صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۴۸۴۲۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 11 تیرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امیرالمؤمنین(علیه ‌الصلاه ‌والسلام) در صفین یک خطبه‌ای برای اصحاب خودشان می‌خوانند و آنجا شرح می‌دهند حادثه‌ غدیر را و می‌گویند پیغمبر این‌جور گفت و این‌ جور ایستاد و مانند اینها، بعد گفت: «قُم یا عَلی‌»، علی جان بلند شو؛ من بلند شدم، دست من را گرفت و گفت: که خدا ولی ما است، من را ولی شما قرار داده و هر کسی که من ولی او و مولای او هستم، این علی مولای او است.(1400/5/6)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز
فرصتی که باید غنیمت شمرد
کاش آخر سال مجبور نباشیم این جمله آشنا را که «متأسفانه برای کار کمی دیر شده» را به کار برده و یا بشنویم؛ اگرچه همین الان هم تا حد زیادی فرصت‌ها از دست رفته است با این حال همه و به خصوص مسئولان باید متوجه باشند که کمتر از ده ماه دیگر تا برگزاری انتخابات فرصت باقی نمانده است، فرصتی که باید آن را غنیمت شمرد و از لحظه لحظه آن برای بالا بردن سطح مشارکت و بهبود شرایط کشور بهره جست.
البته نباید انتظار داشت تغییرات مثبت و مشارکت بالا به صورت تصادفی به دست آید بلکه رسیدن به این مهم نیازمند خوش اندیشیدن، درست تصمیم گرفتن و خوب عمل کردن است، به هر اندازه که این فرایند بتواند بیش از گذشته به هر طریقی بازار را آرام کند، پایه‌های متزلزل اقتصاد را استحکام ببخشد، افسار تورم و گرانی را بکشد، کار و اشتغال ایجاد کند و اصطلاحا سفره مردم را رنگین‌تر کند؛ اژدهای هفت سر فساد را به زنجیر بکشد، مفسدین دانه درشت را به قانون بسپارد، امضاهای طلایی و رانت‌ها را براندازد، اختلاس‌ها و سوءاستفاده‌ها را بخشکاند؛ طعم خوش خدمت را به مردم بچشاند، از بار بروکراسی دست و پا گیر و اعصاب خرد کن ادارات بکاهد، روند کسب‌وکار را تسهیل بخشد؛ مسیر زندگی را آسان‌تر کند؛ مسئولان را وادار به پاسخگویی کند، آنها حرف حساب بزنند و حرف حساب بشنود، وعده سر خرمن ندهند، قول نشدنی ندهند و صادقانه علت ضعف‌ها و عقب‌ماندگی‌ها را بگویند؛ امنیت ایجاد کند، ترس را به انقیاد بِکشد، روان جامعه را آرامش ببخشد، فوبیای از دست دادن داشته‌ها را بکُشد، ترس فردای نیامده را بمیراند؛ آنگاه به همان میزان می‌توان انتظار داشت مردم امیدوارتر و با شور و حرارت بیشتری در انتخابات شرکت نمایند.
به واقع مشارکت بیشتر و نتایج بهتر تا حد زیادی تابعی از عملکرد مسئولان، نهادها و سازمان‌های گوناگون کشور و نتایج حاصل از آن است. 
از آنجایی که آینده آیینه رفتار امروز ماست پس نمی‌توان بی‌توجه به امروز انتظار فردایی بهتر را داشت از این‌رو لازم است تا به فرصت باقی مانده به چشم لحظاتی طلایی برای بهبود شرایط نگریست و تا حد ممکن از این فرصت محدود برای اصلاح امور، بهبود شرایط زیست مردم و ایجاد انگیزه و امیدواری در بین آنان بهره جست.  
حسین حسینی‌نژاد
 
 
▼ گزارش روز
پررویی و دورویی دموکراسی فرانسوی
به گفته جرالد دارمین، وزیر کشور فرانسه، مجموع بازداشتی‌ها تا صبح روز شنبه(دیروز) 1869 نفر می‌شود. خشونت شهری در کلان‌شهر‌های فرانسه به اوج خود رسیده است. تاکنون 500 ساختمان و 20 اتوبوس به آتش کشیده شده است. وضعیت کنونی فرانسه شبیه یک کودتای خیابانی است. در این دور از اعتراضات محوریت داشتن نوجوانان دبیرستانی است. میانگین سنی بازداشت‌‏شدگان 17 سال است. ماکرون در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود به اذعان به اینکه بسیاری از بازداشت‌شده‌ها نوجوان هستند گفت: «این مسئولیت برعهده والدین است و آنها باید از مشارکت فرزندان‌شان در اعتراضات جلوگیری کنند.» وی خطاب به رسانه‌های اجتماعی به ویژه «تیک‌تاک و اسنپ‌چت» توصیه کرد محتوایی را که به گفته او به خشونت دامن می‌زند، از این پلتفرم‌ها حذف کنند. ماکرون با بیان اینکه وضعیت اکنون در فرانسه «غیرقابل قبول» شده، تأکید کرد «اعتراضاتی که با خشونت همراه شود غیرقابل توجیه است و در ادامه تهدید کرد با هرکسی که به مؤسسات و نهادهای دولتی حمله کند و یا نهادهای دولتی را غارت کند قاطعانه برخورد خواهد شد.» رئیس‌جمهوری فرانسه استدلال کرده که شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های ویدئویی به شعله‌ور کردن شورش‌ها در سرتاسر کشور کمک کرده است. وی پس از نشست امنیتی اضطراری جهت رسیدگی به اعتراضات، دوباره تأکید کرد که یک‌سوم از افراد دستگیر شده طی چند شب گذشته، «جوان یا بسیار جوان» بوده‌اند و این نشان می‌دهد که اینترنت نفوذ منفی بر کودکان و نوجوانان داشته است.
پارلمان فرانسه اخیرا لایحه ممنوعیت استفاده نوجوانان زیر 15 سال این کشور از شبکه‌های اجتماعی را تصویب کرد. بر اساس این مصوبه نمایندگان پارلمان فرانسه، دسترسی کودکان زیر 15 سال به شبکه‌های اجتماعی منوط به رضایت والدین شده است. محدودیت‌های جدیدی نیز برای سکوهای بزرگی مانند «اسنپ‌چت»، «تیک‌تاک» یا «اینستاگرام» در نظر گرفته شده است.
آنچه قابل تأمل و توجه شده است این است که رئیس‌جمهور فرانسه در حالی اکنون از سطح خشونت معترضان شکایت دارد و از والدین فرانسوی می‌خواهد که مراقب نوجوانان خود باشند و از حضور آنها در تجمعات جلوگیری کنند که وی در جریان اغتشاشات چند ماه پیش در برخی شهرهای ایران در دخالتی آشکار در امور داخلی ایران، خود جداگانه وارد صحنه شد و با دعوت سران اغتشاش‌گران و عناصر فراری ضدایرانی به کاخ الیزه، اغتشاشات در ایران را «انقلاب» نامید. رئیس‌جمهوری فرانسه، دوشنبه 23 آبان سال گذشته در گفت‌وگو با «رادیو فرانسه» آشکار جولان اغتشاش‌گران و عناصر تروریستی در ایران را «انقلاب» و اقدامی «بی‌سابقه» خواند و گفت: «فرزندان ایران در حال انجام انقلاب هستند!»
کشور فرانسه که خود را مهد تمدن و زادگاه «اعلامیه حقوق بشر و تمدن» به جهانیان معرفی می‌کند، در نحوه مواجهه پلیس با معترضان(که عمدتا از جوانان هستند)، سرعت توسل به خشونت در سرکوب اعتراضات، میزان محدودسازی رسانه‌ها و فضای مجازی برای کنترل اوضاع، محدودسازی حمل و نقل، به کارگیری زبان تهدید و خشونت علیه شهروندان کشور و... پر از پررویی و دورویی دموکراسی فرانسوی و تناقض شده است.
حسين عباسيان
 
 
▼ خبر ویژه
وقتی تحریم ونزوئلا جواب نداد
روزنامه ال پایس به نقل از منابع خود از دیدار محرمانه رئیس پارلمان ونزوئلا و مشاور جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در قطر و با هدف ایجاد کانال ارتباطی مستقیم میان دو کشور خبر داد. این روزنامه اسپانیایی به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «خورخه رودریگز، رئیس مجلس ملی ونزوئلا و دست‌راست نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، سه هفته پیش در دوحه با خوان گونزالس، مشاور جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرد. از اواخر سال گذشته، آمریکا با اجازه به شرکت شورون Chevron برای استخراج و پالایش نفت با همکاری شرکت ملی نفت ونزوئلا PdVSA و عرضه محصولات آن به بازار آمریکا، کاهش فشار تحریم‌ها بر ونزوئلا را آغاز کرده است.»
 
 
▼ اخبار 
1ـ پهپاد حزب‌الله بلای جان صهیونیست‌ها
روزنامه صهیونیستی معاریو در گزارشی ضمن اذعان به پیشرفت‌های حزب‌الله لبنان در حوزه دفاعی و نظامی، از نگرانی ارتش رژیم صهیونیستی در این خصوص خبر داده است. در این گزارش آمده است: «طی پنج سال گذشته شاهد تغييرات چشم‌گيری در همه مؤلفه‌های مربوط به مفهوم دفاع هوایی حزب‌الله در لبنان بوده‌ايم. سيدحسن نصرالله در تلاش برای محدود کردن آزادی عمل نيروی هوایی رژیم صهیونیستی در لبنان، تعداد سامانه‌های پدافند هوایی در اختيارش را تقريباً به دو برابر افزايش داده است. ارتش رژیم صهیونیستی تصميم حزب‌الله برای محدود کردن نيروی هوایی این رژیم با سامانه‌های پدافند هوایی SA8 و SA22 روسی را يک تغيير راهبردی اساسی می‌داند. سرويس امنيتی رژیم صهیونیستی معتقد است که حمله پهپادی این رژیم در آگوست 2019 به تأسيساتی در ساختمانی در قلب حومه جنوبی بيروت منجر به نقطه عطفی در تغيير راهبرد جنگی حزب‌الله شد. تأثيرات اين تغيير راهبردی حزب‌الله دو ماه بعد به نمايش درآمد، زمانی که يک موشک SA8 را به سمت يک پهپاد صهیونیستی هرمس 450 که در مأموريت جمع‌آوری اطلاعات بود، پرتاب کرد.»
 
2ـ پست بذار پول پارو کن
مهدی موحدی بک‌‌نظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: «سازمان امور مالیاتی مکلف شد کاربران دارای بیش از 500 هزار دنبال‌کننده رسانه‌های کاربرمحور که از محل درآمد تبلیغات، مشمول مالیات بردرآمد شدند را شناسایی و از آنها مالیات‌ستانی کند. این اداره وضعیت اظهارنامه‌های سال 1399 و 1400 این اینفلوئنسرها با دنبال‌کننده بالای 500 هزار را مورد بررسی قرار داد و در نهایت 551 کاربر و فعال مجازی دارای بیش از 500 هزار دنبال‌کننده شناسایی شدند که مشمول مالیات بر درآمد می‌شدند. تراکنش‌ها و حساب‌هایی این افراد شناسایی شدند و تقریبا مجموع تراکنش‌های واریزی برای این 123 اینفلوئنسر در سال 1400 بیش از 2/3 هزار میلیارد تومان بوده‌ است. معیار تشخیص درآمد اینفلوئنسرها لزوما واریزی به حساب بانکی آنها نیست و توانستیم از طریق شرکت‌های واسط تبلیغاتی این افراد را شناسایی کنیم. صرفا برای تعداد 123 اینفلوئنسر شناسایی شده حدود 17 میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده که 23 نفر از اینفلوئنسرها این مالیات را پذیرفتند و در قالب توافق ماده 238 مالیات را می‌پردازند.
 
3ـ گرگ‌ها به جان هم می‌افتند
ایهود باراک نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی شهرک‌نشینان صهیونیست را به بازگشت به خیابان و اعمال خشونت دعوت کرده و گفت: «آنچه ضروری است، رفتن به مرحله‌ بعد است. یعنی حرکت به سمت جنگ و جنگ به معنی نبرد رو در رو است، با حرف زدن نمی‌شود، جنگ را مدیریت کرد... اعتراضات باید مسیر خود را تغییر دهد و از حالت اعتراضات آرام و متمدنانه خارج شود،‌ به سمت اعتراضاتی که همراه با نافرمانی است.» ایشای هاداس فعال رسانه‌ای صهیونیست گفت: «تمام چیزهایی که هشدار دادم، اتفاق افتاده. ما شدیدا ضعیف شده‌ایم. فقط یک هسته متمرکز قوی باقی مانده است. ما اشتباه کردیم. وقت آن رسیده این اشتباه را جبران کنیم. باید رزمایش سیاسی به پا کنیم! حرف زدن کافی است باید عمل کنیم!»
 
4ـ درآمدی 19 میلیاردی از نفت ایرانی
اداره اطلاعات انرژی آمریکا از درآمد ۱۹ میلیارد دلاری ایران از فروش نفت در ۵ ماهه نخست سال جاری میلادی خبر داد و کل درآمد نفتی ایران در سال 2022 را 54 میلیارد دلار اعلام کرد. ایران در میان اعضای اوپک از نظر درآمد نفتی در 5 ماهه 2023 در رتبه پنجم قرار داشته است. عربستان با 101 میلیارد دلار بیشترین درآمد نفتی را در این مدت داشته است. عراق و امارات هر کدام با 41 میلیارد دلار و کویت با 32 میلیارد دلار به ‌ترتیب در رتبه‌های دوم تا چهارم از این نظر قرار داشته‌اند.
 
 
▼ اخبار کوتاه
کمبود گاز ذخیره بلای فصل سرد/ بررسی‌ها نشان می‌دهد اختلاف مصرف گاز طبیعی در فصول گرم و سرد سال در ایران به‌ صورت متوسط ماهانه، به بیش از 220 میلیون مترمکعب در روز می‌رسد که اگر این مقدار مازاد مصرف در فصل گرم ذخیره شود، بخش زیادی از ناترازی گاز حل خواهد شد. در دنیا به طور متوسط ظرفیت ذخیره‌سازی گاز طبیعی معادل 11 درصد از کل مصرف گاز است. این نسبت در ایران فقط 1/7 درصد، در کشورهای اروپایی 23 درصد، در آمریکا 17/5 درصد، در روسیه 18/4 درصد، در جمهوری آذربایجان 45 دصد، در فرانسه و آلمان حدود 30 درصد و کانادا و ایتالیا حدود 27 درصد است.
 
شرط جو برای بی‌بی/ شبکه 7 رژیم صهیونیستی فاش کرد که جیک سالیوان رئیس شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا گفت: «جو بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متحده به دنبال آن است که تا پایان سال جاری میلادی از نتانیاهو برای سفر به واشنگتن دعوت کند. اما بایدن برای نتانیاهو شرط گذاشته که با احزاب مخالف رژیم صهیونیستی برای حل موضوع اصلاح قضایی به توافق برسد. شرط بایدن برای سفر نتانیاهو به واشنگتن همزمان با برگزاری بیست‌وششمین تظاهرات سراسری در سرزمین‌های اشغالی علیه بی‌بی صورت می‌گیرد.»
 
گلایه از صادرات مرغی/ محمدصادق مفتح، قائم مقام اسبق وزیر صمت گفت: «ظرفیت نصب شده تولید مرغ در کشور سه برابر مصرف کشور است. 15 همسایه داریم که به غیر از ترکیه همه وارد‌کننده مرغ هستند اما مدام صادرات را قطع و وصل می‌کنیم. چرا نمی‌توانیم نیاز مرغ کشورهای همسایه را تأمین کنیم؟»
 
تهدید نخست‌وزیر علیه منافقین/ نخست‌وزیر آلبانی اعلام کرد: «آلبانی هیچ قصدی برای در جنگ ‌بودن با ایران ندارد و دوست ندارد که هیچ کسی از مهمان‌نوازی ما سوءاستفاده کند. اگر مجاهدین می‌خواهند از خاک ما برای جنگ با ایران استفاده کنند باید خاک آلبانی را ترک کنند.»
 
انتخاب عاقلانه زندگی عاشقانه/ مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گفت: «با بررسی آمار ازدواج‌های 10 سال اخیر، تنها پنج درصد ازدواج‌های دانشجویی به طلاق منجر شده است. این پایداری ازدواج‌های دانشجویی نسبت به ازدواج‌های عادی را نشان می‌دهد.»
 
کمک نجومی به اوکراین/ بر اساس یک مطالعه که در ژوئن 2023 توسط یک مرکز تحقیقات اقتصادی آلمان منتشر شد، اوکراین بیش از 170 میلیارد دلار کمک نظامی، اقتصادی و بشردوستانه در بازه زمانی ژانویه 2022 و فوریه 2023 دریافت کرده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات