فرهنگی >>  دین >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۵۱۴۷۹

ماموستا کریمی: خدا، پیغمبر، کعبه و قرآن ما یکی است و ما دشمن هم نیستیم

مشاور رئیس جمهور گفت: دین همه ما واحد است، ریشه ما واحد است، اصول دین برای همه ما یکی است، خدا، پیغمبر، کعبه و قرآن ما یکی است و ما دشمن هم نیستیم.

سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی امروز با حضور سلطان سلوک رئیس جمعیت مسلمانان مجارستان، ماموستا عبدالسلام کریمی مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی و ماموستا عبدالسلام امامی امام جمعه مهاباد، در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد.  

ماموستا کریمی: خدا، پیغمبر، کعبه و قرآن ما یکی است و ما دشمن هم نیستیم

در این مراسم سلطان سلوک با بیان اینکه جهان اسلام تاریخی طولانی دارد، گفت: قبایل مجار که از آسیای میانه وارد کشور خود شدند، در قرن‌های ۷ و ۸ میلادی با اسلام آشنا شده و تا قرن ۹ بخشی از آن‌ها به اسلام روی آوردند.

رئیس جمعیت مسلمانان مجارستان بیان کرد: مسلمانان نقش قابل‌توجهی در تسهیل اسکان قبایل مجارستان داشتند و خدمات زیادی مانند کشاورزی، ضرب سکه و ... به این قبایل ارائه کردند. قرن ۱۴ که رسید، شرایط تغییر زیادی کرد و مسیحیت کاتولیک در آن‌ جا رواج پیدا کرد. عثمانی‌ها نیز قسمت‌هایی از آن را اشغال کردند. با این حال مسلمانان از پای نیفتاده و نه تنها به حفظ و پیشرفت آن منطقه کمک‌های زیاد کردند، بلکه همه اقلیت‌ها و مذاهب را نیز به رسمیت شناختند.

وی اعلام کرد: در حال حاضر ما شرایط خوبی داریم و مشکلی هم با ادیان و مذاهب دیگر نداریم. تلاش می‌کنیم ارزش‌های اسلامی را به دیگران معرفی کنیم. باور داریم زمانی توسعه انسانی اتفاق می‌افتد که ارزش‌های انسانی مثل خانواده، جایگاه، شأن و آزادی انسان و ... حفظ شود.  

در ادامه مراسم عبدالسلام کریمی که مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی است، ضمن تبریک و تشکر از مجمع تقریب مذاهب که این جلسات را تشکیل می‌دهند، درباره وظیفه علما و خروجی جلسات حوزه وحدت اسلامی گفت: فرض کنید رسول‌الله صل الله علیه و آله و سلم جسماً زنده هستند و ما می‌توانیم خدمتشان برویم و از ایشان در این رابطه سؤال بپرسیم که اگر زنده بودند در جهان اسلام چه مواضعی را دنبال می‌کردند و چه طور جهت‌گیری می‌کردند؟ از چه کسی دفاع می‌کردند و مقابل چه کسی می‌ایستادند؟ 

وی در ادامه با اشاره به آیه ۲۹ سوره فتح که می‌گوید «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ»، گفت: چرا بعضی‌ها برعکس این آیه عمل می‌کنند؟ ما باید کفار را عصبانی کنیم؛ نه اینکه دشمن خود را شاد کنیم. باید دوستانمان و جهان اسلام را شاد کنیم.

کریمی در ادامه افزود: اگر از پیامبر اسلام صل‌الله علیه و آله و سلم بپرسیم «شما جهت و سیاست جمهوری اسلامی ایران را تأیید می‌کنید یا دولت ظالم آمریکا و اسرائیل را؟» چه پاسخ می‌دهد؟ قطعاً جمهوری اسلامی را تأیید می‌کند.

مشاور رئیس جمهور نظر رسول خدا درباره جریان‌های شیعه و سنی را این طور بیان کرد: رسول خدا می‌فرمایند همه فرزندان من هستند و من پدر همه هستم. شیعه و سنی سلیقه است، دین نیست، بلکه مذهب است، مجموعه استنباطات و اجتهادات یک مجتهد است. دین همه ما واحد است، ریشه ما واحد است، اصول دین برای همه ما یکی است.

وی تأکید کرد: خدا، پیغمبر، کعبه و قرآن ما یکی است و ما دشمن خود نیستیم. 

 ماموستا کریمی درباره چگونگی تشکیل امت واحده توضیح داد: پیامبر می‌گوید طبق نظر مراجع تقلید عمل کنید و همه با هم از گوهر دین، یعنی قرآن، که بین همه مسلمانان مشترک است دفاع کنید.

مشاور رئیس جمهور درباره کشورهای دیگر تصریح کرد: پیامبر اگر بودند، می‌گفتند «عیسی مسیح برادر من است. او حق است. آمریکا اگر می‌گوید من تابع عیسی مسیح هستم، به اسم عیسی مسیح، علیه عیسی مسیح عمل می‌کند.» اگر در اسرائیل داعیه طبعیت از حضرت موسی را دارند، پیامبر می‌گوید: «موسی برادر من است. او حق است؛ او در مقابل ظالمین ایستاد. ولی آن‌ها کودک‌کش هستند و دیگران را از خانه‌شان بیرون کرده‌اند. آن‌ها به اسم یهود و موسی جنایت می‌کنند.»

وی ادامه داد: پیامبر می‌گوید: آهای امت من! آهای فرزندان من! دست در دست هم نهید و این غده سرطانی به اسم اسرائیل را از دل اسلام بکنید و بیرون کنید. این ندای رسول‌الله است.

کریمی در پایان سخنانش توضیح داد: پیامبر می‌گوید: اگر اسرائیلی‌ها به نام موسی بودند، اما عدول کردند و از راه موسی برگشتند، همان طور در جهان عده‌ای نام من و تحت شعار لا اله الا اللّه، مردم را می‌کشند و فقط خود را حق می‌دانند. آن‌ها هم دروغ می‌گویند.

در ادامه ماموستا امامی امام جمعه مهاباد گفت: نعمت اخوت، نعمت بسیار مهمی است. خداوند در آیه ۶۳ سوره انفال و آیه ۱۰ سوره حجرات می‌فرماید «وَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ» و «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ». همدلی، همدردی، همگرایی و هم‌افزایی، مهم‌ترین عوامل وحدت هستند. پیامبر اسلام صل‌الله علیه و آله و سلم فرمودند: «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» یعنی هر کس که صبح کند و اهتمامی به امور مسلمانان نداشته باشد مسلمان نیست. 

 وی در پایان تأکید کرد: همدلی و همگرایی در کشورهای اسلامی باعث از بین رفتن تنش‌ها می‌شود. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات