صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۵۱۱۶۱

۵ هزار کشته

منابع سودانی از نبرد شدیدی خبر دادند که میان نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» معروف به حمیدتی با نیروهای عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان در خارطوم جریان دارد.
از نیمه آوریل گذشته، ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع درگیر جنگ هستند و تلاش‌های آتش‌بس راه به جایی نبرده است. این جنگ ۵ هزار کشته بر جای گذاشته است که بیشتر آنها را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند و همچنین بیش از ۱۲ هزار نفر زخمی شده‌اند. بیش از ۵ میلیون نفر هم‌ بر اثر این درگیری آواره شده‌اند.
در همین حین، فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان تهدید کرد، اگر ارتش دولت تشکیل دهد، او هم در مناطق تحت کنترل خود، دولت تشکیل خواهد داد.
حمیدتی گفت: «اگر این وضعیت ادامه یابد یا مسئولان باقی مانده از دولت سابق بخواهند دولت تشکیل دهند، فوراً رایزنی‌های گسترده را برای تشکیل یک دولت واقعی در مناطق تحت کنترل خود به پایتختی خارطوم شروع خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد پایتخت جایگزین ایجاد شود؛ اقدام البرهان برای تشکیل دولت مستقر در پورت سودان به این معناست که ما به‌سمت سناریوهایی پیش می‌رویم که در کشورهای دیگر رخ داده است و دو طرف مناطق مختلف را در یک کشور کنترل می‌کنند.»
در حالی که نیروهای واکنش سریع در مناطق مسکونی سراسر خارطوم و در بحری و ام درمان، دو منطقه مجاور خارطوم مستقر هستند، ارتش از توپخانه سنگین و حملات هوایی برای مقابله استفاده می‌کند و تاکنون صدها غیرنظامی کشته ‌شده‌اند.
در همین راستا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به شبکه «الحره» اعلام‌ کرد، واشنگتن وضعیت سودان و نقض‌هایی که طرفین درگیر علیه ملت سودان مرتکب می‌شود، پیگیری می‌کند و از متحدان و شرکای خود می‌خواهد برای پایان دادن به این خشونت یکصدا شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات