صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۴۸۱۴۹

پس‌لرزه‌های برگزیت ادامه دارد

اقتصاددانان آلمانی می‌گویند برگزیت یک «فاجعه اقتصادی» برای روابط تجاری و سرمایه‌گذاری بین لندن و برلین بوده و به کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم آلمان و کاهش اهمیت بریتانیا به عنوان یک شریک تجاری منجر شده است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ حنیف غفاری

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif این روز‌ها اکثر موسسات اعتباری و اقتصادی در انگلیس و اروپا مشغول سنجش آثار و تبعات برگزیت و تاثیر آن بر معادلات اعتباری و امنیتی در اروپا هستند. اقتصاددانان آلمانی می‌گویند برگزیت یک «فاجعه اقتصادی» برای روابط تجاری و سرمایه‌گذاری بین لندن و برلین بوده و به کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم آلمان و کاهش اهمیت بریتانیا به عنوان یک شریک تجاری منجر شده است. بریتانیا در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ به خروج از اتحادیه اروپا رای داد و در آغاز سال ۲۰۲۱ از بازار واحد اتحادیه اروپا خارج شد. سال گذشته، ارزش صادرات کالا‌های آلمان به بریتانیا به ۷۳.۸ میلیارد یورو رسید که ۱۴.۱ درصد کمتر از سال ۲۰۱۶ بود.

در سال رفراندوم، بریتانیا سومین بازار مهم صادراتی آلمان بود، اما تا سال ۲۰۲۲ این کشور به رده هشتم سقوط کرد. از آن زمان تاکنون، براساس میزان صادرات و واردات ترکیبی، بریتانیا به عنوان یک شریک تجاری اهمیت بیشتری را از دست داده و از رتبه پنجم به رده یازدهم سقوط کرده است.

بر این اساس، متقابلاً حجم سرمایه‌گذاری مستقیم آلمان در بریتانیا نیز کاهش یافته است. میزان این سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۱، حدود ۱۴۰ میلیارد یورو بود که در مقایسه با سال ۲۰۱۶، ۱۶.۱ درصد کاهش داشته است. براساس گزارش اتاق صنعت و بازرگانی آلمان، در حال حاضر حدود دو هزار و ۱۶۳ شرکت آلمانی در بریتانیا فعال هستند که این میزان، ۵.۲ درصد کمتر از سال ۲۰۱۶ است.

در همین حال، بسیاری از شرکت‌های بریتانیایی در سال‌های اخیر در آلمان مستقر شده‌اند. سازمان تجارت و سرمایه‌گذاری آلمان (GTAI)، که به شرکت‌های بین‌المللی برای راه‌اندازی تجارت خود در آلمان کمک می‌کند، از زمان رای‌گیری برگزیت، بیش از هزار کسب و کار جدید از بریتانیا را به آلمان هدایت کرده است. پس از آمریکا و سوئیس، بریتانیایی‌ها بیشترین تقاضا برای فعالیت در آلمان را داشته‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات