صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۵۰۸۱۵
آینده‌پژوهی یک منازعه انتخاباتی

صدای پای جنگ داخلی در آمریکا

اظهارات اخیر بیلی بار، وزیر دادگستری دولت ترامپ و تاکید وی بر تلاش عامدانه رئیس‌جمهور سابق آمریکا مبنی بر تقلب در انتخابات و تغییر دادن نتایج مبتنی بر شمارش آرا (بر مبنای ساختار کالج الکترال)، شوک سختی به ستاد انتخاباتی ترامپ وارد ساخته است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ حسین یاری

این روز‌ها سیگنال‌های خوبی از دادگاه‌های فلوریدا و واشنگتن به ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور سابق آمریکا و شخص او مخابره نمی‌شود! اظهارات اخیر بیلی بار، وزیر دادگستری دولت ترامپ و تاکید وی بر تلاش عامدانه رئیس‌جمهور سابق آمریکا مبنی بر تقلب در انتخابات و تغییر دادن نتایج مبتنی بر شمارش آرا (بر مبنای ساختار کالج الکترال)، شوک سختی به ستاد انتخاباتی ترامپ وارد ساخته است. فراتر از آن، پیتر ناوارو، مشاور بازرگانی سابق دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا نیز در سرپیچی از کنگره این کشور مجرم شناخته شد. ناوارو حاضر نشده بود با تحقیقات کنگره آمریکا بر سر شورش ۶ ژانویه همکاری کند.

ماجرای محکومیت ناوارو
دادستان‌ها ناوارو را متهم کرده بودند که «خود را فراتر از قانون» دانسته و احضاریه کنگره این کشور را برای تحقیقات یورش شش ژانویه نادیده گرفته است. او در دو زمینه جداگانه در سرپیچی از کنگره مجرم شناخته شده و هر کدام از این جرایم مجازاتی تا یک سال حبس در پیش دارند. سال گذشته استیو بنون، یکی دیگر از متحدان ترامپ با اتهامی مشابه در دادگاه مجرم شناخته شد، اما با درخواست فرجام، هنوز آزاد است. صدور این احکام نشان می‌دهد که ساختار قضایی آمریکا نسبت به اتهامات شخص ترامپ در پرونده حمله به کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ آگاه است.
روز سه‌شنبه هفته گذشته و در خارج از دادگاه، در واشنگتن، ناوارو به خبرنگاران گفت «امروز روزی غمبار برای آمریکاست» و وعده داد که در اعتراض به حکم خود تا دیوان عالی آمریکا خواهد رفت: «این اولین بار در تاریخ جمهوری ماست که یک مشاور ارشد کاخ سفید، با چنین اتهامی مواجه شده است.» ناوارو معتقد است که وزارت دادگستری آمریکا برای ۵۰ سال گذشته سیاستی پیشه کرده که بر اساس آن هیچ مشاور کاخ سفید مجبور به شهادت در کنگره نیست، اما به او که رسیده «وضع تغییر کرده است.»

هشدار به ترامپ
بسیاری از تحلیلگران مسائل انتخاباتی و سیاسی آمریکا، محکومیت ناوارو را هشداری صریح از سوی دادگاه خطاب به ترامپ تلقی می‌کنند. ناوارو بعد از محاکمه‌ای دو روزه و چهار ساعت مشورت هیات منصفه، مجرم شناخته شد. ناوارو، در فوریه سال ۲۰۲۲ در چارچوب تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا به کنگره احضار شده بود. او حاضر نشد هیچ کدام از اسناد یا مکاتبات مورد نظر نمایندگان را در اختیار آن‌ها بگذارد و خود نیز از حضور در مجلس خودداری کرد. دادستان‌ها در طرح دعوای خود در دادگاه گفتند‌ی ناوارو به وفاداری به دونالد ترامپ بیش از عمل به درخواست کنگره اهمیت داده است. به گفته الیزابت الوی این سرپیچی است و جرم محسوب می‌شود. استنلی وودوارد، وکیل آقای ناوارو، در جریان دادگاه مدارک چندانی در دفاع از موکل خود ارائه نکرد و در عوض تلاش کرد ادعای دادستان مبنی بر اینکه موکلش درخواست کنگره را عمدا نقض کرده، زیر سئوال ببرد.

جایگاه ویژه ناوارو
پیتر ناوارو در کتاب خود با عنوان «دوران ترامپ» که در سال ۲۰۲۱ منتشر شده نوشته است که او معمار ایده به چالش کشیدن نتیجه انتخابات بوده است. ایده او این بوده است که با ادعای داشتن شواهد گسترده از تقلب انتخاباتی، جمهوری‌خواهان در کنگره مراسم تصدیق نتیجه انتخابات را به تاخیر بیاندازند. کمیته مجلس نمایندگان گفته است بی‌اساس بودن ادعای ناوارو مبنی بر این که تقلب انتخاباتی گسترده انجام شده از سوی مقام‌های ایالتی و محلی محرز شده است. ناوراو در کنار یک سال زندان برای هر مورد سرپیچی از دستور کنگره ممکن است به پرداخت ۱۰۰ هزار دلار جریمه نقدی هم محکوم شود. حکم دادگاه برای این پرونده قرار است در ماه ژانویه اعلام شود.

معمای رئیس‌جمهور سرکش!
بدون شک در آینده‌ای نزدیک، دادگاه ایالتی جورجیا باید در خصوص پرونده سرنوشت‌ساز ترامپ تصمیم نهایی خود را اتخاذ کند. این تصمیم، قطعاً نمی‌تواند به سود رئیس‌جمهور سابق آمریکا باشد، زیرا شواهد موجود و کیفرخواست دادستانها، جملگی علیه اوست! از سوی دیگر، محروم کردن رئیس‌جمهور سابق آمریکا از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و زندانی کردن وی، گره کور امنیتی دیگری را در واشنگتن و دیگر نقاط کانونی آمریکا ایجاد خواهد کرد. به طور کلی، شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، مولود فرضیات و مولد تحلیل‌های گوناگونی بوده است. برخی تحلیلگران معتقدند که اتحاد رای‌دهندگان دموکرات و جمهوری‌خواهان ناراضی، منجر به شکست رئیس‌جمهور سابق آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ شده است. برخی دیگر نیز معتقدند که شکست ترامپ، یک برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده توسط جریان پشت پرده حاکم در آمریکا بوده است، جریانی که استمرار حضور یک «رئیس‌جمهور سرکش» در کاخ سفید را برای واشنگتن «پرهزینه» دانسته و در نتیجه، تمامی نهاد‌های قضایی، قانونگذاری و امنیتی در آمریکا را جهت تحقق شکست نهایی وی بسیج کرده است.

ترامپ شانسی برای تغییر معادله نداشت!
نکته دیگری که در بحبوحه محاکمه رئیس‌جمهور سابق آمریکا به صورتی جدی مورد توجه قرار گرفته، مربوط به همراهی برخی از سناتور‌ها و اعضای ارشد حزب جمهوریخواه با وی (در پروسه تقلب نظام‌مند در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰) می‌باشد. ترامپ در شرایطی که بازی را در شش ایالت آریزونا، جورجیا، پنسیلوانیا، میشیگان، ویسیکانسین و نوادا باخته بود، دیگر شانسی برای تغییر نتیجه بازی نداشت! اگر مناقشه انتخاباتی، تنها در یک ایالت در آمریکا (مانند پنسیلوانیا) صورت می‌گرفت، اکثر جمهوری‌خواهان سنا آماده بودند تا حمایت تمام عیاری را از ترامپ در کشاندن بازی به دیوان عالی صورت دهند و در آنجا نیز رای نهایی به سود رئیس‌جمهور و جمهوری‌خواهان صادر شود. اما شکست ترامپ (هر چند با اختلاف اندک) در چند ایالت، کار را برای همراهان ترامپ دشوار ساخت. در چنین شرایطی برخی اعضای کابینه ترامپ کاملاً سکوت کرده و چهره‌های شناخته شده در حزب جمهوری‌خواه نیز رسماً پشت ترامپ را خالی کردند.
در اینجا نمی‌توان نسبت به مقوله افزایش احتمال جنگ داخلی در آمریکا بی‌تفاوت ماند! بازگشت ترامپ به کاخ سفید در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ یا محرومیت وی از شرکت در انتخابات، هر دو مولد نوعی منازعه داخلی در آمریکاست. بنابراین، دستگاه‌های امنیتی و سیاسی آمریکا که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی به حامیان پشت پرده جمهوریخواهان و شخص ترامپ تبدیل شده بودند، اکنون باید میان بد و بدتر، دست به انتخابی سخت بزنند! این انتخاب هر چه باشد، کلیت نظام سیاسی و اجتماعی آمریکا، بازنده آن خواهد بود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات