صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۴۸۶۶۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ادعا‌های دروغ شیطان اکبر را افشا کنیم. شیطان اکبر آمریکا است؛ این‌ها ادعا‌های دروغی دارند؛ این ادعا‌ها باید افشا بشود. یکی از این ادعا‌ها مسئله حقوق بشر است. ضد حقوق بشرند و از حقوق بشر دم می‌زنند و مدام نام حقوق بشر را می‌آورند و آن را مطرح می‌کنند، در حالیکه کار‌هایی که این‌ها می‌کنند ضد حقوق بشر است. (۱۳۹۶/۱۰/۲۰)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز

چرا حال دلمان خوش نیست؟

مهمونی ده کیلومتری در تهران و سراسر کشور، احداث کلان بیمارستان غدیر، رفع مشکلات عمده مردم در سفرهای استانی رئیس جمهور همچون مشکل آب در سفر به کرمان، وضعیت تجاری کشور و ده ها خبر خوب دیگر می‌توانند کانون های امید بخشی در جامعه باشند. اما این خبرهای خوب در سایه هیاهوی رسانه ای و جوسازی های منفی پنهان می ماند و آنچه بر پیگیری جامعه وارد می‌شود، تازیانه هایی است که  از بازخورد چند موضوع حاشیه ای گرفته شده است.کار دشمن، دشمنی است، اما آنچه مهم است اینکه چرا دولت زبان گویا و پیوست رسانه ای در مواجهه با کنش های اجتماعی و عملکردهایش ندارد.اگر می خواهیم آسیب شناسی دقیق تری در این زمینه داشته باشیم، کارآمدی دولت هنگامی بستر ساز امید می شود که بتواند در دو حوزه امنیت روانی و اعتماد عمومی موفق عمل کند.

در باب مولفه اول، جامعه ای که امنیت روانی در آن  برقرار نباشد، نمی تواند به آینده امید داشته باشد. در واقع در بستر امنیت روانی جامعه است که زمینه های رشد و پیشرفت و توسعه در ابعاد عمومی و خصوصی فراهم می شود. این موضوع چنان اهمیت دارد که رهبری، چندین بار در بین کارکنان قوه قضائیه و حتی دولتی ها و مجلس، آنرا مطرح نموده اند. اینکه در فضای مجازی هیچ کسی حق ندارد با اطلاعات و موضع گیری های نادرست، روان جامعه را به مخاطره بندازد.

درباره مولفه دوم می توان گفت امید بدون برخورداری جامعه از اعتماداجتماعی اصولا امکان تحقق نمی یابد. اعتماد به اجزای حاکمیت و به قانون گذاران، در بستر  اعتماد اجتماعی است که شکل می گیرد و جامعه با حکمرانان همسو می شود و می پذیرد و اجرا می کند. لذا توجه به اعتماد اجتماعی از مسیر ارتقای سرمایه های اجتماعی در عرصه حکمرانی یکی از مولفه های اجتناب ناپذیر امیدآفرینی است که در سایه شفافیت و اعتماد به مردم و مردم محوری و گفتگو با آنان و  پذیرش اشتباهات و داشتن پیوست های فرهنگی و رسانه ای میسر است.

امید در جامعه  یک نقطه کانونی است که در ساحت عمل و احساس تحقق می یابد و حال جامعه را خوب می کند. عمل را حکمران شکل می دهد و احساس را رسانه. بی توجهی به ساحت احساس  می تواند هر دستاوردهای را از بین ببرد  و همه ظرفیت های دولت را به حاشیه ببرد و سرمایه اجتماعی نظام را نابود سازد. از این جهت است که به فرمایش رهبری شکست جریان تحریف می تواند زمینه ساز شکست تحریم‌ها باشد.

علی محمدی

▼ گزارش روز
از حمایت تا جنایت؟!

«مهمات اوکراینی ها در حال تمام  شدن است» این توجیه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای ارسال بمب های خوشه ای به کی یف به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی جدید 800 میلیون دلاری بود که جنگ روسیه و اوکراین را به فصل جدیدی از درگیری ها وارد خواهد کرد.

این اقدام آمریکا با واکنش‌های دیگر کشورها همراه شده است. «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان جمعه (هفتم ژوئیه) گفت برلین با ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین مخالف است. آلمان  به معاهده منع بمب‌های خوشه‌ای پایبند است و این نوع سلاح را در اختیار اوکراین قرار نخواهد داد.

اسپانیا و اتریش نیز به جمع کشورهای مخالف با ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین پیوسته اند و نسبت به تبعات آن برای غیرنظامیان هشدار داده اند. وزیر دفاع اسپانیا روز شنبه اعلام کرد که بمب‌های خوشه‌ای نباید برای کمک به اوکراین ارسال شود.«مارگاریتا روبلس» وزیر دفاع اسپانیا به خبرنگاران در جریان یک تجمع پیش از انتخابات ملی این کشور گفت که مادرید مبتنی بر تعهد محکمی که به اوکراین دارد، پایبندی سختی هم به این مسئله دارد که برخی تسلیحات و بمب‌ها نمی‌تواند تحت هیچ شرایطی ارسال شود.

علاوه بر مخالفت بسیاری  از کشورها ، سازمان‌های حقوق بشری نیز  با چنین اقدامی مخالف هستند این مخالفت بصورت علنی اعلام گردیده است به گونه ای که صلیب سرخ بین‌المللی تاکید کرده است   بمب‌های خوشه‌ای می‌تواند باعث ایجاد تلفات قابل‌توجهی در میان غیرنظامیان شود و این چیزی است که می‌توان از آن جلوگیری کرد.سازمان عفو بین‌الملل نیز هشدارداده است که اجازه استفاده از این بمب‌ها فقط یک نتیجه دارد آن هم کشتار بیشتر غیرنظامیان.مخالفت با اقدام آمریکا دبیرکل سازمان ملل را  نیز بی نصیب نکرده است ؛  فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد، دبیر کل سازمان ملل با استفاده از بمب های خوشه ای در میدان جنگ بشدت مخالف است.فرحان حق تصریح کرد دبیرکل سازمان ملل از کنوانسیون بمب های خوشه ای که حدود ۱۵ سال پیش به تصویب رسید حمایت می کند و او می خواهد کشورها از اصول این کنوانسیون پیروی کنند.

به نظر می رسد این تصمیم آمریکا برای ارسال بمب های خوشه ای به کی یف را باید ناظر به 4 محور تحلیلی زیر دانست:

تصمیم آمریکا به ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین، گویای عزم واشنگتن در استمرار و پیچیده‌تر کردن جنگ اوکراین است؛ از دلایل ارسال این مهمات مرگبار این است که اوکراین در ضدحملاتش علیه روسیه ناکام بوده و این اقدام واشنگتن بیش از پیش استیصال غرب را در برابر روسیه نشان می دهد به عبارتی این اقدام از سر درماندگی است و ضعف پشت پرده شکست ضد حمله اوکراین را نشان می‌دهد؛

بحران اوکراین و تشدید آن برای کشورهای غربی به عنوان فرصتی برای صدور تسلیحات و جنگ‌افزارهای خود به ارزش ده‌ها میلیارد دلار تلقی گردیده است  و حمایت از اوکراین بهانه ای بیش نیست. موافقت بایدن با ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین درحالی است که دولت آمریکا قبلاً با ادعای استفاده روسیه از این تسلیحات، مسکو را محکوم کرده بود. سودآوری کارتل های تسلیحاتی در زمان جنگ اوکراین مویدی بر این صحبت است.

 سخنگوی کاخ سفید آن زمان درباره ادعاهایی مبنی بر استفاده روسیه از بمب های خوشه ای گفته بود  «این یک " جنایت جنگی" است.» در چنین شرایطی موافقت بایدن با ارسال این بمب ها به اوکراین نشان دهنده رفتار دوگانه آمریکا است زیرا اجازه استفاده از این نوع سلاح را که بیش از 120 کشور جهان آن را ممنوع کرده اند، به اوکراین داده است.

حسين عباسيان

 
▼ اخبار 

1ـ ادعایی برای ماندن در سوریه

دو روز پیش رسانه‌های تروریست‌های القاعده در شمال سوریه گزارش دادند که یک دستگاه موتورسیکلت در این منطقه هدف موشک پهپادهای امریکایی قرار گرفته است. حالا فرماندهی مرکزی آمریکا مدعی شد که اسامه المهاجر، یکی از سرکردگان داعش در شرق سوریه در حمله نیروهای آمریکایی کشته شده است. به گزارش وب‌سایت رسمی سنتکام (ستاد تروریستی فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه)، ژنرال مایکل اریک کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا گفت «ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که به شکست داعش در سراسر منطقه متعهد هستیم. داعش نه تنها برای منطقه بلکه فراتر از آن تهدیدی به‌شمار می‌رود. هنوز مشخص نیست که آیا این حمله تلفات غیر از سرکرده غیرعراقی داعش هم به همراه داشته است یا خیر.» در طول روزهای گذشته پهپادهای شناسایی و رزمی امریکا به صورت گسترده در شمال، شرق و حتی مناطق شمال غربی سوریه اقدام به گشتزنی هوایی کرده‌ و در یک نوبت با جنگنده‌های روس هم مواجه شدند. همزمان با تلاش امریکا برای توجیه حضور غیرقانونی خود در سوریه، احتمال تشدید این دست اقدامات می‌رود و کاخ سفید یکی یکی مهره‌های خود را برای حفظ موقعیت نابود می‌کند.

 

2ـ چادرهای حزب‌الله، لکه ننگ اسرائیل

این روزها چادر زدن حزب الله لبنان در بخشی از مرز با سرزمین های اشغالی موجب سردرگمی صهیونیست ها شده است.  تال لیف رام تحلیلگر معاریو نوشت تهدیدِ حمله به کاریش، تحریک ارتش در مرز، ایجاد پاسگاه نگهبانی در امتداد مرز، عملیات مجدو، نصب چادر در ارتفاعات دوف، شلیک هشدار دهنده راکت ضد تانک و اعلان حزب‌الله مبنی بر حاکمیت لبنان بر الغجر همه اینها گام‌هایی برای ارسال پیام هشدار است. کانال صهیونیستی کان هم به این موضوع اشاره کرده و می گوید «اسرائیل در تلاش برای ایجاد بازدارندگی در برابر جنین است اما این حزب‌الله است که در برابر ما بازدارندگی ایجاد کرده‌است. چادرهای نصب شده در شمال ننگی بر بازدارندگی اسرائیلی است و کابینه امنیتی در مورد اقدامات حزب‌الله حتی تشکیل جلسه هم نمی‌دهد. » این موضوع از دید منتقدین صهیونیست هم مغفول نماند. یارون ابراهام تحلیلگر سیاسی کانال 12 اسرائیل در تحلیلی نسبت به چادرهای حزب الله نوشت «در سطح سیاسی در اسرائیل تا آنجایی که ممکن است تلاش کرده‌اند از رویارویی ولو اندک با حزب الله خودداری کنند و به نظر می‌رسد دلایل آن مشخص باشد. رویارویی در شمال با آنچه اسرائیلی‌ها در جبهه‌های دیگر می‌شناسند کاملا متفاوت است و به قول نفتالی بنت چنین درگیری خواب را از اسرائیلی‌ها می‌گیرد.»

3ـ چرخی که نمی چرخد

 درحالی‌که به اعتقاد کارشناسان، صنعت تایر و لاستیک ایران بلحاظ کیفیت، در رده برترین تولیدکنندگان جهانی و منطقه‌ای است، اما سیاستگذاری غلط تجاری، معضل قیمت‌گذاری، فقدان چشم‌انداز صادراتی و عدم برنامه‌ریزی برای تولید صادرات‌محور در این صنعت باعث شده این صنعت نتواند نقشی در صادرات بازی کند. آمارها نشان می‌دهد درحالی‌که طی سال گذشته کل صادرات صنعت تایر ایران فقط ۲۲/۲ میلیون دلار بوده، این میزان در کشور ترکیه طی سال گذشته میلادی به ۱ میلیارد و ۷۶۷ میلیون دلار یعنی ۸۰ برابر صادرات کشورمان رسیده است. قابل ذکر است اگرچه در سال‌های اخیر و پس از تشدید تحریم‌ها، صادرات تایر و لاستیک ایران با محدودیت‌های زیادی ازجمله ممنوعیت صادرات بسیاری از ردیف‌ها روبرو شد، اما مقایسه صادرات تایر ایران و ترکیه از سال ۲۰۱۲ تاکنون نشان می‌دهد حتی در سال‌هایی که محدودیتی برای صادرات وجود نداشته، صادرات تایر ترکیه ۵۰ تا ۶۰ برابر صادرات کشورمان بوده است.

 
▼ اخبار کوتاه
مهمونی ۱۰ کیلومتری ترند شد/ هشتگ #مهمونی_ده_کیلومتری در فاصله زمانی کوتاهی در توییتر فارسی ترند شد.بیشتر این توییت‌ها مربوط به اتفاقات جالبی است که در جریان بزرگ‌ترین جشن غدیر تاریخ برای کاربران توئیتر رخ داده است.

به دنبال جنگ آخرالزمانی/ مدودف معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت « جو خواب‌آلود به دنبال یک نبرد آخرالزمانی است. موافقت بایدن با ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین جهان را به پرتگاه خطرناکی هدایت می‌کند. شاید بایدن فرتوت که پایش بر لب گور است، در خیال‌پردازی‌های جنون‌آمیز خود به سادگی تصمیم گرفته است که نیمی از بشریت را همراه خود راهی دیار باقی کند.»

جو هم ناراحت شد/ بایدن با اشاره به افراطی بودن دولت نتانیاهو گفت «این افراطی ترین دولت از زمان گلدا مایر است. نمیگوئیم که مشکلات در کرانه باختری همش تقصیر اسرائیل هست اما وزرای راستگرای کابینه نتانیاهو که بدنبال توسعه شهرک سازی های هستند، بخش مهمی از مشکل هستند.با اسرائیلیها صحبت کردیم و انتظار دارم نتانیاهو به حرکت در مسیر اعتدال ادامه بدهد.»

اصلاحات خاتمی را دور زد/ پیرموذن عضو جبهۀ اصلاحات گفت «گزینۀ خاتمی برای جبهۀ اصلاحات، مولاوردی بود. دلیل اینکه فضای جبهه به‌سمت انتخاب یک زن به ریاست پیش رفته این است که بتوانیم آرای قشر خاکستری و برخی زنان را جذب کنیم. با توجه به اینکه آذر منصوری محکومیت قضایی دارد عقل و اصلاح‌طلبی ایجاب می‌کند شخصی که احساس کند حضورش ضررآفرین است و باعث تعامل‌نداشتنِ جبهۀ اصلاحات با دیگر نهادها می‌شود کرسی ریاست را تحویل گزینۀ خاتمی یعنی مولاوردی بدهد.»

ظرفیت‌های سفید قاره سیاه/ در آستانه نخستین سفر یک رئیس جمهور ایرانی به قاره آفریقا پس از ۱۱ سال هستیم؛  قاره‌ای با ۵۴ کشور و مساحت تقریبی ۳۱ میلیون کیلومتر مربع که معادل ۲۴ درصد از سطح زمین و مساحتی معادل سه برابر اروپا است. با وجود این پتانسیل تعداد سفارت های ترکیه در آفریقا 43 سفارت و تعداد سفارت های ایران در آفریقا 18 سفارت است که نشان از کم توجهی ایران به ظرفیت های قاره آفریقاست.

پتانسیل بالای گردشگران منطقه‌ای / شورای جهانی گردشگری گزارش داد ۵۵٪ گردشگران خارجی سال ۲۰۲۲ در ایران عراقی بودند، ۶/۲ میلیارد دلار هم درآمد ایران از توریست های خارجی بود. براساس آمارها، هر توریست عرب و عراقی به طور متوسط بیش از گردشگر خارجی دیگر کشورها در ایران پول هزینه می کنند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات