صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۴۸۵۷۸

مکرون تضعیف شده است

تحولات و اعتراضات داخلی در فرانسه که بر اثر رفتار خشونت‌آمیز پلیس با مهاجران اتفاق افتاد، از ابعاد گوناگونی قابل بررسی و ارزیابی است.
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی

تحولات و اعتراضات داخلی در فرانسه که بر اثر رفتار خشونت‌آمیز پلیس با مهاجران اتفاق افتاد، از ابعاد گوناگونی قابل بررسی و ارزیابی است. یکی از مهم‌ترین ابعاد آن، وجود خشونت سیستماتیک در رفتار پلیس است؛ موضوعی که خود به خود به وجود نژادپرستی سیستماتیک در درون دولت فرانسه اعتراف می‌کند. از طرف دیگر وجود این اندازه از اعتراض‌ها در فرانسه باعث کاهش محبوبیت دولت مکرون نیز شده است. این موضوع نشان می‌دهد که باید تضعیف جایگاه مکرون را نیز در نظر گرفت. روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌تایمز» در تحلیلی به بحران اخیر فرانسه در پی قتل نوجوان 17 ساله به دست مأمور پلیس این کشور اشاره کرد و نوشت: «بحران قتل نوجوان فرانسوی، «امانوئل مکرون» را تضعیف کرده است.» در مقدمه این گزارش به ضعف مدیریتی مکرون اشاره شده و آمده است: «حتی در شرایط معمولی نیز امانوئل مکرون برای اداره فرانسه به کمک متحدان خود نیاز دارد.» این روزنامه ادامه می‌دهد: «رئیس‌جمهور فرانسه برای انجام امور با راست سنتی همکاری کرده است و چپ میانه به او در دستیابی به امور دیگر کمک کرده است. چالش فعلی فرانسه بزرگ‌تر از هر چالشی است که در بیش از ۲ دهه، یک رئیس‌جمهور فرانسوی با آن مواجه بوده است.» واشنگتن‌تایمز در این باره نوشت: «مکرون باید سیاستمداران سراسر مجمع ملی فرانسه را متقاعد کند، حتی درباره پروژه‌های داخلی کوچک نیز از او حمایت کنند.» این گزارش سپس به ناآرامی‌های اخیر فرانسه اشاره کرد و نوشت: «در حال حاضر اداره کشوری که از قبل نیز قطبی شده است، تقریباً برای مکرون غیرممکن شده است؛ زیرا یک افسر پلیس حومه شهر، یک مرسدس بنز زردرنگ را متوقف و به سینه راننده 17 ساله آن شلیک مرگباری کرده است و شش روز آشوب را در سراسر کشور به راه انداخته است.»

حال این سوال مطرح می‌شود که دولت مکرون آیا توان نقش‌آفرینی در تحولات گوناگون بین‌المللی را خواهد داشت؟ آیا دولت فرانسه می‌تواند در بحران اوکراین، کنار آمریکا اقدام به تقویت دولت اوکراین در مقابل روسیه کند؟

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات