صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۵۶۹۶۰
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

شقاقی شهری: کاهش نرخ تورم زمان‌بر است

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی: مسئله این است که کاهش نرخ تورم، تورم دو رقمی که چند سال است در اقتصاد ایران جا خشک کرده کار زمان‌بری است یعنی اینگونه نیست که با انجام چندکار و اجرای چند طرح و سیاست بالفور شاهد کاهش نرخ تورم و مشاهده آثار فوری آن باشیم
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با وحید شقاقی شهری

به گزارش بصیرت، کاهش نرخ تورم یکی از مطالبات اصلی مردم از دولتمردان و مدیران است، ضمن اینکه شعار سال ۱۴۰۲ مهار تورم و رشد تولید است. خبر‌ها حاکی از کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه است. کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بصیرت دلایل و عوامل موثر بر کاهش نرخ تورم را با ما در میان گذاشته است.

وحید شقاقی شهری عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و استاد اقتصاد در گفتگو با بصیرت در خصوص اهمیت انضباط بخشی به نظام بانکی کشور و آثار و عواید مثبتی که این سیاست می‌تواند روی بخش‌های مختلف اقتصاد بخصوص کاهش نرخ تورم و تورم نقطه به نقطه به جا بگذارد، گفت: در این موضوع تردیدی نیست که اقتصاد باید تابع شرایط و قوانین خاصی باشد یعنی اقتصاد باید به صورت منضبط و هدفمند برنامه ریزی شود. در صورتی که انضباط مالی و انضباط در سایر نهاد‌های مهم مثل نظام بانکی وجود نداشته باشد قطعا تداوم این رویه آسیب‌های جدی به اقتصاد کشور وارد می‌کند بنابراین کاهش نرخ تورم که یک اتفاق مثبت است حاصل انضباط بخشی بانک مرکزی در مسائل مرتبط با نظام بانکی کشور است.

وی در این باره یادآور شد: خوشبختانه بانک مرکزی در یک سال گذشته سیاست انضباط بخشی را در دستور کار خود قرار داده است تا در راستای کنترل ترازنامه بانکی و انضباط بانکی زمینه ساز کاهش نرخ تورم شود که البته تا حدودی نیز در این امر مهم موفق بوده است، اما اینجا باید به یک پرسش مهم درباره سایر عوامل کاهش نرخ تورم پاسخ دهیم.

وی در این باره تصریح کرد: با اینکه کاهش نرخ تورم به عنوان یک سیاست درست در دستور کار بانک مرکزی قرار داده شده، اما این سوال مطرح می‌شود که آیا این مقدار کار برای کنترل نرخ تورم کفایت می‌کند؟ پاسخ منفی است چرا که بانک مرکزی با کاهش و کنترل رشد نقدینگی به دنبال کاهش نرخ تورم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و استاد اقتصاد گفت: برای اینکه شاهد کاهش نرخ تورم به شکل اساسی و تحقق شعار مهار تورم باشیم نیازمند انجام اصلاحات نهادی به شکلی اساسی در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور هستیم.

وی در این باره بیان داشت: واقعیت این است که کنترل رشته نقدینگی به تدریج هم روی موضوع بحث تورم اثرگذار است، اما باید به این موضوع مهم توجه کنیم که کنترل رشد نقدینگی در دراز مدت یا مقدور نیست یا تبعات و آثار منفی روی تولید کشور به جا می‌گذارد پس برای اینکه کاهش نرخ تورم پایدار بماند و ادامه دار باشد به غیر از بانک مرکزی باید سایر ارکان دولت و حاکمیت نیز در این مساله یعنی حرکت به سوی مهار و کاهش نرخ تورم حرکت کنند.

وحید شقاقی شهری کارشناس و تحلیلگر اقتصادی درخصوص موضوعات مرتبط با کاهش نرخ تورم معتقد است: مسئله این است که کاهش نرخ تورم، تورم دو رقمی که چند سال است در اقتصاد ایران جا خشک کرده کار زمان بری است یعنی اینگونه نیست که با انجام چند کار واجرای چند طرح و سیاست بالفور شاهد کاهش نرخ تورم و مشاهده آثار فوری آن باشیم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: نباید این موضوع بسیار مهم را فراموش کنیم که سیاست‌های کنترل رشد نقدینگی تا حدی قابل اجراست چرا که بعد از گذشت مدت زمانی فشار زیادی روی بخش تولید وارد می‌کند و چون این دو سیاست یعنی سیاست کنترل نقدینگی و رشد تولید با هم متناقض هستند به این دلیل که با اجرای سیاست کنترل رشد نقدینگی سرمایه در گردش بنگاه‌ها کاهش می‌یابد و به اندازه مورد نیاز تامین نمی‌شود و بر بخش اعتبارات واحد‌های تولیدی فشار وارد می‌شود کشور رادر رکود تورمی می‌برد به این خاطر برای کنترل نرخ تورم باید به سراغ راهکار‌های اساسی و پایدار رفت.

وحید شقاقی شهری یادآور شد: اگر بانک مرکزی سیاست انقباضی و ارتباط بخشی و سیاست‌های پولی را با هدف کنترل تورم در پیش گرفته یادمان باشد فشاری بر بنگاه‌های تولیدی از حیث شدت گرفتن کاهش سرمایه در گردش بنگاه‌ها ایجاد می‌شود یعنی تا حدودی رکود بیشتر می‌شود بنابراین در مجموع سیاست‌های بانک مرکزی با محور مهار تورم زمانی به طور کامل به نتیجه می‌رسد که همه ارگان‌ها در کنار بانک مرکزی روی این موضوع متمرکز شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات