بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۴۹۱۰۰

امیرعبداللهیان: سفیر جدید سوئد را نمی‌پذیریم و سفیر به استکهلم نمی‌فرستیم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه امشب (جمعه) ۳۰ تیر ماه اعلام کرد که در پی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، جمهوری اسلامی ایران سفیر جدید سوئد را نخواهد پذیرفت و گفت که سفیر ایران هم به استکهلم اعزام نخواهد شد.

امیرعبداللهیان: سفیر جدید سوئد را نمی‌پذیریم و سفیر به استکهلم نمی‌فرستیم

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: بعدازظهر امروز جلسه فوق العاده شورای معاونان وزارت خارجه به منظور بررسی واکنش مناسب به این موضوع (هتک حرمت قرآن کریم) برگزار شد. 

وی در توضیح بیشتر در این باره به خبر ساعت ۲۱ گفت: سفیر سوئد در تهران ماموریتش پایان یافته و به دستور رئیس جمهور تا زمانی که دولت سوئد اقدام موثری برای حفظ حرمت کتب آسمانی و قرآن مجید صورت ندهد و برخورد جدی با فرد یا جریانی که چنین اهانتی را برای دومین بار در سوئد تکرار کرده، نداشته باشد، سفیر جدید سوئد را که قرار بود طی روزهای آینده وارد ایران شود را نخواهیم پذیرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین عنوان کرد که تا زمانی اقدام موثر از سوی سوئد انجام نپذیرد، همچنان سفیر جدید ایران نیز به استکهلم اعزام نخواهد شد.

وی گفت که این تصمیم جمهوری اسلامی ایران به دولت سوئد هم اعلام شده است.

به گزارش فارس، بعد از هتک حرمت قرآن کریم که در هفتم تیرماه توسط تبعه سوئدی - عراقی صورت گرفت، ایران اعزام سفیر به استکهلم را متوقف کرده بود.

به گزارش فارس، پس از این اقدام هتاکانه جمعی از کاربران فارس من با تشکیل کمپینی خواستار اخراج سفیر سوئد از ایران شده بودند.

امیرعبداللهیان همچنین به تماس تلفنی امروز وزیر خارجه سوئد با وی اشاره کرد و افزود: وزیر امور خارجه سوئد در این گفت‌وگوی تلفنی به بنده گفت دولت این کشور اهانت به قرآن کریم را محکوم می‌کند و فرد اهانت کننده صرفا مجوز تجمع داشته و نه از پلیس و نه از دولت مجوزی برای قرآن سوزی نداشته است.

وی افزود: به وزیر خارجه سوئد تاکید کردم که بیانیه کافی نیست و فرد متخلف باید دستگیر و محاکمه شود.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه امروز در گفت‌وگوی تلفنی همتای سوئدی با بیان اینکه سوئد باید به نفاق‌افکنی و ترویج خشونت پایان دهد، بر دستگیری و محاکمه هتاک به قرآن در این کشور تأکید کرد.

وزیر خارجه بر اقذام دسته جمعی کشورهای مسلمان برای مقابله با این توطئه صهیونیستی تأکید کرد.

به گزارش فارس، دیروز (پنجشنبه) ۲۹ تیر ماه و برای دومین بار ظرف چند هفته اخیر «سلوان مومیکا» شهروند عراقی ـ سوئدی با حمایت پلیس سوئد اقدام به اهانت به قرآن کریم کرد. اقدامی هتاکانه که واکنش کشورهای مسلمان را به همراه داشت. کشورهای اسلامی ضمن محکوم کردن این اقدامات، سفرا و روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک سوئد در این کشورها را احضار کردند.

سفیر سوئد در تهران نیز پنجشنبه شب توسط ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه احضار و اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ شد.

علاوه بر این حسین امیرعبداللهیان به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نامه نوشت و با فؤاد حسین همتای عراقی خود نیز تلفنی گفت‌وگو کرد. دو وزیر خارجه خواستار برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی شدند.

عصر روز چهارشنبه هفتم تیر ماه یک سوئدی عراقی الاصل به نام «سلوان مومیکا» (۳۷ ساله) در استکهلم و در نخستین روز تعطیلات عید قربان، یک نسخه از قرآن را پاره کرد و آن را در مسجد مرکزی این شهر به آتش کشید. این اقدام با واکنش تند کشورهای مسلمان روبرو شد. بسیاری از کشورها اقدام به احضار سفرای سوئد و اعتراض به این اقدام اهانت آمیز کردند و راهپیمایی‌ و تجمعات اعتراضی در مقابل سفارتخانه‌های سوئد در کشورهای مسلمان و از جمله جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. دستگاه قضایی عراق بعد از آن حکم جلب این شهروند سوئدی عراقی تبار را صادر کرد و وزارت خارجه عراق از دولت سوئد خواست تا فرد هتاک را برای محاکمه به این کشور تحویل دهد. ایران هم کاردار سوئد را در غیاب سفیر این کشور به وزارت خارجه احضار کرد.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات