فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۵۲۲۰۷

فقط ۴۰ روز تا برگزاری جایزه ادبی جلال «در زمان مقرر» فاصله داریم

شورای عالی انقلاب فرهنگی، زمان برگزاری جایزه جلال آل‌احمد را در آئین‌نامه آن معلوم کرده است، اما سال‌هاست این جایزه در زمان مقرر برگزار نمی‌شود و گاهی بیش از ۲ ماه تأخیر دارد. امسال هم فقط ۴۰ روز تا آن «زمان مقرر» فاصله داریم!

هرچه جلوتر می‌رویم به زمان اختتامیه شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال که بزرگ‌ترین و گران‌ترین رویداد ادبی کشور است، نزدیک‌تر می‌شویم. جایزه‌ای که به منظور معرفی آثار برگزیده ادبیات داستانی در ایران پایه‌گذاری شد و سالانه به هریک از برگزیدگان ۳ رشته رمان و داستان بلند، داستان کوتاه، مستندنگاری و پژوهش ادبی ۲۵۰ میلیون تومان جایزه می‌دهد.

فقط ۴۰ روز تا برگزاری جایزه ادبی جلال «در زمان مقرر» فاصله داریم

این جایزه با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۷ نخستین دوره خود را در سالروز تولد آل‌احمد برگزار کرد، اما آئین‌نامه ابلاغی این شورا درباره زمان برگزاری اختتامیه آن، هر سال با تأخیر اجرایی می‌شود.

در ماده ۸ آئین نامه این جایزه درباره مکان و زمان برگزاری این جایزه آمده است که مراسم اهدای جایزه ملی جلال آل احمد هر سال مقارن با ایام تولد این نویسنده توانا و صاحب سبک برگزار می‌شود. تولد جلال آل احمد، ۱۱ آذرماه (درست ۴۰ روز بعد) است.

اما برگزاری اختتامیه‌ این جایزه در دوره‌های گذشته به بهمن‌ماه هم کشیده شده است. در سال ۱۴۰۰ که مریم بصیری دبیری علمی و غلامرضا طریقی دبیری اجرایی آن را بر عهده داشت، اختتامیه در ۱۲ بهمن و با تأخیری ۶۱ روزه برگزار شد. پانزدهمین دوره نیز در ۲۴ دی‌ماه برگزیدگان خود را شناخت.

شاید یکی از این تأخیرها در برگزاری اختتامیه به خاطر تأخیر در معرفی دبیر جایزه است. وجیهه سامانی دبیر علمی پانزدهمین (آخرین) دوره جایزه در فاصله یک ماه مانده به سالروز تولد جلال معرفی و اختتامیه‌اش هم در ۲۴ دی‌ماه برگزار شد. البته در دوره‌هایی هم دبیر در اوایل مهرماه معرفی شده است؛ همانند دوره دوازدهم که محمدرضا شرفی‌خبوشان دبیرش بود.

زمانی هم از دبیران در خصوص تأخیر در اجرای اختتامیه و معرفی برگزیدگان سوال می‌شود، پاسخی با این مضمون که «برای ما کیفیت مهم است» داده می‌شود و این سوال که جایزه جلال طبق بند ۸ آئین‌نامه در ۱۱ آذر برگزار می‌شود یا خیر؟ پاسخی همانند پرسشی که در سال گذشته از دبیر پانزدهمین دوره کردیم، شنیده می‌شود.

سال گذشته از سامانی پرسیدیم: با توجه به اینکه در سال گذشته جایزه جلال با ۶۰ روز تاخیر برگزار شد آیا امسال در تاریخ مقرر خودش برگزار می‌شود؟ و او پاسخ داد: مسأله مهم این است که داوری‌ها با دقت و توجه بالایی انجام شود و اختتامیه در زمان مناسبی برگزار شود.با توجه به حجم بالای آثار وارده که زمان زیادی در داوری می‌طلبد، باید فرصت مناسب برای بررسی و قضاوت آثار در نظر گرفت. هر زمان که به نتایج خوب و دقیقی از جشنواره برسیم، اختتامیه برگزار خواهد شد.

امسال نیز با توجه به اینکه ۴۰ روز تا برگزاری اختتامیه جایزه ادبی جلال مانده است، دبیر شانزدهمین دوره معرفی نشده است. البته حامد محقق، معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات فارس درباره معرفی دبیر این دوره گفت: «دبیر جلال در همین ماه (آبان) از سوی خانه کتاب و ادبیات معرفی می‌شود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات