صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۴۸۱۸۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 5 تیرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): شهادت امام باقر(علیه‌السلام) که یک شهادت دارای پیام بود؛ لذا خود امام باقر(ع) وصیت کرد که بعد از او تا ده سال در منا به مناسبت این رحلت، یادبود برپا شود. در میان ائمه ما این بی‌سابقه است، بی‌نظیر است. یاد امام باقر(ع)، یعنی یاد سر برآوردن حیات دوباره جریان اصیل اسلامی در مقابله با تحریف‌ها و مسخ‌هایی که انجام گرفته بود.(1388/9/4) *شهادت جانگداز امام محمدباقر(علیه‌السلام) را خدمت امام زمان(عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) و شیعیان‌ آن حضرت تسلیت می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
شهدا را روایت کنیم
«من یک خطابی بکنم به کسانی که اهل هنرند، اهل رسانه‌اند، اهل نگارشند، قلم به دستند، شاعرند، نقاشند، هنرمندند. این خاطره‌ها را با زبان هنر بایستی نگه دارند. البته کارهای خوبی در این سال‌های آخر اتفاق افتاده است، انجام گرفته است، خوب است این کتاب‌ها و بعضی از فیلم‌ها، بعضی از کارهای هنری که انجام گرفته با ارزش است باید سپاسگزاری کنیم اما نسبت به آنچه که باید اتفاق بیفتد کم است ما تعداد شهدای‌مان زیادند. هر کدام از اینها یک دنیایی هستند، هر کدام از اینها موضوع یک کار هنری باارزشند یا موضوع کار چند کار هنری؛ می‌شود فیلم ساخت، می‌شود کتاب نوشت، می‌شود نقاشی کرد درباره‌ اینها، اینها را معرفی کرد به نسل جوان. این وظیفه‌ ماست. شما همسران شهید، پدر شهید، مادر شهید، اگر مراجعه کردند و خواستند که شما مصاحبه کنید، امتناع نکنید.»
این بخشی از بیانات دیروز رهبر معظم انقلاب برای به تصویر کشیدن تاریخ دفاع مقدس و سیره شهدا بود. در دنیا هرکسی که قدمی در دفاع از خاک وطن برداشته باشد مورد تکریم قرار می‌گیرد. البته این تکریم در فضای مدرن امروز صرفا به معنای مزایا و برخی تسهیلات اقتصادی نیست بلکه فراتر از آن معرفی این فرد به جامعه به عنوان الگوی اجتماعی است. معرفی این افراد به عنوان الگوی اجتماعی علاوه بر اینکه می‌تواند تاریخ یک ملت را نسل به نسل و سینه به سینه منتقل کند موجب برخی آثار اجتماعی مانند حفظ هویت ملی و ارزشی آن ملت باشد.
این شاید یک خلأ بزرگی در ساختارهای آموزشی و فرهنگی باشد که جامعه ما از شهدای بزرگ این کشور چه شهدای قبل از انقلاب مانند میرزا کوچک‌خان و رئیسعلی دلواری و چه شهدای پس از انقلاب مانند شهید همت، باکری، خرازی، صیاد و... اطلاع کمی دارند. بر همین اساس یکی از تلاش‌های ساختار فرهنگی کشور باید فراهم کردن یک زیرساخت مناسب برای به تصویر کشیدن این رشادت‌ها و حماسه‌ها باشد. در اینجا دولت علاوه بر حمایت مالی و معنوی باید نقش تسهیل‌گر در ایده‌پردازی، تولید محتوا و... را نیز داشته باشد. بی‌شک لازمه سوق دادن جامعه به ارزش‌های والای شهادت و جهاد از بستر همین کمک‌ها و تسهیل‌گری‌ها رد می‌گذرد و نیاز امروز جامعه ماست.
خطری که جامعه ما را تهدید می‌کند این است که اگر تاریخ دفاع مقدس و فرهنگ شهادت به درستی و هنرمندانه روایت نشود در نسل‌های آینده با تعدد و تکثر سؤال‌ها و شبهاتی مواجه می‌شویم که اصل این فرهنگ و تاریخ را به تحریف و تشکیک خواهند سپرد.
 
 
▼ گزارش روز
گرای اشتباه با لیست سیاه FATF 
مجمع عمومی کارگروه اقدام مالی مشترک موسوم به FATF در روز جمعه گذشته برگزار گردید. از مهم‌ترین محورهای بیانیه‌ای که پس از پایان این نشست، عنوان شد این بود که جمهوری اسلامی ایران همچنان در لیست سیاه کارگروه باقی ماند. این موضوع بلافاصله با واکنش برخی مسئولان در دولت گذشته و همچنین رسانه‌های داخل کشور قرار گرفت. به گونه‌ای که از روی عمد و یا شاید از روی اشتباه به نحوی خبرسازی کردند که ایران در لیست سیاه FATF قرار گرفته است.
این در حالیست که ایران پس از خروج آمریکا از برجام، و از اسفند سال 1398 از وضعیت تعلیق خارج و به لیست سیاه بازگشت بود. در واقع از آن زمان تاکنون تغییری در وضعیت ایران رخ نداده است. نحوه واکنش برخی مسئولان دولت سابق و رسانه‌های خاص، به گونه‌ای بود که نوعی هیجان کاذب در بازار حاصل کرد و برای مقطعی کوتاه انتظارات تورمی را بالا برد. این موضوع همزمان با تحولات روسیه منجر به ایجاد التهاب در بازار و افزایش دلار آزاد گردید.
1ـ لازم به ذکر است که که در دو سال گذشته با جهت‌گیری درستی که دولت داشته، بدون برجام و FATF محدودیت‌های مربوط به مبادلات تجاری و بانکی، به حداقل اثرگذاری خود رسیده است و گواه این موضوع نیز افزایش فروش نفت و مبادلات تجاری کشور است. در واقع در دو سال اخیر، تجارت خارجی کشور تسهیل و درآمد ارزی کشور رشد چشمگیری پیدا کرده است. 2ـ موضوع مورد تعجب اینجاست که وارونه جلوه دادن چنین اخبار بدیهی از سوی مسئولانی شکل می‌گیرد که در گذشته علی‌رغم داشتن اختیارات و امکانات لازم نتوانستند انتفاع اقتصادی مردم ایران را در برجام حاصل کنند و همزمان معیشت مردم را به صورت مطلق، شرطی به توافق هسته‌ای نمودند و امروزه با فرار به جلو نقش خود را در یک دهه عقب‌ماندگی اقتصادی نادیده می‌انگارند. گویا نه همین افراد بودند که مانع از وابسته شدن برجام به اجرای کنوانسیون‌ها نشدند. 3ـ متأسفانه عده‌ای در کشور با نادیده گرفتن همکاری‌های ایران با کارگروه اقدام مالی، به دنبال اهداف حزبی هستند. این در حالی است که رویکرد کارگروه نسبت به ایران کاملا سیاسی است و نه فنی و تحت تأثیر تحولات توافق هسته‌ای و رویکردهای کاخ سفید قرار دارد. چرا که با وجود اجرای 39 توصیه از 41 توصیه، همچنان هیچ تغییری در وضعیت ایران شکل نگرفته است. 4ـ واقعیت دیگر آن است که کارکرد اصلی کارگروه FATF در ایران، ایجاد شفافیت در مسیرهای دور زدن تحریم‌هاست. استدلال اصلی منتقدین نیز این می‌باشد که چرا باید توصیه‌هایی را اجرا کنیم که با پذیرش تعهدات مضاعف، هم راه‌های دور زدن تحریم‌ها افشا شود و هم تضمینی برای بهبود روابط بانکی نباشد. چرا که خود کارگروه در بیانیه مختلف ادعا کرده، که اجرای همه توصیه‌ها از ایران نیز نمی‌تواند تضمین‌دهنده خروج ایران از لیست سیاه کارگروه باشد.
نکته راهبردی؛ اگرچه حل‌وفصل اختلافات با کارگروه اقدام مالی، مهم بوده و باید برای بهبود روابط بانکی، راه حلی میانه با آن کارگروه پیدا کرد، اما تا زمانی که نگاه این کارگروه نسبت به ایران یک نگاه سیاسی است، نبابد این موضوع در اولویت قرار گیرد. اولویت اصلی، که همه اقتصاددانان بر آن تأکید دارند این است که حلقه مفقوده اقتصاد، تولید است و نه کنوانسیون‌های بین‌المللی. در واقع تورمی که در اقتصاد شاهد هستیم ریشه در بخش عرضه (تولید) دارد و این مهم باید درمان شود. در این بین همه جریانات و مسئولان سابق و امروز باید برای عبور از مشکلات اقتصادی و ایجاد آرامش در بازار کمک کنند.    
علی محمدی
 
 
▼ اخبار 
1ـ کاهش محبوبیت بی‌بی
نتایج تازه‌ترین نظرسنجی توسط رسانه‌های رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که محبوبیت بنیامین نتانیاهو و احزاب ائتلافی کابینه وی همچنان در حال کاهش است و بنی گانتس وزیر جنگ اسبق این رژیم از موقعیت بهتری برای احراز مقام نخست‌وزیری برخوردار است. این نظرسنجی نشان می‌دهد که حزب لیکود 27 کرسی، فهرست «صهیونیسم مذهبی» به رهبری بزالل اسموتریچ وزیر تندرو و افراطی کنونی کابینه نتانیاهو و حزب «عتسماه یهودیت» [قدرت یهود] به رهبری ایتامار بن گویر، وزیر «امنیت داخلی» رژیم صهیونیستی 10 کرسی، حزب شاس به رهبری «آریه درعی» از احزاب کنونی ائتلافی با حزب لیکود و دولت کنونی رژیم صهیونیستی که از احزاب حریدی به شمار می‌رود نیز 10 کرسی و احزاب اتحاد یهودیت توراتی (یهدوت هتوراه) ائتلافی از دو حزب سنت‌گرای یهودی آگودات رژیم صهیونیستی و دگل تورات به رهبری «اسحاق گلدکنوف» و «موشه گافنی» هفت کرسی به دست خواهند آورد. این در حالی است که احزاب اپوزیسیون نیز 66 کرسی را از مجموع 120 کرسی کنست به خود اختصاص خواهند داد و می‌توانند بدون کمک گرفتن از احزاب راست‌گرا، کابینه را تشکیل دهند.
 
2ـ بالن‌هایی که بایدن از آنها می‌ترسد!
طی روزهای اخیر در پی اظهارات تند بایدن علیه شی جین‌پینگ، تقابل واشینگتن و پکن بار دیگر شدت گرفته است. نکته قابل تأمل، اظهارات بایدن درباره بالن‌های چینی و ادعای کنترل آنهاست، ادعایی که حتی نزدیک‌ترین افراد به او نیز در عالم واقعیت به آن باور ندارند. کارشناسان آمریکایی معتقدند؛ مسیر حرکت بالن نشان می‌دهد که به احتمال زیاد هدف آن جمع‌آوری اطلاعات امنیتی بوده، چرا که بر فراز سایت‌ها و مراکز حساس و اتمی عبور کرده است. قطعا این مسئله در انتخابات 2024 تبدیل به یکی از موضوعات جنجالی میان نامزدهای نهایی خواهد شد. از آن ‌سو؛ سخنان بایدن نشان می‌دهد که پرونده بالن‌های چینی، هنوز در حوزه امنیتی و پنهان، محل اصلی مناقشه میان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه است و خصوصا در رقابت‌های انتخاباتی شاهد طرح جدی‌تر آن خواهیم بود. در چنین شرایطی پکن تلاش کرده فشارهای همه‌جانبه واشینگتن در شرق آسیا را با کشاندن دامنه نبرد امنیتی به داخل خاک آمریکا پاسخ دهد.
 
3ـ اقدامات گسترده قضایی علیه منافقان
رئیس ستاد هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی گفت: «اقدامات گسترده قضایی علیه منافقان انجام داده‌ایم.» غریب‌آبادی با اشاره به سوابق این گروه تروریستی گفت: «منافقان گروهک تروریستی است که دست از خوی تروریستی خود برنداشته است؛ کشورهایی که میزبان منافقان هستند باید پاسخگوی باشند که چرا از این جانی‌ها که 17 هزار ایرانی را به قتل رسانده‌اند، حمایت و میزبانی می‌کنند. این کشورها باید منافقان را از کشور خود اخراج کنند، حتی به پیشگاه عدالت معرفی کنند. ما به اقدامات قضایی خود ادامه خواهیم داد. هیچ تروریستی وابسته به هر گروه تروریستی که باشد نباید هیچ جا در امان باشد.» هفته قبل پلیس آلبانی وارد کمپ تروریست‌های اشرف3 شده و اقدام به بازرسی و جمع‌آوری وسایل و تجهیزات موجود در این کمپ کرد. در این حرکت پلیس آلبانی یک نفر از نیروهای منافقان کشته شده و تعدادی از آنها زخمی گردیدند.
 
4ـ نام خلیج‌فارس را درست بگویید
وزارت خارجه فرانسه در توئیتی برای نماینده جدید اتحادیه اروپا در خلیج‌فارس آرزوی موفقیت کرده و ایران را منبع بی‌ثباتی‌ منطقه نامیده و به‌ جای خلیج‌فارس از کلمه «خلیج» استفاده کرده است. کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به فرانسه گفته است: «اگر منظورتان خلیج‌فارس است، نام درست آن را به‌ کار ببرید. فرانسه کیلومترها با خلیج‌فارس فاصله دارد و باید به‌ جای اتهام‌زنی به‌ ایران، از اظهارات مداخله‌جویانه پرهیز کند.»
 
▼ اخبار کوتاه
ادعای پهپادی کویتی‌ها/ نشریه الجریده کویت در خبری مدعی شد: «چین به دنبال خرید 30 هزار پهپاد از ایران است و همچنین 35 کشور جهان برای سفارش پهپادهای ایرانی ابراز تمایل کرده‌اند.» الجریده مدعی شده است: «تهران همچنین در حال بررسی درخواست پکن برای خرید قایق‌های تندرو بدون سرنشین ایرانی است که از جمله سلاح‌های راهبردی هستند که ایران آنها را یک غافلگیری در انواع حملات احتمالی می‌داند.»
 
ایران حامی حقیقی فلسطین/ اکرم عطاالله نویسنده و روزنامه‌نگار در شبکه الحوار گفت: «این فرصتی برای کشورهای عربی است که می‌گویند ایران با سرمایه‌گذاری بر آرمان فلسطین دارای نفوذی در منطقه است؛ هر که به فلسطین نزدیک شده حتی عرب‌ها جایگاه‌شان در منطقه تقویت می‌شود و این عرصه رقابت است! شما هم مثل ایران حامی فلسطین باشید تا قوی شوید!»
 
چرایی حمله پلیس آلبانی به منافقان/ طاها طاهری، پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: «در رصد پلیس آلبانی و کشورهای غربی، اطلاعاتی از منافقان به دست آمده که نشان می‌دهد اعضای این فرقه، کشورشان را مرکز اقدامات سایبری خود برای ایجاد خشونت در ایران قرار داده‌اند و این برای دولت آلبانی سخت بود که خاکش، مرکز عملیات جنگی علیه یک کشور دیگر باشد.»
 
پایان توهم دیوسازی/ دکتر حسن مرهج تحلیلگر سیاسی در پاسخ به اظهارات ضد ایرانی کارشناس آمریکایی گفت: «ایران ثابت کرده کشورهای خلیج‌فارس می‌توانند به آن اعتماد کنند نه به آمریکا؛ آمریکا حامی تروریست است و توهم دیوسازی از ایران برای ترساندن و دوشیدن کشورها و خوردن ثروت آنها به پایان رسیده است.»
 
ایران برنده جنگ کفتارها/ ایلخانی‌زاده، معاون گروهک تروریستی کومله گفت: «ما در بین خودمان هم اپوزیسیون داریم! درگیری مسلحانه احزاب کُرد با یکدیگر تأثير منفی در بین احزاب سیاسی و اپوزیسیون گذاشته است. با کمال تأسف باید بگویم که برنده اصلی جمهوری اسلامی ایران است!»
 
رد تناسبی شدن انتخابات در فیلتر مجمع تشخیص/ هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام در جلسه‌ای تناسبی شدن انتخابات مجلس در تهران را مغایر با برخی سیاست‌های کلی و دارای ابهام دانست.
 
 رئیس جدید شورای اصلاح‌طلبان/ حسن رسولی، عضو جبهه اصلاحات گفت: «در جلسه امروز جبهه آذر منصوری دبیرکل شد. بهزاد نبوی گزینه اصلی بود اما هرچه اصرار کردیم قبول نکرد.»
 
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
50002452424
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات