صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۵۲۱۶۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): رژیم صهیونیستی یك رژیم تحمیلی است، با حركتِ زور به‌وجود آمده است، هیچ پدیده‌ای و موجودی كه با زور به‌وجود آمده باشد، قابل دوام نیست و این هم قابل دوام نیست.(۱۳۹۲/۸/۲۹)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

پنج گام تا نابودی رژیم صهیونیستی

با مرور تاریخ مقاومت فلسطین، درمی‌یابیم فلسطین برای رسیدن به آنچه امروز است، پنج گام یا مرحله را طی کرده است:
گام اول به شریف حسین، عبدالعزیز و... پیوند خورده است که پذیرفتند حاکمیت نامشروعی، مانند رژیم صهیونیستی شکل بگیرد. هر چند در آن ایام هم افرادی، مانند عزالدین قَسّام عَلَم مبارزه به دوش گرفتند.
گام دوم را جمال عبدالناصر با دیگر کشورهای عربی برداشتند، اما دچار دو شکست مفتضحانه در جنگ شش روزه ۱۹۶۷ و جنگ یوم کیپور در ۱۹۷۳ میلادی شدند.
گام سوم را انور سادات با صلحش برداشت؛ چون خیال می‌کرد سازش منفعتش بیشتر از چالش است. هر چند گلوله خالد اسلامبولی اجازه نداد نتیجه سازش با صهیونیست‌ها را ببیند. مسیری که یاسر عرفات، ابومازن و... رفتند و بن بست بود. در عصر سازش اعراب، صهیونیست‌ها به اوسیراک عراق حمله کردند، سودان را مورد حمله قرار دادند و... .
اما نهضت امام راحل احیای مقاومت نه با مدیریت دولتمردان؛ بلکه با مدیریت مردم بود. شاید جالب باشد اگر مرور کنیم که در جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ در عرض چند ساعت بیش از ۳۳۰ هواپیمای مصری و ۱۰۰ هواپیمای دیگر کشورهای عربی منهدم شدند، خاک غصبی رژیم صهیونیستی با تصرف خاک اعراب سه برابر شد و... .
اما نهضت امام(ره) آموخت باید مقاومت مردمی شود. به همین دلیل ما شاهد آن هستیم که در جنگ‌های عصر جدید دیگر آن‌گونه نیست که صهیونیست‌ها حرف اول و آخر را بزنند و املای‌شان را دیکته کنند. جنگ ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، ۱۱ روزه، سیف القدس و... را صهیونیست‌ها آغاز کردند، ولی پیروز این عرصه «مقاومت» بود. گام چهارم را نهضت امام در ۱۹۷۹ آغاز کرد تا به امروز رسیدیم.
گام پنجم مقاومت هفته قبل کلید خورد. مقاومت در گام پنجم از مرحله دفاعی وارد تهاجم شد؛ از همین رو عملیات طوفان‌الاقصی را باید عصر جدیدی در تاریخ مقاومت فلسطین خواند.
شاید مخاطب با دیدن حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی با این سؤال مواجه شود که «آیا مقاومت پیروز شده است؟» پاسخ «آری» است. اگر دوباره به سال ۱۹۶۷ نگاهی بیندازیم که صهیونیست‌ها در عرض شش روز کل اعراب را شکست دادند، متوجه می‌شویم که قدرت و بازدارندگی رژیم صهیونیستی چگونه تحلیل رفته است. رژیم صهیونیستی این روزها از سر عجز بیمارستان المعمدانی را بمباران می‌کند، نه از سر قدرت. صهیونیست‌ها درمانده‌اند که آیا وارد غزه شوند یا نه؟ اگر وارد شوند، مقاومت چگونه بر سرشان خراب می‌شود؟ این را از طرح یوآو گالانت و فایل صوتی ایهود باراک می‌توان فهمید.

یعقوب ربیعی

 


▼ گزارش روز

به کجا چنین شتابان!

هنوز انگیزه و عامل یا عاملان قتل داریوش مهرجویی و همسرش مشخص نشده بود که واکنش‌هایی را در همان ساعات اولیه رقم زد. این اتفاق به دستاویز سلبریتی‌هایی، نظیر میلانی تبدیل شد که در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: «امنیت کجاست؟» پرویز پرستویی هم در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «امنیت کجایی؟» حمید فرخ‌نژاد، سلبریتی فراری به آمریکا هم با توئیت کنایه‌داری نوشت: «عوضش امنیت داریم؟» احسان علیخانی در واکنش به این قتل نوشت: «ای مرگ بیا که زندگی ما را کُشت.» مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی هم گفت: «اگر بررسی‌ها به واقعیت تلخی از قبیل ارتکاب این جرم توسط باندهای توطئه‌گر داخلی منتهی شد، مبادا ملاحظه‌ای صورت بگیرد و با توسل به توجیهات غیرشرعی و غیرقانونی از اعلام اسامی و برخورد با افراد آن باندها خودداری شود.» بررسی‌های شبانه‌روزی پلیس برای شناسایی مظنونان پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش به نتایج مطلوبی رسید. با دستگیری متهمان و کشف اموال مسروقه، معمای قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر فاش شد و بعدازظهر پنجشنبه، متهمان تحت تدابیر شدید امنیتی به شهرک زیبادشت، جایی که قتل رخ داده بود، منتقل شدند و در برابر دادستان و کارآگاهان جنایی صحنه قتل را بازسازی کردند و جزئیات اتفاقات آن شب را شرح دادند.
متأسفانه گاهی وضعیت برای ضد انقلاب خارج‌نشین و فتنه‌گران داخلی و برخی ناآگاهان عجول در داخل آماده می‌شود تا آنها از عادی‌ترین اتفاقات جامعه بحران بسازند، افکار عمومی را گمراه کنند، با امنیت روانی مردم بازی کنند و امنیت ملی و استقلال کشور را به بازی بگیرند. بسیار روشن است که در یک فضای هیجانی براساس این نوع دروغ‌ها و تحریکات دیگر با استفاده از تاکتیک‌های عملیات روانی و تکنیک‌های جنگ شناختی، چگونه می‌توان عده‌ای از جوانان خام و بی‌تجربه را فریب داد و علیه منافع و امنیت ملی شوراند. تحریف عقاید، خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیت‌ها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسنات بزرگ، تضعیف روحیه، بی‌اعتبار کردن و کاستن از اقتدار ملت و نظام اسلامی از جمله تاکتیک‌های به‌کارگیری شده است. در فرآیند عملیات روانی از القای اطلاعات گزینش شده به مخاطبان به منظور تأثیرگذاری بر احساسات، انگیزه، طرز تفکر و در نهایت رفتار طرف مقابل بهره می‌برند که نمونه‌های شاخص آن را می‌توان در آشوب‌های پاییز سال گذشته به وضوح مشاهده کرد. بنابراین، «ناامیدسازی» هدف اصلی دشمنان در جنگ ترکیبی علیه جمهوری اسلامی به شمار می‌رود که از طریق ابزارهای به روز رسانه‌ای سعی دارند آن را عملیاتی کنند. به امید آن که روزی همگان با شناخت کامل دشمنان مکار و دروغگو، دیگر هیچ گاه ذهن و قوه فهم و درک‌شان را در فضای مجازی در اختیار دشمن خبیث قرار ندهند.

حسین عباسیان

 


▼ خبر ویژه

اسناد فوق محرمانه صهیونیست‌ها در دست حماس

روزنامه «یدیعوت آحارانوت» در گزارشی نوشت، گردان‌های عزالدین قسام، اطلاعات کاملی درباره پایگاه‌های سری ارتش اسرائیل داشته و از این اطلاعات برای مختل کردن هر نوع واکنشی از سوی اسرائیل در عملیات اخیر خود استفاده کرد‌ه‌اند. این رسانه عبری‌زبان توضیح می‌دهد: «پایگاه یرکاون که محل فعالیت واحد ۸۲۰۰ (یگان هشدار سراسری) بود، در این عملیات به طور کامل مختل شد، تمام توانمندی شنود و رصدش از بین رفت و به رغم تمام توانمندی‌ها و ظرفیت‌‌هایی که برایش تدارک دیده شده بود، در زمان وقوع عملیات قادر به ارتباط کدگذاری شده نبود و حتی نتوانست برنامه حماس برای انجام این تهاجم وسیع و غافلگیرکننده در مناطق پیرامونی غزه را هم متوجه شود.» در ادامه گزارش آمده است: «مبارزین این گروه موفق شدند وارد این پایگاه سرّی شده و تمامی حاضران در آن را به قتل رسانده و کلیه اسناد اطلاعاتی و دستگاه‌های بسیار حساس موجود در آن را با خود ببرند.»

 

 

▼ اخبار

۱ـ ورود آمریکا به جنگ غزه، تل‌آویو را بی اعتبار کرد

یک منبع امنیتی ارشد صهیونیست با فاجعه دانستن ورود آمریکا به جنگ غزه، مدعی شد: «تاکنون هیچ کس در خاورمیانه فکر نمی‌کرد که اسرائیل به حمایت آمریکا نیاز دارد. ما همیشه به عنوان قدرتمندترین کشور در همسایگی تلقی شده‌ایم، کشوری که نه تنها برای دفاع از خود نیازی به کمک ندارد، بلکه برعکس، قدرت آن قدرت مجموع همسایگانش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. کشورهای عربی وقتی به این نتیجه رسیدند که اسرائیل از نظر نظامی شکست‌ناپذیر است، با ما توافق‌نامه‌های نظامی امضا کردند. اکنون این وضعیت برتر نظامی در حال تضعیف است و دشمنان اسرائیل دوباره دست به کار محاسبه قدرت ما شده‌اند.» یک منبع نظامی سابق صهیونیست نیز با تأکید بر قرار گرفتن تل‌آویو در مخمصه می‌گوید: «بازدارندگی ما تخریب شده است و به همین دلیل اسرائیل باید با یک پیروزی آشکار از کارزار غزه خارج شود. هر نتیجه دیگری می‌تواند به بازخرید دوباره زمان برای حمله دیگری به سرزمین‌های اشغالی تبدیل شود.»

۲ـ هدف تل‌آویو از حمله زمینی به غزه چیست؟

پایگاه خبری عبری‌زبان «وای نت» به نقل از «سرتیپ دانیل هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد، در حال حاضر تهاجم زمینی به نوار غزه برای مدتی به تعویق افتاده است. هاگاری در عین حال مدعی شد، این اقدام بنا به فشارهای آمریکا صورت نگرفته است، بلکه تل‌آویو قصد دارد در بهترین آمادگی و شرایط وارد این جنگ شود. این در حالی است که بعضی منابع آگاه در سرزمین‌های اشغالی می‌گویند مقامات صهیونیستی با علم به اینکه ورود زمینی به غزه نمی‌تواند حماس را از بین ببرد، صرفاً برای کشتن اسرای صهیونیست که در دست آنهاست، وارد این میدان می‌شوند و هدف واقعی، ولی محرمانه آنها همین مسئله است. بر اساس گفته این منابع، یورش زمینی به غزه و تلاش برای از بین بردن حماس برای اشغالگران ورود به یک دالان بسیار تاریک با هزینه‌های بسیار است؛ تنها ایده‌ای که آنها می‌خواهند از این طریق دنبال کنند، حمله هدفمند به برخی نقاطی است که احساس می‌کنند اسرای آنها در آن مکان‌ها نگهداری می‌شوند.

۳ـ دلیل‌سازی برای فراموش شدن علت اصلی

«موسوی لاری» وزیر کشور دولت اصلاحات با اشاره به کاهش مشارکت مردم در انتخابات در چند دوره اخیر می‌گوید: «این روند از سال ۱۳۹۸ شروع شد و شما دیدید که انتخابات سال ۱۳۹۸ چقدر با مشکل مواجه بود. این طور انتظار می‌رفت که مدیران کشور تدبیری بیندیشند و راه را برای مشارکت مردم باز کنند. با اصلاح قانون انتخابات و چیزی تحت عنوان «پیش ثبت‌نام» و بعضی موادی که این قانون داشت، مثل اینکه شورای نگهبان حق دارد منتخب مردم را بعد از رأی آوردن هم رد صلاحیت کند و امثال اینها باعث شد که زمینه مشارکت به حداقل برسد.» البته این چهره اصلاح‌طلب نمی‌گوید عملکرد دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان و مجلس دهم در کاهش رغبت مردم به رأی چه تأثیری داشته است!

۴ـ کوچاندن مردم فلسطین خط قرمز ماست

نشست بین‌المللی قاهره با موضوع صلح در سرزمین‌های فلسطین برگزار شد و شرکت‌کنندگان در این نشست به مخالفت با «کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها» تأکید کردند. «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر اعلام کرد، مصر مخالف کوچاندن فلسطینی‌ها به صحرای سیناست؛ چراکه این اتفاق به معنای از بین رفتن مسئله فلسطین خواهد بود. «عبدالله دوم» پادشاه اردن نیز تأکید کرد: «کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها خط قرمز ماست.» «فیصل‌بن‌فرحان» وزیر خارجه عربستان هم با ابراز مخالفت صریح ریاض با این توطئه گفت: «تلاش برای جابه‌جایی اجباری فلسطینی‌ها را رد می‌کنیم.» همچنین «السودانی» نخست وزیر عراق به شدت هرگونه جابه‌جایی فلسطینی‌ها از نوار غزه را رد می‌کند.

 

 

▼ اخبار کوتاه

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در فضای غرب این موضوع مطرح است که ایران از این قضیه اخیر حمایت کرده است، تصریح کرد: «ما این موضوع را پنهان نمی‌کنیم که ایران حمایت می‌کند؛ اما واقعیت این است که مشکل، حمایت ما نیست. مشکل اصلی این است که موجودیت رژیم صهیونیستی کاذب است و سران این رژیم می‌خواهند با فشار و گلوله این مشکل را حل کنند وموضوع عملاً حادتر می‌شود.»

دولت ایالات متحده رقم کسری بودجه دولت در سال مالی ۲۰۲۳ را ۱/۶۹۵ تریلیون دلار برآورد کرد. رقمی که نسبت به سال قبل ۲۳ درصد جهش داشته است. به گزارش «نیویورک‌پست»، افزایش شدید کسری بودجه سال جاری تحت تأثیر کاهش درآمدها و افزایش هزینه‌های تأمین اجتماعی به همراه هزینه‌های مربوط به نرخ بهره بی‌سابقه ناشی از بدهی دولت فدرال در این کشور بوده است.

روزنامه «شرق» درباره فعالیت‌های انتخاباتی این روزهای حسن روحانی نوشت: «نگاه او فقط به این انتخابات نیست و بسیاری معتقدند او با نیم‌نگاهی به انتخابات مجلس برای نقش‌آفرینی چه مستقیم و چه نامحسوس و غیرمستقیم برای پاستور ۱۴۰۴ در تکاپو است و با برگ‌های برنده خود می‌تواند در لحظات حساس انتخابات نقشی مؤثر در چیدمان بهارستان و در نهایت پاستور داشته باشد.»

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با تأکید بر اینکه حضور مردم در انتخابات به نظام و کشور در برابر خطرها مصونیت می‌بخشد و این یک واقعیت است، گفت: «به همه کسانی که انتقاد دارند، می‌گویم که حضور نیافتن در انتخابات کمکی به رفع مشکلات نمی‌کند، تنها نشانه‌های غلطی است به کسانی که همه ما امروز باید به نیت آنها پی برده باشیم.»

«ایهود باراک» که از چهره‌های شناخته شده رژیم صهیونیستی است و بالاترین پست‌های سیاسی و نظامی را تجربه کرده، در یک جلسه محرمانه که چند روز اخیر برگزار شده، اعتراف کرده است، این شکست اساسی قابل پنهان کردن نیست. وی همچنین به طور تلویحی نسبت به عواقب حمله زمینی به غزه هشدار داده و پیروزی در آن را بعید دانسته است.

«محسن اسلامی» دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد، تا پایان روز سوم نام‌نویسی قطعی برای انتخابات مجلس آینده، ۳۹۰۹ نفر از مجموع ۳۸ هزار و ۸۶۹ نفری که در مرحله پیش‌ثبت‌نام کد پیگیری دریافت کرده بودند، نام‌نویسی قطعی خود را انجام دادند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تا پایان دی امسال عرضه ۳۱ هزار خودرو وارداتی به مشتریان در سامانه یکپارچه انجام می‌شود، از واردات خودروهای برقی از آبان سال جاری خبر داد.

برچسب ها: تل‌آویو ، غزه ، حماس ، فلسطین
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات