صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۵۵۶۱۲

در اسرائیل چه خبر است؟ شمارش معکوس برای پایان نتانیاهو

بیش از یکصد روز از جنگ رژیم اشغالگر علیه نوار غزه گذشت، اما ۲ هدف اعلامی این رژیم مبنی بر از بین رفتن مقاومت فلسطین و آزادی اسرای صهیونیست تحقق نیافته است. بسیاری از کارشناسان معتقدند به زودی این کابینه سقوط خواهد کرد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

۷۵ سال رژیم صهیونیستی تصور می‌کرد با تکیه بر وجود گنبد آهنین و قدرت و انسجام سیاسی_ اجتماعی خود، هیچ قدرتی توان مقابله با آن را ندارد. حالا، اما ۱۰۷ روز از طوفان الاقصی گذشته است و شاهد آشفتگی در جایگاه سیاسی، اداری و اجتماعی این رژیم هستیم تا جایی که کابینه اضطراری و جنگی نتانیاهو در برابر انتخاب‌های دشواری قرار گرفته است، اما این همه ماجرا نیست پیش از ۷ اکتبر، اسرائیل ۱۰ ماه درگیر بحران سیاسی و اجتماعی بر سر اصلاحات قضایی بود و در ادامه همین بحران بود که اعتراضات خیابانی نسبت به این اصلاحات موجب ایجاد تنش و درگیری داخلی شد. این اختلافات داخلی برای کابینه نتانیاهو نتیجه‌ای جز دوقطبی شدید در ساختار اجتماعی، رسمی و حتی ارتش و موساد نداشت. همین گسست داخلی بستر مناسبی شد برای اینکه با طوفان الاقصی فروپاشی قطعی در این رژیم را شاهد باشیم و این دقیقا نکته‌ای است که اغلب کارشناسان در تمام دنیا به آن اذعان داشته‌اند.

انسجام حداقلی در کابینه نتانیاهو
در چنین شرایطی کابینه نتانیاهو چاره‌ای جز تمرکز بر جنگ ندارد به عبارت دیگر این نتانیاهو است که دیگر برای جلوگیری از فروپاشی و گسست داخلی توان ایستادگی ندارد و باید خود را برای ادامه این جنگ آماده کند. همانطور که در خبر‌ها آمده بود؛ یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون در هفته نخست جنگ خواستار تشکیل کابینه اضطراری برای مدیریت جنگ شد، به‌خلاف انتظار نتانیاهو با این پیشنهاد موافقت کرد، اما وقتی موسم عمل رسید فقط بنی گانتس، رهبر ائتلاف وحدت داخلی (که در جریان اعتراضات ده‌ماهه اجتماعی علیه اصلاحات دیوان‌عالی موفق به افزایش چشمگیر محبوبیت خود شده بود) با شرایط بسیار سنگینی وارد کابینه شد. لاپید و آویگدور لیبرمن، رهبر حزب اسرائیل خانه ما، با وجود اینکه در آغاز از تمایل خود برای عضویت در کابینه جنگی سخن به‌میان آورده بودند، اما در نهایت خود حاضر به عضویت در کابینه جنگی نتانیاهو نشدند و لذا به‌خلاف انتظارات از همان آغاز جنگ نیز انسجام ایجاد شده، بسیار حداقلی باقی ماند.

تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی عوامل شکست روز هفتم اکتبر
در حال حاضر تعداد روز‌های جنگی در غزه به ۱۱۰ می‌رسد و اتفاقی که افتاده این است کابینه نتانیاهو نه تنها از عهده جنگ با حماس برنیامده بلکه اختلافات میان دو جناح راست افراطی و حزب بنی‌گانتس به‌عنوان محور کابینه جنگی به شدت بالا گرفته و نیز اختلافات نتانیاهو با ارتش و یوآو گالانت، وزیر جنگ (هم‌حزبی نتانیاهو) و نیز گانتس به شکل بی‌سابقه‌ای به سطحی خطرناک رسیده است و این همه ماجرا نیست وضعیت در کابینه به گونه‌ای رقم می‌خورد که اختلاف بزرگی میان مقامات سیاسی اسرائیل و سران ارتش و همچنین مقامات دارای سابقه نظامی در حال شکل‌گیری است؛ در این راستا اختلاف نظر هرتسی هالوی، فرمانده ارتش با نتانیاهو و برخی وزیران کابینه او بر سر تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی عوامل شکست نظامی و امنیتی روز هفتم اکتبر در هفته‌های اخیر به رسانه‌ها درز کرد.

۸۰ درصد صهیونیست‌ها خواهان برکناری نتانیاهو هستند
حالا اتفاقی که افتاده این است که رسانه‌های اسرائیلی در گزارش‌هایی از قوت‌گرفتن احتمال فروپاشی کابینه جنگ تل‌آویو به دلیل اختلافات شدید بین اعضای آن و استعفای قریب‌الوقوع بنی‌گانتز خبر دادند. در همین راستا، پایگاه صهیونیستی «واللا» خبر داد که «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم درصدد بود که به دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حمله کند و اوضاع نشست کابینه به حدی وخیم شده بوده که به مرز کتک‌کاری رسیده بود. اختلافات در کابینه جنگ اسرائیل زمانی پررنگ شد که نتانیاهو با وجود گذشت سه ماه از جنگ غزه و شکست‌های میدانی بدون هیچ دستاوردی، نظرات گانتز و وزیر جنگ خود یوآو گالانت را رد و با مقامات شاباک مخالفت کرد. روز گذشته نیز «دان حالوتس»، رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی از «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم خواست تا از سمت خود استعفا کند. حالوتس که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ در منصب رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی بود، در جریان سخنرانی خود مقابل منزل نخست‌وزیر این رژیم در شهر «قیساریه» اعلام کرد که ۸۰ درصد صهیونیست‌ها خواهان برکناری نتانیاهو هستند. وی در ادامه افزود: «نتانیاهو! شما از نظرسنجی‌ها باخبر هستید. ۸۰ درصد مردم می‌خواهند برکناری شما را ببینند».

جلسه کنست برای بررسی سلب اعتماد از دولت نتانیاهو
این در حالیست که کانال ۱۲ اسرائیل گزارش داد که «کنست» امروز –دوشنبه- برای بررسی طرح عدم اعتماد به دولت «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از ناکامی در بازگرداندن اسرا از نوار غزه تشکیل جلسه خواهد داد.
حزب کار اسرائیل در ارائه طرح عدم اعتماد به دولت اعلام کرده است: «حماس دختران و پسران ما را به مدت ۱۰۸ روز بازداشت کرده است، جان آن‌ها هر لحظه در خطر است، اما در سایه این دولت، رها و ربوده شده‌اند و هیچ اقدامی برای نجات آن‌ها و بازگشتشان انجام نمی‌شود».
این حزب تاکید کرده است: «از همه جناح‌های مخالف انتظار داریم از طرح سلب اعتماد حمایت کنند و از دولت بخواهند به پرسش‌هایی که خواب را از چشمان اسرائیلی‌ها گرفته است، پاسخ دهد».

تظاهرات شهرک نشینان علیه کابینه
بدون شک این روز‌ها برای نتانیاهو شبیه کابوسی است که به یک باره بر سرش آوار شده است. ۱۰ ماه تنش و درگیری داخلی، ۳ ماه ناکامی در جنگ با حماس و حالا تشکیل جلسه برای سلب رای اعتماد از کابینه و تازه این تمام ماجرا نیست. امروز منابع رسانه‌ای صهیونیستی از تظاهرات شهرک‌نشینان علیه کابینه رژیم اشغالگر در قدس اشغالی خبر دادند. صد‌ها نفر از ساکنان شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور غزه که در نتیجه حملات مقاومت از این منطقه فرار کرده‌اند، تظاهراتی را در قدس اشغالی برگزار کردند. بر پایه این گزارش، شهرک‌نشینان صهیونیست شعار‌هایی را علیه کابینه و به ویژه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اشغالگر سر دادند.

شمارش معکوس برای سقوط
بعد از عملیات روانی مقاومت فلسطین در انتشار ویدیویی جدید از اسرای صهیونیست و به موازات آن شکست ارتش صهیونیست‌ها در میدان نبرد و عقب‌نشینی از شمال غزه، فشار افکار عمومی در سرزمین‌های اشغالی بر کابینه نتانیاهو افزایش یافته است. بیشتر رسانه‌های رژیم صهیونیستی در روز‌های اخیر مطالبی درباره شکست ارتش این رژیم در غزه و پیروزی مقاومت فلسطین منتشر کردند و خواستار مذاکره با حماس و دیگر گروه‌های مقاومت برای آزادی اسرای صهیونیست شدند.
این در حالی است که بیش از یکصد روز از جنگ رژیم اشغالگر علیه نوار غزه گذشت، اما ۲ هدف اعلامی این رژیم مبنی بر از بین رفتن مقاومت فلسطین و آزادی اسرای صهیونیست تحقق نیافته است. بسیاری از کارشناسان، ادامه این روند را برای کابینه نتانیاهو غیرممکن دانسته و معتقدند به زودی این کابینه سقوط خواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات