صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۵۴۸۵۳
دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی:

در نشست با رئیس‌جمهوری، کلیدواژه اصلاح‌طلبان «از بین رفتن اعتمادها» بود

شب گذشته، نشست آیت‌الله رئیسی با ۵۰ تن از دبیران احزاب و گروه‌های سیاسی برگزار شد. دبیران احزاب در این نشست که از حدود ساعت ۱۹ آغاز شد و تا بعد از ساعت ۲۲ به طول انجامید؛ به بیان نکاتی پیرامون مسائل حزبی و انتخابات پیش رو پرداختند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ گفتگو با مجتبی شاکری

شب گذشته، نشست آیت‌الله رئیسی با ۵۰ تن از دبیران احزاب و گروه‌های سیاسی برگزار شد. دبیران احزاب در این نشست که از حدود ساعت ۱۹ آغاز شد و تا بعد از ساعت ۲۲ به طول انجامید؛ به بیان نکاتی پیرامون مسائل حزبی و انتخابات پیش رو پرداختند.

در توضیح کلیات این گردهمایی «مجتبی شاکری» دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی به خبرنگار «بصیرت» گفت: «در دوران آقای رئیسی این دومین جلسه‌ای بود که تمام احزاب در آن حضور داشتند. این گردهمایی یک بار در ماه مبارک رمضان بود که به همین ترتیب افراد صحبت می‌کردند و آقای رئیسی هم یک جمع‌بندی ارائه می‌دادند. نشست شب گذشته هم جلسه دوم بود که در آن ۵۰ نفر شرکت کردند و ۲۵ نفر از این تعداد به صحبت پرداختند شروع صحبت با آقای انصاری و ختم آن هم با آقای حداد عادل بود.»

وی افزود: «جسته و گریخته صحبت‌های این جلسه در رسانه‌ها منتشر شده است، اما مهم‌ترین محور‌ها این بود که نظرسنجی‌ها مشارکت در انتخابات را پایین نشان می‌دهد و احزاب در حاشیه قرار گرفته‌اند. برخی گفتند: "قانون جدید که مبنی بر پیش ثبت‌نام است را قبول نداریم چرا که به نوعی احزاب برای جمع‌بندی کردن آمادگی نداشتند و یک غافلگیری برای ما بود" برخی هم اعلام کردند: "کلاً این پیش ثبت‌نام باید ملغا و یک دو فوریتی از سوی مجلس مطرح شود تا در وضعیت ثبت‌نام‌ها تجدید نظر کنیم، چون ما نماینده‌ای نداریم"»

شاکری در ادامه به بیان کلیاتی دیگر از این نشست پرداخت و گفت: «در این میان برخی مسائل اقتصادی، معیشت و گرانی را پیش کشیدند و عده‌ای هم اقدام رسانه ملی مبنی بر گفتگوی میان نامزد‌ها را امری مثبت تلقی کردند، اما در مقابل عده‌ای آن را بازی سیاسی برشمردند و معتقد بودند که "شما کار خود را کرده‌اید ثبت نام‌ها انجام و نظر وزارت کشور هم اعلام شده و حالا جلسه گذاشته‌ایدکه مشارکت بالا برود"»

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی توضیح داد: «تعدادی از دوستان هم ۴ نکته‌ای که مقام معظم رهبری فرموده بودند: "مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت" را مطرح کردند، اما نکته اینجاست که جمع دوستان اصلاح طلب گویی از پیش تنظیم کرده بودند که متفق‌القول بگویند ثبت نام با قانون جدید را ضایع شدن حق خود می‌دانند و باید مجدداً تکرار شود.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا میان افراد برخورد و تنشی هم صورت گرفت؛ اظهار داشت: «میان آقایان محصولی و جواد امام و از سوی دیگر رسایی و محسن هاشمی تنش‌هایی ایجاد شد. محسن هاشمی تلاش داشت دائماً نام آقای هاشمی رفسنجانی را بیاورد و عنوان کند که در تاریخ ۱۹ دی مراسمی خواهند داشت و از سوی دیگر آقای جواد امام هم یک بیانیه بسیار تلخ را قرائت کرد که بیشتر شبیه نظر‌های آنور آبی علیه ایران و بسیار سیاه بود. او سعی می‌کرد با نگاه بدبینانه موضوعات را مطرح کند و از طرفی معتقد بود این جلسه تشریفاتی است و برگزارکنندگان آن می‌خواهند اصلاح‌طلبان را بازی دهند.»

شاکری در ادامه تاکید کرد: «جمع اصلاح‌طلبان این کلید واژه را عنوان می‌کردند که اعتماد‌ها از بین رفته و مردم در انتخابات مشارکت نخواهند کرد و در مرحله بعد باید سراغ تغییر قانون اساسی برویم که البته این موضوع محور صحبت‌های آقای کواکبیان هم بود.»

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که پاسخ رئیس جمهوری به این سخنان چه بود؛ اذعان کرد: «آقای رئیسی هم با متانت و آرامش به صحبت‌ها پاسخ دادند و توضیحاتی که درباره مسائل می‌دادند باعث می‌شد حاضرین پای صحبت بیایند. ایشان گفتند: "به هر حال دولت‌ها اقداماتی را انجام داده‌اند نمی‌توانیم بگوییم دولتی روی کار بود و کاری انجام نداد اگر نقص و ایرادی هم بوده مردم از پرونده آن مطلع هستند. قاعده هم این است به دولتی که روی کار می‌آید، چون با رای مردم آمده سایرین کمک کنند تا بتواند اهداف خود را پیش ببرد. رئیس جمهوری به مسائل اقتصادی و اهمیت آن هم اشاره کردند که البته دولت فعلی پیشرفت‌های خوبی را در زمینه‌های مختلف داشته است و مردم باید بدانند این پیشرفت‌ها از چه نوع است."»

وی افزود: «آقای رئیسی درباره انتخابات هم گفتند دولت و وزارت کشور هر دو مجری قانون هستند قانون هم در مجلس وضع شده است گرچه در دوره‌های مختلف هم درباره قانون انتخابات پیشنویس‌هایی مطرح می‌شد تا این قانون متناسب با وقتی که شورای نگهبان می‌گذارد اصلاح شود. درباره شورای نگهبان هم توضیح دادند که شورای نگهبان مطابق قانون کار خود را انجام می‌دهد و قانونگذار نیست بلکه مجری است ۱۲ نفر از فقها و حقوقدانان هم هستند که بر این کار نظارت دارند.»

شاکری در پاسخ به این سوال که رویکرد اصلاح‌طلبان درباره رد صلاحیت‌ها چه بود، تصریح کرد: «درباره رد صلاحیت‌ها اصلاح‌طلبان می‌گفتند شما با این اقدام سعی دارید ما را حذف کنید، اما در مقابل پاسخ دوستان به آن‌ها این بود که اولاً رد صلاحیت‌ها از میان تمام سلیقه‌ها بوده است ضمن اینکه برخی خود علاقه‌ای نداشتند که برای دور دوم حضور داشته باشند و این ربطی به شورای نگهبان ندارد. از طرفی اگر از یک سلیقه فقط رد صلاحیت‌ها صورت می‌گرفت ادعای شما درست بود.»

شاکری در پاسخ به ایراد شبهه از سوی یکی از فعالان رسانه مبنی بر اینکه چرا در این نشست مرتضی آقا تهرانی سمت چپ رئیس جمهوری نشسته بود گفت: «بیان این موارد فقط تنگ نظری است چرا که اولین کسی که در این جلسه صحبت کرد آقای انصاری بود حتی بیش از سایرین به ایشان زمان داده شد و اتفاقاً آقای آقا تهرانی در این جلسه هیچ صحبتی نکرد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات