
2ـ تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری امکان کنترل تجارت زیرزمینی را فراهم می‌کند. در حال حاضر بخش قابل توجهی از بازار توسط فعالان غیررسمی بازار اداره می‌شود که مرتبط با واردکنندگان قاچاق کالا هستند. تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری می‌تواند نقش کلیدی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایفا کند.
3ـ تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی در ادامه با کنترل حساب خانوار و کنترل گردش پول قانونی، پول‌شویی در کشور را محدود کرده و مقدمات اجرای قانون جامع مبارزه با پول‌شویی در کشور را فراهم کند.
4ـ این طرح نیز مانند بسیاری از طرح‌های دیگر دارای نقاط قوت و ضعف است و نباید به دلیل سختی در اجرای این طرح و یا مقاومت‌هایی که صورت می‌گیرد و یا ضعف‌های احتمالی آن کنار گذاشت بلکه باید با جدیت در راستای بهینه‌سازی آن تلاش نمود. 
سخن پایانی؛ این اقدام بخشی از اصلاح ساختار اقتصادی کشور در حوزه مالیاتی است و کشور را به سامان اقتصادی نزدیک‌تر می‌کند. دولت سیزدهم تاکنون اقدامات بسیار مهمی را در این مسیر برداشته است که بخشی از آنها عبارتند از افزایش درآمدهای ترانزیتی، سامانه یکپارچه مجوزهای کسب‌وکار، راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا برای انتقال مبنای قیمت‌گذاری ارز به داخل کشور و... از طرف دیگر فرمایش رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) در مورد اینکه مشکلات اقتصادی در کشور رفع‌شدنی است از مسیر اصلاح ساختارها میسر است بنابراین اینگونه اقدامات دولت سیزدهم را باید بخشی از عمکرد دولت در راستای اصلاح ساختار اقتصادی کشور و همچنین عملیاتی ساختن فرمان رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) دانست. 
علی کارگر
 
 
▼ خبر ویژه
منافق هلاک شده کیست؟
در جریان حمله پلیس آلبانی به مقر اشرف 3، یکی از اعضای این گروه به نام «عبدالوهاب فرجی‌نژاد جهرمی» به هلاکت رسید. فرجی‌نژاد که در میان مجاهدین با نام مستعار «فرمانده افشین» و «علی مستشاری» شناخته می‌شد، از فرماندهان بخش نظامی در سال 1360 بود. مریم رجوی او را که به بیش از 60 ترور موفق مشهور بود، از برترین فرماندهان نظامی سازمان معرفی کرده بود. صمد نظری، یکی از بریده‌های سازمان، می‌نویسد: «حدود 35 نفر از سربازان در روز دوم خود را تسلیم نیروهای سازمان منافقان به فرماندهی فردی به نام افشین (عبدالوهاب فرجی) کردند. فرمانده به آنها دست‌بند و چشم‌بند زد و در گوشه‌ای جمع‌شان کرد. تعدادی از آنها به دلیل تشنگی مستمرا از نگهبانان تقاضای آب می‌کردند. یکی از فرمانده‌های دسته‌ها به فرمانده خود اطلاع داد که آنها آب می‌خواهند. فرمانده افشین با اشاره دست به دوتا از تیربارچی‌ها اشاره کرد و گفت: «به اسرا آب بدهید.» تیربارچی‌ها بی‌رحمانه تمامی اسرا را به رگبار بستند.»
 
 
▼ اخبار 
1ـ جنگ صهیونیست‌ها برای تعیین خاخام اعظم
انتخاب خاخام اعظم رژیم صهیونیستی برای یک دوره 10 ساله دیگر به جنگ قدرت بین احزاب حریدی و دینی این رژیم دامن زده و گسست سیاسی را تشدید کرده است. وزیران حزب تندرو «عوتسما یهودیت» و حزب حریدی «شاس» در آخرین نشست کابینه این رژیم با یکدیگر درباره تعویق «انتخابات تعیین خاخام اعظم» رژیم صهیونیستی درگیر شدند. ایتامار بن‌گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خطاب به نتانیاهو گفت: «حقه‌بازی کافی است. تا کی می‌خواهید لقمه را دور سرتان بچرخانید و مخفیانه معامله کنید!» بن‌گویر، آریه درعی رهبر حزب شاس را به دور زدن ائتلاف حاکم و زدوبند با ائتلاف مخالفان کابینه برای کنار گذاشتن لایحه جنجال‌آمیز تغییرات قضایی متهم کرد تا بتواند به کابینه برگردد. مخالفت با انحصارطلبی حزب حریدی شاس در انتخابات تعیین خاخام اعظم، به حزب حریدی «عوتسما یهودیت» محدود نشد و دیگر احزاب حریدی نیز با آن مخالفت کردند. صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی دو خاخام اعظم دارند که یکی از آنها رهبر مذهبی یهودیان اشکنازی (اروپایی) و دیگری رهبر مذهبی یهودیان سفاردی (آسیایی) است. انتخابات تعیین خاخام اعظم رژیم صهیونیستی هر 10 سال یکبار برگزار می‌شود. اسحاق یوسف اکنون خاخام اعظم یهودیان سفاردی است و پیش از وی نیز پدرش که مؤسسه حزب شاس نیز هست، خاخام اعظم بوده است. این صرفا نمایی کلی از جنگ قدرت در بین صهیونیست‌هاست که با آمدن نتانیاهو بر سر قدرت روز به روز گسترش یافته است.
 
2ـ تحلیل نشریه فرانسوی از تحولات دیپلماتیک ایران
هفته‌نامه معروف نوول ابزرواتور در تحلیلی به قلم «پییر ‌هاسکی» با عنوان «ایران؛ بازی بزرگ جدید منطقه»، به عادی‌‌سازی روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان، و مذاکرات تهران و واشنگتن و انگیزه آنها پرداخت و معتقد است: «که آمریکا در اثر آشوب پدید آمده در اثر جنگ اوکراین و به هم خوردن ائتلاف‌های قدیمی، مجبور به واگذاری امتیاز به ایران در مذاکرات شده است.» نوول ابزرواتور می‌نویسد: «مذاکرات با واسطه آمریکا با ایران، علاوه ‌بر مخالفت صریح رژیم صهیونیستی و نخست‌وزیر آن، واکنش تُند راست آمریکا را نیز برانگیخته است. آنها جو بایدن را متهم می‌کنند که می‌خواهد مسئله ایران را تا انتخابات سال آینده آمریکا به حاشیه براند، به ویژه آنکه توافق جدید با تهران به صورت عهدنامه انجام نخواهد شد و در نتیجه به رأی کنگره نیاز نخواهد داشت. این بازی جدید بسیار پیچیده که حول ایران در حال شکل‌گیری است، نتیجه تغییر کامل کل معادلات به خاطر جنگ اوکراین است. به عبارت دیگر، آشوب ناشی از این جنگ، کلیه ائتلاف‌ها و خط و مرزهای قدیمی را بر هم زده و از این پس هرکس منافع خود را بی‌اعتنا به ائتلاف‌های تاریخی هر جا که لازم باشد دنبال می‌کند.»
 
3ـ باید هسته‌ای شویم
کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: «در حال حاضر ما مشکلات را در حوزه تکنولوژیک رفع کرده‌ایم، در مالی هم تا اندازه‌ای می‌شود موانع را رفع کرد. اصلاحاتی هم باید در قوانین انجام شود. در حال حاضر برق انرژی‌های تجدیدپذیر را دولت با قیمت تشویقی خریداری می‌کند. نیروگاه‌های تجدیدپذیر به منظور بهره‌برداری از منابع طبیعی مثل باد و گرما ساخته می‌شوند، منتها تفاوت این نیروگاه‌ها با نیروگاه‌های هسته‌ای در این است که «بارپایه (BASE LOAD)» نیستند، یعنی نمی‌توانید روی آن حساب کنید. ممکن است نور خورشید نباشد یا باد کم شود، اما در مورد نیروگاه‌های اتمی اینگونه نیست و این نیروگاه‌ها پایدار هستند. برق تولیدی صنعت هسته‌ای هم پاک است و آلاینده ندارد. همین نیروگاه بوشهر سالانه مانع تولید 7/5 میلیون تن آلاینده می‌شود و در مجموع از ابتدای راه‌اندازی در سال 1390 تاکنون مانع انتشار 65/5 میلیون تن آلاینده در کشور شده است.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
نرخ رشد مشخص شد/ بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (با نفت و بدون نفت) و به قیمت‌های ثابت سال 1395 در سال 1401 به ترتیب به 15154 و 13882 هزار میلیارد ریال رسیده است که در مقایسه با رقم مشابه سال 1400 (14571 و 13461 هزار میلیارد ریال)، به ترتیب به میزان 4 و 3/5 درصد افزایش یافته است.
 
اصرار بر ریاست چریک پیر/ محسن آرمین، عضو جبهه اصلاحات با اشاره به تلاش اصلاح‌طلبان برای رسیدن به یک اجماع و انتخاب رئیس برای ائتلاف اصلاح‌طلبان گفت: «صحبت‌هایی که در مورد خودم، محسن هاشمی، رسولی و خانم منصوری برای ریاست جبهه مطرح ‌شده صحت ندارد. در جلسه جبهه اصلاحات تمام اعضا اصرار داشتند که آقای نبوی رئیس شود.»
 
براندازها تروریست می‌شوند/ شبکه سلطنت‌طلب ایران فردا اعلام کرد: «پس از برهم‌ خوردن ائتلاف میان مخالفان جمهوری اسلامی، تهدید به ترور یکدیگر در میان اپوزیسیون افزایش یافته است؛ این بلوا، نشان‌دهنده عدم بلوغ سیاسی است. حیات و ممات برخی احزاب تروریستی خودخوانده مانند کومله و پژاک در ترور و حذف فیزیکی افراد است!»
 
هواپیمای برجام زمین‌گیر شد/ شهبازی، معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی گفت: «بعد از برجام 3 فروند هواپیمای ایرباس وارد کشور شد که هواپیماهای مناسب هستند. همچنین 13 فروند هواپیمای ملخی وارد کشور شد که سازگار با شرایط اقلیمی کشور نیست. از این 13 هواپیما تعداد 10 عدد زمین‌گیر هستند!»
 
مرضی به نام تحریم/ ابوالفضل بازرگان (پژوهشگر حوزه روابط بین‌الملل) گفت: «ایران تنها چالشگر آمریکا بوده، وقتی نظم آمریکایی هم رو به افول می‌گذارد، ایران نسبت به دیگر کشورهای منطقه، ابزارهای قدرت خود را ارتقا داده است. آمریکا از هر 4 کشور جهان یکی از آنها را تحریم کرده است.»
 
گذرنامه عاشقی/ رئیس پلیس گذرنامه گفت: «قیمت گذرنامه اربعین تقریبا 20 تا 30 درصد مبلغ گذرنامه بین‌المللی خواهد بود و از ابتدای ماه محرم آغاز خواهد شد. پس از اعلام فراخوان مردم می‌توانند از طریق دفاتر پلیس+10 و سامانه پلیس من ثبت‌نام خود را انجام دهند.»
 
فرق عزت و خودفروشی/ در حالیکه مفلوکین مجاهدان خلق توسط دولت آلبانی در حال قلع و قمع هستند؛ مجاهدان انقلابی یمن پس از ۸ سال جنگ همه‌جانبه و محاصره؛ در سفر حج مورد استقبال سعودی‌ها قرار گرفتند. فرق خودفروشی و عزتمندی در اینجاست.
 
آمریکا پا پس کشید/ بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت: «به دنبال راهکارهای دیپلماتیک برای حفظ صلح در تنگه تایوان هستیم و از استقلال تایوان حمایت نمی‌کنیم.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات