اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۵۰۱۷۴

اقدامات ایران در مقابله با پولشویی فراتر از FATF است

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: اقداماتی که ایران بر اساس آیین‌نامه‌ها و قواعد داخلی در مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم انجام داده است، فراتر از FATF است.

محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور در حاشیه همایشه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، گفت: ما بر اساس قوانین و آیین‌نامه‌های داخلی اقداماتی انجام داده‌ایم که این قوانین بیشتر از قواعدی است که FATF و سایر نهادهای بین‌المللی در این زمینه طراحی کرده‌اند و حتی توصیه داریم برخی از این قواعدی که داریم کشورهای دیگر از آن استفاده کنند.

اقدامات ایران در مقابله با پولشویی فراتر از FATF است

وی افزود: ذات نظام اسلامی مبارزه با فساد، پولشویی و تامین مالی تروریسم است و ما بزرگ‌ترین مبارز با تروریسم در دنیا هستیم و قهرمان مبارزه با تروریسم شهید قاسم سلیمانی است که به معنای واقعی یک قهرمان است.

دهقان همچنین گفت: تلاش مسئولان ما ایجاد حداکثر شفافیت در داخل کشور است که پولشویی صورت نگیرد و در دولت هم این راه ایجاد شفافیت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شروع کرده‌ایم البته عقب ماندگی‌هایی هم داریم که البته باید منصفانه قضاوت کنیم اما بخشی از قواعد در کشور انجام شده و معتقدیم حداکثر شفافیت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داریم.

معاون حقوقی رئیس جمهور این نکته را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تأکید کرد که تحریم‌های آمریکا اجازه نمی‌دهد، شفافیت مالی ما در سطح بین‌المللی و یا شرکت‌های خارجی که می‌خواهند با ایران کار کنند، با شفافیت بیشتری عمل کنند چون مورد جریمه آمریکا قرار می‌گیرند و در مبادلات تجاری خود دچار مشکل می‌شوند.

وی افزود: شرکت‌هایی که در مبادلات تجاری پول خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به غیر از شبکه بانکی منتقل می‌کنند، مصداق پولشویی نیست، چون ما همانند بسیاری از کشورها کالاهایی خرید و فروش می‌کنیم و پول آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منتقل می‌کنیم و این حق کشور ماست که با جمعیت حدود 90 میلیون نفری، مبادلات تجاری با کشورها و شرکت‌های دیگر انجام دهد.

دهقان اضافه کرد: ما حق مشروع خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دنبال می‌کنیم، اما آمریکا این حق مشروع و تجارت با کشورها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان غیرمشروع جلوه می‌دهد، در نتیجه شرکت‌هایی که با ما کار می‌کنند مجبور هستند غیرشفاف باشند درحالی‌که فقط مبادلات تجاری کالاهای مجاز انجام می‌دهند.

معاون حقوقی رئیس جمهور همچنین گفت: ما در حال حاضر با شرکت‌های مختلف دنیا و حتی برخی شرکت‌های اروپایی و آسیایی کار می‌کنیم، اما اکثر آنها تمایلی ندارند که معاملات مشروع خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بازگو کنند، چون مورد تحریم و جریمه‌های آمریکا قرار می‌گیرند.

وی افزود: اگر تحریم‌ها نبود، جمهوری اسلامی پیشتاز مبارزه با پولشویی و فساد در دنیا است.

دهقان در مورد لایحه مبارزه با پولشویی گفت: لایحه‌ای در سال 1400 مربوط به اموال تملیکی تهیه شد که بخشی از آن ناظر به مقابله با پولشویی بود و این لایحه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به مجلس دادیم، اما مجلس برنامه‌های دیگری در اولویت دارد که اعلام وصول نکرد و گفته‌ایم اگر مجلس آمادگی داشته باشد می‌توانیم لایحه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با در نظر گرفتن موضوعات جدید به مجلس ارائه کنیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور در مورد پرسش خبرنگار فارس در باره قانون رمزارزها گفت: در دولت قبلی سال 98، آیین‌نامه‌ای تصویب شد که ناقص بود، دولت جدید این آیین‌نامه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دوباره در دولت مطرح و تصویب کرد، اما اقدام رمزارزها با آیین‌نامه انجام‌شدنی نبود، بنابراین لایحه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آماده کردیم که به زودی از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شود.

وی در مورد معاهده زیست محیطی پاریس هم گفت: ما قوانین داخلی کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرا می‌کنیم.  آیین نامه‌ای در سال 94 در دولت تصویب شده که داوطلبانه اجرا می‌کنیم و دو برابر تعهدات معاهده پاریس آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرا می‌کنیم، اما پیوستن به معاهده پاریس، ملاحظاتی دارد که یکی از مهم‌ترین آن تحریم‌های آمریکاست که باید برداشته شود، چون اگر بخواهیم در جهت کاهش کربن حرکت کنیم باید تجهیزاتی وارد کنیم که به خاطر تحریم نمی‌توانیم انجام دهیم.

دهقان ادامه داد: کشورهای غربی باید تلاش کنند تحریم‌های آمریکا برداشته شود، در آن موقع ما پیشتاز کاهش کربن خواهیم بود و بدون رفع تحریم نمی‌توانیم معاهده پاریس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بپذیریم.

معاون حقوقی رئیس جمهور تأکید کرد: ابتدا باید تحریم‌ها برداشته شود و بعد بتوانیم با الحاق به معاهده پاریس، به طرح کاهش کربن کمک کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات