صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۴۹۵۶۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 18 مردادماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): همین شهدای جوانی که می‌روند این روزها برای دفاع از حرم یا رفته‌اند شهید شده‌اند، حرف اینها، اقدام‌شان، حرکت‌شان، خاطره‌شان، سخنانی که راجع به اینها گفته می‌شود، همه‌ اینها بیدارکننده است، همه‌ اینها هشیارکننده است. ما گوش‌مان سنگین است، این پیام‌ها را درست نمی‌شنویم؛ اگر به ما بشنوانند این پیام‌ها را، دیگر این گرایش به شرق و به غرب و به دشمن و به کفر و الحاد و مانند اینها، از بین ما رخت بر خواهد بست.(1397/8/14) *18 مرداد روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم گرامی باد*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
جدال ورزش و تروریست‌های رسانه‌ای
انتقال احتمالی مهدی طارمی به تاتنهام، قهرمانی کشتی فرنگی نوجوانان در جهان، قهرمانی تیم والیبال جوانان در جهان، قهرمانی وزنه‌برداری نوجوانان در آسیا، توقف نایب‌قهرمان اروپا توسط هندبال نوجوانان ایران، صعود تیم فوتبال نوجوانان به جام جهانی، قهرمانی تیم وزنه‌برداری دختران برای اولین بار در آسیا و... جزو اخباری بود که در مدت اخیر در ورزش کشور اتفاق افتاد ولی در رسانه‌های ضدانقلاب و برانداز ضریب خبری نیافت. این نحوه خبررسانی را با خبررسانی در ایام اغتشاشات سال گذشته مقایسه کنید که یک کشف حجاب یا یک توئیت حاشیه‌ای چگونه در رسانه‌های تجزیه‌طلب و برانداز خبرساز می‌شد. اما چرا این جماعت اینگونه با ورزش قهرمانی مواجه می‌شوند؟ و آیا همانگونه که می‌گویند ورزش در اذهان آنها سیاسی نیست؟
علت چنین رفتاری را باید تفاوت کارکردهای ورزش ملی و قهرمانی با کارکردهای این رسانه‌ها دانست. ورزش‌های ملی خصلتی که دارند موجب وحدت جامعه می‌گردند. فقیر و غنی، فارس و غیر فارس، شیعه و سنی هنگامی که به ورزش ملی می‌رسند اختلاف‌ها را کنار می‌گذارند و برای آنها ورزش ملی یک هویت ایرانی می‌سازد. و این با رویکرد رسانه تجزیه‌طلبی مانند ایران‌‌اینترنشنال در تضاد است. اگر ورزش ملی وحدت‌‌ساز است او قصد دارد که دیگرساز باشد و هر ایرانی به جای عشق و افتخار به ورزشکاران کشورش، انگشت اتهام را به سمت دیگری نشانه رود و هم وطنش را بی‌غیرت و یا به صفت قبیحه دیگری معرفی کند.
کارکرد دیگر ورزش و قهرمانی ملی تزریق روحیه نشاط به جامعه است در صورتی که طرف مقابل به دنبال سیاه‌نمایی مطلق از جامعه است و آنچه می‌تواند نشاط را به جامعه آورد را به طور کلی منتفی می‌داند و با آن در ستیز است. لذا ما بیشتر از اینکه با یک موضوع ورزشی مواجه باشیم با یک جنگ‌ شناختی از جنس ورزش مواجهیم. طرف مقابل تلاش دارد تا هر آنچه مؤلفه‌های ملت‌ ساز و نشاط‌انگیز وجود دارد را از جامعه ما بزداید. ویژگی دشمن، دشمنی است اما آنچه باید مدنظر داشت این است که با توجه به اینکه بیش از 70 درصد جامعه در شبکه‌های اجتماعی با این رویکردهای دشمن مواجهند و ضعف سواد رسانه‌ای موجب آسیب به برخی شده و می‌شود باید یک تأمل اساسی برای سواد رسانه‌ای جامعه کرد تا به درستی ماهیت تجزیه‌طلبانه این رسانه‌های تروریستی را بشناسند. 
یعقوب ربیعی
 
 
▼ گزارش روز
آماده باش همرزمان شهید مهدوی
ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ نهم مهر 1401 سفر خود را به دور کره زمین آغاز کرد و پس از طی مسافت 65 هزار کیلومتر در گردش به دور کره‌ زمین، در 30 اردیبهشت 1402 در بندرعباس پهلو گرفت. کارکنان این ناوگروه در 15 مردادماه به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند تا از سوی فرمانده معظم کل قوا این حرکت بزرگ مورد تحسین و تقدیر قرار گیرد. رهبر معظم انقلاب در جمع کارکنان و خانواده‌های ناو گروه 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران فرمودند: «این حرکت شما حضور امنیت‌ساز بود. این حضور شما در مناطق دوردست،‌ در اقصی نقاط اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس، کمک به امنیت کشور بود. شما نشان دادید که دریا مال همه است، دریاهای آزاد مخصوص کسی نیست. این ابرقدرت‌ها اگر بتوانند، اقیانوس‌ها را هم به اسم خودشان سند می‌زنند تا دست دیگران کوتاه بشود.»
مدتی است که آمریکایی‌ها سعی کرده‌اند ادعا کنند که تحرک دریایی‌شان را در منطقه افزایش داده‌اند. برای مثال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون) اعزام گروه آمادگی آبی‌ـ خاکی USS Bataan و یگان بیست‌وششم نیروی دریایی آمریکا (Marine Expeditional) را به منطقه خلیج فارس رسانه‌ای کرد. این گروه شامل سه کشتی از جمله Bataan و یک ناو جنگی است. یگان اکتشافی نیروی دریایی آمریکا نیز که قرار است اعزام شود، متشکل از 2 هزار و 500 تن از نظامیان نیروی دریایی آمریکا است. علاوه بر کشتی Bataan، به همراه این گروه دو ناو جنگی دیگر نیز به نام‌های USS Mesa Verde و USS Carter Hall اعزام می‌شوند. ژنرال اریک کوریلا، فرمانده سنتکام مدعی شد که اعزام نیرو‌های بیشتر به منطقه «توانمندی‌های منحصر به فردی را ارائه می‌کنند که باعث می‌شود در کنار شرکای‌مان در منطقه، حفاظت بیشتری از آزادی تجارت بین‌المللی و اجرای مقررات نظام بین‌المللی و بازدارندگی از فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه به عمل بیاید.»
گزاره‌های تحلیلی:
1ـ نیروهای مسلح ایران آیه شریفه «وَ اَعِدوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوةٍ وَ مِن رِباطِ الخَیل‌» را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده‌اند. در واقع این دست از اقدامات، را می‌توان عملیاتی مرکب و چند بعدی در پاسخ به افزایش حضور مشکوک دریایی آمریکایی‌ها در منطقه و همچنین تکرار برخی ادعا‌های نامربوط نسبت به جزایر ایرانی و اراده محکم جهادی برای دفاع از مرز‌های آبی و خاکی کشور دانست که به مثابه دفاع از ناموس با غیرت اسلامی و میهنی رزمندگان ما آمیخته است. ارزش سیاسی کار ناو گروه 86 ارتش کمتر از نظامی‌اش نیست. آنها این پیام را به جهان مخابره کرده است که اگر مسئولان جمهوری اسلامی اظهار می‌دارند «دوران بزن و در رو تمام شده»، ارتش جمهوری اسلامی از توان لازم به منظور دنبال کردن متجاوزان و تنبیه آنها برخوردار است.
2ـ این افزایش توان رزمی و نظامی در نیروهای مسلح ایران با کاهش تحرک منطقه‌ای آمریکایی‌ها همراه شده است و آنها افول بازدارندگی مواجه هستند. درگیری آمریکا در اوکراین و مشغول بودن آنها به چین و مسائل دیگر باعث شده که ایران احساس آزادی عمل بیشتری در خلیج‌فارس داشته باشد. با اعتماد به نفس بر اساس منافع ملی خود خلیج‌فارس را مدیریت کند در نتیجه این موضوع باعث شده چهره آمریکا مخدوش شود و قدرت آنها در ذهن کشور‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس تضعیف شود. البته جمهوری اسلامی همیشه گفته و نشان داده که به امنیت دسته جمعی و هم‌افزا با کشورهای منطقه می‌اندیشد.
خبرهای خوب از رزمندگان ایرانی در دل دریا نشان می‌دهد که یاران نادر مهدوی و همرزمان شهدای ناوچه‌های سهند و سبلان مثل همیشه ابتکار عمل در دریا را از دست نخواهند داد و دست برتر در خلیج‌فارس و منطقه با آنهاست.    
فرهاد کوچک‌زاده
 
 
▼ اخبار 
1ـ خبرسازی از سر درماندگی
اخیرا نشریه انگلیسی ساندی‌تایمز در گزارشی نوشت: «وزیر کشور بریتانیا، سپاه پاسداران را بزرگ‌ترین تهدید علیه امنیت ملی این کشور قلمداد می‌کند و بابت احتمال حمله به مخالفان ایران از سوی سپاه نگران است.» در هفته اخیر جوسازی‌های گسترده رسانه‌ای درباره آمادگی پارلمان و دولت انگلیس برای قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی تکرار شد که این بار هم نهایتا به دلیل ترس از عواقب آن به حاشیه رانده شد. با توجه به سابقه انگلیسی‌ها، باز شدن دوباره پرونده ادعایی درباره فعالیت‌های سپاه و آنچه تهدید مخالفان ایران می‌نامند، کارشناسان برای آن دلایلی بر می‌شمرند که نخست؛ انگلیسی‌ها هر زمان با بحران‌های داخلی مواجه می‌شوند با دروغ‌پردازی پیرامون سوژه‌های بیرونی به دنبال مدیریت بحران‌های خویش هستند. اکنون نیز تشدید بحران مشروعیت «چارلز سوم» و نارضایتی 66 درصدی مردم از «ریشی سوناک» در کنار بایکوت بحران اقتصادی انگلیس و البته تحرکات ضدبشری علیه مهاجرین را باید از مهم‌ترین دلایل فرافکنی‌های اخیر علیه سپاه و ایران دانست. دوم؛ انگلیسی‌ها به دلیل شکست در پروژه آشوب و براندازی پاییز گذشته در ایران و رسوایی‌های متعدد جریان‌های ضدانقلاب، با چنین اقداماتی و پشتیبانی رسانه‌های فارسی‌زبان لندن‌نشین به زعم خود در پی تنفس مصنوعی به عناصر داخلی و خارجی همان پروژه قبلی هستند. سوم؛ تقارن ادعاهای تکراری انگلیسی‌ها با تحرکات ضدایرانی اخیر آمریکا قابل تأمل است و نشان از تشدید فضای هراس‌افکنی از ایران را دارد. مجموع این جوسازی‌ها از سوی آمریکا و انگلیس بی‌ارتباط با برخی تحولات غرب آسیا نیست، و نشان از طراحی غرب برای تحمیل بحران‌های مصنوعی جدید به منطقه دارد.
 
2ـ معضل جدی فرونشست‌ها
فرونشست‌ها و برداشت‌های بی‌رویه آب براساس امارهای موجود در حال حاضر 380 شهر و شهرستان و 9 هزار و 200 روستا در معرض خطر زلزله خاموش قرار دارند، هر چند رسانه‌های مختلف درباره خطرات این پدیده هشدار داده و کارشناسان زیادی نیز راهکار ارائه داده‌اند اما هنوز اقدام مؤثری برای مقابله با فرونشست انجام نشده است. رئیس شاخه زمین‌شناسی فرهنگستان علوم می‌گوید: «عوامل متعددی برای بحرانی شدن فرونشست وجود دارد. در این میان بیش از 90 درصد از فرونشست زمین در ایران به دلیل برداشت وسیع از آب‌های زیرزمینی رخ می‌دهد. حدود 35 میلیون نفر در کشور در معرض مستقیم این مخاطره هستند. بخش‌هایی از زیرساخت‌های حیاتی تحت تأثیر فرونشست است. می‌توان پیش‌بینی کرد استحصال مداوم آب‌های زیرزمینی تا سال 1430 به فرونشست بیشتر زمین و از بین رفتن بیشتر آب‌خوان‌های ایران و همچنین آسیب‌های شدید به زیرساخت‌های فنی مانند جاده‌ها، خانه‌ها و سیستم‌های تأمین آب منجر می‌شود.»
 
3ـ دروغ نگویید
پس از اعلام آمریکایی‌ها مبنی بر آمادگی برای ایجاد ارتباط و مذاکره بین روسیه و اوکراین، روسیه آمریکایی‌ها را متهم به دروغگویی و نفاق کرده است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «ادعای وزارت خارجه آمریکا درباره مخالفت مسکو با گفت‌وگو پیرامون اوکراین دروغ است. آنها دروغ می‌گویند! آنها زلنسکی را در آوریل 2022 مجبور کردند به گفت‌وگوها پایان دهد و خودشان بودند که رژیم کی‌یف را از مشارکت در گفت‌وگوهای صلح با روسیه در سپتامبر 2022 بازداشتند. آمریکا در طول یک سال گذشته بارها اعلام کرده که هنوز زمان مناسب برای گفت‌وگو فرا نرسیده است ولی اکنون روسیه را سرزنش می‌کنند.»
 
4ـ موفقیت ایرانی‌ها در مشتقات آب سنگین
اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «ما ترکیبی از لیزر و فناوری زیستی را با کاری که روی مشتقات آب سنگین برای داروهای دوتره داریم دنبال می‌کنیم یکی از به روزترین جهت‌گیری‌ها و اقداماتی است که در بخش آزمایشگاهی آغاز شده است و امید ایجاد کرده است که ما این را به صورت گسترده گسترش بدهیم. مشتقات آب سنگین به روزترین دستاوردی است که کشورهای پیشرفته در آن تراز قرار دارند که تعداد آنها محدود است.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
هنر روایت اول روس‌ها/ عبدالرحیم انصاری تحلیلگر سیاسی در صفحه توئیترش نوشت: «روس‌ها برای دانش‌آموزان کلاس یازدهم (17 ساله‌ها) در سال تحصیلی جدید، کتابی نوشته‌اند که جنگ روسیه و اوکراین را تشریح می‌کند. ببینید روایت رسمی از یک واقعه مهم، آن هم در سطح مدارس تا چه اندازه در روسیه جدی گرفته می‌شود؛ در ایران هم آیا برای حوادث فتنه‌گون اینچنین تدبیر می‌شود؟! مقایسه کنید با سخن حضرت آقا که بار‌ها گفتند روایت واقعه لانه جاسوسی را در کتب درسی بیارید و... .»
 
دیپلماسی گازی در حال پیگیری/ مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره دیپلماسی انرژی ایران گفت: «با عمان، پاکستان و روسیه مذاکراتی داشتیم که نتایج مثبتی داشته است. در شرایط فعلی اروپایی‌ها خواهان گاز ایران از طریق ترکیه هستند. از سویی روس‌ها برای تشکیل هاب انرژی بین ایران و روسیه پیشنهاد داده‌اند و زیرساخت‌های لازم برای تشکیل این هاب انرژی به زودی ایجاد می‌شود.
 
اصلاح‌طلبان در فاز تصمیم‌گیری/ حسن رسولی عضو جبهه اصلاحات گفت: «این جبهه درباره بررسی شرایط انتخابات جلسات هفتگی دارد؛ هنوز تصمیم جدیدی گرفته نشده است. من معتقدم ضریب مشارکت یکی از مؤلفه‌های مقوم‌ساز در امنیت ملی است و انتخابات با مشارکت بالا آثار و پیامدهای خوبی برای کشور خواهد داشت.»
 
به عصر حجر برگردید/ همزمان با افزایش تنش بین صهیونیست‌ها و حزب‌الله لبنان، حزب‌الله کلیپی را منتشر کرده که برشی از سخنان سیدحسن نصرالله است. در این کلیپ رهبر حزب‌الله توانمندی‌های حزب‌الله را بر می‌شمرد و از صهیونیست‌ها می‌پرسد: «در صورت شروع یک جنگ چه کسی به عصر حجر باز خواهد گشت؟»
 
قلب اوکراینی در بدن اروپایی/ همزمان با جنگ اوکراین و روسیه، تجارت اعضای بدن ‎اوکراینی‌ها در دارک وب خبرساز شده است. قلب، جگر، کلیه و هر چیز دیگری که از کشته‌شدگان برداشت می‌شود از 5 هزار یورو به بالا به فروش می‌رسد. در این سایت خاص، تحویل فقط به کشورهای اتحادیه اروپا انجام می‌شود.
 
فلسطینی‌ها به سمت وحدت/ رهبران و دبیران کل 14 جریان و گروه فلسطینی به دعوت مصر در قاهره گردهم آمدند تا ضمن بررسی آخرین اقدامات تجاوزطلبانه رژیم صهیونیستی، زمینه وحدت و تشکیل دولت آشتی ملی را رقم بزنند.
 
13 هزار نفر در گود انتخابات/ سخنگوی ستاد انتخابات گفت: «در دومین روز پیش‌ثبت‌نام‌ها 6247 نفر مدارک خود را به‌طور کامل بارگزاری کرده‌اند و مجموع آمار دیروز و امروز به عدد 13916 نفر رسیده است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات