صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۵۰۵۷۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 12 شهریورماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): راه‌پیمایی اربعین قوت اسلام است، قوت حقیقت است، قوت جبهه‌ مقاومت اسلامی است که این ‌جور اجتماع عظیم میلیونی راه می‌افتند به سمت کربلا، به سمت حسین، به سمت قله و اوج افتخار فداکاری و شهادت که همهی آزادگان عالم باید از او درس بگیرند.(1398/7/1)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
و همچنان سیاست‌های غلط آموزشی
اگر آموزش بهتری بخواهید باید پول بیشتری بپردازید. این فحوای کلام وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با رسانه ملی است. البته آنچه ایشان گفتند آنچنان راز سر به مهری نبود؛ بلکه تنها بیان یک واقعیت تلخ است که مدت‌هاست در نظام آموزشی کشور وجود دارد، مدارسی خاص و غیرانتفاعی با امکانات ویژه و لاکچری برای کسانی که توانایی پرداخت شهریه بالای آن را دارند. دست کم در بیشتر موارد عنوان «آموزش غیر انتفاعی» در تضاد با مفهوم اصلی‌اش، ماهیتی کاملاً «انتفاعی و سودآور» دارد. در حقیقت، در این بخش به جای یک حوزه آموزشی و فرهنگی با یک صنعت و تجارت پول‌ساز مواجه هستیم که به دانش‌آموز، معلم، کلاس، مدرسه، کنکور و هر آنچه‌ به آن مربوط می‌شود به چشم منابع سرشار کسب درآمد می‌نگرد.‌ در این صنعت مانند هر صنعت و تجارت دیگری منطق پول بیشتر و بیشتر است..
این روش آموزشی در حالی در جریان است که در نقطه مقابل این نوع از سیستم لاکچری، در سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان دانش‌آموزان مستضعف علم را در کانکس‌های محقری می‌آموزند که با دنیای پیش گفته شده فرسنگ‌ها فاصله دارد. حمایت و تشکر وزیر محترم از این ساختار غلط آموزشی آن هم تنها چند روز پس از اظهار نظر رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان‌ که بر لزوم حمایت از مدارس دولتی تأکید داشتند، نشان می‌دهد برخی سیاست‌های آموزشی چه اندازه با مدل انقلاب اسلامی فاصله دارد. ایشان تأکید کردند: «نباید جوری باشد در کشور که وقتی گفته می‌شود مدرسه دولتی، اولین چیزی که مقابل انسان نقش می‌بندد، ضعف مدرسه است.»
هر چند از دولت‌های پیشین نیز انتظار می‌رفت که در مسیر اصلاح این مدل گام بردارند و مدارس دولتی تقویت شود؛ اما درباره دولت سیزدهم که عنوان دولت انقلابی را با خود همراه دارد، این مهم صد چندان است، نه اینکه در بالاترین سطوح وزارتخانه مورد تأیید قرار گیرد. نظام آموزشی تجارت‌محور بیش از آنکه بر مدار استعداد و توانایی و عدالت دانش‌آموز باشد، بر پاشنه ثروت ولی دانش‌آموز می‌چرخد. این مدل در بهترین حالت نخبگانی را تربیت خواهد کرد که در نهایت خدمت‌شان را در آن طرف آب برای بیگانه ارائه خواهند کرد و سهم مستضعفان زندگی در پایین دست علم خواهد بود؛ موضوعی که نیازمند بازبینی جدی در سیاست‌گذاری‌های کلان آموزشی است.  
حسین حسینی‌نژاد
 
 
▼ گزارش روز
بازی سیاه با چهره‌های سفید
اوایل انقلاب منافقین و برخی گروه‌های تروریستی دیگر ابزار آمریکایی‌ها برای براندازی جمهوری اسلامی شدند. همین امر سبب شد «مسعود رجوی» شانه به شانه صدام علیه ایرانی‌ها بجنگد و عملیات کند. تا سال‌ها منافقین ابزار و آلت دست آمریکایی‌ها بودند؛ اما ناکارآمدی آنها و چهره سیاه‌شان نزد مردم سبب شد غربی‌ها بر روی چهره‌های سفیدتر سرمایه‌گذاری کنند.
استفاده از حامد اسماعیلیون، علی کریمی، نازنین بنیادی، مصی علینژاد و... نشان داد، آمریکایی‌ها به دنبال شیفت از گروه‌های منفور سابق و رجوع به چهره‌های جدید و سفید هستند. هر چند مرور زمان نشان داد، آنقدر هم که باید گفت این چهره‌ها سفید نیستند؛ چرا که یکی کلاهبردار خواهرش شد و دیگری در روز روشن به واسطه دادگاه‌های آمریکایی از ایرانی‌ها اخاذی می‌کند.
بنابراین، برخی نشانه‌های جدید خبر می‌دهد سرویس‌های غربی به دنبال معرفی چهره‌های سفید و جدید به جامعه ایرانی برای مقاصد خودشان هستند. «یاسمین مقبلی» در این سناریو می‌تواند نقش جدیدی را بازی کند. کسی که اسمش را فضانورد ایرانی گذاشته‌اند؛ اما حقیقت آن است که زاده ایران نیست و قبل از فضانوردی هم افتخارش بمباران افغانستان و دیگر ملل مستضعف بوده است. بیش از 150 مأموریت رزمی و 2000 ساعت پرواز در بیش از 25 هواپیمای مختلف کارنامه کهنه سربازی آمریکایی است که امروز می‌خواهد نقش سرباز جنگ شناختی و ادراکی را بازی کند. سرمایه‌گذاری رسانه‌های غربی و برخی رسانه‌های غربگرای داخلی بر روی چنین چهره‌ای نشان می‌دهد، سرویس‌های غربی از چهره‌های سابق دل بریده‌اند.
البته چهره سفید مربوط به اشخاص نیست؛ بلکه مربوط به رسانه‌ها نیز هست. برخی نشانگان امنیتی نشان می‌دهد، پس از مرگ رسانه ای مانند آمدنیوز، این بار رسانه‌هایی جدید با عناوین جدید به عرصه مقابله با جمهوری اسلامی آمده‌اند؛ رسانه‌هایی را که به اسم افشاگری‌های اخلاقی این روزها در حال تبلیغ هستند، می‌توان بخشی از این جورچین نامید.
آنچه گفته شد، بحثی مفصل بود که به اختصار توضیح داده شد؛ ولی آنچه نیاز است تلاش برای نشان دادن ماهیت چهره‌های به اصطلاح سفیدی است که بازیچه دست‌های سیاه شده‌اند. برای شناخت این دست‌های سیاه و اهداف آن نیازمند نگاه دقیق‌تر و عمیق‌تر هستیم و شناخت آنها هم در دقیقه نودی و در بزنگاه‌ها میسر نمی‌شود؛ بلکه باید با طرق مختلف اقدام شود.    
یعقوب ربیعی
 
 
▼ خبر ویژه
تروریست‌ها دست به یقه شدند
در پی فشارهای دولت آلبانی به گروهک منافقین، به ویژه پس از حمله پلیس ضدشورش این کشور به مقر اشرف3، سران منافقین تصمیم گرفتند مقر خود را به کشور دیگری منتقل کنند. ابتدا قرار بود مقر این گروهک به فرانسه منتقل شود که به دلیل موافقت، این کشور، کانادا به منزله مقصد بعدی آنها انتخاب شد. منافقین در ابتدا سعی کردند افرادی را که پاسپورت کانادایی دارند، در اولویت اول به این کشور منتقل کنند و از آنجا که امکان انتقال همه آنها به کانادا وجود ندارد، برنامه جدید آنها، انتقال افراد دارای پاسپورت آلمانی به کشور آلمان است. خروج مخفیانه و شیوه اولویت‌بندی منافقین برای فراری دادن اعضای خود از آلبانی، موجب درگیری در میان اعضای رده پایین نیز شده که از جمله این حواشی، درگیری در نشست رسمی اخیر این گروهک در اشرف3 بود. به نظر می‌رسد، پلیس آلبانی در آینده بار دیگر وارد این مقر شده و این بار اشرف3 را برای همیشه تعطیل کند.
 
 
▼ اخبار 
1ـ تهران‌ـ مدیترانه با خط ریلی
«بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی پس از شروع خط ریلی ایران به بصره گفت: «یکی از راهبردی‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است که بالغ بر 40 سال سابقه دارد و هر بار به یک دلیلی این کار انجام نشد. امروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق عملیات اجرایی آغاز می‌شود. طول ریلی که در این پروژه استفاده می‌شود، 32 کیلومتر است که 16 کیلومتر عملیات مین‌روبی داریم که امروز زمین تحویل طرف ایرانی می‌شود. یک پل به طول یک کیلومتر داریم بر روی اروندرود که این هم به عهده طرف ایرانی است. زمان پروژه هم حدود یک سال و نیم دیده‌ایم که شاید تا دو سال طول کشد. با کشور سوریه توافق کردیم که ادامه این ریل می‌تواند از عرض کشور عراق عبور کند و دسترسی به کشور سوریه را هم فراهم آورد.» همچین معاون اول رئیس‌جمهور برای آغاز رسمی احداث خط آهن شلمچه‌ـ بصره به نقطه صفر مرزی ایران و عراق رفت. آقای مخبر پس از بازدید از این پروژه ریلی گفت: «دو کریدور شمال‌ـ جنوب و شرق‌ـ غرب همه کشورهای منطقه و فرامنطقه به آن نیاز دارند و جزء راهبردهای جدی ماست. با این 32 کیلومتری که‌ از شلمچه به بصره می‌رود، ایران را به مدیترانه وصل می‌‌کند ضمن اینکه برای مسائل همه کشورهای غرب آسیایی موقعیت مهمی است.»
 
2ـ انتخابات یا خنده بازار؟
این روزها دعوا و کشمکش‌های سیاسی و انتخاباتی در ایالات متحده داغ شده است؛ چنانکه ترامپ بازداشتش را کاملاً سیاسی می‌داند و می‌گوید در صورتی که به زندان بیفتد، از درون زندان کاندیدا خواهد شد؛ اما خبر دوم درباره بایدن است که استیضاح در کمین اوست. ماجرا از این قرار است که وقتی بایدن معاون رئیس‌جمهور بود، سال‌ها با سه نام جعلی مکاتبات ایمیلی انجام می‌داده و از این طریق پسرش را در معاملات و روابط تجاری بین‌المللی پشتیبانی می‌کرده است. برخی از ایمیل‌ها مربوط به مشتریان پسر بایدن است. بایدن قبلاً دروغ گفته بود که از این معاملات اطلاع نداشته است، در حالی که این ایمیل‌ها می‌توانند اطلاعات و دخالت او را بیشتر نشان دهد. همزمان با افشای جزئیات جدید درباره فساد مالی خانواده بایدن، جمهوری‌خواهان در تلاش هستند تحقیقات برای استیضاح جو بایدن را آغاز کنند.
 
3ـ اروپایی‌ها در صف خرید آب سنگین
سخنگوی سازمان انرژی اتمی می‌گوید، اروپایی‌ها برای خرید آب سنگین ما صف کشیده‌‎اند. «کمال‌وندی» در مصاحبه روز گذشته نسبت به رفتارهای دوگانه آژانس گفت: «به مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها گفته‎‌ام که مگر شما اورانیوم 60 درصد را جای دیگری دیده‌‎اید؟ پس هر چه می‌ خواهید در این زمینه بدانید، باید از ما بپرسید. ما به آنها می‌ گوییم شما را به کشورهای دارای سلاح هسته‌ای راه نمی‌دهند که بتوانید اورانیوم 80 درصد را ببینید. آب سنگین ایران از نظر کیفیت در دنیا در رتبه نخست قرار دارد. مشتریان اروپایی هم برای خرید آب سنگین ما صف کشیده‌اند؛ ما یک لیتر آب سنگین را هزار دلار می‌‌فروشیم.»
 
4ـ یاک 130 در ارتش
انتشار برخی تصاویر در فضای مجازی از ورود هواپیمای جت آموزشی و رزمی یاک 130 به خدمت نیروی هوایی ارتش حکایت دارد و شواهد نشان‌‌دهنده ورود این هواپیماهای روسی به ایران است. تاکنون هیچ مقام رسمی‌ای این موضوع را تأیید نکرده است؛ اما با توجه به اینکه موضوع ورود این هواپیماهای آموزشی و رزمی پیش از این نیز در دستور کار قرار داشته، به نظر می‌رسد ورود این جنگنده‌ها به کشور قطعی و صورت گرفته است. این هواپیماهای آموزشی قرار است برای آموزش خلبانان جدیدی که می‌خواهند با جنگنده‌‌های نسل جدید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرواز کنند، استفاده شود.
 
 
▼ اخبار کوتاه
قتل به همین راحتی/ پلیس آمریکا فیلم شلیک مرگبار به زن باردار سیاه‌پوست را منتشر کرد. فیلم منتشرشده لحظه قتل «تاکیا یانگ» 21 ساله در پارکینگ یک فروشگاه در روز 24 آگوست را نشان می‌دهد. «فواد ایزدی» کارشناس مسائل آمریکا فیلم این قتل را منتشر کرد و در توئیتی نوشت: «پلیس در آمریکا به خانم دستور می‌ده از ماشین خارج بشه. بعد از عدم تمکین به دستور پلیس، خانم درجا اعدام می‌شه و ویدئو برای عبرت دیگران منتشر می‌شه. خانم تاکیا یانگ حامله بوده و فرزند هم از دست میره.»
 
آب خزر در دست بررسی/ «رفیعی» رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: «کمیسیون کشاورزی مجلس با جدیت پیگیر موضوع کاهش تراز سطح آب خزر است. هنوز یک مطالعه جامع که نشان دهد در دریای خزر چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است، وجود ندارد. بررسی علت کاهش تراز سطح آب خزر به مطالعه دقیق‌تر و عمیق‌تری نیاز دارد. سازمان محیط زیست و سامان شیلات کشور متولیان اصلی دریای خزر هستند.»
 
سومین طلوع در مدار زمین/ ماهواره سنجش از دور طلوع 3 که به سفارش سازمان فضایی ایران و در صنایع الکترونیک ایران (صاایران) ساخته شده بود، پس از گذراندن آخرین آزمایش‌ها، تحویل سازمان فضایی ایران شد. این ماهواره با دقت تصویربرداری 5 متر تک طیفی و 10 متر رنگی، وزنی بیش از 100 کیلوگرم داشته و با تکیه بر توان داخلی و با کوشش متخصصان کشورمان طراحی و ساخته شده است.
 
خانه سالمندان آمریکا/ «نیکی هیلی» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، پس از آنکه رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان سنا بار دیگر در برابر انظار عمومی فک و چشمانش قفل و بی‌حرکت شد، در مصاحبه‌ای خواستار اخذ آزمایشات صلاحیت روانی از سیاستمداران پیر این کشور شده و از مجلس سنا به عنوان یک «خانه سالمندان ممتاز» یاد کرد.
 
روسیه و اعتماد به غربی‌ها/ «لاوروف» وزیر خارجه روسیه درباره نحوه مواجهه غربی‌ها با تحولات روسیه و اوکراین گفت: «غربی‌ها همیشه از توافقات سوءاستفاده می‌کنند. شما نمی‌توانید حرف‌ آنها را باور کنید، و هرگز نمی‌توانید حتی به امضاهایی که غربی‌ها پای اسناد متعدد گذاشته‌اند، اعتماد کنید.»
 
آچمز براندازها/ کارشناس تلویزیون سعودی اینترنشنال با اقرار به درماندگی براندازان و تجزیه‌طلبان گفت: «بدبختانه اعتراضات در داخل کشور خوابیده و اختلافات اپوزیسیون رو به افزایش است؛ متأسفانه در شرایط آچمزی قرار داریم!»
 
دروغ 20 میلیونی/ در حالی که برخی فعالان سیاسی‌ـ رسانه‌ای نوشته‌اند امام جمعه شیراز امروز مدعی ایجاد 20 میلیون شغل از سوی دولت شده، فیلم سخنان وی نشان می‌دهد او تنها به 1 میلیون شغل اشاره کرده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات