صبح صادق >>  مجازستان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۵۲۲۵۳

امپریالیسم خبری

پایگاه بصیرت / سیدمحمدمهدی خلیل‌زاده/ گروه مجازستان

انسان موجودی اجتماعی است و تلاش می‌کند همه چیز را در استخدام خود درآورد و حتی به استعمار هم‌نوع خود هم دست می‎زند. تنها دین است که از راه تشریع قوانین، در جهت کنترل انسانی تلاش دارد. یک سنت همیشگی تاریخ این است که همه امت‌های گذشته آمده‎اند و منقرض شده‎اند. آنچه سبب سقوط تمدن‎ها شده است، زیاده‎طلبی و استخدام‌طلبی انسان‎ها بوده است. امپریالیسم تلاش می‌کند بشر را به سوی انحصارطلبی و فرهنگ خود بکشاند.
امپریالیسم خبری در خدمت تحکیم پایه‎های قدرت جهان سرمایه‎داری عمل می‌کند. در این راستا، بدون نیاز به لشکرکشی نظامی، با تجزیه و تحلیل رخدادهای سیاسی به طور دلخواه و تحمیل ارزش‎های غربی و دروغ‎پراکنی و بازنمایی غیرواقعی در استحکام اقتدار خود می‌کوشد. امپریالیسم خبری با تغییر نظام ارزشی جوامع افکار را در جهت منافع خود شکل می‌دهد.
از سوی دیگر، امپریالیسم خبری به منزله خرده سیستم مکمل دیگر اجزای نظم امپریالیستی است. به این معنا که در خدمت سوداگری اقتصادی و فرهنگ نظام سلطه است. امپریالیسم خبری در اعمال سیاست‎های خود همه ویژگی‎های یک سیستم واقعی را دارد؛ اگر چه شخصیت حقوقی مستقلی ندارد. انحصارطلبی وسایل ارتباط جمعی جزء جوهره امپریالیسم خبری است. در تحقق این انحصار، غرب با وجود شعار جریان آزاد اطلاعات، در سیستم اطلاع‎رسانی جوامع جهان سوم اختلال ایجاد می‌کند.
درباره ماهیت امپریالیسم خبری، اهداف و شیوه‎های اجرایی آن در کشورهای جهان سوم دیدگاه‎ها و نظریه‌های‎ متعددی وجود دارد. «تئودر آدرنو» معتقد است، تولیدات وسایل ارتباط جمعی نقشی تجارتی یافته است و وسایل ارتباط جمعی به منزله کالاهای صنعتی هستند و مصرف‎کنندگان عمده آن توده مردم بوده و نقشی تخدیرکننده بر آنها دارد. طبق این نظر روشن است، آنچه تخدیر می‌شود، حقیقت و وقایع خبری است که به فضای مجازی و دروغین در ذهن مخاطب منجر می‎شود.
مکتب گلاسکو که یکی از دیدگاه‎های مهم درباره امپریالیسم خبری است، ضمن موهوم شمردن بی‎طرفی امپریالیسم خبری معتقد است، خبر به طرز اجتماعی ساخته می‌شود و یک پدیده طبیعی نیست، بلکه محصول ایدئولوژی است.
امپریالیسم خبری با ایجاد انحصار خبررسانی در سطح جهان، که امروزه یکی از پایه‎های قدرت غرب به شمار می‌آید، اهدافی را تعقیب می‎کند. مهم‌ترین اهداف امپریالیسم خبری را می‎توان در محورهای ذیل خلاصه کرد:

تحمیل و حاکمیت ارزش‎های غربی

یکی از کارکردهای وسایل ارتباط جمعی، «فرهنگ‌سازی» است. امپریالیسم خبری این نقش را در قالب تبلیغات و القای ارزش‎های غربی از طریق کتمان حقایق و بازنمایی غیرواقعی پی‎گیری می‌کند. یکی از اهداف امپریالیسم خبری اثبات برتری جهان‎بینی غربی و تلاش در جهت تسخیر اذهان انسان‎ها برای پذیرش آن است. آنها درصددند کشورهای جهان سوم را با طرز جهان‎بینی، شیوه زندگی غربی و فلسفه غربی آشنا کرده و به آن رهنمون کنند تا از آنها در جهت منافع غیرمشروع خود بهره‎برداری کند.

مشروعیت‌بخشی به نظام سیاسی و فرهنگی حاکم بر غرب

یکی دیگر از اهداف امپریالیسم خبری حق جلوه دادن سیستم باطل و دروغین سیاسی و فرهنگی غرب است. چنانکه «دیوید بارات» می‎گوید: «مهم‌ترین هدف شیوه‎های خبررسانی غرب حرکت در جهت تثبیت منافع حاکم بر غرب است.» عده‎ای نیز معتقدند، وسایل ارتباط جمعی بازوی فرهنگی نظم صنعتی در غرب هستند؛ به همین دلیل اخباری که امپریالیسم خبری ارائه می‌دهد، ناظر بر منافع کارفرمایان صنایع غرب است و سرشار از جانبداری و فقدان بی‎طرفی است.

مخدوش کردن چهره فرهنگی ملل محروم و جهان سوم

امپریالیسم خبری در جهت حاکمیت بخشیدن و تحمیل فرهنگ خود، فرهنگ جهان سوم را به منزله راهبردی برای دستیابی به هدف کلان مزبور مخدوش جلوه می‌دهد. این امر ناشی از جوهره و خوی استکبار است که همواره خود را از دیگران برتر می‌بیند و ارزش‎ها و فرهنگ جوامع دیگر را هیچ می‌انگارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات