بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۴۹۰۶۳

گزارش‌هایی از صدور مجوز دوباره برای هتک حرمت قرآن در سوئد

پلیس سوئد روز چهارشنبه اعلام کرد که برای برگزاری یک تجمع اعتراضی در بیرون سفارت عراق در استکهلم مجوز صادر کرده است. در همین حال، برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند سازمان‌دهندگان این تجمع اعتراضی قصد سوزاندن مجدد کتاب مقدس مسلمانان را دارند. 

گزارش‌هایی از صدور مجوز دوباره برای هتک حرمت قرآن در سوئد

این تظاهرات قرار است روز پنجشنبه برگزار شود. چند هفته قبل از این، اقدام مردی در هتک حرمت قرآن در بیرون مسجد اصلی استکهلم موج گسترده‌ای از خشم و انزجار عمومی را به همراه داشت. 

به علاوه، پنهان‌کاری پلیس سوئد درباره قصد سازمان‌دهندگان این تجمع به گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال اینکه مجوز جدید با هتک حرمت قرآن مرتبط باشد دامن زده است. 

پلیس استکهلم به خبرگزاری فرانسه گفت که برای یک «تجمع عمومی» در بیرون سفارت عراق مجوز صادر کرده است اما از ارائه اطلاعات بیشتر درباره برنامه‌های معترضان خودداری کرد. 

خبرگزاری سوئد (TT) مدعی شده سازمان‌دهندگان در درخواستی که به پلیس ارائه کرده‌اند اعلام کرده‌اند قصد سوزاندان کتاب قرآن و پرچم عراق را دارند. سازمان‌دهندگان این تجمع همچنین به TT گفته‌اند همان افرادی که در تجمع ماه گذشته شرکت کرده‌اند قصد راه‌اندازی تظاهرات جدید را دارند. 

خبرگزاری فرانسه می‌گوید از پلیس سوئد خواسته نامه درخواست این افراد در اختیار این رسانه قرار داده شود اما این درخواست، فوراً اجابت نشده است. 

پلیس سوئد برای تبرئه کردن خود از سرزنش‌ها و خشم عمومی بابت صدور مجوز برای هتک حرمت به کتاب آسمانی مسلمان‌ها ادعا می‌کند که فقط برای تجمع‌های عمومی و نه اتفاقاتی که در خلال آن رخ می‌دهد مجوز صادر می‌کند. 

در ماه ژوئیه پلیس سوئد به یک مرد 37 ساله برای اهانت به کتاب مقدس مسلمانان مجوز داده بود که این اقدام با محکومیت‌های گسترده در سراسر جهان مواجه شد. 

دولت سوئد برای توجیه این اقدام مطابق معمول همیشه ادعا کرد این اقدام در راستای حمایت از «آزادی بیان» صورت گرفته است. 

دلیل‌تراشی‌های مقام‌های غربی درباره هتک حرمت قرآن با «آزادی بیان» در حالی است که  در بسیاری از کشورهای غربی حتی تردید در تعداد کشته‌های یهودیان در جنگ دوم جهانی می‌تواند دردسرهای جدی داشته باشد. حتی مورخین غربی در محیط‌های آکادمیک هم باید مواظب آن باشند که با نگارش مطلبی در خصوص هولوکاست، برای خود سال‌ها دردسر نتراشند. 

محاکمه مرحوم پروفسور روژه گارودی به جرم زیر سوال بردن هولوکاست در کتاب مشهورش از جمله مواردی است که تناقض‌های کشورهای غربی در این دلیل‌تراشی‌ها را نشان می‌دهد.

اما محاکمه مرحوم روژه گارودی تنها نمونه از این دست نیست. در فوریه ۲۰۰۷، «ارنست زوندل»، یک شهروند آلمانی به‌خاطر آنچه افکار نئونازیستی خوانده شد، به پنج سال زندان محکوم گردید.

در مارس ۲۰۰۶ نیز «گرمار رودولف»، یک شهروند آلمانی از ایالات متحده به آلمان عودت شد و به دو سال و نیم زندان محکوم گردید. جرم وی این بود که هولوکاست را انکار می‌کرد.

باز هم در فرانسه «وینسنت رینوگارد» به یک سال زندان و ۱۰ هزار یورو جریمه محکوم شد چرا که در سال ۲۰۰۵ با چاپ جزوه‌ای، هولوکاست را انکار کرده بود.

در حال حاضر در 16 کشور جهان، زیر سوال بردن هولوکاست از نظر قانونی ممنوع است. این کشورها عبارتند از: اتریش، بلژیک، کانادا، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، مجارستان، لیختن‌اشتاین، لیتوانی، لوگزامبورگ، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلواکی و سوئیس.

علاوه بر این، قوانین اتحادیه اروپا در خصوص مقابله با نژادپرستی و بیگانه‌هراسی نیز دلالت بر آن دارند که رد کردن و یا بی‌اهمیت دانستن تعمدی «جنایات مربوط به نسل‌کشی» در تمام کشورهای عضو این اتحادیه باید به عنوان اقدامی قابل مجازات در تمام کشورهای اعضای اتحادیه اروپا شناخته شود.

 

منیع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات