فرهنگی >>  فرهنگی >> تیتر یک فرهنگی
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۵۶۹۶۳

رتبه ایران در انیمیشن سازی

اما آمار و ارقامی که دبیر سیزدهمین دوره جشنواره پویانمایی در نشست خبری اعلام کرد موج بلند بالایی پیرامون ساخت و تولید انیمیشن در کشور به راه افتاده است
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی

اول اسفند سال 1377 نخستین دوره جشنواره پویانمایی در کشور به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان کار خود را درحالی به دبیری حسین وزیری آغاز کرد که در آن سال و برای نخستین بار بیش از 680 اثر در 2 بخش داخلی و بین‌المللی به جشنواره ارسال شده بود؛ جشنواره‌ای که در آن سال چندان مورد اقبال اهالی هنر قرار نگرفت اما اکنون و با گذشت 25 سال تنها در بخش بین‌الملل بیش از 1000 اثر متقاضی حضور در این رویداد شده‌اند؛ جشنواره‌ای که به گفته محمد‌رضا کریمی‌صارمی با 13 باکس انیمیشن در بخش داخلی و 53 پایان‌نامه در بخش دانشگاهی، متقاضی حضور شدند. صد البته که هنر صنعت انیمیشن امسال در جشنواره فیلم فجر به‌رغم بی‌مهری از سوی متولیان و داوران با وجود اینکه 4 فیلم کاملا حرفه‌ای نادیده گرفته شد اما آمار و ارقامی که دبیر سیزدهمین دوره جشنواره پویانمایی در نشست خبری اعلام کرد موج بلند بالایی پیرامون ساخت و تولید انیمیشن در کشور به راه افتاده است، آن هم در شرایطی که امسال انیمیشن بچه زرنگ با جذب بیش از یک میلیون مخاطب نه تنها رکورد پرمخاطب‌ترین فیلم کودک و نوجوان طی یک دهه گذشته را به نام خود کرد بلکه به عنوان پرفروش‌ترین فیلم انیمیشن ایران نیز لقب گرفت.

از همین رو می‌توان جشنواره پویانمایی در دوره سیزدهم را به نوعی مهم‌ترین هماورد این حوزه در کشور خواند؛ رویدادی که با مشارکت بسیاری از فعالان و هنرمندان این حوزه امسال رنگ و بوی متفاوتی به خود خواهد گرفت. 

دبیر سیزدهمین دوره جشنواره پویانمایی در نشست خبری که روز گذشته در کانون پرورش فکری برگزار شد با اشاره به روند صعودی و پرسرعت انیمیشن‌سازی در کشور گفت: ایران در حال تبدیل شدن به یک قطب انیمیشن‌سازی است. امروز غیر از آمار غیررسمی، ۲۵ انیمیشن در کشور در حال تولید است. امروز فیلمسازان ما بر تکنولوژی غالب شده‌اند و به دنبال محتوای خوب هستند؛ مثل انیمیشن «بچه زرنگ» که فروش آن در سال جاری توانست از مرز ۶۰ میلیارد تومان هم عبور کند. انیمیشن فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری و این جشنواره پایگاه خوبی برای عرضه آثار است.

کریمی صارمی با اشاره به اینکه جشنواره پویانمایی در 2 بخش مسابقه ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود، گفت: از دوره سوم، این جشنواره در تقویم رویدادهای جهانی ثبت شد. این موضوع چند دلیل دارد. منظم برگزار شدن، داشتن کاخ واحد، جمع‌آوری داوران خوب و... از این موارد است که باعث می‌شود یک جشنواره اعتبار جهانی پیدا کند. چند سال گذشته به دلیل کرونا، جشنواره در زمان خود برگزار نشد و برای اینکه به تقویم جهانی خود برگردیم شبانه‌روز کار کردیم و حالا می‌توانیم جشنواره را در زمان خود برگزار کنیم و تداخلی با جشنواره انسی، اتاوا و... نداشته باشد.

وی با ارائه آماری از آثار ارسالی به این دوره از جشنواره گفت: برخی فیلم‌ها به دلیل طولانی شدن مراحل فنی نرسیدند. در بخش بین‌الملل ۱۰۳۴ اثر ثبت‌نام کردند اما در نهایت ۱۶۲ فیلم به بخش بین‌الملل راه یافتندکه ۳۳ فیلم از کشور خودمان هم در میان آنها حضور دارند. کریمی‌صارمی درباره محل نمایش آثار توضیح داد: ما 7 باکس نمایش ایران، 3 باکس فیلم بلند ایران و ۱۳ باکس نمایش بین‌الملل خواهیم داشت. یک سالن کوچک در موزه کانون طراحی شده تا جاماندگان بتوانند به تماشای فیلم‌ها بنشینند.

امسال یک سالن باغ کتاب به این رویداد اختصاص یافته که صبح‌ها ویژه مدارس و بعدازظهرها ویژه خانواده‌هاست. سالن کانون در اصفهان هم عین به عین سالن اصلی نمایش در تهران، نمایش فیلم خواهد داشت. سالن کنفرانس که سالن نشست‌های تخصصی ما است هم به این رویداد اختصاص دارد. دبیر سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران گفت: چند سالی است که در این رویداد پایان‌نامه‌ها هم مورد بررسی قرار می‌گیرد. امسال ۵۳ پایان‌نامه به ما رسید که ۲۸ پایان‌نامه از میان آنها انتخاب شد. در این دوره جشنواره جشنواره‌ها و مروری بر آثار سینمای چین را هم داریم. گروهی از چین به هزینه خودشان به ایران می‌آیند چون آنها پی برده‌اند ما بهترین نیروها را برای تولیدات انیمیشن داریم. آنها می‌خواهند بیایند تا افراد و تولیدات را شناسایی کنند و تولید مشترک داشته باشیم.

کریمی صارمی بیان کرد: «فلسطین سرزمین مقدس» عنوان بخش دیگری از جشنواره است. در دنیا وقتی فاجعه‌ای رخ می‌دهد بعد از آن از سینما برای کمرنگ شدن آن فاجعه کمک می‌گیرند. ما در یک نشست تخصصی تولید ۱۰ فیلم کوتاه پویانمایی را کلید خواهیم زد تا کشتار ۱۱ هزار کودک در ۲ ماه ثبت جهانی شود. به همین منظور از بهترین فیلمسازان و تولیدکنندگان دعوت کردیم برای سال آینده ۱۰ فیلم خوب در این حوزه داشته باشیم. وی در بخش دیگری از این نشست گفت: بازار بین‌المللی، میتینگ و جلسات دیدار از دیگر قسمت‌های جشنواره است. در روز پویانمایی ضمن برگزاری مراسم، بهترین آثار پویانمایی را در قالب یک مجموعه به مراکز مختلف ارسال می‌کنیم، همچنین ماشین‌های سیار کانون هم آثاری را در مناطق مختلف به نمایش می‌گذارند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات