اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۵۲۵۷۶

نفت اسرائیل از کجا تأمین می‌شود؟

پایگاه تخصصی اس‌اندپی گلوبال با اشاره به فرمایشات امروز رهبر معظم انقلاب در موضوع قطع مسیر صدور نفت به رژیم صهیونیستی، نوشت که اسرائیل تقریبا هیچ نفتی در داخل تولید نمی‌کند و روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام برای فرآوری در ۲ پالایشگاه خود در حیفا و اشدود، وارد می‌کند.

پایگاه تخصصی اس‌اندپی گلوبال در واکنش به سخنان امروز رهبر معظم انقلاب مبنی بر بستن راه صدور نفت و ارزاق به رژیم صهیونیستی، نوشت: رهبری عالی ایران امروز اول نوامبر از کشورهای مسلمان خواست تا صادرات نفت به رژیم صهیونیستی را قطع کنند.

نفت اسرائیل از کجا تأمین می‌شود؟

رهبر ایران تصریح کرده است: «آنچه دولت‌های اسلامی باید بر آن پافشاری کنند، توقف فوری جنایات و بمباران در غزه است. آنها (دولت‌های اسلامی) باید راه صدور نفت و ارزاق به رژیم صهیونیستی را مسدود کنند و نباید همکاری اقتصادی با آن رژیم داشته باشند.»

اس‌اندپی گلوبال نوشت که این اظهارات پس از حمله هوایی 31 اکتبر به کمپ آوارگان در شمال غزه بیان شده است.

پیش از این نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران پس از بمباران بیمارستان المعمدانی خواستار تحریم رژیم صهیونیستی شده بود.

به نوشته این پایگاه خبری و تحلیلی، اسرائیل تقریبا هیچ نفتی در داخل تولید نمی‌کند و 300 هزار بشکه در روز نفت خام برای فرآوری در 2 پالایشگاه خود در حیفا و اشدود وارد می‌کند.

بر اساس آمارهای اس اند گلوبال، تقریبا نیمی از این حجم شامل نفت خام CPC Blend قزاقستان است که از طریق بندر نووروسیسک روسیه در دریای سیاه و نفت آذری لایت آذربایجان از طریق بندر جیهان ترکیه در دریای مدیترانه صادر می‌شود.

قزاقستان و آذربایجان هر 2 عضو سازمان همکاری اسلامی هستند و در عین حال از اعضای کشورهای غیراوپکی گروه اوپک پلاس که قرار است در 26 نوامبر در وین گرد هم بیایند نیز هستند.

رژیم صهیونیستی همچنین قبلا بخشی از نفت خام خود را از منطقه نیمه خودمختار کردستان عراق تامین کرده بود اما به علت اختلاف‌های حقوقی میان بغداد و آنکارا و اربیل، انتقال نفت از طریق خط لوله جیهان فعلا به حالت تعلیق درآمده است.

همچنین سایر منابع تامین نفت رژیم صهیونیستی کشورهای گابن و نیجریه (اعضای اوپک) و همچنین برزیل و مصر هستند.

به‌علاوه، رژیم صهیونیستی حدود 50 هزار بشکه فرآورده‌های نفتی وارد می‌کند که بیشتر از هند و آمریکاست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات