صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۵۰۰۰۹

ارتش رژیم صهیونیستی از درون فرو می‌پاشد

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی: کانون مطالعات امنیت داخلی این رژیم ضمن هشدار نسبت به احتمال فروپاشی ارتش به سبب طرح اصلاحات قضائی دولت نتانیاهو، اعلام کرده که ما در مسیر تبدیل شدن به یک ارتش ضعیف گام برمیداریم و خواستار توقف فوری طرح اصلاحات قضائی هستیم.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت موسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی وابسته به دانشگاه تل‌آویو اعلام کرده است که بدلیل تمرد نظامیان از خدمت در اعتراض به لایحه جنجالی «اصلاحات قضائی» ارتش این رژیم با خطر فروپاشی مواجه است. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که کانون مطالعات امنیت داخلی این رژیم ضمن هشدار نسبت به احتمال فروپاشی ارتش به سبب طرح اصلاحات قضائی دولت نتانیاهو، اعلام کرده که ما در مسیر تبدیل شدن به یک ارتش ضعیف گام برمیداریم و خواستار توقف فوری طرح اصلاحات قضائی هستیم.

در همین زمینه ژنرال احتیاط تامیر هایمن مدیر مرکز پژوهش‌های امنیتی رژیم صهیونیستی اعتراف کرد، فروپاشی ارتش اسرائیل آغاز شده است. او در مقاله‌ای که در روزنامه یسرائیل هیوم منتشر شد، اعلام کرد، فروپاشی ارتش که خود را ارتش ملت (یهود) معرفی می‌کند، شرایط بغرنجی را برای امنیت اسرائیل به وجود خواهد آورد، این فروپاشی عملاً از هم اکنون آغاز شده است و تلاش‌ها برای ابقای ارتش خارج از گفتمان سیاسی دیگر امکان‌پذیری نیست.

وی تاکید کرد، ارتش اسرائیل امروز در کانون حوادث اسرائیل است و انتظار از اینکه این ساختار خارج از این صحنه قرار بگیرد، توقع ساده‌لوحانه‌ای محسوب می‌شود. این ژنرال صهیونیست در ادامه نوشت: راز قدرت ارتش در اطاعت کورکورانه نیست، بلکه در روحیه داوطلبی و حضور و پیوستن تمامی عناصر تشکیل‌دهنده قدرت آن از راست و چپ و مرکز، از دین‌گرا و سکولار به آن است، شاخصی که امروز در خطری جدی قرار گرفته است.

"روزنامه «یدیعوت آحارونت» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل چندی پیش در جریان سخنرانی خود در مراسم فارغ‌التحصیلی دوره خلبانی در پایگاه هوایی «حتسریم» در بئرالسبع واقع در جنوب اسرائیل با لحنی تهدیدآمیز هشدار داد، با سربازان شورشی که اعلام کردند از خدمت در ارتش خودداری می‌کنند، برخورد خواهد کرد و گفت: هیچ دلیلی برای مخالفت با خدمت سربازی به وسیله هیچ کسی وجود ندارد. همزمان برخی اعضای خانواده‌ها و افسران فارغ‌التحصیل حاضر در مراسم به نشانه اعتراض به این تصمیم، در زمان سخنرانی نخست‌وزیر پشت به وی ایستادند تا مخالفت خود را با پیشبرد روند اصلاحات قضایی نشان دهند.

پیش‌تر ده‌ها نفر از نیرو‌های ذخیره نیروی هوایی ارتش اسرائیل گفته بودند، در صورتی که کابینه نتانیاهو طرح اصلاح ساختار قضایی را اجرا کند، از درخواست خدمت سر باز خواهند زد. تحولات متعدد و آشوب‌های اخیر در اسرائیل باعث مطرح شدن پرونده معافیت خدمت وظیفه میان خانواده‌های نظامیانی شده است که از ترس خود مانع از اعزام فرزندانشان به خدمت می‌شوند.

آشوبی که در ماه‌های اخیر با توجه به اوج گرفتن اعتراضات به اصلاحات قضایی گریبان اسرائیل را گرفته است، هشدار می‌دهد به زودی طوفان پرونده معافیت سربازی به راه خواهد افتاد و خانواده‌های زیادی به آن خواهند پیوست. یک نظامی اسرائیلی درباره ابعاد نگران‌کننده تأثیر این پرونده در جامعه گفت و عنوان کرد، به دلیل نفوذ اطرافیان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اوضاع بسیار آزاردهنده است و نگرانی بابت سناریوی خطرناکی وجود دارد که هر روز بیش از پیش گسترش می‌یابد. در حالی که ارتش مکرر اطلاعیه می‌دهد سربازان به خدمت وظیفه بیایند، خانواده‌ها می‌گویند فرزندانشان را به ارتش نمی‌فرستند.

ارائه پیش‌نویس قانون معافیت از خدمت وظیفه یکی از خواسته‌های اصلی احزاب افراطی در ائتلاف است و خواستار مشخص شدن وضعیت تحصیل دانشجویان مدارس دینی هستند که از خدمت سربازی در ارتش اسرائیل معاف هستند، آن هم طبق حکم دادگاه عالی که سال ۲۰۱۷ قوانین جاری را لغو کرده بود. احزاب یهودی حریدی به نتانیاهو هشدار داده‌اند تصویب نکردن قانون خدمت سربازی در آغاز دوره زمستانی کنست به انحلال دولت منجر خواهد شد. قانون مذکور حریدی‌ها را از خدمت نظامی معاف می‌کند.

احزاب حریدی تا ۱۰ اکتبر به نتانیاهو فرصت داده‌اند و ماگور، خاخام ارشد اسرائیلی به وسیله اعضای کنست پیام تهدیدی برای وی فرستادند و اعلام کردند، دولت بدون تصویب قانون خدمت سربازی هیچ حقی برای ادامه کار نخواهد داشت. یهودیان حریدی به دنبال این هستند قانون مذکور به قانون اساسی تبدیل شود و به موجب آن، دانشجویان مدارس دینی یهودی از هرگونه خدمت نظامی معاف شوند. آن‌ها خدمت نظامی را با یادگیری تورات برابر می‌دانند.

حدود ۱.۵ ماه پیش زمان تمدید‌های مکرر دیوان عالی اسرائیل برای قانونگذاری در این زمینه پایان یافت و از آن زمان تاکنون دانشجویان مدارس دینی مجبور به ثبت‌نام نشده‌اند. چندی پیش نخست‌وزیر اسرائیل یاریو لوین، وزیر دادگستری و آریه درعی، رهبر حزب شاس را احضار کرد و به آن‌ها درباره انتشار پیش از موعد قوانین مربوط به معافیت از خدمت سربازی در فضای عمومی هشدار داد.

نتانیاهو به تازگی اطلاعاتی دریافت کرد که نشان می‌دهد اعتراض به چنین قانونی که باعث تبعیض میان کارمندان دولتی می‌شود، فاجعه‌ای بزرگ‌تر، عمیق‌تر و جدی‌تر از اتفاقی است که دولت در زمینه کمیته انتخاب قضات با آن مواجه هست. این احتمال وجود دارد پیش‌نویس قانون معافیت طبق برنامه به کنست ارائه نشود، اما پارلمان اسرائیل به حل و فصل روند فعلی (در زمینه سربازی دانشجویان مدارس دینی) به طور موقت ادامه دهد تا فضا آرام شود. در چنین حالتی دیوان عالی دادگستری باید تصمیم بگیرد، آیا بار دیگر مداخله کند یا مخالف توافق موقت باشد.

زلزله سیاسی ناشی از پیش‌نویس معافیت از خدمت وظیفه نه تنها فضای عمومی بلکه تحولات سیاسی اسرائیل را دگرگون می‌کند و احتمال دارد این روند به فروپاشی داخلی و انحلال دولت بینجامد. استنکاف نظامیان از انجام خدمت احتیاط که در اعتراض نسبت به اصلاحات قضائی صورت می‌گیرد، کارآمدی ارتش را تحت‌الشعاع خود قرار داده و به طور حتم طی هفته‌های آینده به آن زیان وارد خواهد کرد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند، ۷۰۰ نفر از نیرو‌های زبده احتیاط تهدید خود را در رابطه با عدم پیوستن به یگان‌های خود عملی کرده و از این پس در ارتش حضور نخواهد یافت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات