صبح صادق >>  مجازستان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۵۴۳۲۵

ماراتن هوشمندی!

پایگاه بصیرت / سیدمحمدمهدی خلیل‌زاده/ گروه مجازستان
معرفی جمنای گوگل که از هوش مصنوعی آلفاگو الهام گرفته شده، پاسخ استراتژیک این شرکت به چت‌جی‌پی‌تی است. جمنای با قابلیت‌های چندوجهی و دسترسی به داده‌های آموزشی اختصاصی گسترده گوگل، قصد دارد سلطه چت ‌جی‌پی‌تی را در فضای هوش مصنوعی مولد به چالش بکشد. پیش‌بینی می‌شود بازار هوش مصنوعی تا سال 2032 به 1/3 تریلیون دلار برسد و اکنون این حرکت نشان‌دهنده تلاش گوگل برای عقب نماندن از این بازار است.
معرفی چت ‌جی‌پی‌تی در سال گذشته و معروف شدن آن چنان تهدیدی برای تجارت گوگل به شمار می‌رفت که این شرکت برای دستیابی به فناوری هوش مصنوعی مولد سرمایه‌گذاری کرد. این تلاش نه تنها به عرضه گوگل بارد انجامید؛ بلکه اکنون منجر به معرفی جمنای شده است. جمنای هفته گذشته عرضه شد و این احتمال وجود دارد که گوگل بتواند تاج محبوب هوش مصنوعی چت ‌جی‌پی‌تی را تصاحب کند.
جمنای مجموعه‌ای از مدل‌های زبان بزرگ است که از تکنیک‌های آموزشی الهام گرفته شده از هوش مصنوعی آلفاگو، از جمله یادگیری تقویتی و جست‌وجوی درختی استفاده می‌کند، که این ظرفیت را دارد که چت ‌جی‌پی‌تی را به‌عنوان غالب‌ترین هوش مصنوعی پشت سر بگذارد.
معرفی جمنای چند ماه پس از آنکه گوگل آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی برین و دیپ‌مایند خود را برای ایجاد یک تیم تحقیقاتی جدید به نام گوگل دیپ مایند ترکیب کرد و پس از راه‌اندازی بارد و نسل بعدی آن، پالم‌ـ2 اتفاق افتاده است. با پیش‌بینی محققان درباره اینکه ارزش بازار هوش مصنوعی مولد تا سال 2032 به 1/3 تریلیون دلار خواهد رسید، واضح است که گوگل در حال سرمایه‌گذاری همه‌جانبه در این فضاست تا جایگاه خود را در عرصه فناوری حفظ کند.
اکنون این سؤال پیش می‌آید که آیا جمنای می‌تواند جای چت ‌جی‌پی‌تی را بگیرد یا خیر؟
گوگل در ابتدا، از توانایی جمنای برای تولید متن و تصاویر استفاده می‌کرد تا آن را از جی‌پی‌تی‌ـ4 متمایز کند، اما شرکت اپن‌ای‌آی مهر گذشته اعلام کرد، کاربران می‌توانند درخواست‌های صوتی و تصویری را در چت ‌جی‌پی‌تی وارد کنند. اکنون که اپن‌ای‌آی در حال آزمایش یک رویکرد مدل چندوجهی است، شاید تهدیدکننده‌ترین عامل تمایز بین این دو مجموعه گسترده داده‌های آموزشی اختصاصی گوگل باشد. جمنای می‌تواند داده‌های گرفته شده در سرویس‌ها، از جمله جست‌وجوی گوگل، یوتیوب، گوگل بوک و گوگل اسکالر را پردازش کند. استفاده از این داده‌های اختصاصی می‌تواند در آموزش مدل‌های جمنای به برتری متمایز در پیچیدگی بینش‌ها و استنتاج‌ها منجر شود. اگر این مسئله که گوگل با دو برابر توکن بیشتر از جی‌پی‌تی4 آموزش دیده، درست باشد، می‌توان آینده خوبی برای آن متصور شد.
افزون بر این، مشارکت بین تیم‌های گوگل دیپ‌مایند و برین در سال جاری را نمی‌توان دست کم گرفت، زیرا سازنده چت جی‌پی‌تی را با تیمی از محققان هوش مصنوعی در سطح جهانی، از جمله «سرگئی برین»، بنیانگذار گوگل و «پل برهام» متخصص یادگیری ماشین رو در رو می‌کند. این یک تیم باتجربه است که درک عمیقی از نحوه استفاده از تکنیک‌هایی، مانند یادگیری تقویتی و جست‌وجوی درختی دارد.
ترکیبی از توانایی‌های چندوجهی جمنای، استفاده از یادگیری تقویتی، قابلیت‌های تولید متن و تصویر و داده‌های اختصاصی گوگل، همه اجزایی هستند که جمنای برای عملکرد بهتر از آخرین نسخه چت جی‌پی‌تی به آن نیاز دارد. داده‌های آموزشی عامل اصلی تمایز است. در نهایت، شرکتی که در مسابقه تسلیحاتی مدل‌های زبانی بزرگ برنده می‌شود، آن است که مدل‌های خود را بر روی بزرگ‌ترین و غنی‌ترین مجموعه داده آموزش می‌دهد.
همانطور که گفته شد، با توجه به اینکه شرکت اپن‌ای‌آی بر روی نسل جدید مدل زبانی بزرگ چندوجهی به نام Gobi کار می‌کند، هنوز نمی‌توانیم غول هوش مصنوعی مولد را حذف کنیم. اکنون سؤال این است که چه کسی هوش مصنوعی چندوجهی را بهتر اجرا می‌کند؟ آیا دسترسی به هوش مصنوعی عمومی یا AGI امکان‌پذیر شده است؟ AGI برگ برنده هر شرکتی است که به آن دست پیدا کند و در پیوست فرهنگ این شماره، درباره مزایا و تهدیدات آن توضیح داده‌ایم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات